Remlichtprobleem (alleen links en rechts) XC70 2012

Plaats reactie
corrian
1st Gear member
Berichten: 15
Lid geworden op: 09.06.2019 - 21:23
Locatie: Brabant

Hoi allemaal, kom nog eens met eerder probleem op de proppen,

Beiden buitenste remlichten lijken eigen leven te leiden. bij het openen van de vergrendeling van auto, het openen of sluiten van de klep of soms na afsluiten van de gehele auto gaan de linker en rechter remlicht branden. Het derde remlicht doet hier niet aan mee. Aanvankelijk dacht ik te constateren dat vocht/regen een rol speelde maar bij nader inzien lijkt dit niet. Het lijkt compleet willekeurig.
Opmerkelijk is wel als je de rempedaal eenmaal hebt ingedrukt is, gaan ze uit en blijven ze uit. Tijdens rijden over algemeen geen rare dingen, hoewel iemand zei dat ie mij rijdend door de straat met knipperende remlichten had gezien. Dat zou wel kunnen kloppen, namelijk ook geconstateerd dat in de oprit in afgesloten toestand ze begonnen te knipperen als een discolamp waarna ze uit gaan en uit blijven.

Inmiddels de complete bedrading van achterklep nagelopen (eerder waren remschakelaars al vervangen) en ook doorvoer naar steker achter in de auto nabij antenne. Daar geen breuken of beschadigingen gevonden. Gezien de problematiek van massa als Volvo Sweden hem stelt de aarde / min doorverbonden buiten de steker om, en zelfs daar extra draad voor aarde bijgelegd. Alles zonder resultaat.

Bij het nalopen uitgevonden dat het derde remlicht in de steker onder de achterzijde van het dak een eigen draad heeft. Vandaar dat die dus waarschijnlijk niet mee doet met het ongebruikelijk oplichten van links en rechts.
Nu een oud bericht gevondenen 14 jaar geleden wat op het oude type XC70 van toepassing is. Daar staat dat het signaal van links en rechts komt via de CEM (centrale elektronische module) en via CAN naar de REM (achterste elektronische module) gaat.
Het signaal van het derde remlicht komt rechtstreeks van voor.
Ook ben ik er achter gekomen dat eerder er een relais speelde voor links en rechts bij het oude type.

Links achter achter bekleding zit een unit met 3 relais. Deze verwijderd gehad maar hadden geheel geen effect op mijn remlichten.

Mijn vraag is of iemand mij kan zeggen of er bij en 2012 een relais speelt voor remlichten links en rechts en waar dat zit en hoe dat er uitziet.
Of natuurlijk een oplossing weet voor dit probleem.
Alvast bedankt jongens.

MvrG
XC70 D3 2.0 5-cilinder 2012
XC 60 D4 2014 4-cilinder
XC 60 D3. 2010 5-cilinder
Rene64
2nd Gear member
Berichten: 114
Lid geworden op: 26.12.2018 - 15:29

Eerste vraag, heb j een trekhaak en er een module bij zitten voor de trekhaak?
Daar zou ook ellende van kunnen komen, water in de trekhaak contactdoos of module bij voorbeeld.

Ik heb een schema gevonden van een wat ouder model, daar spreken over de relais die er vanaf 2008 niet meer in zitten en zijn vervangen door een digitale regeling.
Is het geen probleem met een trekhaak module of iets dergelijks dan is de stuurmodule voor de remlichten bij mij verdacht.
Water in gekomen bij voorbeeld? Of een slechte massadraad aan de module?

https://www.matthewsvolvosite.com/forum ... hp?t=61780
Volvo V70 III MY 2010 D3 Geartronic
corrian
1st Gear member
Berichten: 15
Lid geworden op: 09.06.2019 - 21:23
Locatie: Brabant

Dank je voor je respons Rene.
Idd zit er een trekhaak onder. Heb de module daarvan al eens helemaal losgekoppeld maar dat heeft geen enkele invloed op de storing.
Was destijds ook mijn 1e idee.

Ga eens kijken naar die module.Iemand enig idee hoe dat eruit moet zien en waar het zit??
Moet zeggen dat ik steeds meer het idee heb dat het zoiets moet zijn. Meest opmerkelijke aan de storing is dat als je het rempedaal indrukt (als linker/rechterremlicht is gaan branden als gevolg van openen vergrendeling of openen/sluiten achterklep) het probleem weg is. Het lijkt dan even weg te blijven. Afgelopen week reed ik in het donker en zag ze op de snelweg weer op mijn fietsenrek reflecteren. Druk je kort op rempedaal en ze blijven uit.
Het lijkt wel dat er ergens een spanning wordt opgebouwd die weg gaat zodra je even sturing geeft aan dat "soort digitaal relais" .

Meest vervelend is dat de storing er niet altijd lijkt te zijn. De ene morgen open je de auto zonder dat de remlichten oplichten. De andere is het dik aanwezig. Soms ook gewoon als je hem bij thuiskomst afsluit.

Hamvraag even waar die zit. Dan idd massa maar controleren en anders naar RIMA om een andere te scoren.

Ga eens goed naar kijken. Blij met dit schema, mijn kennis en vaardigheden op dit gebied waren zonder een heel eind op.

Groet Arno
XC70 D3 2.0 5-cilinder 2012
XC 60 D4 2014 4-cilinder
XC 60 D3. 2010 5-cilinder
Gebruikersavatar
Almerev70
3rd Gear member
Berichten: 395
Lid geworden op: 26.07.2017 - 13:02
Locatie: Almere

Heb jij de achterlicht upgrade? Dat de bovenste remlichten meebranden met de normale verlichting?
Dan zou je die eruit kunnen halen.
Anders zou ik idd de massapunten nalopen.
Volvo V60 T8 Twin Engine AWD Inscription 12-2019, Ice White.
Motortype B4204T34 - Bak TG-81SD. 8-2023 --> 77000km

Volvo V70 III D3/D4 2012 Limited Edition, Twilight Bronze Metallic
motortype D5204T3, --> 07/2017 127.000km
05/2018 146.000km --> 07/2023 248.000km
corrian
1st Gear member
Berichten: 15
Lid geworden op: 09.06.2019 - 21:23
Locatie: Brabant

nee, geen achterlichtupgrade als VolvoSweden laat zien. Ben inmiddels verder gaan speuren in mijn achterbak en kom enkel deze module tegen. Deze staat echter overal bekend als Handremmodule. Wel loopt er veel bedrading in als dat alles handrem moet zijn.
Ding staat bekend als A2C53296349.
Rond 50 euro te koop. Is het proberen waard mits dat de REM is waar wij over praten.
Schermafbeelding 2023-08-17 om 09.40.57.png
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
XC70 D3 2.0 5-cilinder 2012
XC 60 D4 2014 4-cilinder
XC 60 D3. 2010 5-cilinder
corrian
1st Gear member
Berichten: 15
Lid geworden op: 09.06.2019 - 21:23
Locatie: Brabant

Nog iemand die mij kan vertellen of de handremmodule ook een rol speelt in de aansturing van de buitenste remlichten??
Mijn eerste indruk is dat de draad van buitenste remlichten vanuit de steker in het plafond de richting van deze module uitgaat.
Maar het zou fijn zijn zeker te weten dat deze module een rol speelt in de werking van de remlichten.
XC70 D3 2.0 5-cilinder 2012
XC 60 D4 2014 4-cilinder
XC 60 D3. 2010 5-cilinder
waal70
2nd Gear member
Berichten: 52
Lid geworden op: 28.07.2009 - 23:47

aan het bedradingsschema te zien speelt die module geen rol. Vanuit de CEM (volgens mij onder handschoenenvakje) via uitgang 59, dan stekker 74/602 (in het hemeltje in de bagageruimte, bij het lampje) en junction 73/6002 naar je achterlichten. Ook de TRM (trekhaakmodule) lijkt los aangestuurd vanuit de CEM. Wel komt ook die via stekker 74/602; als ik goed lees via pin 2 voor TRM en pin 3 voor achterlichten.

Massa niet beschouwd, de remlichten (stop) staan in dit bedradingsmodel ook als diode (dus one way), reverse en fog zouden wel andersom kunnen gaan branden
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Plaats reactie

Terug naar “V70/XC70 vanaf MY2008”