sleutel zit vast in contactslot

Techniek die meerdere modellen betreft. Alles wat niet persé modelgebonden is. Ga voor vragen over jouw model naar een van de modellenrubrieken!
Plaats reactie
thiep00
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 27.06.2009 - 20:02

Ik heb een probleem met de "sleutel" die in het contactslot vast blijft zitten. Dit is een "sleutel" die in het contactslot in het dashboard wordt geschoven.
Mijn auto is een V70 D5 uit november 2007, nieuw model, handgeschakeld.

Op een gegeven moment wilde hij niet meer uit het contactslot loskomen. De motor wilde dan ook niet meer starten.
Ik heb de accupool losgemaakt en getracht de sleutel eruit te halen, geen resultaat. De motor wilde ook niet starten.
Daarna de accukabel weer los en vastgezet en niet op de sleutel gedrukt maar allen op de startknop. Dan startte de motor wel weer. Als ik hem daarna uitzet, gaat de sleutel nog steeds niet uit het contactslot en moet ik de accukabel weer een keer los en vastzetten om de motor te kunnen starten.

Volgens de dealer moet het Startcontact stuurslot (SCU) vervangen worden.
Inclusief software laden en SCU reload kost dit € 397,-, een fors bedrag.

Uit berichten uit andere posts van hetzelfde probleem komt uiteindelijk naar voren dat het stuurslot de boosdoener is.
Echter voordat de reparateur hier achter was gekomen waren het contactslot en/of de ECM vervangen, zonder resultaat.
Het lijkt dus op een defect stuurslot.
Op een ander forum las ik dat een plastic nokje onder in het gat waar de sleutel ingaat, was afgebroken. Afgebroken nokje verwijderd. probleem opgelost.

Mijn vraag is hoe stel je de juiste diagnose, welk van de drie onderdelen de oorzaak is, contactslot, ECM of stuurslot?
Moet het contactslot of stuurslot altijd vervangen worden of is er ook iets te repareren, reinigen?
Andere vraag is hoe krijg ik de sleutel uit het contactslot?
Kan dat door links en rechts, door het insteken van een heel dun stripje, de blokkering op te heffen?

Benieuwd naar jullie adviezen
DutchPC
Starter
Berichten: 1
Lid geworden op: 26.06.2017 - 11:43

Ik weet dat die een hele late reactie is op je post, maar ik heb dit weekend precies hetzelfde gehad. Ik heb een V70 handgeschakeld uit 2009.

Ik kreeg de sleutel niet meer uit de sleuf van het contactslot. En ik kon hem niet meer gestart krijgen. Echter zodra het stuurslot van het slot afging (kun je horen), kon ik de auto wel starten. Dus het stuurslot was niet kapot!! Maar de sleutel zelf zat muurvast. Ik had gelezen dat zekering 27 de oorzaak kon zijn en in mijn geval klopte dat ook. Ik heb zekering 27 vervangen (3,29 euro voor 5 stuks!!) en het motortje in het contactslot spuugde de sleutel er weer uit.
Bij de garage hadden ze zeker 300-400 euro gerekend voor een compleet nieuw contactslot.
Plaats reactie

Terug naar “Techniek overig”