T8 probleem met wegrijden

De Nieuwe XC60
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 2788
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

Gouwe schreef: 05.06.2023 - 08:35
raspaardje schreef: 04.06.2023 - 21:20 Zo is het.
"We" accepteren dit maar ik denk dat je best sterk staat wanneer je hier een zaak van maakt en een beroep doet op non-conformiteit.
Als de wettelijke garantie termijn van 2 jaar voor consumenten voorbij is heb je geen garantie meer en geldt dat je aanspraak zou kunnen proberen te maken op non-conformiteit. In dat laatste geval betekent dat niet dat je daarmee onbeperkte garantie zou krijgen (lees 100% coulance). Misschien jammer, maar zo hebben we het afgesproken met elkaar.
Je hebt volledig gelijk., en dat zeg ik zonder ironie.
Indien er geen garantie meer is kan je een beroep doen op non-conformiteit (zie oa. https://wetboekplus.nl/burgerlijk-wetbo ... nformiteit.)

Hieruit kan dan coulance volgen.
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
2006 Saab 9-3 Cabrio 1.9 TiD Vector 20 Years Edition Hirsch - Electric Blue
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 2788
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

Arnold schreef: 05.06.2023 - 08:54 Volvo Nederland geeft aan dat er volgens de regels geen coulance meer op i.v.m. de leeftijd van de Volvo. Vanuit daar geen vergoeding.
Als dit een letterlijke tekst is van Volvo Nederland dan wordt het recht op non-conformiteit simpelweg ontkent.
Ik denk dat iedere rechter daar gehakt van zou maken als je een zaak zou aanspannen.

Gelukkig komt de dealer je wel tegemoet met een coulanceregeling en daarmee erkent het dus wel de wet van non-conformiteit.
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
2006 Saab 9-3 Cabrio 1.9 TiD Vector 20 Years Edition Hirsch - Electric Blue
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4611
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Wordt een beetje juridisch topic zo, maar je beroepen op non-conformiteit kun je alleen doen bij de verkoper, in dit geval mogelijk de dealer (maar dat weet ik niet, kan ook zijn dat Arnold de auto ergens anders heeft gekocht). in ieder geval niet VNCL of Volvo Cars AB. VNCL heeft strikt genomen dus wel gelijk dat ZIJ volgens de regels geen coulance hoeven te geven....
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 2788
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

En weer heb je gelijk....:-)
Idd is non-conformiteit iets tussen koper en verkoper.

En dan klopt de reden die aangedragen wordt door Volvo Nederland om vanuit hen geen coulance te kunnen geven nog steeds niet.
raspaardje schreef: 05.06.2023 - 13:08 Volvo Nederland geeft aan dat er volgens de regels geen coulance meer op i.v.m. de leeftijd van de Volvo. Vanuit daar geen vergoeding.
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
2006 Saab 9-3 Cabrio 1.9 TiD Vector 20 Years Edition Hirsch - Electric Blue
Gebruikersavatar
therealbean
1st Gear member
Berichten: 41
Lid geworden op: 24.03.2019 - 20:42

Update 1

Ik heb begrepen dat er 3 invalshoeken zijn mbt juridische vervolgstappen.
Ik ben zelf geen jurist dus dit is zeker geen juridisch advies.

- Beroepen op Garantie termijn
in de algemene voorwaarden van Volvo Nederland (kun je zelf nalezen) wordt in artikel 10 een
garantietermijn voor de nieuwe auto’s en onderdelen van drie jaar gegeven, maar blijft de
fabrieksgarantie ook geldig als de auto minder dan 100.000 kilometer heeft gereden.
...
Daarnaast kan ik, op basis van gerechtelijke uitspraken en de wet, kosteloos herstel eisen
indien van een product kan worden verwacht dat deze langer mee gaat. Zo
kan van een nieuwe auto worden verwacht dat deze langer mee gaat dan drieënhalf jaar.
Een beroep op de wettelijke garantie vindt zijn basis in de non-
conformiteit en heeft geen vast termijn (elke zaak heeft andere eigenschappen)
...
Indien ik kan aantonen dat hetzelfde gebrek dat zich in de fabrieksgarantie heeft voorgedaan, op een
later moment buiten de fabrieksgarantie zich weer voordoet, dan zou de wederpartij het herstel kosteloos
moeten uitvoeren. Het moet dan wel om exact hetzelfde gebrek gaan, en nu komt het, hiervoor draag je zelf de bewijslast.
(dat laatste maakt deze lastig als Volvo elke keer aangeeft niet te weten wat het is. Hoe bewijs je dan dat het hetzelfde gebrek is?)


- Non conformiteit (heeft een link met garantie termijn)
Als het afgeleverde product niet voldoet aan de overeenkomst, is er sprake
van non-conformiteit. Een product voldoet niet aan de overeenkomst als er een gebrek is dat al aanwezig
was op het moment van levering. Als er sprake is van non-conformiteit kun je kosteloos herstel,
vervanging of ontbinding vorderen.

In mijn geval kan er mogelijk sprake zijn van een (verborgen) gebrek dat waarschijnlijk al aanwezig was op
het moment van de levering, maar nog niet bekend was. Als het gebrek binnen een half jaar is ontstaan (en dat was zo),
wordt ervan uitgegaan dat het gebrek al aanwezig was op het moment van de aflevering. Hoewel de
precieze aard van het gebrek nog niet bekend is, ondervind ik wel de gevolgen ervan. Om erachter te
komen wat de oorzaak is van het gebrek, kan ik een onafhankelijke expert inschakelen. De oorzaak van
het gebrek is namelijk belangrijk voor de beoordeling of er sprake is van non-conformiteit.

Echter, bij een koopovereenkomst is het van belang dat zo snel mogelijk nadat het gebrek is ontdekt, of
had moeten ontdekken, hierover geklaagd is bij de dealer. Een kennisgeving binnen een
termijn van twee maanden na de ontdekking wordt als tijdig beschouwd.
Ik ben er wel mee terug geweest (in totaal keer of 6 nu) maar weet zelf niet precies wanneer voor het eerst en heb ook niet schriftelijk een klacht ingediend. (weer wat geleerd).
Na een eerste SW update bleef het euvel weer een tijdje weg om later geleidelijk weer terug te komen (in het begin denk je dan: hmm ik moet er weer een keer mee terug maar stelt het uit)
Dus non-conformiteit wordt een lastige aangezien ik niet op de juiste manier aan mijn klachtplicht heb voldaan begrijp ik nu.

- In gebrekestelling
Inmiddels ben ik vaak met de auto naar de dealer geweest over een lange periode en telkens geeft de dealer aan niet te weten wat het is en lukt het hen niet eea te herstellen.
Volgens de wet dien je de dealer, bij een geconstateerd probleem, de mogelijkheid te geven om de overeenkomst alsnog
(deugdelijk) uit te voeren door haar in de gelegenheid te stellen om het gebrek te herstellen. Een (formele) ingebrekestelling heeft als doel om
de dealer nog één laatste kans te geven om haar verplichtingen tot het kosteloos en deugdelijk
herstellen van de auto na te komen.
Indien de dealer niet overgaat tot (deugdelijk) herstel van de auto binnen een redelijk gesteld termijn, is zij in verzuim.
Verzuim is dan een basis om juridische vervolgstappen te kunnen nemen. Tot recent was er nog geen formele
ingebrekestelling verstuurd en is de dealer nog niet in verzuim....

Ik vind het belangrijk om nu een juridische basis te hebben:
De dealer (en Volvo) kunnen telkens niet aangeven wat het probleem is. Of dat echt zo is betwijfel ik (zie andere terugkoppelingen in deze post).
In mijn geval zijn er megabytes aan logs verzameld over langere tijd maar daaruit zou niets blijken...

Zoals de eerste keer met een SW update pleister, kan Volvo/de dealer dit een tijdje blijven volhouden om het echte probleem te verdoezelen (eventueel de ERAD).
Het is mogelijk dat mijn geval gerelateerd is aan de ERAD (Veel te vinden op internet over ERAD vervangingen) maar Volvo wil dit natuurlijk iet aan de grote klok hangen.
Met SW tweaks kun je veel verdoezelen / uitstellen van executie. (en misschien zit het probleem wel in de SW qua aansturing ERAD en slijthet onderdeel veel harder door verkeerde SW aansturing)
Hoe langer ze kunnen uitstellen dat dure onderdelen vervangen moeten worden (SW update gaat het oplossen), hoe groter de kans dat consumenten hier dan zelf qua kosten voor op moeten draaien.
Uitsel van diagnose maakt het weer voor Volvo/de dealer makkelijk om straks proberen aannemelijk te maken dat wat er later gevonden wordt niet gerelateerd / niet hetzelfde is. Immers is er zogenaamd nooit achterhaald wat het probleem is. Ook natuurlijk dat er na zo lange tijd geen sprake meer kan zijn van garantie of coulance....
MY 2020 XC60 R-design T8 AWD Bursting Blue
Lines: Inscription plus, Scandinavian, Audio Harmon Kardon, Intelli safe pro, Versatility pro, Park assist incl. 360 camera
Vroegah: 340, 850 GTL, 2001-2005 850 T5, 2005-2011 XC70 2.5T, 2011-2019 XC60 D5 AWD
Gebruikersavatar
therealbean
1st Gear member
Berichten: 41
Lid geworden op: 24.03.2019 - 20:42

Update 2

Onlangs is mijn auto weer voorzien van de zoveelste SW update. Het zou nu speciaal een update zijn voor 'Volvo's die moeite hebben met het elektrisch wegrijden'.
Na deze update is het probleem nog niet opgetreden (net zoals een eerdere SW update ergens in 2020). Maar ik ben nog niet overtuigd.
Niet alleen ben ik bang dat het probleem net als eerst weer zal terugkeren maar als de SW blijkbaar de auto 3.5 jaar verkeerd heeft aangestuurd, wat heeft dit dan eventueel gedaan qua slijtage voor bepaalde onderdelen.... Hoe dan ook wil ik officieel weten wat er nu verkeerd was en hoe het nu daadwerkelijk opgelost is. Ook wil ik de garantie dat ik, mocht het later terugkomen en toch mechanisch van aard blijkt te zijn, niet volledig de dupe zijn en alle kosten moet dragen voor een reparatie die gelinkt was aan een probleem dat al optrad na een half jaar. (ERAD vervanging b.v.)
MY 2020 XC60 R-design T8 AWD Bursting Blue
Lines: Inscription plus, Scandinavian, Audio Harmon Kardon, Intelli safe pro, Versatility pro, Park assist incl. 360 camera
Vroegah: 340, 850 GTL, 2001-2005 850 T5, 2005-2011 XC70 2.5T, 2011-2019 XC60 D5 AWD
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4611
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Zo lang jij de auto in bezit houdt zal Volvo kosteloos toch elke reparatie aan je ERAD doen omdat ze deze vervangen hebben en valt onder de levenslange garantie?
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
1014399
2nd Gear member
Berichten: 62
Lid geworden op: 03.02.2022 - 20:35

Is de levenslange garantie van toepassing op onderdelen vervangen onder garantie?
Volvo XC60 T5 AWD MY2018
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 2788
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
2006 Saab 9-3 Cabrio 1.9 TiD Vector 20 Years Edition Hirsch - Electric Blue
Gebruikersavatar
therealbean
1st Gear member
Berichten: 41
Lid geworden op: 24.03.2019 - 20:42

Gouwe schreef: 09.06.2023 - 13:11 Zo lang jij de auto in bezit houdt zal Volvo kosteloos toch elke reparatie aan je ERAD doen omdat ze deze vervangen hebben en valt onder de levenslange garantie?
Momenteel is nog nooit iets vervangen. Alleen SW updates zijn uitgevoerd
MY 2020 XC60 R-design T8 AWD Bursting Blue
Lines: Inscription plus, Scandinavian, Audio Harmon Kardon, Intelli safe pro, Versatility pro, Park assist incl. 360 camera
Vroegah: 340, 850 GTL, 2001-2005 850 T5, 2005-2011 XC70 2.5T, 2011-2019 XC60 D5 AWD
1014399
2nd Gear member
Berichten: 62
Lid geworden op: 03.02.2022 - 20:35

hier staat duidelijk in:
De garantie heeft als uitgangspunt dat een Volvo-rijder nooit een tweede keer betaalt voor het vervangen van hetzelfde onderdeel bij een reparatie die in de werkplaats van de officiële Volvo-dealer wordt uitgevoerd. Deze garantie is uniek in de autobranche.

Dus wat je betaald hebt wordt daarna kosteloos vervangen, das duidelijk...
Volvo XC60 T5 AWD MY2018
Gebruikersavatar
AlexV70
2nd Gear member
Berichten: 222
Lid geworden op: 18.01.2014 - 21:33

Herman.Kuyk schreef: 04.06.2023 - 22:12
NielsPHEV schreef: 04.06.2023 - 21:39 Volgens mij is de garantie ook persoonlijk dus als je de auto heel lang houd kan je er wellicht een beroep op doen in de praktijk denk ik dat dit een wassen neus is
Garantie is idd persoonlijk.
Weet niet of die levenslange garantie ook van toepassing is als je coulance op de reparatie van VolvoNL hebt gekregen.
De dealer heeft aangegeven volledige garantie, omdat ik een gedeelte heb betaald.
Ik hoop het niet mee te maken, maar ik rijd er nog wel even mee door, dus kans is er wel…..
V70 Bi-Fuel140 PK, 2002
V70 edition II 2.4D 163 PK, 2005 (MY2006), Geartronic, enz.
V70 Summum D5 185 PK+, 2008 (MY2009), Geartronic, enz.
C30 1.8 sport 125 PK, 2008 (MY2009)
XC60 Summum (+R-Pakket) D5 215 PK, 2011 (MY2012), Geartronic, enz.
XC60 Summum D4 181 PK, 2014 (MY 2015), Geartronic, Keyless, panoramadak, enz
XC60 Inscription, T8, 2018, panoramadak, luchtvering, enz.
XC60 Ultimate Dark, B5, 2023, Polestar tuning, luchtvering, 22”, B&W audio, massage stoelen, enz….
Gebruikersavatar
therealbean
1st Gear member
Berichten: 41
Lid geworden op: 24.03.2019 - 20:42

Inmiddels is de volledige nwe software update gedaan (niet alleen ERAD zoals in eerste instantie).
Het originele probleem is nog niet optreden maar wel een nieuw probleem :(

Display in center control bij starten helemaal geen leven. Geen airco, geen blazers, geen radio, geen geluid van richting aanwijzers....
Na enkele minuten onderweg start eea op. Dit is in paar weken tijd 2 keer opgetreden.
Dit na de software update... Meer mensen met een soortgelijk issue? (na laatste SW update die afgelopen maand uitgekomen is).
MY 2020 XC60 R-design T8 AWD Bursting Blue
Lines: Inscription plus, Scandinavian, Audio Harmon Kardon, Intelli safe pro, Versatility pro, Park assist incl. 360 camera
Vroegah: 340, 850 GTL, 2001-2005 850 T5, 2005-2011 XC70 2.5T, 2011-2019 XC60 D5 AWD
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5104
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

Heeft de auto Sensus of AAOS ?
Gebruikersavatar
therealbean
1st Gear member
Berichten: 41
Lid geworden op: 24.03.2019 - 20:42

My2020, dat is pre-google, dus ik gok Sensus...?
MY 2020 XC60 R-design T8 AWD Bursting Blue
Lines: Inscription plus, Scandinavian, Audio Harmon Kardon, Intelli safe pro, Versatility pro, Park assist incl. 360 camera
Vroegah: 340, 850 GTL, 2001-2005 850 T5, 2005-2011 XC70 2.5T, 2011-2019 XC60 D5 AWD
David_O
2nd Gear member
Berichten: 84
Lid geworden op: 26.02.2023 - 22:46

therealbean schreef: 12.07.2023 - 11:29 Inmiddels is de volledige nwe software update gedaan (niet alleen ERAD zoals in eerste instantie).
Het originele probleem is nog niet optreden maar wel een nieuw probleem :(

Display in center control bij starten helemaal geen leven. Geen airco, geen blazers, geen radio, geen geluid van richting aanwijzers....
Na enkele minuten onderweg start eea op. Dit is in paar weken tijd 2 keer opgetreden.
Dit na de software update... Meer mensen met een soortgelijk issue? (na laatste SW update die afgelopen maand uitgekomen is).
Heb ik met AAOS met versie 2.9 nu ook 2x gehad.

2.10 staat klaar, hopelijk daarna niet meer want het is toch lastig.
Gebruikersavatar
therealbean
1st Gear member
Berichten: 41
Lid geworden op: 24.03.2019 - 20:42

NielsPHEV schreef: 12.07.2023 - 11:44 Heeft de auto Sensus of AAOS ?
Geprobeerd te zoeken in het scherm of via App welke SW maar krijg het niet gevonden.
Hoe achterhaal je in MY2020 auto je SW versie?
MY 2020 XC60 R-design T8 AWD Bursting Blue
Lines: Inscription plus, Scandinavian, Audio Harmon Kardon, Intelli safe pro, Versatility pro, Park assist incl. 360 camera
Vroegah: 340, 850 GTL, 2001-2005 850 T5, 2005-2011 XC70 2.5T, 2011-2019 XC60 D5 AWD
Gebruikersavatar
XC60silverdawn
2nd Gear member
Berichten: 233
Lid geworden op: 23.11.2021 - 11:12

therealbean schreef: 12.07.2023 - 12:51 My2020, dat is pre-google, dus ik gok Sensus...?
2020 is zeker Sensus. AAOS kwam bij de XC60 pas bij MY 2022
Volvo XC60 T6 MY2022 Silver Dawn
Volvo XC60 D4 MY2017 / Volvo V70 D4 MY2014
ed-v70
1st Gear member
Berichten: 18
Lid geworden op: 03.02.2007 - 13:04

therealbean schreef: 12.07.2023 - 11:29 Inmiddels is de volledige nwe software update gedaan (niet alleen ERAD zoals in eerste instantie).
Het originele probleem is nog niet optreden maar wel een nieuw probleem :(

Display in center control bij starten helemaal geen leven. Geen airco, geen blazers, geen radio, geen geluid van richting aanwijzers....
Na enkele minuten onderweg start eea op. Dit is in paar weken tijd 2 keer opgetreden.
Dit na de software update... Meer mensen met een soortgelijk issue? (na laatste SW update die afgelopen maand uitgekomen is).
Ik ben benieuwd hoe de sitiatie nu is bij jou
2007 - 2011 mijn eerste Volvo: V70 D5
na vele omzwervingen nu de 2e Volvo: XC60 T8 Inscription van 2019
Gebruikersavatar
therealbean
1st Gear member
Berichten: 41
Lid geworden op: 24.03.2019 - 20:42

ed-v70 schreef: 24.07.2023 - 20:51 Ik ben benieuwd hoe de sitiatie nu is bij jou
Het probleem met niet kunnen wegrijden elektrisch is sinds de officiële software update niet meer opgetreden.
Het probleem dat bij het starten soms de rembekrachtiging niet werkt is er nog steeds (gaat gepaard met heel veel relais geklik).

Het nwe probleem met wegvallend center control display is bekend bij Volvo maar SW was bij de beurt (July) nog niet beschikbaar. Toevallig is gisteren 2x het display uitgevallen (incl radio, blazers, airco, ...) Na een seconde of 10 herstelt het zich.
MY 2020 XC60 R-design T8 AWD Bursting Blue
Lines: Inscription plus, Scandinavian, Audio Harmon Kardon, Intelli safe pro, Versatility pro, Park assist incl. 360 camera
Vroegah: 340, 850 GTL, 2001-2005 850 T5, 2005-2011 XC70 2.5T, 2011-2019 XC60 D5 AWD
Plaats reactie

Terug naar “XC60 vanaf MY 2018”