Elektrische bestuurdersstoel C30

De opvolger van P1800 en 480
Plaats reactie
MauMau78
1st Gear member
Berichten: 20
Lid geworden op: 27.06.2020 - 21:55
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Goedenavond,

Ik heb een kleine vraag over het achteraf installeren van een elektrische bestuurdersstoel. Ik heb een C30 2.0 Summum uit 2007. Nu heb ik op de website van Auto Rima een zwart leren donor bestuurdersstoel gevonden die afkomstig is uit een C30 2.0 Summum die uit 2011 komt. Dat is dus hoogstwaarschijnlijk een facelift model waar die stoel uit komt. Ik heb mezelf al wat ingelezen op het forum, maar zag dat het alleen eerder is gedaan door iemand met een ander type Volvo. Ik vroeg me af of iemand hier ervaring mee heeft en het bij zijn of haar C30 heeft gedaan.

Mijn grootste vraag is of de elektra zoals kabelboom, connectoren etc hetzelfde zijn en of het dus een kwestie is van plug en play wanneer de stoel overgezet wordt. Ik heb al verwarmde voorstoelen, dus wellicht ligt al het voorwerk al in de auto en hoeven alleen wat connectoren aangesloten worden. Uiteraard krijg ik door de Volvo dealer een groot "Nee, niet doen, stop daar onmiddellijk mee" bericht, maar kom op zeg, hoe moeilijk moet dat zijn en moet er nog software geupload worden in de auto?

Mocht iemand wat meer info hierover hebben, dan hoor ik het graag voor volgende week woensdag zodat ik niet voor niks naar de andere kant van het land rij :-)

Grt. Mau
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27509
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Heb je al eens onder je stoel gekeken of er nog loze kabels liggen?
Connectors zullen denk ik wel hetzelfde zijn en anders zijn die met een schema erbij ook nog wel aan te passen naar de juiste.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Vampire
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 26.04.2018 - 12:17
Locatie: Maastricht

Volgens dit draadje op Swedespeed zou het zonder problemen moeten kunnen: https://www.swedespeed.com/threads/2009 ... st-7923562
C30 1.8 Sport (2008) Stone Black
V40 1.9 T-4 Exclusive (1998) Midnight Metallic
C30 1.8 Sport (2009) Cosmic White
MauMau78
1st Gear member
Berichten: 20
Lid geworden op: 27.06.2020 - 21:55
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Hey Vampire, bedankt voor je reactie, daar heb ik inderdaad wat meer aan!
Grappig, ik keek nog even door de andere berichten van je op dit forum en zag een foto van je C30 staan. Ik denk, nou ja, weet nu zeker dat ik midden december schuin achter je stond geparkeerd op de parkeerplaats achter de Sphinx en heb toen een kaartje achtergelaten van de Volvo C30 Nederland groep :-D

Grappig om je hier tegen te komen. In ieder geval bedankt voor de tip van het draadje op Swedespeed.

Grt. Mau
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door MauMau78 op 19.04.2023 - 14:28, 1 keer totaal gewijzigd.
MauMau78
1st Gear member
Berichten: 20
Lid geworden op: 27.06.2020 - 21:55
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Hey Fredhead, bedankt voor de tip, nee ik heb nog niet onder de stoel gekeken, mede omdat ik niet zo goed weet waar ik naar op zoek ben. Ik zal vanavond als ik thuis ben even kijken of ik misschien een loze kabel zie, zou wel ontzettend tof zijn als het er al in lag. Ik heb wel verwarmde stoelen, maar het wire diagram heb ik al gevonden online, ik weet welke zekering ik welk vakje nodig heb, alleen ik begrijp niks van het diagram, electra is niet mijn sterkste kant. :-)
Vampire
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 26.04.2018 - 12:17
Locatie: Maastricht

MauMau78 schreef: 19.04.2023 - 13:43 Hey Vampire, bedankt voor je reactie, daar heb ik inderdaad wat meer aan!
Grappig, ik keek nog even door de andere berichten van je op dit forum en zag een foto van je C30 staan. Ik denk, nou ja, weet nu zeker dat ik midden december schuin achter je stond geparkeerd op de parkeerplaats achter de Sphinx en heb toen een kaartje achtergelaten van de Volvo C30 Nederland groep :-D

Grappig om je hier tegen te komen. In ieder geval bedankt voor de tip van het draadje op Swedespeed.

Grt. Mau
Hah, dat ben ik inderdaad! Ik heb 2x een kaartje achter het raam gehad. Na de tweede keer is mijn vrouw braaf lid geworden van de facebook-groep, hoor. Ik heb zelf geen account ;)
C30 1.8 Sport (2008) Stone Black
V40 1.9 T-4 Exclusive (1998) Midnight Metallic
C30 1.8 Sport (2009) Cosmic White
MauMau78
1st Gear member
Berichten: 20
Lid geworden op: 27.06.2020 - 21:55
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Ha wat grappig! Ja ik had in November bij de moderator van de pagina een bumper met 2 uitsparingen opgehaald en geinstalleerd en die heeft mij toen een set kaartjes meegegeven, dus wanneer ik ergens een C30 zie staan dan prop ik meteen zo'n kaartje tussen het raam haha.
We waren toevallig een paar dagen in Maastricht en gezien het hotel geen parkeergelegenheid had hebben we hem toen daar neergezet. Zoals je zien zat er behoorlijk wat ijs op de wagens die nacht. :-)
MauMau78
1st Gear member
Berichten: 20
Lid geworden op: 27.06.2020 - 21:55
Locatie: Den Haag
Contacteer:

fredhead, ik heb eind van de middag het volgende bericht van de de Volvo werkplaats gehad:

Geachte heer,

In antwoord op uw vraagstelling kan ik aangeven dat het ombouwen van een manueel bediende stoel naar een electrisch bediende stoel

Niet mogelijk is daar er een CEM ( hoofdcomputer ) moet worden omgebouwd om alles op aan te sluiten zowel de bediening van stoel als ook electrisch

Bedienbare ruiten ( memory functie )

Daar er ook geen correcte kabelbom in uw auto aanwezig is is aansluiten daarom niet mogelijk !

Ik heb zelf nog onder de stoel gekeken en inderdaad geen losse kabels gevonden die eventueel aangesloten konden worden. Ik denk inderdaad dat dit niet is voorbereid in de kabelboom die aanwezig is onder de stoel jammergenoeg. 😞
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27509
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Je zou Obbe(tuning.nl) eens kunnen vragen hoe dat zit met de CEM.
Een kabelboom is het minst spannende stukje van het verhaal.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
MauMau78
1st Gear member
Berichten: 20
Lid geworden op: 27.06.2020 - 21:55
Locatie: Den Haag
Contacteer:

fredhead, grappig dat je dat zegt, ik heb namelijk vandaag contact gehad met VolService die op hetzelfde adres zit. Zij hebben me verteld dat het mogelijk is, alleen er zitten wel meer haken en ogen aan dan je denkt. De stoel die ik had gevonden kwam uit een 2.0 bezine uit 2011, mijn auto komt uit 2007. De stekkers zullen er waarschijnlijk al in zitten, alleen moet de stoel dus ook uit hetzelfde jaar en maand zijn willen er geen problemen ontstaan met airbags die het niet doen enzo. Ik moet dus kijken of ik een stoel uit mei 2007 kan vinden. We gaan het zien, bedankt in ieder geval voor de tip!
Gebruikersavatar
snorremans
5th Gear member
Berichten: 2276
Lid geworden op: 07.03.2005 - 20:34
Locatie: Zeist

Volgens mij is dat alleen als je de memorie functie wil benutten, ik had destijds in mijn V 50 2004 ook een stoel swab gedaan van niet elektrische naar elektrische stoelen L + R met memorie functie, de stekkers lagen al onder stoelen was gewoon plug en play incl. de werking van de memorie functie op de stoel.
Heb later nog geprobeerd om de memorie functie aan de sleutel te laten koppelen maar dit lukte niet, hiervoor moesten allerlei computers in de auto vervangen worden was hun antwoord.
Als je auto nu geen stoelverwarming ( bediening knoppen ) hebt, zal dat niet aangesloten kunnen worden.
V50 Momentum 2.4 140 PK , 170 PK by Rica, Flint Grey Pearl:2004
Mobility,Winter,Estate,Audioline High Performance, Pioneer TS-WX 610A
Tethys 17 inch,
Spacers 10 mm ( tussen lager en naaf )
Xenon,
Dubbele uitlaat,
Dakspoiler,
Body pakket,
Roofrails zilver,
Sunblinds,
Elektrischverstelb. en verw. lederen stoelen,
Trekhaak,
ECU spacer 14 mm,
Darkwood interieur, stuur en pook knop

Heden Mercedes B 220 ( 2020 ) 194 PK.
MauMau78
1st Gear member
Berichten: 20
Lid geworden op: 27.06.2020 - 21:55
Locatie: Den Haag
Contacteer:

snorremans, bedankt voor je bericht, helaas werkt het niet zo heb ik mij laten vertellen vandaag door VolService. Het is helaas niet zo makkelijk als ik had gedacht. Zeker wel mogelijk maar zoals ik eerder tegen Fredhead zei, de bekabeling zal er zeker al liggen als ik stoelverwarming heb en die heb ik en de stoel zal zeker ook passen, alleen wil je niet rondrijden met allemaal storing waarschuwingen en airbags die het niet doen of sensoren die het begeven, dan moet de stoel echt uit een donor wagen komen uit hetzelfde jaar en dezelfde maand. Heb een half uur aan de telefoon gezeten met die man en hij zei ook dat het mogelijk is, maar tegen welke prijs. Als ik de memory functie niet kan gebruiken dan heeft al dat werk, tijd en geld geen zin, ik doe het juist om de memory functie te gebruiken. Dat van het op de sleutels zetten maakt me weinig uit omdat ik praktisch de enige ben die hem rijd, maar wanneer mijn partner erin rijd moet die wel op de juiste andere setting komen wanneer ik op 1, 2 of 3 druk. Verder is het kantelen van de zijspiegels ook iets wat ik graag had gehad, maar goed, wellicht kom ik ooit nog een stoel tegen uit mei 2007 😄
Gebruikersavatar
snorremans
5th Gear member
Berichten: 2276
Lid geworden op: 07.03.2005 - 20:34
Locatie: Zeist

MauMau78 schreef: 20.04.2023 - 21:29 snorremans, bedankt voor je bericht, helaas werkt het niet zo heb ik mij laten vertellen vandaag door VolService. Het is helaas niet zo makkelijk als ik had gedacht. Zeker wel mogelijk maar zoals ik eerder tegen Fredhead zei, de bekabeling zal er zeker al liggen als ik stoelverwarming heb en die heb ik en de stoel zal zeker ook passen, alleen wil je niet rondrijden met allemaal storing waarschuwingen en airbags die het niet doen of sensoren die het begeven, dan moet de stoel echt uit een donor wagen komen uit hetzelfde jaar en dezelfde maand. Heb een half uur aan de telefoon gezeten met die man en hij zei ook dat het mogelijk is, maar tegen welke prijs. Als ik de memory functie niet kan gebruiken dan heeft al dat werk, tijd en geld geen zin, ik doe het juist om de memory functie te gebruiken. Dat van het op de sleutels zetten maakt me weinig uit omdat ik praktisch de enige ben die hem rijd, maar wanneer mijn partner erin rijd moet die wel op de juiste andere setting komen wanneer ik op 1, 2 of 3 druk. Verder is het kantelen van de zijspiegels ook iets wat ik graag had gehad, maar goed, wellicht kom ik ooit nog een stoel tegen uit mei 2007 😄
Heb je ook al eens geïnformeerd bij Auto Rima in Druten ?
V50 Momentum 2.4 140 PK , 170 PK by Rica, Flint Grey Pearl:2004
Mobility,Winter,Estate,Audioline High Performance, Pioneer TS-WX 610A
Tethys 17 inch,
Spacers 10 mm ( tussen lager en naaf )
Xenon,
Dubbele uitlaat,
Dakspoiler,
Body pakket,
Roofrails zilver,
Sunblinds,
Elektrischverstelb. en verw. lederen stoelen,
Trekhaak,
ECU spacer 14 mm,
Darkwood interieur, stuur en pook knop

Heden Mercedes B 220 ( 2020 ) 194 PK.
MauMau78
1st Gear member
Berichten: 20
Lid geworden op: 27.06.2020 - 21:55
Locatie: Den Haag
Contacteer:

snorremans, zeker, Auto Rima is waar ik de stoel zou halen, alleen zij leveren alleen het onderdeel, maar hebben verder geen kennis of het kan of niet. Ik heb uiteindelijk contact gehad met VolService die mij wisten te vertellen dat de stoelen wel passen, alleen dat het allemaal errors kan geven als je niet dezelfde stoel uit hetzelfde jaar/periode in de auto zet. Denk aan problemen met airbags in de stoel die niet werken. Tenzij ik een stoel vind uit een donor wagen die uit dezelfde periode komt als mijn auto is het veel gedoe. Ik zal een oogje in het zeil moeten houden op de website van website van Auto Rima.
Gebruikersavatar
snorremans
5th Gear member
Berichten: 2276
Lid geworden op: 07.03.2005 - 20:34
Locatie: Zeist

MauMau78 schreef: 08.05.2023 - 13:48 snorremans, zeker, Auto Rima is waar ik de stoel zou halen, alleen zij leveren alleen het onderdeel, maar hebben verder geen kennis of het kan of niet. Ik heb uiteindelijk contact gehad met VolService die mij wisten te vertellen dat de stoelen wel passen, alleen dat het allemaal errors kan geven als je niet dezelfde stoel uit hetzelfde jaar/periode in de auto zet. Denk aan problemen met airbags in de stoel die niet werken. Tenzij ik een stoel vind uit een donor wagen die uit dezelfde periode komt als mijn auto is het veel gedoe. Ik zal een oogje in het zeil moeten houden op de website van website van Auto Rima.
Ik heb destijds ook mijn stoelen bij hun gekocht maar heb wel mijn eigen Airbags over gezet.
V50 Momentum 2.4 140 PK , 170 PK by Rica, Flint Grey Pearl:2004
Mobility,Winter,Estate,Audioline High Performance, Pioneer TS-WX 610A
Tethys 17 inch,
Spacers 10 mm ( tussen lager en naaf )
Xenon,
Dubbele uitlaat,
Dakspoiler,
Body pakket,
Roofrails zilver,
Sunblinds,
Elektrischverstelb. en verw. lederen stoelen,
Trekhaak,
ECU spacer 14 mm,
Darkwood interieur, stuur en pook knop

Heden Mercedes B 220 ( 2020 ) 194 PK.
MauMau78
1st Gear member
Berichten: 20
Lid geworden op: 27.06.2020 - 21:55
Locatie: Den Haag
Contacteer:

snorremans, Oh da's ook inderdaad een optie, maar lijkt me wel een ontzettende klus!
Plaats reactie

Terug naar “C30”