Roetmeting deeltjesteller

Technische onderwerpen die niet specifiek op een model betrekking hebben vindt je in dit hoofdstuk
Plaats reactie
Urbexpeditie
7th Gear member
Berichten: 5390
Lid geworden op: 07.04.2021 - 12:53

Dat vroeg ik mij ook al af.
Kan natuurlijk komen dat de eerste keer het filter tegen een regeneratie aan zat die net niet is (of volledig) uitgevoerd.
Bij de tweede keer er vlak na.

Is natuurlijk theoretische gedachte. Verschil is tamelijk groot.
Member Overland Bound
https://www.overlandbound.com/

The real Diesel Power XC70 D5 AWD - Powered by OptiTuning Sverige AB
Subaru Outback Touring 2023
myalexx
2nd Gear member
Berichten: 156
Lid geworden op: 10.03.2008 - 18:19

Filter is niet vervangen..

Garage 2 is de garage waar ik nog garantie had tot ergens deze periode..

Garage 1 dealer om de hoek..

Ik kan het ook niet verklaren

Ik zei vandaag gekscherend misschien gewoon goed gekeurd zonder dat hij goed is ofzo..
Vind het verschil onverklaarbaar..

Dealer 2 zei dat meeste garages amper weten hoe ze moeten testen etc.
Als je "frisse" lucht meet, zit je bijvoorbeeld al aan 10.000 deeltjes..

Afijn, hun zeggen je moet eerst een rondje rijden tot de auto echt warm is in meteen de stok erin..
Niet eerst 10 min stationair laten draaien bijvoorbeeld dan krijg je rare waarden..

Ik ben wel technisch, maar dit is zoiets als weer voorspellen met een natte vinger..

Vind het echt bizar hoe dit werkt

Heb het idee dat ze je van alles wijs kunnen maken en volgend jaar alsnog nieuw filter moet ( voor het mooie dan )
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13720
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

Misschien ongepaste gedachte echter als je in de garantie bij garage 2 zit en je komt niet door de keuring.........
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27075
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Die flitste ook door mijn hoofd.
Zijn ook al genoeg verhalen van verschillende meetresultaten tussen de apparaten zelf dus dat zou het ook nog (deels?) kunnen verklaren.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
myalexx
2nd Gear member
Berichten: 156
Lid geworden op: 10.03.2008 - 18:19

Ja vind het ook niet tof om die gedachte te hebben..

Maar van paar miljoen tot 400k..
Nu hopen volgend jaar geen afkeur met weer paar miljoen deeltjes
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13720
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

Je zou willekeurig ergens anders kunnen binnen rijden en derde meting laten doen. Weet je misschien hoe het zit. Maar goed dat jaar is zo voorbij. Wat een erreur die nieuwe meting vooral omdt je zomaar een auto kunt hebben die niet slaagt..en dan? Wijsheid ermee
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
WillyWortel2
4th Gear member
Berichten: 738
Lid geworden op: 29.08.2022 - 17:02

En dan? Beetje meer MRB betalen en met die afgekeurde auto vrolijk toegang tot de milieu zones.
In Nederland mag je net zoveel vervuilen als je wilt zolang je er maar voor betaalt.
Historie: 145-245-265-V70b-V40-V70d. De 265 was een dissonant, een rampzalige auto.
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27075
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Precies dat.
Er is ofwel keuze om de auto te repareren, ofwel je betaald de roettaks en je rijd vrolijk verder.

Het is niet het einde van de auto als ie voor de test zakt.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13720
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

WW2 je hebt een puntje, als milieu afkoopbaar is dan maak je de urgentie lager CO2......

Ik zou reëel vinden dat auto's uitgefaseerd werden met een redelijke economische termijn dus zeker 15 jaar oud, zodat je zeker als particulier niet voor onoverbrugbare kosten komt te staan...Zakelijk afschrijven scheel de helft dus daar doet iets minder pijn...
Tijd voor een proefballonnetje ..voor bijvoorbeeld onderscheid maken bij uitfaseren diesel en daarna benzine tussen de particuliere en zakelijke markt ? en wel zonder vooraankondiging natuurlijk 8)
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 2728
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

Afkeur kan voor sommigen net dat zetje zijn om die diesel een schop te geven.
Dat geldt iig voor mij met mijn euro 4 diesel.

Afkeur bij euro 5 en 6 diesels: mijn inschatting is dat uitschrijving van het roetfilter de doorverkoopwaarde nog verder zeer negatief zal beïnvloeden.
Als je de auto op rijdt is dat natuurlijk geen probleem. Ik schat zo in dat de auto in die periode van oprijden dan zelf een keer het signaal zal geven dat de boel echt niet meer in orde is (in de vorm van een roetende auto, een foutmelding, een niet meer lekker rijdende auto, enz.). En dan kom je alsnog voor de beslissing te staan.

Goed onderhoud is nu eenmaal nodig bij de "moderne" dieselauto.
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
2006 Saab 9-3 Cabrio 1.9 TiD Vector 20 Years Edition Hirsch - Electric Blue
Urbexpeditie
7th Gear member
Berichten: 5390
Lid geworden op: 07.04.2021 - 12:53

Je slaat de spijker op zijn kop.
Goed onderhoud is het toverwoord.
Maar je kan ook zaken voorkomen door het net even anders te doen dan wenselijk.
Ik had het in mijn blog al gepost....
Je kan bv beginnen om de EGR dicht te zetten. Bespaar je al een hoop roetfilter ellende mee.
Waarom?
Een foto zegt meer dan woorden. Hierom dus! 👇🏻
Onderstaand de intake (mijn XC70) aan de EGR. Gaat zo mee de motor in...

Screenshot_20230509_162417_Gallery.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Member Overland Bound
https://www.overlandbound.com/

The real Diesel Power XC70 D5 AWD - Powered by OptiTuning Sverige AB
Subaru Outback Touring 2023
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 2728
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

Ja, dat is velen bekend. En de eerste stap.

Hoewel ik een lange tijd tegen dichtzetten ben geweest kwam bij mij in 2018 langzaam het besef dat ik er niet onderuit kwam.
Om herhaling van nog een keer ellende en vele duizenden euro's verder te voorkomen.

Wellicht gaat er ooit nog eens een APK eis komen waarmee de NOx uitstoot wordt gemeten....
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
2006 Saab 9-3 Cabrio 1.9 TiD Vector 20 Years Edition Hirsch - Electric Blue
VolvoUserNL
1st Gear member
Berichten: 11
Lid geworden op: 17.02.2023 - 21:03

Beste mede Volvo liefhebbers,

Wat mij geholpen heeft mbt deeltjes teller is gebruik maken van B30 diesel. Van 1,4m naar 500k.


Grt en veel succes.
WillyWortel2
4th Gear member
Berichten: 738
Lid geworden op: 29.08.2022 - 17:02

raspaardje schreef: 09.05.2023 - 16:49

Wellicht gaat er ooit nog eens een APK eis komen waarmee de NOx uitstoot wordt gemeten....
Die APK eis is er al voor Euro 5b en euro 6 diesels.
De werking van Ad Blue die de NOx uitstoot vermindert maakt deel uit van de APK.
Daarmee zijn de belangrijkste componenten van de emissie die diesels hun kwalijke reputatie geven deel uit gaan maken van de periodieke keuring. Een Euro 6 diesel levert minder belasting voor het milieu dan de nieuwste benzine motor.
Het maakt niets meer uit. De diesel heeft afgedaan door alle negatieve publiciteit.
Historie: 145-245-265-V70b-V40-V70d. De 265 was een dissonant, een rampzalige auto.
HSVD
2nd Gear member
Berichten: 135
Lid geworden op: 14.10.2015 - 22:41

Gisteren de D4 glansrijk door de keuring bij een km stand van 215K. Grote blij!
Maar kan nergens terugvinden hoeveel deeltjes er gemeten zijn. Iemand een tip?

Gr Ger
redracer
4th Gear member
Berichten: 550
Lid geworden op: 13.04.2010 - 20:33

HSVD schreef: 27.05.2023 - 10:25 Gisteren de D4 glansrijk door de keuring bij een km stand van 215K. Grote blij!
Maar kan nergens terugvinden hoeveel deeltjes er gemeten zijn. Iemand een tip?

Gr Ger
Dat weet degene die gemeten heeft
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27075
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Komt een bonnetje uit na de meting, hier staat het aantal gemeten deeltjes op.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
HSVD
2nd Gear member
Berichten: 135
Lid geworden op: 14.10.2015 - 22:41

Thnx, ik ga eens even navragen
Urbexpeditie
7th Gear member
Berichten: 5390
Lid geworden op: 07.04.2021 - 12:53

fredhead schreef: 08.05.2023 - 09:02 Die flitste ook door mijn hoofd.
Zijn ook al genoeg verhalen van verschillende meetresultaten tussen de apparaten zelf dus dat zou het ook nog (deels?) kunnen verklaren.
Ik hoorde vandaag een mooi verhaal...

Bij een garagebedrijf in Nederland (niet nader te noemen) heeft men een test gedaan met de roetdeeltjestest.
Men had een VW Caddy met een roetfilter probleem. Deze zat aardig dichtgekoekt.
Men heeft de VW aan de deeltjestester gehangen terwijl de hefdeuren van de werkplaats open stonden ivm de warmte. En niet geheel verbaasd was het meetresultaat behoorlijk boven de maximale waarden. Dikke afkeur dus.
Echter....
Dag later, dezelfde VW Caddy weer naar binnen waarbij men de motor heel eventjes de had laten draaien. Paar minuutjes maar.
Vervolgens de deeltjestester er weer in en met ieders stomme verbazing kwam het meetresultaat nu onder de maximale waarden. Niet met een groot verschil. Maar genoeg voor een goedkeuring.

Wat bleek...
De eerste keer bij het meten stonden de hefdeuren open en was bij het ijken voldoende schone lucht.
De tweede keer waren deze hefdeuren gesloten en had de Caddy eventjes binnen staan draaien. Toen men ging ijken had men al een ander referentiepunt voor de nulmeting. De vervuilde lucht in de garage had dus invloed.
Member Overland Bound
https://www.overlandbound.com/

The real Diesel Power XC70 D5 AWD - Powered by OptiTuning Sverige AB
Subaru Outback Touring 2023
hezik
1st Gear member
Berichten: 12
Lid geworden op: 02.06.2023 - 16:19

Hier een soorgelijk verhaal. Auto altijd probleemloos goedgekeurd, maar nu dik afgekeurd. Volgens de keurmeester zat hij op het dubbele van wat was toegestaan.

Dus roetfilter maar vervangen. Daar topic over geopend die dus NIET over de meting gaan of de deeltjesteller. Toch vond de moderatie het nodig mijn 1e topic zonder opgaaf van reden te sluiten en de 2e met als opgave dat ik hier verder moet gaan. Bij deze dus.

De twee topics:
viewtopic.php?t=92453
viewtopic.php?t=92455
Plaats reactie

Terug naar “Techniek niet modelgebonden”