Multiriem en spanner probleem

Het board om te praten over zaken die exclusief voor de Plug In Hybrid Volvo's van toepassing zijn
Plaats reactie
Rebelsam1987
1st Gear member
Berichten: 10
Lid geworden op: 02.05.2023 - 21:05

Hallo beste mensen,

Ik heb een dringende vraag. Ik heb een jankend geluid uit mijn spanner ontdekt die steeds erger wordt. Alleen heeft niemand tijd om deze te vervangen want ik ga er over 2 weken mee op vakantie. Ik wil het wel zelf doen hen lange tijd als monteur gewerkt alleen heb ik begrepen dat bij de hybrid d6 een speciale manier vereist om deze riem te spannen. Kan iemand misschien een handleiding plaatsen zodat ik er zelf mee aan de slag kan ? Alvast bedankt
Gebruikersavatar
The Mechanic
5th Gear member
Berichten: 1442
Lid geworden op: 16.04.2018 - 19:53

Weet je zeker dat het geluid niet uit de ISG komt? Spanner gaat zelden defect.
Rebelsam1987
1st Gear member
Berichten: 10
Lid geworden op: 02.05.2023 - 21:05

ISG is voor het laatst in 2018 vervangen en hoe ik zeker weet dat het de spanner is komt doordat ik met een spuitje wd40 direct op de spanner het geluid helemaal verdwijnt en nadat het uitdroogt over ongeveer 20 km rijden dan komt het geluid weer terug. Met een lange schroevendraaier voorzichtig tegen de zijkant van de spanner duwen laat het geluid ook verdwijnen. Isg maakt als het goed is continu jankend geluid bij hogere toeren nog erger. Bij mij is het zo dat het alleen stationair te horen is.
Sracovlov
2nd Gear member
Berichten: 96
Lid geworden op: 07.12.2019 - 10:13

Riem en spanner wel netjes elke 90.000km vervangen volgens de Volvo specificaties en richtlijnen?
Rebelsam1987
1st Gear member
Berichten: 10
Lid geworden op: 02.05.2023 - 21:05

Niet dat ik weet heb de auto pas 3 maanden en de vorige garage heeft aangegeven nooit de spanner te hebben vervangen.
Rebelsam1987
1st Gear member
Berichten: 10
Lid geworden op: 02.05.2023 - 21:05

Niemand ?
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20729
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Als je de spanner en riem koopt zie je vanzelf hoe het los en weer vast moet.

De spanner moet drukloos gemaakt worden waarna de riem slap hangt. Vervolgens de riem verwijderen en de spanner weer ontspannen. Dan de hele spanner losdraaien en verwijderen.

Montage in omgekeerde volgorde ... maar dat is natuurlijk logisch.
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Gebruikersavatar
The Mechanic
5th Gear member
Berichten: 1442
Lid geworden op: 16.04.2018 - 19:53

Msuidgeest schreef: 21.07.2023 - 19:52 Als je de spanner en riem koopt zie je vanzelf hoe het los en weer vast moet.

De spanner moet drukloos gemaakt worden waarna de riem slap hangt. Vervolgens de riem verwijderen en de spanner weer ontspannen. Dan de hele spanner losdraaien en verwijderen.

Montage in omgekeerde volgorde ... maar dat is natuurlijk logisch.
En zo simpel is het dus niet, er is een procedure die je precies moet volgen, en je hebt een herz meter nodig om de riemspanning te meten.
Rebelsam1987
1st Gear member
Berichten: 10
Lid geworden op: 02.05.2023 - 21:05

The Mechanic schreef: 21.07.2023 - 22:21
Msuidgeest schreef: 21.07.2023 - 19:52 Als je de spanner en riem koopt zie je vanzelf hoe het los en weer vast moet.

De spanner moet drukloos gemaakt worden waarna de riem slap hangt. Vervolgens de riem verwijderen en de spanner weer ontspannen. Dan de hele spanner losdraaien en verwijderen.

Montage in omgekeerde volgorde ... maar dat is natuurlijk logisch.
En zo simpel is het dus niet, er is een procedure die je precies moet volgen, en je hebt een herz meter nodig om de riemspanning te meten.
Dit bedoel ik dus. Veel mensen denken dat dit gewoon een simpele snaar is om te vervangen maar er is een procedure en die zoek ik.
Rebelsam1987
1st Gear member
Berichten: 10
Lid geworden op: 02.05.2023 - 21:05

Ik heb nu een app gevonden die speciaal is ontworpen om multiriem uit te meten in hertz.
Rebelsam1987
1st Gear member
Berichten: 10
Lid geworden op: 02.05.2023 - 21:05

Update:

Toch zelf gedaan en een bijna fatale fout gemaakt.

Heb de spanner en riem besteld via een reguliere materialenzaak en zelf gemonteerd dmv de app met de hertz meter en een handleiding via via gekregen.

3 dagen volgehouden en met stom geluk is hij gesprongen terwijl ik stilstond en de awd knop indrukte om te starten, gelijk de motor uitgezet en zag dat de riem door 2en was.

Uiteindelijk na nader onderzoek bleek deze riem die voorgeschreven word bij de materialen boer toch te zwak dus kijk uit mensen hou het aub bij origineel volvo en niet dezelfde fout maken. Ik heb geluk gehad dat dit bij stilstand is gebeurt en dat ik het doorhad anders had ik veel meer schade.

Uiteindelijk de auto laten slepen naar de dealer die met pijn en moeite een gaatje heeft kunnen maken voor mij. 2 dagen later mocht ik de auto ophalen met een rekening van 382 euro voor multiriem en spanner origineel.

U bent gewaarschuwd.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
WillyWortel2
4th Gear member
Berichten: 738
Lid geworden op: 29.08.2022 - 17:02

Goede eerlijke tip om niet te makkelijk after market onderdelen te monteren.
Netjes dat de dealer deze klus er toch tussendoor heeft gedaan.
Nu onbezorgd van de vakantie gaan genieten. :-D
Historie: 145-245-265-V70b-V40-V70d. De 265 was een dissonant, een rampzalige auto.
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4639
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Ja, dat is ook een manier om een dealer te dwingen om een plekje vrij te maken in de planning :-).
Fijn dat het nu toch is opgelost en goede vakantie gewenst.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Plaats reactie

Terug naar “Plug In Hybrid Volvo's”