Volvo v60 t6 r-design. Welke aftermarket schokdempers?

Plaats reactie
Jerry990
1st Gear member
Berichten: 32
Lid geworden op: 20.03.2018 - 08:16

Beste leden,

Wij rijden inmiddels weer een tijdje een mooie witte v60 t6 r-design uit 2011. Helemaal blij mee en elke keer weer een genot om mee te rijden!

Echter, het viel mij op dat het linksvoor wat kraakt bij het inveren. Tijdens de koop viel mij ook op dat de sideskirt aan die kant was verschoven en dat er schade zat. Het wiel trilt ook lichtjes, ook na montage andere velgen. Wellicht de naaf oid?
Maar goed, dat is niet de vraag.

Ik wil naar aanleiding van bovenstaande klachten de dempers rondom gaan vervangen. Aangezien we de wagen wel willen gaan houden wil ik ook gewoon goede dempers monteren, voor oa sportief weggedrag. Her en der lees ik over Eibach dempers, maar er zijn hierin verschillende types en ik heb gewoon geen idee welke goed zijn.
Het idee is om de originele veren wel te laten zitten, maar als een complete set beter is, dan wil ik dat ook nog wel overwegen.

Heeft er iemand ervaring met bovengenoemde en wil mij wat op weg helpen?
Tevens de vraag of iemand ook ervaring heeft met de kunstof bussen voor de draagarmen, powerflex ofzo heet dat geloof ik.

Alvast bedankt allemaal!

Groetjes jeremy.
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27077
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Hardere rubbers/bussen in de draagarmen zou ik laten voor wat dat is en lekker origineel houden.
Kans op trillingen wordt groter.
Ik had ze in een auto die gebouwd was voor circuit gebruik en dan is dat trillen niet zo'n issue, maar bij een dagelijkse auto ga je je er zeker weten aan storen.

Mijn keuze voor een setje sportieve dempers is zonder nadenken de Bilstein B6.
Deze kunnen goed samen met de originele veren en zijn als je de auto toch iets wil laten zakken ook in combinatie met andere veren te koop.
Kwalitatief erg goede dempers en ik vind het "karakter" zelf altijd wel prettig.
Je hebt bijvoorbeeld ook Koni FSD dempers, deze behouden iets meer comfort en zouden ook geschikt moeten zijn voor wat sportiever gebruik.
Ikzelf heb met deze dempers geen ervaring.
Bilstein heb ik alles van B4 tot de motorsport dempers wel gehad onder diverse auto's.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Jerry990
1st Gear member
Berichten: 32
Lid geworden op: 20.03.2018 - 08:16

Hoi fred,

Dank voor je reactie!

Ik las idd over de b6 serie. Ik geloof dat er ook nog een b12 serie was. De veren wilde ik eerst origineel houden, want ik vermoed dat dit sowieso de r-design veren zijn. Ik weet alleen niet wat het verschil is tov de eibach veren? Heb je daar ook ervaring mee? Momenteel rijd de auto wat zoekerig en trekt wat naar rechts ook. Dus ik wil het geheel wat strakker hebben zodat bochten ook wat prettiger zijn.
Hoe zit het overigens met de veerschotel lagers, moet dat dan ook van eibach zijn? Om

Wederom bedankt alvast.
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27077
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Van Bilstein heb je de B4, B6 en B8 dempers.
B4 is gewoon gelijk aan OEM
B6 is sportiever
B8 is qua karakter gelijk aan de B6 dempers, maar deze zijn korter. Speciaal voor verlagingen van meer dan 3 a 4 centimeter.

B12 en B14 zijn sets waarbij men dempers en veren verkoopt.
Ik had onder de S60 een B12 set en hiermee kwam de auto een kleine 3 centimeter lager te staan.

Montagemateriaal zoals verpootlagers/rubbers, etc. standaard houden.
Dit gaat het langste mee en het is zonde van je geld om het verder te gaan zoeken.

De Eibach veren en R-design veren is het grootste verschil de hoogte. Die van Eibach zijn nog een 1,5 centimeter korter dan de R-design veren.
Het zoekerige/trekken zou ook al eens voor 80% opgelost kunnen zijn met een goede uitlijning.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Jerry990
1st Gear member
Berichten: 32
Lid geworden op: 20.03.2018 - 08:16

Hey fred

Hartelijk dank voor je reactie. Dit is wel iets waar ik wat mee kan. De zoektocht gaat dan eerst naar de b6, kijken wat dat in de prijs doet. Verder verlagen moet ik nog maar even bekijken, daar ben ik nog niet over uit.

Uitlijnen gaat ook zeker gebeuren, dan wellicht pas na de nieuwe dempers.

Nogmaals dank!
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19843
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Die B6 is wel stevig hoor, ik heb ze sinds november op mijn V90.
Asfalt is super en ligt zeer strak op de weg, klinkers is ronduit stug te noemen.
De V60 is al straf geveerd met oem dempers, maar houd je van strak afgeveerde auto's dan is de B6 wel erg goed.
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
myalexx
2nd Gear member
Berichten: 156
Lid geworden op: 10.03.2008 - 18:19

Wij hebben een v60 met af fabriek het comfort onderstel, die zie je niet erg veel.

Na lang wikken en wegen, alleen de veren vervangen voor eibach veren.
Dempers zijn de originele Volvo dempers.
Achter is kort geleden vervangen ivm geluidje.
Voor word eerdaags ook nog vervangen ( liefst rondom alles nieuw, 200k gelopen)

Rest van het onderstel is allemaal origineel.

De auto legt strak op de weg, kort geleden snelheden van 180kmh gereden, geen centje pijn en rijd super fijn.

Met de 17" winterset wel te verstaan.
Met de 18" nog niet veel getest, hij is wel duidelijk stugger geworden.

Vorig jaar nog met de 16" ballonbanden met 115kmh over de Franse wegen gereden en super stabiel.
Dat zal dit jaar alleen maar beter zijn ( stuggere wang )

Ik hoop dat je hier wat aan hebt
Jerry990
1st Gear member
Berichten: 32
Lid geworden op: 20.03.2018 - 08:16

Wij rijden al een tijdje op 19” met goede banden, maar ik merk gewoon dat het onderstel goed gebruikt is. We hebben sindskort een v40, met meer gelopen en die ligt beduidend strakker op de weg dan die v60. Nou zijn het wel verschillende wagens. Maar beide wel r design.

Ik heb een beetje een zoektocht moeten doen, maar de voorste twee dempers heb ik inmiddels in huiszx achter komt even een andere keer.

Ik zal tevens een hoop andere zaken vervangen. Laat jullie dan ook wel even weten hoe het bevalt.

Wordt vervolgt
myalexx
2nd Gear member
Berichten: 156
Lid geworden op: 10.03.2008 - 18:19

Achter is zo gepiept, met een krik voor de deur.
Uurtje werk denk ik.

Voor is wel echt veel meer werk, als je de handigheid niet hebt.
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27077
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Voor heb je ook een veerklem voor nodig.
Heb je dit nog nooit gedaan zou ik die laten doen. Verkeerd op spanning brengen kan rare dingen doen.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
myalexx
2nd Gear member
Berichten: 156
Lid geworden op: 10.03.2008 - 18:19

Ik bedoelde complete poot vervangen
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

Als je de complete poot vervangt is voor minder werk dan achter. Zorg dat je de gehele voorkant omhoog hebt vanwege de stabilistatorstang en dat je een metalen plaatje van 3mm dik hebt. Draai de bout die poot aan de onderkant omklemt los en steek hem er vanaf de andere kant weer in. Duw dan het plaatje aan de achterkant er tussen en draai de bout strak aan, hiermee duw je de houder een beetje uit elkaar. Paar klappen met de hamer als het vastgeroest zit en je hebt de onderkant los. Daarna boven drie boutjes los en je bent klaar.
myalexx
2nd Gear member
Berichten: 156
Lid geworden op: 10.03.2008 - 18:19

Daar ben ik het niet mee eens

Achter is 3 moeren / bouten en kan met alleen een krik en een set ratels gedaan worden.

Voor moet je echt veel meer handelingen doen.
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

Ik had ook in mijn hoofd dat de veer vervangen ging worden, dat is een knutselklusje en daarna nog uitlijnen. Enkel de demper achter is zo gepiept, lukt misschien nog wel zonder krik als je half op de stoep geparkeerd staat.
Jerry990
1st Gear member
Berichten: 32
Lid geworden op: 20.03.2018 - 08:16

Ik had van de c30 al eens de complete set voor en achter vervangen, dus dat was me niet vreemd
Blijft overigens wel spannend met de veren die je moet klemmen, want daar staat echt veel druk achter!
Uiteindelijk was het zo gepiept en ik had de tip om de knuckle open te zetten met de bout al eens voorbij zien komen op youtube. Erg handig.

Maar vooraan zijn ze vervangen, direct de schotels ook mee vervangen. Achter moet helaas nog maar wegens drukte enzo niet aan toe gekomen.
Er is wel iets verbetering, al had ik wel beduidend meer verwacht aangezien de oude dempers wel echt al op waren.
Plaats reactie

Terug naar “S60 / V60 vanaf MY2010 t/m MY2018”