Goedemiddag,
Mijn naam is Jasper en ik ben opzoek naar een V50.
Eerder nooit een Volvo gehad, maar mijn vader heeft altijd Volvo gereden (850 en v70/XC70) dus ken het gevoel wel een beetje.
Recent proef gereden in een 2.0 Benzine, beviel goed. Ruimte meer dan voldoende en voldoende pit. Het geheel maakte best wel wat lawaai op de snelweg. Misschien ook omdat er winterbanden opzaten. Offerte laten maken en nu bijna zo ver om de knoop door te hakken.
Nu lees ik o.a. alhier dat de 2.0 een Ford motor heeft. Hier ontstaat natuurlijk een gevoel kwestie; geen echte volvo om van 191k naar 4 ton te rijden..
Nu heb ik nog niet proef gereden in een 2.4 variant, maar lees dat dit Volvo motoren zijn met ook dat Volvo gevoel.
- Is die 2.4 veel minder zuinig dan een 2.0
- Kan de 2.0 (als niet echt Volvo blok) ook richting de 4ton gaan op de teller)
Zijn er nog bijzonderheden om na te gaan bij de 2.0 ? Of sturen jullie mij met argumenten toch weg van deze variant?
gr Jasper
V50 aankoop advies
- fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 23824
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
De 2 liter is een Mazda blok.
Voordeel tegenover de 2.4 is dat hij iets lichter is in de neus en een distributieketting heeft in plaats van een riem.
De 2.4 heeft weer een versnellingsbak met langere verhoudingen waardoor deze met name op de snelweg minder toeren draait dan de 2 liter doet.
Mijn ouders hebben de 2 liter in hun C30, vind het zelf best een prettig blok maar de korte 5e versnelling maakt dat hij al vrij snel veel toeren draait op de snelweg.
Qua betrouwbaarheid zijn het prima blokken. Alleen de eerste exemplaren konden last hebben van een wat stevig olieverbruik, dit is later opgelost.
Verbruik is iets in het voordeel van de 2 liter, ik heb de C30 een keer een kleine week geleend en reed er 1 op 14 mee. Met hun oude S60 met 140 pk 2.4 reden ze rond de 1 op 10/11.
Voordeel tegenover de 2.4 is dat hij iets lichter is in de neus en een distributieketting heeft in plaats van een riem.
De 2.4 heeft weer een versnellingsbak met langere verhoudingen waardoor deze met name op de snelweg minder toeren draait dan de 2 liter doet.
Mijn ouders hebben de 2 liter in hun C30, vind het zelf best een prettig blok maar de korte 5e versnelling maakt dat hij al vrij snel veel toeren draait op de snelweg.
Qua betrouwbaarheid zijn het prima blokken. Alleen de eerste exemplaren konden last hebben van een wat stevig olieverbruik, dit is later opgelost.
Verbruik is iets in het voordeel van de 2 liter, ik heb de C30 een keer een kleine week geleend en reed er 1 op 14 mee. Met hun oude S60 met 140 pk 2.4 reden ze rond de 1 op 10/11.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
-
- 4th Gear member
- Berichten: 850
- Lid geworden op: 24.10.2009 - 20:19
Ik heb in twaalf jaar zo’n 180k gereden met een 2.0, en motorisch nooit problemen gehad. Enige manco’s waren een lekke condensor vd airco (domme pech na 4 jaar) en een scheurtje in expansievat van koelvloeistof (na 11 jaar). Toch goed om dus afentoe onder de motorkap/onder de auto te kijken.
Verder gewoon zijn beurtjes gehad op km-stand (ca. elke 1.3 jaar) en wat slijtagedelen zoals banden.
Of zo’n blok de 4 ton haalt weet ik niet, maar dat de eerste helft ervan probleemloos is verlopen geeft natuurlijk wel een goede kans. Het is dat ik een mooi aanbod kreeg voor inruil en wel zin had in iets anders, maar anders waren we met alle plezier in de V50 blijven rijden.
Verder gewoon zijn beurtjes gehad op km-stand (ca. elke 1.3 jaar) en wat slijtagedelen zoals banden.
Of zo’n blok de 4 ton haalt weet ik niet, maar dat de eerste helft ervan probleemloos is verlopen geeft natuurlijk wel een goede kans. Het is dat ik een mooi aanbod kreeg voor inruil en wel zin had in iets anders, maar anders waren we met alle plezier in de V50 blijven rijden.
V60 B3 Pebble Grey '22
V50 2.0 Electric Silver '10
V40 1.8i Lavasvart Metallic '04
Suzuki Baleno 1.6 ‘00
Suzuki Vitara 1.6 Metal Top ‘90
Honda Integra 1.5 ‘86
V50 2.0 Electric Silver '10
V40 1.8i Lavasvart Metallic '04
Suzuki Baleno 1.6 ‘00
Suzuki Vitara 1.6 Metal Top ‘90
Honda Integra 1.5 ‘86
-
- 4th Gear member
- Berichten: 850
- Lid geworden op: 24.10.2009 - 20:19
En qua lawaai op de snelweg is het natuurlijk ook een kwestie van waar je aan gewent bent.
Ik heb de V50 nooit als lawaaierig beleefd en hij was een stuk rustiger op de snelweg dan de ASX van mijn ouders, maar de V60 is wel een stuk stiller dus dat merk je dan pas.
Ik heb de V50 nooit als lawaaierig beleefd en hij was een stuk rustiger op de snelweg dan de ASX van mijn ouders, maar de V60 is wel een stuk stiller dus dat merk je dan pas.
V60 B3 Pebble Grey '22
V50 2.0 Electric Silver '10
V40 1.8i Lavasvart Metallic '04
Suzuki Baleno 1.6 ‘00
Suzuki Vitara 1.6 Metal Top ‘90
Honda Integra 1.5 ‘86
V50 2.0 Electric Silver '10
V40 1.8i Lavasvart Metallic '04
Suzuki Baleno 1.6 ‘00
Suzuki Vitara 1.6 Metal Top ‘90
Honda Integra 1.5 ‘86
-
- 1st Gear member
- Berichten: 15
- Lid geworden op: 18.09.2023 - 08:16
- Locatie: Zaanstreek
Dank voor de reacties.
Ben voornemens om nog te zoeken naar een v50 2.4 om het verschil te ervaren.
Zijn er verder nog zaken waar ik op kan/moet letten bij zowel een 2.0 als een 2.4?
Ben voornemens om nog te zoeken naar een v50 2.4 om het verschil te ervaren.
Zijn er verder nog zaken waar ik op kan/moet letten bij zowel een 2.0 als een 2.4?
Binnenkort: V50 2.4 Edition I
- vvmark
- 1st Gear member
- Berichten: 46
- Lid geworden op: 29.05.2014 - 11:37
Rij nu dik 8 jaar in een en ruim 100000 km in een v50 2.0.(facelift versie)
Tot nu toe een fijn probleemloos blok met voldoende vermogen ( ook met caravan of aanhanger)
Lawaaiig heb ik de auto nooit ervaren (ook op de snelweg niet)
De auto zelf bevalt ook nog steeds goed en ziet er nog steeds fris uit.
Succes met je zoektocht.
Tot nu toe een fijn probleemloos blok met voldoende vermogen ( ook met caravan of aanhanger)
Lawaaiig heb ik de auto nooit ervaren (ook op de snelweg niet)
De auto zelf bevalt ook nog steeds goed en ziet er nog steeds fris uit.
Succes met je zoektocht.
Huidig: Volvo v50 edition 2 my2009 barents blue
Hiervoor: vw polo 6n milestone my1997
Hiervoor: vw polo 6n milestone my1997
- Longone
- 5th Gear member
- Berichten: 1056
- Lid geworden op: 10.08.2006 - 12:02
Als je op spritmonitor.de kijkt dan zie je dat een 2.4 ongeveer 10% minder zuinig is dan een 2.0, maar het is wel een vrijwel onverwoestbaar blok. Desalniettemin is het altijd verstandig een aankoopkeuring van ca. 100 Euro uit te laten voeren, want je weet niet hoe er met de auto is omgegaan en of er eventuele verborgen gebreken zijn. Een sluitende onderhoudshistorie zegt namelijk helemaal niets.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 15
- Lid geworden op: 18.09.2023 - 08:16
- Locatie: Zaanstreek
Dank voor die tip van een aankoop keuring.moet even uit zoeken hoe dat in zijn werk gaat.
Geld dat ook voor een auto die ik via een Volvo dealer koop? Of kan ik er dan vanuit gaan dat de auto goed wordt afgeleverd?
Geld dat ook voor een auto die ik via een Volvo dealer koop? Of kan ik er dan vanuit gaan dat de auto goed wordt afgeleverd?
Binnenkort: V50 2.4 Edition I
- Longlivevolvo19
- 2nd Gear member
- Berichten: 79
- Lid geworden op: 05.01.2019 - 19:43
Hier een v50/2.4 rijder, gemiddeld 1 op 12 verbruikt deze.
Gebruikt een beetje olie, 1/2 liter op 10.000 km.Ik kocht deze op 172k. ,nu 216 k. Zie mijn bijdragen op dit forum voor een overzicht van het onderhoud.
Veel succes!
Gebruikt een beetje olie, 1/2 liter op 10.000 km.Ik kocht deze op 172k. ,nu 216 k. Zie mijn bijdragen op dit forum voor een overzicht van het onderhoud.
Veel succes!
V50 momentum 2.4 / 2005
- Longlivevolvo19
- 2nd Gear member
- Berichten: 79
- Lid geworden op: 05.01.2019 - 19:43
Misschien kun je ook nog kijken in de lijst met v50 rijders naar realistische km. standen in "Wie heeft de hoogste km.stand vd 40/50 rijders." Lijst 61.
V50 momentum 2.4 / 2005
-
- 1st Gear member
- Berichten: 15
- Lid geworden op: 18.09.2023 - 08:16
- Locatie: Zaanstreek
De keuze is gemaakt! Na een proefrit in een 2.4 automaat kan ik niet anders zeggen dat dit fijner rijdt dan de 2.0.
Ze gaan de auto nog volledig na kijken en apk keuren. Wat er dan nog boven water komt wordt netjes afgehandeld.
Op mijn verzoek gaan ze de automaat bak nog spoelen, zouden jullie dit ook laten doen? Waarom wel/niet?
Als de auto er is zal ik foto’s maken.
Ze gaan de auto nog volledig na kijken en apk keuren. Wat er dan nog boven water komt wordt netjes afgehandeld.
Op mijn verzoek gaan ze de automaat bak nog spoelen, zouden jullie dit ook laten doen? Waarom wel/niet?
Als de auto er is zal ik foto’s maken.
Binnenkort: V50 2.4 Edition I
- corsa_gsi
- 4th Gear member
- Berichten: 644
- Lid geworden op: 03.01.2020 - 10:47
- Locatie: Regio Rotterdam
- Contacteer:
Wat is de km stand?
De 2.4 kan Obbetuning naar 185pk chippen.
Daarnaast als je veel rijdt kan je LPG overwegen.
Let op de distributieriem die is uit me hoofd 10 jaar of 180.000 (verbeter me als ik het fout heb).
De 2.4 kan Obbetuning naar 185pk chippen.
Daarnaast als je veel rijdt kan je LPG overwegen.
Let op de distributieriem die is uit me hoofd 10 jaar of 180.000 (verbeter me als ik het fout heb).
----------
Cars:
Volvo V50 T5 Kinetic 2011 Zilver
Opel Astra F Sedan CDX 1.6 16v Nautilus Blauw uit 1997 op LPG
Opel Corsa B GSi C20LET Sunrise Orange uit 1996 met 575pk.
Opel Vectra B Caravan Sport Edition 3.0 V6 Automaat uit 2000 op LPG (Verkocht)
Cars:
Volvo V50 T5 Kinetic 2011 Zilver
Opel Astra F Sedan CDX 1.6 16v Nautilus Blauw uit 1997 op LPG
Opel Corsa B GSi C20LET Sunrise Orange uit 1996 met 575pk.
Opel Vectra B Caravan Sport Edition 3.0 V6 Automaat uit 2000 op LPG (Verkocht)
- fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 23824
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
Gefeliciteerd met de aankoop!
Bak zou ik zeker laten spoelen, deze olie verouderd net zoals de olie in het motorblok dus dient ook gewoon vervangen te worden.
Bak zou ik zeker laten spoelen, deze olie verouderd net zoals de olie in het motorblok dus dient ook gewoon vervangen te worden.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
-
- 1st Gear member
- Berichten: 15
- Lid geworden op: 18.09.2023 - 08:16
- Locatie: Zaanstreek
Dank voor de reacties.
Dan laat ik dat spoelen gewoon uitvoeren.
Tevens gaan ze nog een usb aansluiting plaatsen wat in dit model uit 2008 nog ontbreekt(wel aux).
De kilometerstand is 245443 Distributie riem is vervangen bij 170km.
Dan laat ik dat spoelen gewoon uitvoeren.
Tevens gaan ze nog een usb aansluiting plaatsen wat in dit model uit 2008 nog ontbreekt(wel aux).
De kilometerstand is 245443 Distributie riem is vervangen bij 170km.
Binnenkort: V50 2.4 Edition I
- fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 23824
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
Dus de riem is ergens rond 2018 gewisseld?
Qua kilometers gaat ie nog de nodige mee.
Qua kilometers gaat ie nog de nodige mee.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
-
- 1st Gear member
- Berichten: 15
- Lid geworden op: 18.09.2023 - 08:16
- Locatie: Zaanstreek
Ja de riem is rond 2018 verwisseld volgens het onderhoudsboekje en dat heb ik nog met de verkoper besproken.
Dat was, naast het fijne rijden, ook een reden om te voor een Volvo blok te kiezen.
Dat was, naast het fijne rijden, ook een reden om te voor een Volvo blok te kiezen.
Binnenkort: V50 2.4 Edition I
-
- 1st Gear member
- Berichten: 19
- Lid geworden op: 17.12.2021 - 19:41
Volvo V50 1.8 is een Ford blok Duratec zit ook in de Ford Focus (1e generatie) en het onderstel is ook van een Ford Focus, deze 1.8 heeft 125 pk en is een 4 cilinder
-
- 1st Gear member
- Berichten: 15
- Lid geworden op: 18.09.2023 - 08:16
- Locatie: Zaanstreek
Terwijl ik nog in afwachting ben van de auto en ik daarom tijd heb om te oriënteren op allerlei zaken; zoals winterbanden of all season banden. Kwam ik ook op de volgende vraag;
is het voor de v50 2.4 beter om E10 of E5 te tanken ? Het zou beter kunnen zijn voor de motor begrijp ik?
is het voor de v50 2.4 beter om E10 of E5 te tanken ? Het zou beter kunnen zijn voor de motor begrijp ik?
Binnenkort: V50 2.4 Edition I
-
- 4th Gear member
- Berichten: 850
- Lid geworden op: 24.10.2009 - 20:19
Je hebt kans dat de auto met E5 wat zuiniger is.
Sommigen beweren dat E10 super slecht is voor een moderne auto, maar wat ik van twee garagehouders heb gehoord hebben zij hier nog geen specifieke problemen mee gehad.
Sommigen beweren dat E10 super slecht is voor een moderne auto, maar wat ik van twee garagehouders heb gehoord hebben zij hier nog geen specifieke problemen mee gehad.
V60 B3 Pebble Grey '22
V50 2.0 Electric Silver '10
V40 1.8i Lavasvart Metallic '04
Suzuki Baleno 1.6 ‘00
Suzuki Vitara 1.6 Metal Top ‘90
Honda Integra 1.5 ‘86
V50 2.0 Electric Silver '10
V40 1.8i Lavasvart Metallic '04
Suzuki Baleno 1.6 ‘00
Suzuki Vitara 1.6 Metal Top ‘90
Honda Integra 1.5 ‘86