Meling roetfilter vol en service vereist V70D5 2008

Plaats reactie
Steven12V70D5
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 19.08.2023 - 13:39

Goedemorgen,

Bedankt voor het accepteren van mijn lidmaatschap.👍

Ik ben Steven en rijdt inmiddels alweer 10 jaar volvo. De laatste 7 jaar heb ik een mooie V70 D5 uit 2008. (Inmiddels 345000km) Hele fijne reisauto! Ook voor het trekken van trailers ideaal!💪

Dit jaar heb ik bij de keuring en onderhoudsbeurt het roetfilter laten vervangen, dit ivm het niet halen van de deeltjes meting. Hierna was alles in orde.
Nu ben ik via Zwitserland een aantal weken in Italië geweest, alle bergen op z'n dooie gemak naar boven met volle bepakking.

Enkel op de terugweg getankt bij een supermarkt in Frankrijk in een klein dorpje. Ongeveer een uur later kreeg de auto het moeilijk en gaf aan dat het roetfilter vol zat?!? Deze is toch nieuw?!? Later ook de melding service vereist. Op dat moment was de gasrespons erg slecht en niet het volledige vermogen.

De v70 heeft de reis wel afgemaakt, soms was de melding ook weer weg. Het vermogen was dan ook weer terug. Later in België geen last meer gehad.

Nu lees ik wel over diesel in Frankrijk bij prijsvechters, dat de kwaliteit minder is. Heeft iemand hier ook ervaring mee? Lijkt mij dat er een minimale kwaliteit norm in Europa wordt gehanteerd? Of kan het iets anders zijn? Op de terugweg was het wel 37 graden in Frankrijk.

A.s. maandag toch even langs de garage.

Mvg,

Steven
WillyWortel2
4th Gear member
Berichten: 738
Lid geworden op: 29.08.2022 - 17:02

Jammer dat het vervangen van het roetfilter geen blijvend resultaat had.

Het wordt een speurtocht naar de oorzaak van te hoge roetuitstoot van de motor.
Probeer met de zoekfunctie van het forum wat draadjes te vinden die meer ervaringen met dit probleem geven.

Wanneer je niets voelt voor een onzeker traject met veel kosten kun je het roetfilter verwijderen en dat melden aan de RDW waarna je iets meer MRB betaalt.
De milieu klasse euro 4 blijft wel bestaan. Tot 1 januari 2025 mag jouw V70 in steden met milieu zones rijden.

De roetuitstoot van jouw V70 lijkt me erg hoog. Dat is wel een reden om de oorzaak op te sporen.
Bij deze kilometerstand kun je problemen met verstuivers tegen komen. Een compressie meting van de cilinders kan mogelijk duidelijkheid geven over de oorzaak.

Kwaliteit van de getankte brandstof zou een oorzaak kunnen zijn wanneer je na opnieuw tanken geen problemen meer hebt.
De garage zal de fout codes wissen. Daarna tank vol gooien en afwachten of het probleem weg blijft.
Historie: 145-245-265-V70b-V40-V70d. De 265 was een dissonant, een rampzalige auto.
Steven12V70D5
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 19.08.2023 - 13:39

👍Bedankt voor het advies, ik zal eerst proberen te tanken in NL en kijken of de melding weg blijft.

Mvg,

Steven.
Gebruikersavatar
Rippie V70
5th Gear member
Berichten: 1374
Lid geworden op: 26.08.2009 - 19:17
Locatie: Oost Nederland

Turboslangen en intercooler gecheckt op lekkage? Minimale gaatjes geven veel zwarte rook en dus roet en daar gaat je filter van dicht zitten. Ook je egr checken.
V70 D3 Kinetic MY2013 = 484 seashell metallic = 17" Pandora
V70 2.4D Kinetic MY2005 = Cedar Green pearl =Musca+winter =Sirius+Zomer= park assist =
Steven12V70D5
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 19.08.2023 - 13:39

Zal ik ook controleren, bedankt.

In NL getankt. Heel de week gereden, geen melding meer gehad.
Plaats reactie

Terug naar “V70/XC70 vanaf MY2008”