Ruitenwissers - klapperen en plekken overslaan; gedeeltelijk opgelost en tip van Bosch

De nieuwe generatie S en V90
Plaats reactie
Gebruikersavatar
RdR
2nd Gear member
Berichten: 67
Lid geworden op: 08.01.2022 - 19:47

Het is een fantastische auto maar de ruitenwissers zijn niet het beste punt. Ik had sterk geklapper bij de opwaartse slag van de wisser aan de bestuurderszijde.

Je kan dan de metalen arm van de ruitenwisser iets verbuigen zodat het wisserblad beter/rechter op het raamoppervlak komt te staan. Goed te doen met een bahco als de wissers in de service stand staan.

Als je niet handig bent kan de garage dit beter doen. Het vergt wat gevoel voor hoe metaal buigt (en weer wat terug veert) om het goed te krijgen en ook om te voorkomen dat je met je gereedschap uitschiet en de ruit beschadigt. Dan wordt het een dure grap. (Leg evt wat op de ruit)

Mijn ruitenwissers klapperden niet meer nadat ik ze had afgesteld, maar delen van de ruit aan de bestuurderskant werden niet goed schoongeveegd. Erg irritant en gevaarlijk om slecht zicht te hebben bij regen. Na veel tweaken (verbuigen van delen van het wisserblad zelf) gaat het nu iets beter. Maar je kan goed zien dat de druk bij het bevestigingspunt van de wisser erg hoog is. Daar wordt het rubber erg plat gedrukt.

Ik heb contact opgenomen met Bosch, de fabrikant van de aero blade ruitenwissers. Bosch stelt voor om het langere type ruitenwissers te gebruiken (onderdeelnr: 3397014164) dit is een 65 cm ruitenwisser aan de bestuurderszijde in plaats van de standaard 60 cm versie (dat is nr 3397007297).

De langere wisser zou de druk beter moeten kunnen verdelen.

Bosch:

“De reden van de ongelijke krachtverdeling van de ruitenwisser zal hoogstwaarschijnlijk veroorzaakt worden door een te hoge druk van de arm (veer die spanning zet) op de voorruit.

Indien deze totaal niet kan aangepast worden, kan een set wisserbladen met onderdeelnummer 3397014164 ook soelaas brengen.“


Ik heb dit nog niet geprobeerd maar dat ga ik zeker doen als de ruitenwissers aan vervanging toe zijn.

Mijn ruitenwisser op de achterruit klappert soms ook, maar hier is de arm van plastic, en helaas niet geschikt om te buigen. Ik denk er soms aan om het te verhitten om toch wat bij te kunnen stellen maar dat is minder makkelijk dan een metalen arm verbuigen.
V90 Inscription D5 AWD uit 2017, gekocht met 73.000 km op de teller.

Ex VW fan...Voorheen Passat C3 (2005) vanaf 2009 van 145.000 naar 509.000 km gereden.
Gebruikersavatar
kawaman
4th Gear member
Berichten: 933
Lid geworden op: 23.07.2008 - 15:32
Locatie: Apeldoorn

Na verloop van tijd neemt het rubber van het wisserblad de vorm aan waarin hij het laatst geparkeerd is.
Daarna zal het lastiger worden om bij de opgaande beweging om te klappen en gaat hij stuiteren op de ruit.
Het hielp bij mij om het wisserblad 180 graden te draaien in de arm.
Het stuiteren was weg en de ruit weer streeploos droog/schoon.
Of dit draaien bij de achterwisser ook kan weet ik niet, Ik heb een S60 en die heeft geen achterwisser.
Erik

S60 T5 R-design
Gebruikersavatar
JeroenSpock
7th Gear member
Berichten: 8389
Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
Locatie: Veendam
Contacteer:

Kan in principe bij alle wissers. Als de fabriek het rubber er in kan zetten, kan jij het er uit halen en omdraaien.
Ik koop vaak zo'n strip rubber ipv een complete wisser, tot nu toe altijd gelukt.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Afbeelding Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 360.000 km - Vialle LPi
Gebruikersavatar
kawaman
4th Gear member
Berichten: 933
Lid geworden op: 23.07.2008 - 15:32
Locatie: Apeldoorn

Bij de huidige generatie (verwarmde) wisserbladen, heb je een originele vervangingsset waarbij alleen het rubber word vervangen.
Het draaien is daardoor net zo makelijk als het vervangen.
Erik

S60 T5 R-design
Gebruikersavatar
Frits V70
5th Gear member
Berichten: 1220
Lid geworden op: 15.08.2014 - 19:49
Locatie: Groningen

Draaien? Hoe werkt dat?
Van:
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5 (2008),
XC60 D3 (2011)
naar:
XC70 D4 (5 cil 400 >>> 480Nm) (2014)
en:
Saab 9-3 Cabriolet 1.8t Hirsch
Hoekstra
3rd Gear member
Berichten: 341
Lid geworden op: 21.03.2012 - 09:00

Ga dat omdraaien ook eens doen denk ik. Eerst googelen want zou niet weten hoe
Volvo v90 T5 momentum Saville grey, Turbine 18” MY 2017
Volvo v40 D2 momentum MY 2012, Biarritz blue, Mannan 17 inch, introlinepakket, dynamic line pakket, winterlinepakket,panoramadak, ABL xenon
Volvo V50 2.0D Summum BJ 2005, Black Currant Pearl, Sagitta 17'' velgen[bcolor=#40BF00][/bcolor]
Gebruikersavatar
RdR
2nd Gear member
Berichten: 67
Lid geworden op: 08.01.2022 - 19:47

kawaman schreef: 19.06.2023 - 08:59 Na verloop van tijd neemt het rubber van het wisserblad de vorm aan waarin hij het laatst geparkeerd is.
Daarna zal het lastiger worden om bij de opgaande beweging om te klappen en gaat hij stuiteren op de ruit.
Het hielp bij mij om het wisserblad 180 graden te draaien in de arm.
Het stuiteren was weg en de ruit weer streeploos droog/schoon.
Of dit draaien bij de achterwisser ook kan weet ik niet, Ik heb een S60 en die heeft geen achterwisser.
Bij mij was het direct vanaf begin (tweedehands aangekocht). Vanuit garage nieuwe wissers erop gezet en die deden het net zo slecht. Lijkt op een te hoge druk op het blad aan bestuurders zijde. Het rubber direct onder de arm bevestiging wordt echt platter gedrukt dan bij de wisser aan passagiers zijde.
V90 Inscription D5 AWD uit 2017, gekocht met 73.000 km op de teller.

Ex VW fan...Voorheen Passat C3 (2005) vanaf 2009 van 145.000 naar 509.000 km gereden.
Gebruikersavatar
kawaman
4th Gear member
Berichten: 933
Lid geworden op: 23.07.2008 - 15:32
Locatie: Apeldoorn

Ruitenwissers in de service stand.
Wat nu de bovenkant is , daar zit een kunststof "dopje" waar een klein palletje aan zit.
Deze voorzichtig indrukken en het dopje omhoog van de wisser trekken.
Daarna het rubber er uit schuiven en 180 graden gedraaid terug steken en het dopje er weer terug op duwen.
Nu te donker voor foto's op verzoek kan ik die morgen maken.
Kind kan de was doen.
Baat het niet..........
Erik

S60 T5 R-design
Gebruikersavatar
kawaman
4th Gear member
Berichten: 933
Lid geworden op: 23.07.2008 - 15:32
Locatie: Apeldoorn

Een foto van het dopje en een plaatje van internet.
Het kleine palletje is goed te zien en ook het pijltje waar hij naar toe bewogen moet worden
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Erik

S60 T5 R-design
Gebruikersavatar
PGV90
6th Gear member
Berichten: 3090
Lid geworden op: 18.03.2012 - 12:29
Locatie: Zuid Holland - groene hart

Thanks voor deze tips - gaat zeker helpen;
mijn ervaring is trouwens dat vervangen van de wissers eens per jaar zeker aan te raden is - ik ben overgestapt op de aerotwins van Bosch welke merkbaar beter zijn.
Lengte 62,5 en 50 cm, achter 35 cm.
Van XC70 naar V90 CC
V90 Cross Country AWD T5 Pro Polestar 2018 - Crystal White Pearl + zwart Nappa leer en een hele lijst extra's
XC70 T5 GT8 Polar+ my 2016 - Inscription Electric Silver + Chesnut leer
V70 T4 Limited Edition Saville Grey - 2012
Gebruikersavatar
RdR
2nd Gear member
Berichten: 67
Lid geworden op: 08.01.2022 - 19:47

RdR schreef: 19.06.2023 - 06:20 Het is een fantastische auto maar de ruitenwissers zijn niet het beste punt. Ik had sterk geklapper bij de opwaartse slag van de wisser aan de bestuurderszijde.

Je kan dan de metalen arm van de ruitenwisser iets verbuigen zodat het wisserblad beter/rechter op het raamoppervlak komt te staan. Goed te doen met een bahco als de wissers in de service stand staan.

Als je niet handig bent kan de garage dit beter doen. Het vergt wat gevoel voor hoe metaal buigt (en weer wat terug veert) om het goed te krijgen en ook om te voorkomen dat je met je gereedschap uitschiet en de ruit beschadigt. Dan wordt het een dure grap. (Leg evt wat op de ruit)

Mijn ruitenwissers klapperden niet meer nadat ik ze had afgesteld, maar delen van de ruit aan de bestuurderskant werden niet goed schoongeveegd. Erg irritant en gevaarlijk om slecht zicht te hebben bij regen. Na veel tweaken (verbuigen van delen van het wisserblad zelf) gaat het nu iets beter. Maar je kan goed zien dat de druk bij het bevestigingspunt van de wisser erg hoog is. Daar wordt het rubber erg plat gedrukt.

Ik heb contact opgenomen met Bosch, de fabrikant van de aero blade ruitenwissers. Bosch stelt voor om het langere type ruitenwissers te gebruiken (onderdeelnr: 3397014164) dit is een 65 cm ruitenwisser aan de bestuurderszijde in plaats van de standaard 60 cm versie (dat is nr 3397007297).

De langere wisser zou de druk beter moeten kunnen verdelen.

Bosch:

“De reden van de ongelijke krachtverdeling van de ruitenwisser zal hoogstwaarschijnlijk veroorzaakt worden door een te hoge druk van de arm (veer die spanning zet) op de voorruit.

Indien deze totaal niet kan aangepast worden, kan een set wisserbladen met onderdeelnummer 3397014164 ook soelaas brengen.“


Ik heb dit nog niet geprobeerd maar dat ga ik zeker doen als de ruitenwissers aan vervanging toe zijn.

Mijn ruitenwisser op de achterruit klappert soms ook, maar hier is de arm van plastic, en helaas niet geschikt om te buigen. Ik denk er soms aan om het te verhitten om toch wat bij te kunnen stellen maar dat is minder makkelijk dan een metalen arm verbuigen.
Correctie: de Bosch wissers met nr 3397014164 zijn inderdaad 62,5 cm (en geen 65 cm)
V90 Inscription D5 AWD uit 2017, gekocht met 73.000 km op de teller.

Ex VW fan...Voorheen Passat C3 (2005) vanaf 2009 van 145.000 naar 509.000 km gereden.
Gebruikersavatar
RdR
2nd Gear member
Berichten: 67
Lid geworden op: 08.01.2022 - 19:47

Ik heb zojuist mijn problemen met de ruitenwisser aan de bestuurderskant opgelost.

Als eerste heb ik de hoek van het wisserblad aangepast door de wisserarm iets te buigen:

Ik had sterk geklapper bij de opwaartse slag van de wisser aan de bestuurderszijde. Ik heb toen de metalen arm van de ruitenwisser iets verbogen zodat het wisserblad beter/rechter op het raamoppervlak kwam te staan. Goed te doen met een bahco als de wissers in de service stand staan.

Als je niet handig bent kan de garage dit beter doen. Het vergt wat gevoel voor hoe metaal buigt (en weer wat terug veert) om het goed te krijgen en ook om te voorkomen dat je met je gereedschap uitschiet en de ruit beschadigt. Dan wordt het een dure grap. (Leg evt. wat op de ruit)

Er is zelfs een speciale tool beschikbaar om de hoek van de ruitenwisser te meten:
https://www.autotestgeraete.de/produktk ... owischer/

Ook een voor de andere (niet aero) bevestigingen:
https://www.atp-autoteile.de/de/product ... werkzeuge

Mijn ruitenwissers klapperden niet meer nadat ik ze had afgesteld, maar delen van de ruit aan de bestuurderskant werden toch nog niet goed schoongeveegd. Erg irritant en gevaarlijk om slecht zicht te hebben bij regen. Na veel tweaken (verbuigen van delen van het wisserblad zelf) ging het iets beter. Maar je kon goed zien dat de druk bij het bevestigingspunt van de wisser erg hoog was. Daar werd het rubber erg plat tegen het raam gedrukt.

Het zoeken ging dus verder:

Na verder onderzoek op internet las ik op 1 van de sites gelukkig dat de druk van de arm op de voorruit meestal 10N ( = 1 KG) is. Dus ik heb een draagbare digitale bagageweegschaal gebruikt om de druk van de wisser armen op de voorruit te meten. Ik bevestigde de haak aan de ruitenwisser (in service stand = naar boven gericht) en tilde de arm en het blad iets op met de digitale weger om de neerwaartse kracht af te lezen.

De passagierszijde was 1.025 KG (10,25N = ruim binnen de specificaties), die functioneerde ook prime. Bij de bestuurderszijde met de problemen was de druk 1,5 KG = 15N. Dat is 50% meer dan gewenst. Dat is de reden waarom het wisserblad rubber zo tegen de voorruit werd platgedrukt.
IMG_0097.jpeg
Daarna bedacht ik hoe ik de druk op de wisserarm kon verlagen, hoe rek je een veer op?

Ik nam een draadknipper en plaatste de bekken ervan tussen de veerwindingen (pas op dat je de waterslang niet meeneemt!) bij het sluiten van de bekken werden deze tussen de windingen gedrukt en de veer was daar wat uit elkaar gebogen, iets meer ruimte tussen de windingen = minder spanning. Dit ging erg makkelijk en ik heb dit 3 x gedaan (elke keer bij een andere winding) om de armdruk te verlagen tot 9,9N = 0,99 KG (wel even meten na elke aanpassing)
IMG_0099.jpeg
Dus voor alle duidelijkheid, ik heb niet geprobeerd de veer door te knippen of deze te beschadigen 😉, maar gewoon de bekken van de draadknipper tussen de windingen "geforceerd" om de windingen een beetje uit elkaar te buigen.

Daarna zag het rubber van de wisser er niet meer zo geplet uit en was het vegen in beide richtingen perfect! 🙏🏻
IMG_0103.jpeg
Ik heb het in de regen getest op lage en hoge snelheden en het gaat nu prima. 👍🏻

Hoop dat iemand anders hier baat bij heeft. Succes!


wat extra links die ik onderweg tegenkwam met diverse info:
https://www.hella-wiperblades.com/nl/ar ... -afstellen
https://www.atp-autoteile.de/blog/schei ... instellen/https://www.atp-autoteile.de/blog/schei ... instellen/
https://www.motor-talk.de/forum/anpress ... 37922.html
https://www.atp-autoteile.de/de/product ... dwerkzeuge
https://hella-wiperblades.com/de/articl ... einstellen
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door RdR op 01.08.2023 - 20:35, 8 keer totaal gewijzigd.
V90 Inscription D5 AWD uit 2017, gekocht met 73.000 km op de teller.

Ex VW fan...Voorheen Passat C3 (2005) vanaf 2009 van 145.000 naar 509.000 km gereden.
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27820
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Ik heb je bericht samen gevoegd met je oude topic hier in het V90 subforum.
Lijkt me een mooi vervolg op je eerdere berichten :)
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
RdR
2nd Gear member
Berichten: 67
Lid geworden op: 08.01.2022 - 19:47

fredhead schreef: 01.08.2023 - 20:05 Ik heb je bericht samen gevoegd met je oude topic hier in het V90 subforum.
Lijkt me een mooi vervolg op je eerdere berichten :)
Hai ,

Dank, ik dacht ik maak er een wat meer universele posting van omdat het niet specifiek een V90 probleem is en wellicht anderen er op die manier sneller op geattendeerd worden. Maar dit zal ook wel werken als iemand gaat zoeken...

Groet!
V90 Inscription D5 AWD uit 2017, gekocht met 73.000 km op de teller.

Ex VW fan...Voorheen Passat C3 (2005) vanaf 2009 van 145.000 naar 509.000 km gereden.
Gebruikersavatar
RdR
2nd Gear member
Berichten: 67
Lid geworden op: 08.01.2022 - 19:47

Mocht iemand de exacte specificaties hebben van de stand van de wisserbladen (in graden) en de druk die Volvo of Bosch op de ruit aanhoudt dan hou ik me aanbevolen.
V90 Inscription D5 AWD uit 2017, gekocht met 73.000 km op de teller.

Ex VW fan...Voorheen Passat C3 (2005) vanaf 2009 van 145.000 naar 509.000 km gereden.
Gebruikersavatar
K75RT
1st Gear member
Berichten: 36
Lid geworden op: 04.09.2017 - 13:28

PGV90 schreef: 20.06.2023 - 15:15 Thanks voor deze tips - gaat zeker helpen;
mijn ervaring is trouwens dat vervangen van de wissers eens per jaar zeker aan te raden is - ik ben overgestapt op de aerotwins van Bosch welke merkbaar beter zijn.
Lengte 62,5 en 50 cm, achter 35 cm.
Dit zijn de volgende Bosch bestelnummers:
Voor: A164S (set van twee stuks)
Achter: A351H

Op de verpakking van beiden staat zowel de V90 als S90 en XC90 genoemd.
Plaats reactie

Terug naar “S90 / V90 vanaf MY 2016”