Airco defect XC60

De eerste generatie XC60
Plaats reactie
Bert van gompel
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 20.06.2023 - 21:21

Vandaag is erin mijn XC60 van 2012 534.000 km een nieuwe airco compressor gemonteerd bij een airco service.
Maar het probleem is niet verholpen de airco valt na plm.5 minuten uit en komt heel af en toe weer in onder het rijden,ook zijn vorige week de koel ventilatoren vervangen omdat men eest dacht dat dat de oorzaak zou zijn omdat er een van de twee niet draaide.
Men kan via de service aansluiting niet achterhalen waarom de airco word uitgeschakeld.
Wie weet raad?
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4635
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Tjonge, zeg. Een airco service punt die geen diagnose kan stellen en dan maar ventilatoren en een compressor gaat vervangen? Vraag: hebben ze ook de magneetkoppeling vervangen (de ronde schijf voor op de de compressor)? Mogelijk is de luchtspleet te groot en moet deze opnieuw worden afgesteld. Hebben ze al drukmetingen gedaan? Zit er niet teveel of te weinig koudemiddel in? Andere oorzaak kan een defecte hoge druk of lage druk sensor zijn. Als de compressor uitvalt, komt er dan nog lucht uit de uitstroomopeningen? En als deze het weer gaat doen, komt er dan rook/waterdamp uit? Zou namelijk ook nog kunnen zijn dat je verdamper bevriest. Wat is de staat van je condensor, is deze nog netjes of liggen alle lamellen er wel tussenuit na 534K op de teller? En anders zou ik op zoek gaan naar een echte/andere airco specialist. Succes en laat hier even weten hoe het afloopt.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
redracer
4th Gear member
Berichten: 556
Lid geworden op: 13.04.2010 - 20:33

Dan is het vast geen aircospecialist maar eerder een fastfitter .
Ik gok op druksensor of expensieventiel achtigs , er zit tenslotte een nieuwe compressor met magneet koppeling op .
Gebruikersavatar
wikky
2nd Gear member
Berichten: 79
Lid geworden op: 12.05.2010 - 22:47

Zoals hiervoor al opgemerkt , doet het uitvallen na 5 min. mij ook denken aan de magneet koppeling.
Dat probleem heb ik in het verleden ook gehad (Ford gerelateerd), toen was de te grote speling nog op te lossen met een vulringetje.
Geen idee of dat vandaag de dag nog zo is.
Volvo 440 GLE 87 pk 5v 1990
Volvo V70 D3 163 pK 6v. LIMITED EDITION 2012
Volvo XC60 D4 163 pK 6v. SUMMUM 2013
Volvo XC60 D4 181 pK 8v. SUMMUM 2015
Volvo XC60 D4 190 pK 8v. R-Design 2016
!! Leven en laten leven !!
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4635
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

redracer schreef: 21.06.2023 - 14:20 ....Ik gok op druksensor of expensieventiel achtigs , er zit tenslotte een nieuwe compressor met magneet koppeling op .
Soms wordt de oude magneetkoppeling overgezet...
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
Henry82
5th Gear member
Berichten: 1357
Lid geworden op: 07.06.2009 - 22:10

Gouwe schreef: 22.06.2023 - 13:15 Soms wordt de oude magneetkoppeling overgezet...
Wat dus zou betekenen dat het onderdeel wat nog goed was vervangen wordt, en het kapotte onderdeel weer gemonteerd wordt?
Als dat zo is zou ik een andere airco 'specialist' zoeken...
2023 S60 B4 Ultimate Dark
Life is what happens while you're busy making other plans
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4635
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Jij doet de aanname dat de koppeling kapot was en de compressor niet en men dus het verkeerde onderdeel heeft vervangen? Ik was er niet bij, dus kan dat niet zeggen.
Ik geef alleen maar aan dat compressor ook zonder magneetkoppeling geleverd kan worden en dat het vervangen van de compressor niet automatisch betekent dat de magneetkoppeling ook is vervangen. Bovendien, niet elke compressor heeft een magneetkoppeling meer, met variabele slag compressor is dat niet nodig (en met een elektrische ook niet). Een XC60 van 2012 verwacht ik van wel.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Bert van gompel
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 20.06.2023 - 21:21

De nieuwe compressor was ook voorzien van een nieuwe koppeling
Bert van gompel
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 20.06.2023 - 21:21

Waar vind ik het relais R13? ( is het relais voor de elektrische koppeling van de compressor van de airco)
Dit relais zou bij de zekering compartiment moet zitten rechts voor bij de accu maar zit daar niet maar waar dan wel?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Bert van gompel
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 20.06.2023 - 21:21

Vorige week is ook het expansie ventiel vernieuwd maar nog steeds het zelfde probleem.
Dus ondertussen zijn vervangen:
1 de complete ventilatoren
2 Complete compressor vernieuwd met koppeling
3 expansie ventiel
4 en natuurlijk het gas er op en er af bij elke reparatie

En na plm. 5 minuten na het starten van de motor vallen de ventilatoren uit en dus de hele airco.
nu denkt men dat de stuur draad (violet) die naar de ventilatoren regelkast loopt ergens onderbroken is maar ik heb zelf daar mijn twijfels over.

Wie weet raad?
Bert van gompel
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 20.06.2023 - 21:21

Ondertussen is er nog niks verandert bij uitlezing geeft de ECM de foutcode P048387
Gebruikersavatar
Almerev70
3rd Gear member
Berichten: 377
Lid geworden op: 26.07.2017 - 13:02
Locatie: Almere

Mss stomme opmerking, maar kan je met Vida niet iets te weten komen?
Volvo V60 T8 Twin Engine AWD Inscription 12-2019, Ice White.
Motortype B4204T34 - Bak TG-81SD. 8-2023 --> 77000km

Volvo V70 III D3/D4 2012 Limited Edition, Twilight Bronze Metallic
motortype D5204T3, --> 07/2017 127.000km
05/2018 146.000km --> 07/2023 248.000km
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4635
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Ik zou eens bij een andere airco boer of Volvo dealer langsrijden, je probleem voorleggen voor een second opinion. Als ik je verhaal zo lees vraag ik me voorzichtig af of ze wel weten wat ze aan het doen zijn. En wellicht kan een Volvo dealer jou vertellen wat de foutcode inhoudt?
Andere vraag: hebben ze bij het vervangen van de compressor en/of expansieventiel ook de filter/droger vervangen? Als dat namelijk niet het geval is (wat m.i. wel zo hoort), zou die best eens verstopt kunnen zijn en zou de airco op basis van hoge druk uitgeschakeld kunnen worden.
Wel heel vervelend dit.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
The Mechanic
5th Gear member
Berichten: 1441
Lid geworden op: 16.04.2018 - 19:53

Bert van gompel schreef: 02.07.2023 - 20:46 Waar vind ik het relais R13? ( is het relais voor de elektrische koppeling van de compressor van de airco)
Dit relais zou bij de zekering compartiment moet zitten rechts voor bij de accu maar zit daar niet maar waar dan wel?
In de 2e laag, dan moet je deze deels uit elkaar halen.
Relais gaat wel eens defect.

Klem kracht van de connector op de ac compressor kan ook slecht zijn.

Komt er op moment van uitvallen wel genoeg lucht uit de roosters? Anders misschien een bevroren verdemper. Of gaat de compressor uit na 5 minuten.

Droger moet altijd vervangen worden bij een nieuwe compressor, dus dat zal de airco specialist wel gedaan hebben toch?
Plaats reactie

Terug naar “XC60 t/m MY2017”