Automatische kofferbak opent wel, maar sluit niet automatisch

Plaats reactie
V50-Beestje
1st Gear member
Berichten: 21
Lid geworden op: 05.10.2022 - 15:47

De automatische kofferbak van mijn V70 is niet meer te sluiten met de afstandbediening en/of knop, enkel op de ouderwetse handmatige manier. Als ik de kofferbak handmatig dicht doe, wordt deze ook niet nog een stukje dichtgetrokken.

Openen met de afstandbediening, knop voorin en de hendel van de kofferbak, gaat prima. Ik kom tot nu toe niet echt verder met een oplossing.

Ik las op een Engels forum dat de knop op de kofferbak verlicht hoort te zijn als de kofferbak geopend is, de knop licht bij mij niet op. Ook de interieurverlichting van de kofferbak blijft uit. Dit zou een probleem met een massa kunnen zijn.

De afknelbeveiligingsstrips (pinch strips) lijken te functioneren zoals het moet. Met Vida de actuele waarden bekeken en die zijn inactief, tenzij ik ze ergens indruk. Het bekende probleem met de verroeste pin van de kofferbakhendel lijkt het ook niet te zijn.

In de POT is een terugkerende DTC opgeslagen: POT-B10D067 Trunk latch clutch switch. Algoritm Based Failures. Signal incorrect after event. Volgens Vida kan dit veroorzaakt worden door de outer lock position sensor in het slot. Heeft iemand ervaring met het openen van het slot en reparatie of iets dergelijks?

Het probleem speelt sinds ik de kofferbak met de knop wou sluiten, maar er een deken tussen het slot en de kofferbak kwam.

Heeft iemand een suggestie?
Gebruikersavatar
flevodirk
3rd Gear member
Berichten: 476
Lid geworden op: 17.08.2015 - 16:53
Locatie: Flevoland

Onze USA Rus heeft wel paar filmpjes van tailgate issues geplaatst en hoe te fixen. Kijk maar eens, hopelijk kom je er uit.
Volvo S60 2.0T Drivers Edition 2007 sept 2015 - maart 2021 @348.000 km (bijna 6 jaar gehad)
V70 T4 2016 GT Inscription edition +Rica update
Actueel verbruik: Afbeelding
Vorige auto-S60 verbruik
V50-Beestje
1st Gear member
Berichten: 21
Lid geworden op: 05.10.2022 - 15:47

Deze heb ik inderdaad gezien. Ze hebben meer betrekking op het probleem dat de klep niet meer te openen is. Volvo heeft een tsb geschreven over de massa pinnen op de stekker tegen het dak. Daarin wordt aangeraden om de massa pin van de stekker te knippen en door te solderen. De multimeter gaf echter een normale weerstand op de stekker, dus die stap heb ik overgeslagen.

Vandaag ben ik wel een stap verder gekomen. Vanaf het slot loopt een kabel naar een elektrisch motortje. Die trekt denk ik de kofferbak dat laatste stukje dicht. De kabelhuls wordt op de plek gehouden met een plastic clip (waarom Volvo!?) en die bleek kapot te zijn. De kabel was dan ook los van een haakje in het slot. Bij een poging de clip toch vast te zetten, brak het laatste stukje ook af.

Als iemand nog een tip heeft hoe dit te herstellen is, dan hoor ik het graag! Het lijkt erop dat anders een geheel nieuw elektromotortje moet worden geplaatst. Ik denk er zelf aan om een metalen clipje, die ook op plastic delen van wielkuipen zit en een schroef vast moet houden, aan te passen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
V50-Beestje
1st Gear member
Berichten: 21
Lid geworden op: 05.10.2022 - 15:47

Vandaag iets verder gekomen, maar helaas nog geen oplossing voor het probleem met het sluiten. Wel een indicatie dat de "outer position sensor" in het slotmechanisme geen goed signaal geeft. Het slot is echter niet zomaar te openen om en en ander visueel te inspecteren of contactpunten te reinigen. Ik denk dat ik een tweedehands slot bestel en dat probeer.

De massakabel op het stekkerblok tegen de hemel van de kofferbak nogmaals bekeken, deze is het zeker niet. Op basis van een tip een tijdelijke directe massa naar de sluitknop getrokken. De kofferbak sluit dan wel weer met de knop en ook de kofferbak verlichting gaat aan.

De losgekomen kabel heb ik vast kunnen zetten door een metalen clipje (waar normaal gesproken een schroef door bevestigd wordt) aan te passen en daarna te fixeren met een tie-rap. De kabel komt in ieder geval niet meer los.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
V50-Beestje
1st Gear member
Berichten: 21
Lid geworden op: 05.10.2022 - 15:47

Update: na een lange zoektocht een gebruikt slot gevonden waarvoor geen astronomisch bedrag gevraagd werd. Enkel het slot zelf vervangen en niet de module die de staalkabel en de kofferbak aantrekt.

Resultaat: de kofferbak sluit ook weer naar behoren.
Plaats reactie

Terug naar “V70/XC70 vanaf MY2008”