Rood oliedruk lampje

Geleverd vanaf 2003
Plaats reactie
Leo89
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 30.05.2023 - 19:32
Locatie: Utrecht

Hallo allemaal,
Ik ben nieuw op dit forum en heb een vraag.
Ik heb een volvo v50 benzine uit 2005 met 268000 km.

Wanneer ik ongeveer 20 minuten gereden heb en dus een warme motor dan gaat het rode olie lampje aan en uit bij remmen. Met name wanneer hij bijna stilstaat. Het is 2x voortgekomen dat het lampje knipperde bij stationair in stilstand.
Ik heb al het 1 en ander gedaan:
-olie pijl is goed.
-geen bijzonder olie verbruik. (Over 3000 kilometer is olieniveau nog altijd even hoog)
-olie druk sensor alreeds vervangen.
-oliedruk is gemeten en goed maar wel via boordcomputer. Dus niet bij de schakelaar/sensor.

Auto rijd verder goed. Niks te horen/merkbaar aan rijgedrag.

Ik kreeg laatst tip om het te zoeken in de kabelboom (kabelbreuk) Deze wordt vrijdag a.s nagelopen.

Wie kan mij verder helpen?

Groet, Leander
Gebruikersavatar
Johan s60
6th Gear member
Berichten: 2766
Lid geworden op: 23.12.2006 - 16:36

Zou toch ook een mechanische meter er op aansluiten voor de zekerheid, omdat het gebeurd met warme motor, de symptomen, (warme motor,en laagtoerental) doen een te lage oliedruk vermoeden.
Heb je waardes vd boordcomputer in relatie met toerentallen en olietemp?
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
erichendri
3rd Gear member
Berichten: 334
Lid geworden op: 26.07.2017 - 22:25
Locatie: Doorn

Zit er niet een te dunne olie in?
Originel sensor gemonteerd?
Origineel oliefilter?
Kabelboom geloof ik niet, dan zou het ook bij koude motor zijn.
En wat hierboven al geschreven is, : laat het meten met een echte meter.
Bij remmen denk ik bv ook aan een te laag niveau, is de peilstok wel goed qua lengte?

Eric
Leo89
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 30.05.2023 - 19:32
Locatie: Utrecht

Bedankt voor jullie reacties.
Ik heb de vragen/adviezen op een rij gezet en bij de monteur neergelegd. Ik verwacht vrijdag daar meer over te horen.
Ik laat het weten.
Groet, Leander
Gebruikersavatar
JeroenSpock
7th Gear member
Berichten: 8170
Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
Locatie: Veendam
Contacteer:

O-ringen in het blok misschien? Daar lees ik vaak over op het V70 forum.
Sluipmoordenaar wordt het daar genoemd.
Je verliest dan oliedruk omdat de olie langs de O-ring niet meer goed de leiding in gaat maar ook langs de leidingen het blok in waar het niet hoort, en als het lampje gaat branden ben je eigenlijk al te laat.
Dat is de theorie er achter tenminste.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Afbeelding Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 360.000 km - Vialle LPi
Leo89
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 30.05.2023 - 19:32
Locatie: Utrecht

@Jeroen,
Het is alleen met remmen als de motor warm is. Je zou verwachten dat het lampje dan ook gaat branden tijdens het rijden toch of zie ik dat verkeerd?
Gebruikersavatar
JeroenSpock
7th Gear member
Berichten: 8170
Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
Locatie: Veendam
Contacteer:

Hmm te snel gelezen ja, vreemd inderdaad.
Dan zou ik denken dat met warme olie alles wat vloeibaarder is, en tijdens het remmen het hele spul tegen de voorkant van het blok gedrukt wordt en daardoor in het midden/achter een te laag niveau geeft.
Maar het oliepeil is goed zeg je, dan zou dat toch niet zomaar moeten gebeuren.

Krijg je alleen dat rode olie lampje of ook de rode (of gele?) driehoek met een melding in het scherm? En zo ja, melding oliepeil laag of oliedruk laag stop auto ZSM?
2005, dat is nog een ouderwetse peilstok toch?

Te dunne olie is nog niet eens zo'n gekke vraag.
Sensoren origineel, mja liefste origineel of OEM maar 'namaak' hoeft niet slecht te zijn toch?
Snsoren wel goed vast gedraaid?
Welke motor eigenlijk?
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Afbeelding Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 360.000 km - Vialle LPi
Leo89
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 30.05.2023 - 19:32
Locatie: Utrecht

Vandaag bij de garage geweest. Nieuwe olie en filter. Probleem lijkt weg te zijn.
Heb van te voren er nog wat kritisch naar gekeken. Lampje (rood zonder waarschuwing/uitroepteken met stoppen) gaat alleen aan na remmen wanneer toerental zakt naar 600z na loslaten rem stijgt toerental naar 700.

Garage geeft aan er niet al te druk over te maken. 600 is laag en kan dus zijn dat hij tegen afslaan aan zit (wat niet gebeurd omdat deze auto’s altijd stabiel stationair lopen).

Oliedruk is in orde. Weet de exacte waarde niet maar ga uit van oordeel garage.

Voor nu ben ik tevreden. Hopelijk blijft het lampje gewoon weg met de nieuwe olie.

Het is overigens een 2.4.

Groet, Leander
Terminator007
1st Gear member
Berichten: 21
Lid geworden op: 17.12.2021 - 19:41

Kijk eens eventjes naar het remvloeistofnivo, is die voldoende ?
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”