Draadloos Android Auto / Car play

De Nieuwe XC60
Plaats reactie
Gebruikersavatar
therealbean
1st Gear member
Berichten: 41
Lid geworden op: 24.03.2019 - 20:42

Al een tijdje wilde ik draadloos android auto in de XC60. De kabel connectie was voor mij te omslachtig elke keer (wel draadloze sleutel maar niet je telefoon....pfff)
Ik kon weinig vinden over goed werkend draadloos android auto voor de XC60 (via o.a. google) dus heb na een kleine zoektocht maar een gok gewaagd.

Vond een aanbieding op Amazon https://amzn.eu/d/1nnAyZY mbt een klein ottocast kastje (A2AIR) dat makkelijk in console berging past.
(A2AIR is uitvoering voor android en de U2AIR voor apple carplay)
Deze schijnt te weken met iig 2019/2020 model (ik heb 2020) en wrs 2021/2022 ook (zie ottocast site)

Was wel wat moeizaam te installeren maar heb het uiteindelijk werkend gekregen!
- Allerlaatste firmware staat erop dus je hoeft niet te rommelen met firmware updates (duurde even voor ik daar achter was)
- Na veel gedoe bleek dat ik mijn bestaande bluetooth connectie "volvo car'' moest vergeten (delete). Mijn pixel 7 pro telefoon / de auto kon iig niet omgaan met 2 bluetooth connecties in de auto en ik kreeg eea pas werkend na de originele bluetooth connectie weg te doen.
- Android auto is geintergreerd in android 13 (geen losse app meer). Zoek in algemene Android settings op "android auto" om instellingen te kunnen doen aan de app.

Stappen (die werkte voor mij en afwijken van standaard instructies):
1. Delete je bestaande bluetooth connectie met auto (dus niet stap 2 volgen van de originele installatie instructie)
2. Als je eerder android auto heb gebruikt: forget existing cars (zie boven waar je instellingen kunt vinden). Ik heb zelfs cache en data van app gewist en telefoon opnieuw opgestart maar niet zeker of dit nodig is.
3. Sluit kastje aan op de gemarkeerde USB aansluiting
4. Koppel je telefoon met nwe bluetooth connectie van Ottocast (AUTO-XXXX)
5. In android auto settings moet een knop zichtbaar zijn voor 'pair car' of 'connect car' (immers was er geen meer gekoppeld).
6. Kies in vlgd scherm wireless connectie en dan bluetooth connectie. Kies dan (AUTO-XXXX)
7. Als het goed is (duurt even) kun je dan via Volvo display Android Auto starten.
8. Done.

Voor die het interessant vinden :)
MY 2020 XC60 R-design T8 AWD Bursting Blue
Lines: Inscription plus, Scandinavian, Audio Harmon Kardon, Intelli safe pro, Versatility pro, Park assist incl. 360 camera
Vroegah: 340, 850 GTL, 2001-2005 850 T5, 2005-2011 XC70 2.5T, 2011-2019 XC60 D5 AWD
Gebruikersavatar
AirBoxeRT
2nd Gear member
Berichten: 195
Lid geworden op: 25.12.2022 - 11:07

Interessant, zeker. Mooi dat het werkt. Ik ben nog niet zo overtuigd van het halve scherm in Sensus, daar is hiermee geen oplossing voor, toch?
En kan je op dat kastje ook meerdere telefoons aan sluiten? Niet tegelijk uiteraard, maar als mijn vrouw bijvoorbeeld gaat rijden?
En maakt het kastje automatisch verbinding met de telefoon als je Bluetooth aan hebt staan?

Fijn dat je dit deelt!

Ps ik zie nu dat het alleen voor Android is, dus heb er vooralsnog niets aan.
***
Volvo XC90 Recharge Longrange 2022 late

🇸🇪Mijn persoonlijke weblog🇸🇪
viewtopic.php?t=92292

Afbeelding
Gebruikersavatar
therealbean
1st Gear member
Berichten: 41
Lid geworden op: 24.03.2019 - 20:42

AirBoxeRT schreef: 11.05.2023 - 17:24 Interessant, zeker. Mooi dat het werkt. Ik ben nog niet zo overtuigd van het halve scherm in Sensus, daar is hiermee geen oplossing voor, toch?
En kan je op dat kastje ook meerdere telefoons aan sluiten? Niet tegelijk uiteraard, maar als mijn vrouw bijvoorbeeld gaat rijden?
En maakt het kastje automatisch verbinding met de telefoon als je Bluetooth aan hebt staan?

Fijn dat je dit deelt!

Ps ik zie nu dat het alleen voor Android is, dus heb er vooralsnog niets aan.
Voor Apple werkt het denk ik hetzelfde alleen moet je de u2AIR hebben (kastje heeft 2 uitvoering zoals ik eerder beschreef).
Inderdaad alleen maar het halve scherm maar google maps werkt beter dan Volvo maps. Bij Volvo maps is de weg altijd vol verassingen ;) (heb meerdere Volvo's met navigatie gehad en het is een lopende grap in ons gezin dat je dingen ziet waar je anders nooit langs komt met Volvo navigatie)
Ja, je kunt er idd meerdere telefoons op aan sluiten (had ik gelezen eerder voordat ik het kocht). In een forum vertelde iemand dat dat prima ging. Moet het zelf nog testen want mijn vrouw rijdt er weining in (heeft haar eigen auto).
Hij maakt automatisch verbindingen als je de auto start, hoef je verder niets voor te doen (idd moet BT aanstaan). De telefoon kun je gewoon in je broekzak laten zitten.. Heb het nu een keer of 6 getest. Tot nu toe werkt het helemaal prima.
MY 2020 XC60 R-design T8 AWD Bursting Blue
Lines: Inscription plus, Scandinavian, Audio Harmon Kardon, Intelli safe pro, Versatility pro, Park assist incl. 360 camera
Vroegah: 340, 850 GTL, 2001-2005 850 T5, 2005-2011 XC70 2.5T, 2011-2019 XC60 D5 AWD
Snipje
2nd Gear member
Berichten: 55
Lid geworden op: 12.08.2014 - 13:10

Bij mij werkt het al 2 jaar probleemloos met mijn iPhone. Ook met de iPhone van mijn vriendin. Heb een keer een update gedaan en toen werkte het niet meer… als het werkt, zeker niet updaten. Gebruik vooral TomTom, Maps en spotify. Combineer het met een draadloze oplader/houder die naast mijn stuur hangt. Gekocht 1e via Ali en de 2e via NL webshop met 3 letters + com
Na 14 jaar één V50... nu Volvo XC60 Inscription MY2020 🥳
Michaelxc60
Starter
Berichten: 1
Lid geworden op: 11.04.2024 - 20:02

Hi,
Ik wil deze ook graag aanschaffen. Ben je er nog steeds tevreden over?
Ik zie dat er nu ook een pro versie is van de ottocast. Is die beter denk je?

Groet en alvast bedankt,
Michaël
Gebruikersavatar
Jeroen
5th Gear member
Berichten: 1554
Lid geworden op: 20.10.2009 - 18:58
Contacteer:

Ik heb volgens mij de U2X, deze kan zowel Apple CarPlay als Android Auto draadloos verzorgen. Ideaal, mijn zoon voor zijn Samsung en ik voor de iPhone. Herken het moeizame installeren niet, ging erg vlot en gemakkelijk hier.
Volvo XC60 D5 Summum > Volvo V60 D6 Pure Limited > Volvo XC90 T8 Inscription > Volvo V60 T6 Inscription

Fototopic - Website fotografie - Facebook
volvo_leo
Starter
Berichten: 1
Lid geworden op: 24.03.2024 - 18:02

Ik heb sinds vandaag de Sixriver Wireless carplay adapter in gebruik, gekocht op Amazon. Aansluiten was een plug & play ervaring en het gebruik tot nu toe ook probleemloos. Daarvoor de Carlinkit UW2 plus geprobeerd maar heel snel weer retour gedaan.
Plaats reactie

Terug naar “XC60 vanaf MY 2018”