Verschil tussen twee 5 cilinders motoren? 2.0 / 2.4

Plaats reactie
Zucht
1st Gear member
Berichten: 10
Lid geworden op: 26.02.2023 - 16:50

Ik vraag mij af wat het verschil is tussen twee 5 cilinders motoren? 2.0 / 2.4?

Behalve slagvolume, koppel en PK. Klopt het dat de 2.0 rapper/lichtvoetiger/alerter is? Welke motoren zijn de degelijke en verstandigste keuze?
Gebruikersavatar
Fulaks
6th Gear member
Berichten: 4096
Lid geworden op: 31.07.2007 - 15:46
Locatie: Antwerpen

Mijn ouders hebben 10 jaar een V60 met de D4 2.0 vijfcilinder gereden. Ik heb daar ook regelmatig mee gereden. Fijne motor, maar beetje beperkt toerentalgebied waarin het maximum koppel beschikbaar is. Daar leer je naar schakelen zeg maar. Motor heeft geen krimp gegeven. Vader heeft in Engeland ooit per vergissing benzine getankt, dat vindt een dieselmotor niet fijn. Dus achteraf injectoren getest etc. en horrorverhalen van mensen die zijden de auto zo snel mogelijk te verkopen, maar niets van dat alles. Er was geen schade en de auto heeft nog jaren prima gereden.
V90 D4 Inscription (2019); Mini Cooper (2012); V70 D4 (2014); V70 2.4D (2008); V70 2.4D (2002); Talbot-Toyota-Mitsubishi-Renault
Gebruikersavatar
Frits V70
5th Gear member
Berichten: 1219
Lid geworden op: 15.08.2014 - 19:49
Locatie: Groningen

Ik heb een 2.4 gehad en rij nu met mijn 2de 2.0. Beide 2.0's zijn door Obbe getuned In de XC60 voelde hij wat rapper aan. In mijn XC 70 is hij getuned naar 440Nm. Rijdt heerlijk.

Je kunt zowel met de 2.4 als de 2.0 niet fout gaan.
Van:
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5 (2008),
XC60 D3 (2011)
naar:
XC70 D4 (5 cil 400 >>> 480Nm) (2014)
en:
Saab 9-3 Cabriolet 1.8t Hirsch
Zucht
1st Gear member
Berichten: 10
Lid geworden op: 26.02.2023 - 16:50

Bedankt! Is het zo dat de 2.4 minder zuinig zijn? Ik lees soms iets met kortere/langere stroke etc.
Gebruikersavatar
Frits V70
5th Gear member
Berichten: 1219
Lid geworden op: 15.08.2014 - 19:49
Locatie: Groningen

2.0 heeft inderdaad een kortere slag en zou wat zuiniger zijn. hangt erg van jouw rechtervoet af. ik rij gemiddeld 1:15 met de XC70.
Van:
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5 (2008),
XC60 D3 (2011)
naar:
XC70 D4 (5 cil 400 >>> 480Nm) (2014)
en:
Saab 9-3 Cabriolet 1.8t Hirsch
Gebruikersavatar
koos
2nd Gear member
Berichten: 78
Lid geworden op: 30.01.2007 - 12:15

Ik haal met een 2.4 D5 automaat met de in Nederland geldende snelheden ongeveer 1 op 17. Maar ik rijd wel lange stukken en vermijd korte ritjes. Dan haal je dit nl. niet.
Voor de rest, zalige motor!
rfs88
2nd Gear member
Berichten: 83
Lid geworden op: 20.05.2021 - 12:59

Na verkoop van de XC60 D3 2.0 2012 FWD (163 pk handbak) nog even proefgereden met een XC60 D5 2.4 AWD (215 pk automaat), maar ik vond de D5 allesbehalve indrukwekkend. Wellicht door de extra kg's door de AWD & trage automaat....of mijn D3 was gekieteld door een voorgaande bezitter, of de D5 miste wat paardjes (EGR traject vol?). Dit was de hoofdreden om de D5 te laten staan, helemaal door de extra wegenbelasting / brandstofverbruik en niet echt een meerwaarde qua rijplezier. Wij waren super tevreden over de D3 2.0, relatief erg zuinig en idd lichtvoetig maar ik had wel het hele inlaat traject gereinigd tot en met de klepdeksel toe omdat alles uit elkaar lag. Helaas dat tegen de 4 ton een injector probleem roet in het eten gooide (ik vermoed dat de garagist ons een loer heeft gedraaid maar dat kan ik niet bewijzen).
Gebruikersavatar
V70/2.4D/2003
8th Gear member
Berichten: 16544
Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
Locatie: Noord-Groningen

De ervaring alhier:

De 2003 2,4D met 131 paardjes was de fijnste 5 cilinder met de beste configuratie ooit, ding haalde de 1:21 met gemak.

De 2008 D5 met 185 pk die daarna kwam was net zijn baas, zoop als een krijger.

En nu de 2012 D3, de gedownsized 2,4 dus. Loopt stationair wat sneller, presteert vergelijkbaar aan de vorige 2 en is ook van de dorstige met een verbruik tussen de 1:10 tot 1:15 afhankelijk van de wijze van gebruik.

Tuning, afdoppen EGR, doorslaan roetfilter en meer van dit soort fratsen is voor mij een absolute NO-GO, vermogen heb ik zat en voor die €1000 voor een polestar kuurtje kan ik een redelijke plens dieselolie kopen. Af en toe trappen op de Deutsche Autobahn en een schoonmaakmiddel door de diesel is mij oplossing
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
rfs88
2nd Gear member
Berichten: 83
Lid geworden op: 20.05.2021 - 12:59

V70/2.4D/2003 schreef: 18.04.2023 - 07:52 De ervaring alhier:

De 2003 2,4D met 131 paardjes was de fijnste 5 cilinder met de beste configuratie ooit, ding haalde de 1:21 met gemak.

De 2008 D5 met 185 pk die daarna kwam was net zijn baas, zoop als een krijger.

En nu de 2012 D3, de gedownsized 2,4 dus. Loopt stationair wat sneller, presteert vergelijkbaar aan de vorige 2 en is ook van de dorstige met een verbruik tussen de 1:10 tot 1:15 afhankelijk van de wijze van gebruik.

Tuning, afdoppen EGR, doorslaan roetfilter en meer van dit soort fratsen is voor mij een absolute NO-GO, vermogen heb ik zat en voor die €1000 voor een polestar kuurtje kan ik een redelijke plens dieselolie kopen. Af en toe trappen op de Deutsche Autobahn en een schoonmaakmiddel door de diesel is mij oplossing
1:10 met een D3? Ik haalde met speels gemak 1:15 met de XC60 D3 2012, gecombineerd verbruik en 19 inch....
Gebruikersavatar
DB200
6th Gear member
Berichten: 3384
Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00

Toch even een opmerking m.b.t. tot de 2 liter 5 cilinder.

viewtopic.php?t=72368&start=420
Daar gaat ie… 404.000 km. Cilinderwand gescheurd.
Kwaal van de D3 2.0 met bepaalde motorcode. Uiteraard de motorcode die ik heb. Mede dankzij de turbodrukverhoging van de chiptuning, waar dit blok dus niet tegen kan.
Koop je een D3/4? Hou m origineel.
Mijn Volvo-monteur kan her ECHT weten, die sleutelt al 30 jaar alle Volvo’s in-en uitelkaar, en heeft nu 5 D3’s met tuning gehad die allemaal dit euvel hadden. Is geen toeval.
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer

“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.

"What we do in life, echoes in eternity"
Gebruikersavatar
Frits V70
5th Gear member
Berichten: 1219
Lid geworden op: 15.08.2014 - 19:49
Locatie: Groningen

Er wordt een combinatie gemaakt met tuning. Dat is mogelijk over de top geweest? Ik heb beide 2.0 bij Obbe laten tunen. Zijn advies gevolgd.
Van:
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5 (2008),
XC60 D3 (2011)
naar:
XC70 D4 (5 cil 400 >>> 480Nm) (2014)
en:
Saab 9-3 Cabriolet 1.8t Hirsch
Gebruikersavatar
toppertje
6th Gear member
Berichten: 3781
Lid geworden op: 01.09.2006 - 22:52
Locatie: drente

hier XC60 D5 AWD aut6 185pk, gemiddels 1:11
geen glans zonder wrijving
Gebruikersavatar
Ferrari
5th Gear member
Berichten: 1145
Lid geworden op: 12.10.2019 - 10:49
Locatie: Antwerpen

DB200 schreef: 19.04.2023 - 22:52 Toch even een opmerking m.b.t. tot de 2 liter 5 cilinder.

viewtopic.php?t=72368&start=420
Daar gaat ie… 404.000 km. Cilinderwand gescheurd.
Kwaal van de D3 2.0 met bepaalde motorcode. Uiteraard de motorcode die ik heb. Mede dankzij de turbodrukverhoging van de chiptuning, waar dit blok dus niet tegen kan.
Koop je een D3/4? Hou m origineel.
Mijn Volvo-monteur kan her ECHT weten, die sleutelt al 30 jaar alle Volvo’s in-en uitelkaar, en heeft nu 5 D3’s met tuning gehad die allemaal dit euvel hadden. Is geen toeval.
Net al in de originele post op gereageerd, maar een blok dat probleemloos 4 ton heeft gedraaid gaat vrij snel na een distributiewissel met nieuwe waterpomp kapot op een gescheurde cilinderwand. Dat vind ik nu geen toeval.

Als ik monteur was zou ik ook de tuner de schuld geven.
Henry

Huidig wagen- en motorpark:
Volvo C70 D3 Geartronic Summum 2011
Volvo 850 GLT 2.5 20V 1992
Mazda CX-30 2020 (leaseauto, alleen zakelijk)
Harley-Davidson Softail Heritage Classic 1999
Gebruikersavatar
Rippie V70
5th Gear member
Berichten: 1374
Lid geworden op: 26.08.2009 - 19:17
Locatie: Oost Nederland

Waren volgens mij vooral de eerste series van de D3/D4 die daar last van konden hebben. Net als het gaan lekken van de koppakking. Van alle 5 cilinderblokken 2.0 en 2.4 is het onderblok gelijk. verschil zit in de krukas. En omdat de aanduiding 2.0 of 2.4 het slagvolume betreft zit ook daar het verschil. Kortere slag vd krukas is lager slagvolume. Simpel. Bij een 2.4 wordt een dubbele turbo toegepast. De D3/4heeft echter maar een kleine turbo waardoor er door deze beperking max 185pk kan worden gegenereerd. Dat is slechts 22pk meer dan de standaard 163pk. Omgerekend 13%. Ik kan me niet voorstellen dat Volvo zijn marges zo klein houdt. Wellicht dat er bij het scheuren andere zaken van invloed en dat het een samenloop van oorzaken heeft maar sec het tunen zou ik erg opmerkelijk vinden.
V70 D3 Kinetic MY2013 = 484 seashell metallic = 17" Pandora
V70 2.4D Kinetic MY2005 = Cedar Green pearl =Musca+winter =Sirius+Zomer= park assist =
Plaats reactie

Terug naar “S60 / V60 vanaf MY2010 t/m MY2018”