Oliepeil controleren bij XC40 T4 van 2020.

Rubriek voor de XC40, Kijk voor de Full Electric modellen ook in het elektrische board
FLITS34
2nd Gear member
Berichten: 150
Lid geworden op: 19.07.2023 - 01:47

TOP! En zo hoort het.
Ik heb het idee dat de motoren in de T4/5 wat het olieverbruik bertreft wat beter presteren dan een T2/3.
Maar dat is een aanname naar aanleiding van de berichtjes die ik zie “langskomen”
164 GLE > 264 GLE > 240 > 740 GL > S80 V8 > 760 GLE > XC90 V8 > XC40 T4 R design
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

FLITS34 schreef: 24.08.2023 - 19:51 Ik heb het idee dat de motoren in de T4/5 wat het olieverbruik betreft, wat beter presteren dan een T2/3. Maar dat is een aanname naar aanleiding van de berichtjes die ik zie “langskomen”
Dat beter presteren van de T4/5, ligt volgens mij meer in het feit van: meer vermogen dan de T2/3. Buiten het feit dat ze misschien minder of geen olie verbruiken, zijn de T4/5 weer wat dorstiger in het brandstof consumeren.. ;)
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 2792
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

3-pitter vs 4-cilinder?
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
2006 Saab 9-3 Cabrio 1.9 TiD Vector 20 Years Edition Hirsch - Electric Blue
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

raspaardje schreef: 24.08.2023 - 21:49 3-pitter vs 4-cilinder?
Exact, al draai ik de benaming om. De 3 cilinder in de T2-T3, en de 4 pitter in de T4-T5. De 3 cilinder motoren, gebruiken in de regel ietsje olie tussen de jaarbeurt. En de 4 pitter in de T4-T5, nagenoeg geen olie, zo blijkt uit de reactie van de eigenaren die een 4 pitter hebben.... :)
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 2792
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

Dus het ligt wellicht niet aan het verschil aan vermogen maar aan de motorconstructie? 2.0 4-cilinder vs 1.5 3-cilinder.
Hebben de Recharge T4 en T5 Plug-in Hybrid modellen ook wel eens wat olieverbruik? Want die hebben ook de 3-cilinder.
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
2006 Saab 9-3 Cabrio 1.9 TiD Vector 20 Years Edition Hirsch - Electric Blue
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

raspaardje schreef: 24.08.2023 - 23:32 Hebben de Recharge T4 en T5 Plug-in Hybrid modellen ook wel eens wat olieverbruik? Want die hebben ook de 3-cilinder.
Precies. Dat is dezelfde 3 cilinder als de T2 met 129 pk, de T3 met 163 pk, en de 3 cilinder in de T5 met 180 pk. Maar ik heb nog geen reacties gelezen van deze mannen over eventueel olieverbruik. Ik denk dat ze op de korte afstanden, puur elektrisch rijden, en dat de benzinemotor zelden hoeft bij te springen. Maar die 3 cilinders hebben wel dezelfde constructie.
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
FLITS34
2nd Gear member
Berichten: 150
Lid geworden op: 19.07.2023 - 01:47

Ik ben ook heel benieuwd of de huidige motoren net zo duurzaam zijn als de wat “oudere” motoren.
Met mijn 760 GLE heb ik indertijd ruim 400.000 gereden zonder problemen of olieverbruik.
Een “gezonde” motor mag met regulier onderhoud en “normale” rijstijl de eerste paar ton geen of nauwelijks olie verbruiken.

Er zijn ook diverse voorbeelden van “oudere” Volvo’s die met gemak een miljoen kilometers kunnen rijden zonder al teveel problemen.
Vooral de TDI motoren en de 5 cilinder benzinemotoren leken onverwoestbaar. Zie ook onderstaande link……

164 GLE > 264 GLE > 240 > 740 GL > S80 V8 > 760 GLE > XC90 V8 > XC40 T4 R design
Plaats reactie

Terug naar “XC40”