V60 T6/T8 BY 2019/2020 - 3 fase laadpaal?

In dit board alles over elektriciteit voor het laden van Volvo's. Laadpalen, kabels en stekkers etc etc
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Washy
1st Gear member
Berichten: 18
Lid geworden op: 12.07.2023 - 17:08

Beste. Ik heb een vraag over welke laadpaal geschikt is voor de V60 T6 of T8 uit 2019 of 2020?

Ik lees dat een 1 fase laadpaal geschikt is, maar kan de auto ook middels een 3 fase laadpaal laden? Zou zonde zijn als ik eerst een 1 fase laadpaal installeer incl. alles in de meterkast & wellicht later bij een full electric auto een 3 fase laadpaal nodig heb. Dan moet ik ook eea aanpassen in de meterkast plus een nieuwe 3 fase laadpaal..
V60 T6 R Design ‘20 - Onyx Black
Gebruikersavatar
AirBoxeRT
2nd Gear member
Berichten: 195
Lid geworden op: 25.12.2022 - 11:07

De T8 kan aangesloten worden op een 3 fase lader. Echter zal de T8 op 1 fase 3,7kW laden. De auto bepaald de laadstroom en niet het laadstation. Zolang er een mennekes aansluiting is, kan je laden, ook op openbare laadstations. En deze openbare laadstations zijn ook 3 fase.
***
Volvo XC90 Recharge Longrange 2022 late

🇸🇪Mijn persoonlijke weblog🇸🇪
viewtopic.php?t=92292

Afbeelding
Gebruikersavatar
Washy
1st Gear member
Berichten: 18
Lid geworden op: 12.07.2023 - 17:08

AirBoxeRT schreef: 19.07.2023 - 22:26 De T8 kan aangesloten worden op een 3 fase lader. Echter zal de T8 op 1 fase 3,7kW laden. De auto bepaald de laadstroom en niet het laadstation. Zolang er een mennekes aansluiting is, kan je laden, ook op openbare laadstations. En deze openbare laadstations zijn ook 3 fase.
Ik ben niet thuis in de laadkabels dus moest ‘mennekes’ even Googlen. Is dat een gerenomeerd merk?

Op de V6” zit een type 2 poort, correct? En de originele laadkabel van de V60 T8 is een type 2 <===> randaarde stekker (mode 2), toch? Dus die zou je in principe in een reguliere wandcontactdoos kunnen steken.

Zou ik straks een 3-fase wallbox installeren. Dan dien ik een (bv Mennekes) type 2 <===> type 2 laadkabel (mode 3) te halen die op de Volvo én de laadpaal past want ik lees ook dat type 2 standaard is in Europa?
V60 T6 R Design ‘20 - Onyx Black
Gebruikersavatar
AirBoxeRT
2nd Gear member
Berichten: 195
Lid geworden op: 25.12.2022 - 11:07

Washy schreef: 19.07.2023 - 22:38 Ik ben niet thuis in de laadkabels dus moest ‘mennekes’ even Googlen. Is dat een gerenomeerd merk?

Op de V6” zit een type 2 poort, correct? En de originele laadkabel van de V60 T8 is een type 2 <===> randaarde stekker (mode 2), toch? Dus die zou je in principe in een reguliere wandcontactdoos kunnen steken.

Zou ik straks een 3-fase wallbox installeren. Dan dien ik een (bv Mennekes) type 2 <===> type 2 laadkabel (mode 3) te halen die op de Volvo én de laadpaal past want ik lees ook dat type 2 standaard is in Europa?
De Type 2 oplaadkabel noemt men ook wel de Mennekes kabel. Mennekes is de naam van de eerste fabrikant van deze laadkabels. Type 2 is de Europese standaard.

Het klopt dat je de auto op kan laden via een regulier stopcontact. Het beste is om hiervoor een stopcontact te gebruiken op een eigen groep, je kan dan maximaal laden op 16A, maar dat is afhankelijk van jouw lader. De standaard meegeleverde Volvo lader is 10A. De ene kant van de laadkabel heeft dus een Mennekes stekker, de andere een schuko stekker (een gewone randaarding stekker).

Alle walboxen maken gebruik van een Mennekes aansluiting. Dus je hebt dan nog een kabel nodig met een Mennekes stekker. Vaak zit er een vaste laadkabel aan de wallbox die in de auto gaat.

Overigens is een wallbox helemaal niet nodig. Je gaat er niet sneller mee laden tov een 16A lader aan een stopcontact. Maximaal kan je op 3,7 kW laden. 3700watt/220V=16A laadstroom. De accu van mijn XC90 T8 is 18 kWh en deze laadt ongeveer in 7 uur van leeg helemaal naar vol aan het stopcontact. Prima om ‘s nacht dus vol te laden. 3,7kW laden is ook maximaal, als de accu bijna vol is, wordt de laadstroom lager dus ook het vermogen.

Ik hoop dat eea duidelijk is. Ook wat betreft stekkers en zo. Je kan alles nog eens rustig op de volgende site nalezen, daar staat het goed uitgelegd: https://www.autovanmorgen.nl/laadkabel-type-1-en-type-2
***
Volvo XC90 Recharge Longrange 2022 late

🇸🇪Mijn persoonlijke weblog🇸🇪
viewtopic.php?t=92292

Afbeelding
Gebruikersavatar
AirBoxeRT
2nd Gear member
Berichten: 195
Lid geworden op: 25.12.2022 - 11:07

Overigens en aanvullend: bij mijn Volvo
XC90 kreeg ik twee oplaadkabels geleverd. Één kabel met een Schuko (randaarde stekker) met een 10A lader. En één kabel met Mennekes voor aan de laadpalen.
Daarnaast heb ik nog een instelbare oplaadkabel gekocht met een Schuko stekker. Mijn vrouw kan op haar werk maximaal 8A laden. Tevens kamperen we vaak met de caravan. Kampeerplaatsen zijn vaak wat laag in de amperage. Dan kan ik de auto opladen op de camping door de laadstroom naar beneden bij te stellen (in stelbaar van 6-8-10-12 A).

Succes en veel plezier met de V60!
En overweeg eerst om gewoon aan het stopcontact te laden. Als dat bevalt, dan scheelt je dat snel ruim €800. Daar heb je aardig wat laadbeurten voor. En volgens mij heeft de V60 T8 een 11kW accu. Die is schat ik in 4,5 uur aan de stekker wel vol.
***
Volvo XC90 Recharge Longrange 2022 late

🇸🇪Mijn persoonlijke weblog🇸🇪
viewtopic.php?t=92292

Afbeelding
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4634
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Een wallbox is niet nodig, maar heeft wel voordelen. Geen gepruts met een losse kabel elke keer. Uitgesteld laden in te stellen (kan handig zijn met dynamische tarieven), 60% sneller laden (16A versus 10A), verbruiksoverzichten (handig voor de fiscus ivm terugvordering BTW), mogelijkheid tot load balancing icm extra hardware (heb nu geen last meer van hoofdzekeringen die er uit vliegen als alles hier op vol vermogen staat). Ik heb deze: https://easee.com/nl/
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
Washy
1st Gear member
Berichten: 18
Lid geworden op: 12.07.2023 - 17:08

AirBoxeRT schreef: 20.07.2023 - 00:15
Washy schreef: 19.07.2023 - 22:38 Ik ben niet thuis in de laadkabels dus moest ‘mennekes’ even Googlen. Is dat een gerenomeerd merk?

Op de V6” zit een type 2 poort, correct? En de originele laadkabel van de V60 T8 is een type 2 <===> randaarde stekker (mode 2), toch? Dus die zou je in principe in een reguliere wandcontactdoos kunnen steken.

Zou ik straks een 3-fase wallbox installeren. Dan dien ik een (bv Mennekes) type 2 <===> type 2 laadkabel (mode 3) te halen die op de Volvo én de laadpaal past want ik lees ook dat type 2 standaard is in Europa?
De Type 2 oplaadkabel noemt men ook wel de Mennekes kabel. Mennekes is de naam van de eerste fabrikant van deze laadkabels. Type 2 is de Europese standaard.

Het klopt dat je de auto op kan laden via een regulier stopcontact. Het beste is om hiervoor een stopcontact te gebruiken op een eigen groep, je kan dan maximaal laden op 16A, maar dat is afhankelijk van jouw lader. De standaard meegeleverde Volvo lader is 10A. De ene kant van de laadkabel heeft dus een Mennekes stekker, de andere een schuko stekker (een gewone randaarding stekker).

Alle walboxen maken gebruik van een Mennekes aansluiting. Dus je hebt dan nog een kabel nodig met een Mennekes stekker. Vaak zit er een vaste laadkabel aan de wallbox die in de auto gaat.

Overigens is een wallbox helemaal niet nodig. Je gaat er niet sneller mee laden tov een 16A lader aan een stopcontact. Maximaal kan je op 3,7 kW laden. 3700watt/220V=16A laadstroom. De accu van mijn XC90 T8 is 18 kWh en deze laadt ongeveer in 7 uur van leeg helemaal naar vol aan het stopcontact. Prima om ‘s nacht dus vol te laden. 3,7kW laden is ook maximaal, als de accu bijna vol is, wordt de laadstroom lager dus ook het vermogen.

Ik hoop dat eea duidelijk is. Ook wat betreft stekkers en zo. Je kan alles nog eens rustig op de volgende site nalezen, daar staat het goed uitgelegd: https://www.autovanmorgen.nl/laadkabel-type-1-en-type-2
Super, bedankt! :-)
V60 T6 R Design ‘20 - Onyx Black
Dentista
1st Gear member
Berichten: 31
Lid geworden op: 16.07.2023 - 12:13

Heldere uitleg!! Bedankt!! Erg nuttig voor mij als beginnende v60 t8 rijder!
Gebruikersavatar
Almerev70
3rd Gear member
Berichten: 377
Lid geworden op: 26.07.2017 - 13:02
Locatie: Almere

Heel nuttig, bedankt namens een aanstaande V60 rijder
Volvo V60 T8 Twin Engine AWD Inscription 12-2019, Ice White.
Motortype B4204T34 - Bak TG-81SD. 8-2023 --> 77000km

Volvo V70 III D3/D4 2012 Limited Edition, Twilight Bronze Metallic
motortype D5204T3, --> 07/2017 127.000km
05/2018 146.000km --> 07/2023 248.000km
Sammmyvannorel
2nd Gear member
Berichten: 180
Lid geworden op: 22.07.2021 - 23:44

Mijn pa krijgt binnenkort een XC60 t6 geleverd (oktober), welke volledig privé wordt aangeschaft en gereden. Thuisladen kan dus gewoon op het normale energiecontract (even los van verstandig gebruik van zonnepanelen).

Nu is het zo dat ze thuis een 40A aansluiting hebben. Ik ben even voor hem aan het afpellen wat de verstandigste oplossing is.
Randvoorwaarden zijn:
-Snel laden is niet nodig/mogelijk. XC60 kan max 6,4kw aan (2fasen dus).
-Afrekenen/bijhouden verbruik is niet nodig
-Lijkt erop dat deze auto wel een jaar of 10 gereden gaat worden (onder ' normale omstandigheden' hij ruilt nu een v60 D4 uit 2012 in) dus op korte termijn verwacht ik niet een auto die wel 3 fasen aan gaat kunnen
-Er ligt in de voortuin/eigen oprit een kabel die in de meterkast uitkomt en die makkelijk (lees voor 20 euro) op een eigen groep is te maken (is zowiezo eigenlijk een goed idee als je stroom buiten hebt liggen, andere discussie).

Ikzelf kwam tot de conclusie voor thuisladen is een granny op 16A echt prima, want of die xc60 nou in 3 of 6 uur vol laat, maakt eigenlijk geen bal uit (gebeurd meestal toch nachts) en als je een keer wel met een half volle accu wegrijd dan rij je lekker een paar kilometer extra op benzine.

Ik overweeg ook nog een andere optie namelijk met een ' kookgroep' waarbij je twee fasen aansluiting op een 40A hoofdschakelaar kunt zetten, maar ben dan benieuwd hoe je een verbinding maakt met de auto of dat je dan altijd aan een walbox vast zit. (bij een elektrische kookplaat gebruik je dan een perilex, maar ik voel er weinig voor om zo'n ding buiten aan te leggen).
V60 d3 gt r-design (facelift)
Gebruikersavatar
AirBoxeRT
2nd Gear member
Berichten: 195
Lid geworden op: 25.12.2022 - 11:07

Allereerst, ik ben geen (ervarings)deskundige op het gebied van 2 of 3 fase laden. Wat ik wel weet is dat je met een mobiele thuislader met Schuko stekker 1 fase laadt. Walboxen laden 3 fase; als je daar een 1 fase auto aan hangt, laad je 1 fase. Logisch nadenkend zal een 2 fase auto dan op 2 fasen gaan laden.
Een 2 fase mobiele thuislader ken ik niet. Maar het kan haast niet anders dat hier geen Schuko maar een krachtstroom stekker aan zit; zo’n rode stekker.
Mijn advies zou zijn de dealer te vragen welke mobiele thuislader er bij de XC60 geleverd wordt, dan kan je de juiste voorbereiding treffen. Als er al een thuislader geleverd wordt, mogelijk wordt er alleen een Mennekes geleverd.

Onderstaand een voorbeeld van een 3 fase mobiele thuislader met rode krachtstroomstekker. Die kan je ook voor 2 fase gebruiken. Met de Schuko verloop zal het een 1 fase worden, denk ik…zeker weten doe ik het ook niet…
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
***
Volvo XC90 Recharge Longrange 2022 late

🇸🇪Mijn persoonlijke weblog🇸🇪
viewtopic.php?t=92292

Afbeelding
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5106
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

Als snelladen niet of nauwelijks nodig, gewoon 8 of 10 amp enkelfase doen dan zijn er geen aanpassingen nodig. Bij helemaal leeg ziet ie dan in een uurtje of 8 helemaal tjokvol
Gebruikersavatar
AirBoxeRT
2nd Gear member
Berichten: 195
Lid geworden op: 25.12.2022 - 11:07

NielsPHEV schreef: 05.08.2023 - 18:00 Als snelladen niet of nauwelijks nodig, gewoon 8 of 10 amp enkelfase doen dan zijn er geen aanpassingen nodig. Bij helemaal leeg ziet ie dan in een uurtje of 8 helemaal tjokvol
Mijn ervaring is dat op 1 fase (ik kan niet anders) en 12ampere de accu van 18,8 kWh circa 8 tot 9 uur nodig heb. Die 16A op 2 fase zal niet zo heel veel uitmaken denk ik.
Eens dus met Niels, lekker op 1 fase laden op circa 12ampere en dan de kosten van allerlei aanpassingen in de zak houden.
***
Volvo XC90 Recharge Longrange 2022 late

🇸🇪Mijn persoonlijke weblog🇸🇪
viewtopic.php?t=92292

Afbeelding
Gebruikersavatar
rsnhakan
8th Gear member
Berichten: 15371
Lid geworden op: 13.04.2008 - 12:18
Locatie: Thuis
Contacteer:

Gouwe schreef: 20.07.2023 - 07:45 Een wallbox is niet nodig, maar heeft wel voordelen. Geen gepruts met een losse kabel elke keer. Uitgesteld laden in te stellen (kan handig zijn met dynamische tarieven), 60% sneller laden (16A versus 10A), verbruiksoverzichten (handig voor de fiscus ivm terugvordering BTW), mogelijkheid tot load balancing icm extra hardware (heb nu geen last meer van hoofdzekeringen die er uit vliegen als alles hier op vol vermogen staat). Ik heb deze: https://easee.com/nl/
Op de Easee laadpalen is er een verkoopverbod. https://easee.com/nl/artikelen/informat ... nederland/

Optisch een mooie laadpaal in ieder geval :-)
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4634
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Bizar, dank voor het delen Hakan. Eens dat het een mooie lader is en ben er ook erg tevreden mee. Maar eens goed lezen wat nu precies het verhaal is.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
S80 Executive
5th Gear member
Berichten: 1060
Lid geworden op: 10.06.2007 - 11:53

Wij laden ook met een Schuko (randaarde stekker) lader met variabel laadniveau (8 / 10 / 13 / 16 A). Daar zijn we mee begonnen toen we de XC40 hybride hadden en doen we nu nog steeds bij de volledig elektrische C40. Als de snelheid van laden geen issue is, zou ik ook gewoon de kosten voor een laadpaal in de zak houden. Wij laden nu al 3 jaar storingsvrij op de eigen oprit. De C40 ziet de CCS snellader nooit, wel af en toe een 11kw laadpaal bij een klant van me waar ik gratis laden kan.
Gebruikersavatar
rsnhakan
8th Gear member
Berichten: 15371
Lid geworden op: 13.04.2008 - 12:18
Locatie: Thuis
Contacteer:

Gouwe schreef: 17.08.2023 - 20:09 Bizar, dank voor het delen Hakan. Eens dat het een mooie lader is en ben er ook erg tevreden mee. Maar eens goed lezen wat nu precies het verhaal is.
Succes!

Ikzelf gebruik een Tesla Wall Connector V3. Enige nadeel is dat er geen RFID lezer op zit voor mogelijke verrekeningen met werkgevers.
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4634
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Dank. Maar ik overweeg nog zeker niet om een andere te gaan aanschaffen hoor.....
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Plaats reactie

Terug naar “Elektriciteit voor Volvo Electric Vehicles”