Deadlock uitschakelen (op herhaling).

Er werden er vanaf 2000 meer dan 500.000 van gebouwd in het Belgische Gent.
Plaats reactie
bohemian
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 16.05.2020 - 22:00

Mijn S60 (2001) heeft het probleem dat de passagiersdeur een slot heeft wat bij een temperatuur van grofweg onder de 20 graden in deadlock blijft. Het gaat dus ook niet open vanuit de binnenkant.
Bij zonnig weer of wanneer een tijdje de kachel heeft aangestaan, gaat het portier gewoon van slot, loopt het mee met de afstandsbediening en kan van binnenuit geopend worden.

Verder is het werkelijk een prima auto.

Reeds zonder succes gedaan:

- Slot vervangen door een gebruikt slot.
- Nieuw slot geplaatst.
- De deur modules (PDM en DDM) vervangen door gebruikte exemplaren.
- Nieuwe accu geplaatst in de hoop dat er net even wat meer spanning/vermogen het slot zou doen openen.
- Controle op kabelbreuk.
- Connectoren losgemaakt, gereinigd.
- Software aangepast (alarm verwijderd).

Kabelboom in deur(en) vervangen zou nog een optie zijn, maar
- Portier gaat wel altijd open via VIDA.
OGA244 schreef: 06.04.2023 - 07:34 In een ander deel hier op het forum.
Waarom zou je dat willen?
De oplossing zoek ik nu in iets aan te passen. Softwarematig deadlock verwijderen zou een prima oplossing zijn.
Of iets rigoreuzer, het slot mechanisch aanpassen, zodat het niet meer op deadlock kan gaan.

P.S. Door telkens het bewuste knopje in te drukken na afzetten van de motor gaat de auto overigens niet in deadlock. Zie foto/bijlage.
20230219_140623-1.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Volvo S60, 2.4, 2001, benzine, automaat.
bohemian
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 16.05.2020 - 22:00

Ik heb inmiddels een goed slot opengewerkt. Het valt in twee delen uiteen. Een elektronisch deel (blauw) en een mechanisch deel.
20230218_113052.jpg
Slot in deadlock.



20230218_113038.jpg
Slot niet in deadlock.




Het is moeilijk te zien, maar ik heb het mechanisme aangepast door een deel weg te slijpen/zagen.

Hierdoor gaat het slot mechanisch niet meer in deadlock.
20230611_083120-1.jpg
De vraag blijft. Gaat dit werken.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Volvo S60, 2.4, 2001, benzine, automaat.
bohemian
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 16.05.2020 - 22:00

Ik heb het geprobeerd. Voor het vervangen van dit slot echter, moet een popnageltje verwijderd worden van de raamgeleider. En dan moet deze geleider weer worden vastgezet met een popnagel. Zonder zo'n tang durfde ik het niet aan. Voorlopig maar even afwachten.
Volvo S60, 2.4, 2001, benzine, automaat.
bohemian
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 16.05.2020 - 22:00

Ik heb nu een zekering verwijderd.


20230630_145227.jpg
20230630_145216.jpg
Het betreft, in mijn geval, zekering nummer 36, RH front door module.

Dit heeft tot gevolg dat bij de passagiersdeur het raam, de zijspiegel, de centrale deurvergrendeling, maar ook "deadlock" ( safe guard ) niet meer werken.
Dat is vervelend, maar heeft de voorkeur boven een portier dat regelmatig niet meer open gaat, zeker met de APK in het vooruitzicht.
Dit portier gaat nu wel handmatig open. Let wel, ik heb de zekering eruit gehaald terwijl de auto niet op "deadlock" stond.

Even afwachten tot de auto is (goed-)gekeurd voor de APK en i.s.m. de garage andere opties bekijken,
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Volvo S60, 2.4, 2001, benzine, automaat.
Plaats reactie

Terug naar “S60 my 2000 t/m 2009”