Trekhaak service vereist - geen licht...

De nieuwe generatie S en V90
Plaats reactie
FRANQ
2nd Gear member
Berichten: 179
Lid geworden op: 20.08.2005 - 21:52
Locatie: Hoofddorp

Ik kreeg op de terugweg van vakantie de melding "trekhaak module service vereist" (of iets dergelijks).
Weggeklikt en niet meer aan gedacht.

Dat was nog in zweden rond een uur of 9:30 vlak onder Oslo.

Het viel me erna op dat de blis of dodehoek detectie werkte, wat normaal met een aanhanger niet werkt.
Verder niet bij stil gestaan dat er wat aan de hand was.

Toen ik op de boot bij puttgarden er weer af reed kreeg ik die trekhaak service melding weer. Weer weggeklikt zonder bij na te denken.
Was inmiddels 18:00.

Toen wat wezen eten, en weer bij wegrijden een melding.
Het begon me te irriteren, dus wezen googlen op hoe de service melding te resetten. (Ik had tot toen nog niet door dat het om de trekhaak ging, en dacht dat het om onderhoud ging)

Naja we waren om 21:00 bij een hotel.
En bij het ophalen van een toilettas uit de auto in het donker on een uur of 22, viel me op dat de aanhangwagen verlichting niet aan ging. Geen knipperlichten, remlichten en gewone verlichting. Lampje om de trekhaak in en uit te klappen werkte ook niet.

Toen een half uur wezen zoeken naar mogelijke draadbreuk of andere oorzaken, niks kunnen vinden.
Op Facebook gevraagd waar de zekeringkast zit, dit uiteindelijk ook in de handleiding kunnen vinden.

Dus de volgende ochtend bij een tankstation (vanwege de regen) de kofferbak uitgepakt.
Onder de vloer gekeken en geen zekeringkast te bekennen.

Na wat gepruts wat niks hielp, alles weer ingepakt en naar huis gereden wetende dat ik zonder verlichting reed. Ik moest nog 600km, maar had er al 700km op zitten.

Gisteren thuis na het uitpakken, nogmaals de kofferbak geïnspecteerd. En vanaf de accu links de stroomkabel gevolgd naar de zekeringkast rechts. Die bleek achter de bekleding te zitten ter hoogte van de tankdop.

Maar er was niet bij te komen zonder dop 8 en 6 schroeven los te draaien.

Heb ik alles open liggen, alle zekeringen eruit getrokken, niks stuk.
Kijk ik naar het knopje, werkt het lampje ineens.
Fietsendrager eraan gehangen, alle verlichting werkt.
Trekhaak 2x in en uit geklapt.

Heb ik alles weer terug geschroefd.
Ga ik rijden met de auto, weer die melding, en niks werkt meer.

Ik vind het BIZAR dat de verlichting uit blijft bij storing.
WTF wie verzint dat.
Vind dat nou niet echt veilig.

Iemand een idee wat er aan de hand kan zijn?
2023-Heden NJ-422-L Volvo V90 T5 156.000 - .......
2017-2023 9-ZFV-07 FORD S-MAX 2.0 TDCI 2010 163.500 - 268.000
2013-2017 69-JL-DR VOLVO S60 BI-FUEL 2002 245.000 - 370.500
2009-2013 NZ-JJ-76 VOLVO 850 2.5 20V 1996 265.000-350.000
2005-2009 FZ-LN-96 FORD SIERRA GT 1993 200.000-285.000
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4637
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Er is kennelijk een storing aan je elektrische systeem van de trekhaak. Als ik je goed begrijp vind jij het bizar dat de verlichting dan uit blijft? Je auto geeft toch aan dat er iets niet OK is met de trekhaar terwijl je met een aanhanger rijdt en jij rijdt gewoon door tot 3x toe en irriteert je slechts over een melding in plaats van even simpel te controleren of er wellicht iets aan de hand is?......dat vind ik dan wel bijzonder en niet echt veilig. Ik zou gewoon even langs de dealer gaan om het na te laten kijken. Er zit duidelijk iets niet OK.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
Almerev70
3rd Gear member
Berichten: 377
Lid geworden op: 26.07.2017 - 13:02
Locatie: Almere

Wie zegt dat de storing in je auto zit?
Zou beginnen met de stekker te controleren.
Je kan ook aan een garage vragen of ze je aansluiting willen testen, hebben ze een test stekker voor.
Volvo V60 T8 Twin Engine AWD Inscription 12-2019, Ice White.
Motortype B4204T34 - Bak TG-81SD. 8-2023 --> 77000km

Volvo V70 III D3/D4 2012 Limited Edition, Twilight Bronze Metallic
motortype D5204T3, --> 07/2017 127.000km
05/2018 146.000km --> 07/2023 248.000km
steven.vuylsteke
5th Gear member
Berichten: 1735
Lid geworden op: 05.02.2015 - 11:27

Ja test stekker zal direct uitsluitsel geven. Dan weet je het de wagen of de aanhanger is. Kan zomaar corrosie of water in de stekker van je aanhanger gekropen zijn. Zo'n test stekker kan je ook online bestellen, maar bij de dealer hebben ze wel eentje liggen neem ik aan. Is plug and play. Direct uitgelezen.
Oude systemen zouden mss nog iets hebben laten branden, ik weet het niet. Nieuwe zetten blijkbaar alles op non actief.
Daar je fietsrek wel werkt, zou ik durven denken dat er iets met de aanhanger stekker moet zijn.
V70 - 2001 D5 163pk verkocht met 145k aan een vriend - terug gekregen met 285K klaar voor nog een ton
V70 - 2008 2.0D verkocht = PSA motor is geen Volvo! / XC70 - 2002 D5 - automaat- 275K van de vrouw. / XC70 -2008 D5 185pk : 276K MY2008
V90 CC - 2017 D4 -* Polestar * - Close to all inclusive
John Deere 2140 - 1982 + Belarus LTZ 55 - 1993
FRANQ
2nd Gear member
Berichten: 179
Lid geworden op: 20.08.2005 - 21:52
Locatie: Hoofddorp

Gouwe schreef: 19.08.2023 - 19:05 Er is kennelijk een storing aan je elektrische systeem van de trekhaak. Als ik je goed begrijp vind jij het bizar dat de verlichting dan uit blijft? Je auto geeft toch aan dat er iets niet OK is met de trekhaar terwijl je met een aanhanger rijdt en jij rijdt gewoon door tot 3x toe en irriteert je slechts over een melding in plaats van even simpel te controleren of er wellicht iets aan de hand is?......dat vind ik dan wel bijzonder en niet echt veilig. Ik zou gewoon even langs de dealer gaan om het na te laten kijken. Er zit duidelijk iets niet OK.
Dat er iets niet goed is lijkt me nu wel duidelijk.

Ik irriteerde me aan de melding omdat ik dacht dat het de service interval melding was.
Dit omdat die ook in de vakantie begon op te poppen.

Dus bij wegrijden moet je eerst een paar keer op OK klikken voordat je de muziek kan bedienen.
Dat wordt vanzelf irritant, en dan lees je niet meer wat er staat.

Wat ik bizar vind is dat de verlichting blijkbaar door een en dezelfde module heen loopt waardoor er helemaal geen verlichting meer is.

En dat je zo'n belangrijke melding weg kan klikken.
Als bij mijn vorige volvo (S60) of mijn vaders V70 de verlichting niet werkt van de aanhanger dan komt dat bij elke richting of rem actie opnieuw in beeld.
Dan wordt je echt getriggerd dat er lampen niet werken.

En dan is het vaak maar 1 lamp die is uitgevallen, dat is minder erg dan wanneer alles op zwart gaat.

In en uitklappen boeit niet zo tijdens rijden.

De storing was blijkbaar even gereset door het trekken van de zekeringen, waar je onderweg dus onmogelijk bij kunt.
Almerev70 schreef: 19.08.2023 - 19:40 Wie zegt dat de storing in je auto zit?
Zou beginnen met de stekker te controleren.
Je kan ook aan een garage vragen of ze je aansluiting willen testen, hebben ze een test stekker voor.
steven.vuylsteke schreef: 19.08.2023 - 20:23 Ja test stekker zal direct uitsluitsel geven. Dan weet je het de wagen of de aanhanger is. Kan zomaar corrosie of water in de stekker van je aanhanger gekropen zijn. Zo'n test stekker kan je ook online bestellen, maar bij de dealer hebben ze wel eentje liggen neem ik aan. Is plug and play. Direct uitgelezen.
Oude systemen zouden mss nog iets hebben laten branden, ik weet het niet. Nieuwe zetten blijkbaar alles op non actief.
Daar je fietsrek wel werkt, zou ik durven denken dat er iets met de aanhanger stekker moet zijn.
De aanhanger is eigenlijk uitgesloten omdat na het fietsenrek er niks meer aan gehangen heeft en de storing terug kwam.

Maar ik ga hem zeker doormeten en laten checken bij onze stalling.
De vouwwagen komt uit 2020, dus is ook erg nieuw.
2023-Heden NJ-422-L Volvo V90 T5 156.000 - .......
2017-2023 9-ZFV-07 FORD S-MAX 2.0 TDCI 2010 163.500 - 268.000
2013-2017 69-JL-DR VOLVO S60 BI-FUEL 2002 245.000 - 370.500
2009-2013 NZ-JJ-76 VOLVO 850 2.5 20V 1996 265.000-350.000
2005-2009 FZ-LN-96 FORD SIERRA GT 1993 200.000-285.000
Gebruikersavatar
Rogier64
4th Gear member
Berichten: 905
Lid geworden op: 10.04.2006 - 21:57
Locatie: Achterhoek

De trailer module of TRM is meer dan een kastje waar wat 'doorheen loopt' Deze TRM communiceerd via de CAN-bus met de CEM (Central Electronic Module) die het hart is van je auto boardcomputer. Als er een lampje stuk is van de aanhangerverlichting wordt dit bijvoorbeeld geregistreerd en krijg je hiervan een melding. Bij ernstige zaken als botte kortsluiting kan ik mij voorstellen dat de TRM uit veiligheid alles afschakeld. Ook daar heb jij dus een melding van gekregen. Vergeet niet dat er een constante 12 Volt op de 13-polige connector kan zijn die afgezekerd is met 40A, dat is even een kleine 500 Watt.
2020 Volvo V60 T4 Inscription Polestar Engineered Alderbastend compleet
V40 T3 Dynamic Edition Geartronic IntelliSafe Pro MY2019
V70LE T4 PowerShift, MY2012, Family Line, Driver Support Line
V70 2.0D, MY2009 Prof. Tunex
V70 T5 aut, MY2001 Full Options
V70 2.5 Europa, MY1998
Gebruikersavatar
Ruier
1st Gear member
Berichten: 42
Lid geworden op: 21.10.2007 - 19:08

Vrijwel hetzelfde probleem ervaren tijdens de afgelopen vakantie (XC60 2023 met caravan), bj ons viel geleidelijk steeds meer verlichting uit: eerst deed alles het, even later viel mij op dat de contourverlichting het niet meer deed en vervolgens alleen nog de remlichten. BLIS en CTA deed het opeens terwijl dit niet kan bij aangesloten aanhanger. En ook de melding ‘service vereist’. Gestopt op parkeerplaats en een reset uitgevoerd via het middenscherm (knop ingedrukt houden tot herstart). Daarna probleem verholpen en niet meer teruggekeerd. Ik vrees dat het een bug in de software is…
Via VW en Opel terechtgekomen bij Volvo en daar blijven hangen met nu alweer de 6e (na twee keer een V50, twee keer een V70, een V60, XC40-T4 Inscription, nu sinds half februari ‘23 een XC60 T6)
FRANQ
2nd Gear member
Berichten: 179
Lid geworden op: 20.08.2005 - 21:52
Locatie: Hoofddorp

Ruier schreef: 19.08.2023 - 21:08 Vrijwel hetzelfde probleem ervaren tijdens de afgelopen vakantie (XC60 2023 met caravan), bj ons viel geleidelijk steeds meer verlichting uit: eerst deed alles het, even later viel mij op dat de contourverlichting het niet meer deed en vervolgens alleen nog de remlichten. BLIS en CTA deed het opeens terwijl dit niet kan bij aangesloten aanhanger. En ook de melding ‘service vereist’. Gestopt op parkeerplaats en een reset uitgevoerd via het middenscherm (knop ingedrukt houden tot herstart). Daarna probleem verholpen en niet meer teruggekeerd. Ik vrees dat het een bug in de software is…
Die knop indrukken is voor mij nieuw.
Ben je dan ook alle opgeslagen instellingen kwijt?
Rogier64 schreef: 19.08.2023 - 20:57 De trailer module of TRM is meer dan een kastje waar wat 'doorheen loopt' Deze TRM communiceerd via de CAN-bus met de CEM (Central Electronic Module) die het hart is van je auto boardcomputer. Als er een lampje stuk is van de aanhangerverlichting wordt dit bijvoorbeeld geregistreerd en krijg je hiervan een melding. Bij ernstige zaken als botte kortsluiting kan ik mij voorstellen dat de TRM uit veiligheid alles afschakeld. Ook daar heb jij dus een melding van gekregen. Vergeet niet dat er een constante 12 Volt op de 13-polige connector kan zijn die afgezekerd is met 40A, dat is even een kleine 500 Watt.
Hij is inderdaad 40A afgezekerd.

Na de reset door zekeringen trekken is de storing terug gekomen zonder dat er iets aangesloten was.

Dus ik vermoed dat het dan in de kabelboom of stekkerdoos aan de trekhaak zelf zit.
Dat is het enige wat beweegt, en daardoor kan beschadigen.

Ik ga maandag de dealer maar bellen.

(Wordt alweer de 3e keer dat de auto daar staat met een reparatie, sinds aanschaf in november)
2023-Heden NJ-422-L Volvo V90 T5 156.000 - .......
2017-2023 9-ZFV-07 FORD S-MAX 2.0 TDCI 2010 163.500 - 268.000
2013-2017 69-JL-DR VOLVO S60 BI-FUEL 2002 245.000 - 370.500
2009-2013 NZ-JJ-76 VOLVO 850 2.5 20V 1996 265.000-350.000
2005-2009 FZ-LN-96 FORD SIERRA GT 1993 200.000-285.000
Gebruikersavatar
Ruier
1st Gear member
Berichten: 42
Lid geworden op: 21.10.2007 - 19:08

Nee, instellingen blijven behouden. De reset werkt bij allerlei softwareproblemen c.q. bugs, en helaas zijn er dat nogal wat bij AAOS.
Via VW en Opel terechtgekomen bij Volvo en daar blijven hangen met nu alweer de 6e (na twee keer een V50, twee keer een V70, een V60, XC40-T4 Inscription, nu sinds half februari ‘23 een XC60 T6)
Gebruikersavatar
dik999
5th Gear member
Berichten: 1172
Lid geworden op: 16.08.2007 - 12:46

zelfde storing gehad met de V60. Ik heb wegklapbare trekhaak. Ook zonder dat er iets aan hing melding van service.
Er stond ook water onder bestuurdersstoel en ook bleek er water bij de module voor de trekhaak te staan.
Is allemaal keurig onder garantie verholpen. Water kwam bij mij door panorama-dak dat ik op kiertje had laten staan.
Nu goed opletten dat ruimte bij rubber ( ander topic ) niet de oorzaak wordt van water in mijn V60 en dat er weer een melding komt van de trekhaak. Succes met oplossen
V60 MY 2020 R-design met panoramadak
V70 2011 modeljaar 2012 limited edition D3 ingeruild met 467.070
van 2007 tot 2013 V70 10-2000 2.4T geartronic verkocht 5 juni 2014 424150 Kilometerstand
van 2000 tot 2007 850 GL op LPG verkocht met 545.000 op teller
van 1995 tot 2000 Volvo 164 op LPG verkocht met 535.000 op teller
van 1990 tot 1995 Volvo 440 GL VIP uitvoering LPG
van 1980 tot en met 1990 diverse Volvo's . Allen op LPG.
van 1974 tot en met 1980 diverse auto's )
Gebruikersavatar
Rinootje
4th Gear member
Berichten: 669
Lid geworden op: 07.05.2017 - 12:05

Soortelijke storing ook met mijn (afneembare) trekhaak
De interface is bij mij, los achter de bekleding gelegd. De multi-plug was er gedeeltelijk uitgevallen. Die erin gestopt, en met een tire-rap vastgezet. Ook de interface met dubbelzijdig plakband vast gezet, op de plek waar deze volgens de inbouw beschrijving vast gezet diende te worden.

Echter na een paar maanden, had ik, dit keer met een fietsendrager, dat mijn linker richting aanwijzer problemen zou hebben (niet de melding, dat deze kapot was, zoals ik die voorheen op meerdere lampen had). Echter stond ik dat moment vast in een stilstaande file met temperaturen van boven de 35°C en bakkende in de zon. Nadat ik uit de file kwam en weer gewoon reed, verdween de melding. De volgende dag, met koelere temperaturen, bleef de melding weg en deden alle lampen het gewoon.

Ik heb een vermoeden, dat de interface ook niet helemaal "hitte" bestendig is.
Volvo V40 T5 Inscription (MY2017) Polestar
VW Scirocco 2.0 Tsi (MY2011)
FRANQ
2nd Gear member
Berichten: 179
Lid geworden op: 20.08.2005 - 21:52
Locatie: Hoofddorp

Uiteindelijk zelf opgelost.

In eerste instantie heb ik gevonden dat de massa aansluiting los zat. De moer lag nog in het witte plastic kraagje.
Dus deze vast gezet.

Kwam erachter dat friemelen aan de stroomaansluiting van de trekhaakmodule, het lampje op de drukknop aan en uit schakelde.
Trekhaakmodule geopend, en de solderingen van de stroom toevoer waren los.
Een van beide contacten kon je heen en weer bewegen.
Deze netjes gesoldeerd.

Toen weer geplaatst, en alles werkte weer naar behoren.

Mijn trekhaaknodule lag niet vast, de klittenband was losgelaten.
Mogelijk is de soldering daardoor losgetrild, omdat de stroom toevoer stuggere kabels heeft.


Blij dat alles weer werkt :)
2023-Heden NJ-422-L Volvo V90 T5 156.000 - .......
2017-2023 9-ZFV-07 FORD S-MAX 2.0 TDCI 2010 163.500 - 268.000
2013-2017 69-JL-DR VOLVO S60 BI-FUEL 2002 245.000 - 370.500
2009-2013 NZ-JJ-76 VOLVO 850 2.5 20V 1996 265.000-350.000
2005-2009 FZ-LN-96 FORD SIERRA GT 1993 200.000-285.000
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4637
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Mooi man en dank voor het delen!
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Plaats reactie

Terug naar “S90 / V90 vanaf MY 2016”