Roetfilter vol - na roetfilterwissel en nieuwe turbo

Plaats reactie
patrickv70
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 26.09.2023 - 14:50
Locatie: Veluwe

Hallo, ik rij sinds 2010 met veel plezier in mijn V70 2.4d. Inmiddels (slechts) ruim 300k gereden. Afgezien van wat kleine dingetjes nooit een probleem gehad met de auto.

Tot na de apk van dit jaar. Roetfilter moest vervangen worden wegens andere eisen (zie ook viewtopic.php?t=92994).
Auto opgehaald en al snel kwam er een melding dat het motormanagementsysteem service vereiste. Iets met de turbo maar heel precies werd het niet aangegeven. Auto reed verder ook goed. Toch bij de garage-1 laten staan maar die kon verder niets vinden. Auto dus weer meegenomen, maar een paar dagen later (met hooguit 200 km afgelegd) maakte de motor rare geluiden. Dus toch maar weer achtergelaten bij de garage-1 en daar werd geconstateerd dat er een lekkage in een slang was, dus intercoolerleider/slang en intercoolerslang inlaatdemper vervangen.

Auto opgehaald en bij huis (ca 4 km) had ik alweer de melding van het motormanagementsysteem. De volgende ochtend wilde de auto helemaal niet starten. Gelukkig kon ik een booster lenen waarmee het wel lukte. Naar een andere garage gereden omdat ik eigenlijk het vertrouwen niet zo had in garage-1. Accu bleek op (dat mag ook wel na ca 7 jaar), en gelijk de storing uit het systeem laten halen. Proefritje door monteur die aangaf dat hij niets raars merkte aan de auto.

Binnen 500 km kwam weer de melding op het display en even later al gelijk de melding dat het roetfilter vol was. Hierna reageerde de turbo ook niet. Auto weggebracht naar garage2. Deze hebben het zgan roetfilter geregenereerd en zijn gaan zoeken. Na overleg met een turbospecialist was de conclusie dat de turbo vervangen moest worden. Duur grapje, maar een nieuwe auto is nog veel duurder, en zoals gezegd bevalt de V70 prima.

Kort na het vervangen van de turbo merkte ik wel af en toe een hapering in de motor, maar ik schreef dat toe aan iets dat tussen mijn oren zit. Maar na een km of 200 weer het roetfilter vol. Gegoogled en garage-2 gebeld, regenereren is een optie en anders de auto weer terugbrengen. Gelukkig laat op de avond, dus met een gangetje van ca 90 km per uur in een lage versnelling de snelweg gepakt en de melding verdween.
Inmiddels zo'n 3 weken verder (ca 200 km per week afgelegd) en weer de melding dat het roetfilter vol zit. Weer het roetfilter laten regenereren op de snelweg, wederom gelukt met een kwartier rijden.

Het lijkt mij niet normaal dat het roetfilter vol gaat zitten, maar ik heb ook gelezen dat het een restverschijnsel kan zijn van een eerdere storing. Of zou er ook nog een andere oorzaak kunnen zijn en moet de auto weer naar de garage?
Patrick - V70 2.4d - 2010
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 2793
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

Vervelend deze situatie...


Al gedacht aan de verstuivers?
En is je nieuwe roetfilter origineel of een aftermarket?
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
2006 Saab 9-3 Cabrio 1.9 TiD Vector 20 Years Edition Hirsch - Electric Blue
Gebruikersavatar
Frits V70
5th Gear member
Berichten: 1219
Lid geworden op: 15.08.2014 - 19:49
Locatie: Groningen

Ik vraag mij af of de EGR klep wel goed werkt. Is e.e.a. wel schoongemaakt bij het verwisselen van het roetfilter? Als deze vol was, was er meer vervuiling richting en in de motor mogelijk. En dan is een niet goed werkende turbo ook logisch.

Altijd goed om wat dieper naar een oorzaak te zoeken als je een vervuld / verstopt roetfilter hebt.
Van:
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5 (2008),
XC60 D3 (2011)
naar:
XC70 D4 (5 cil 400 >>> 480Nm) (2014)
en:
Saab 9-3 Cabriolet 1.8t Hirsch
patrickv70
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 26.09.2023 - 14:50
Locatie: Veluwe

Ik weet niet of het roetfilter origineel is of een after market.
@Frits - de garage-2 heeft uitgebreid onderzoek gedaan, maar ik weet natuurlijk niet wat ze allemaal hebben gecontroleerd.

Als het weer optreedt (waar ik eigenlijk wel bang voor ben) ga ik maar weer terug en breng ik jullie suggesties ook in.
Ik hoop niet dat het dan uiteindelijk de EGR-klep is geweest en dat ik onnodig een turbo heb laten vervangen....
Patrick - V70 2.4d - 2010
Gebruikersavatar
Rippie V70
5th Gear member
Berichten: 1374
Lid geworden op: 26.08.2009 - 19:17
Locatie: Oost Nederland

Zijn je slangen en intercooler nog wel ok? Lekke turboslang resulteerd in roet en daar loopt je filter van dicht. Ik zou daar eens naar kijken
V70 D3 Kinetic MY2013 = 484 seashell metallic = 17" Pandora
V70 2.4D Kinetic MY2005 = Cedar Green pearl =Musca+winter =Sirius+Zomer= park assist =
Gebruikersavatar
Obbetuning
2nd Gear member
Berichten: 247
Lid geworden op: 21.12.2012 - 13:14
Locatie: Elst (Gld)- werkplaats
Contacteer:

Heb je deze Volvo nu uitgelezen ?
Lekke slangen of wat dan ook geeft een melding turbo druk te laag.
Een niet goed werkende egr klep geeft een melding, je kan met vida ook testen of de klep goed open en dicht gaat .
Indien na de egr het kanaal vol roet zit komt er minder lucht binnen dat geeft natuurlijk een slechtere verbranding, maar het roetfilter moet dit aankunnen.
Je kan ook zien met bv Vida hoeveel roet er in het filter zit en wanneer de laatste keer regenereren is geweest.

Ben zeer benieuwd naar de storingen die de ecm geeft als deze met een goede uitlezer is uitgelezen,
Wat je met een klik van de muis al niet kan leren.

www.obbetuning.nl (voorheen volvotune)
patrickv70
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 26.09.2023 - 14:50
Locatie: Veluwe

De slangen zijn slangen en intercooler zijn recent vervangen, daar kwam ook de eerste melding vandaag volgens garage-1. Ik ga er ook vanuit dat garage-2 bij het vervangen van de turbo alles nog heeft gecontroleerd.
Dit weekend moet ik veel op pad (wsl 300+ km) .

Ik heb zelf trouwens geen vida of iets dergelijks. Als het probleem nu weer terugkomt ga ik uiteraard wel terug naar de garage en dan kunnen zij dat nakijken.
Patrick - V70 2.4d - 2010
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27680
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Maar heeft de garage wel VIDA of gebruikt men daar een universele OBDII scanner?
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
patrickv70
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 26.09.2023 - 14:50
Locatie: Veluwe

Ik weet niet of de garage Vida heeft of een universele OBDII scanner. De volgende keer dat ik er ben (ik hoop dat dat nog wel eventjes duurt) zal ik dat navragen.
Patrick - V70 2.4d - 2010
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13820
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

Patrick mogelijk is wel slim handig en vooral handig om bij Obbetuning langs te gaan om meet een Vdash een goede analyse te genereren, immers Obbe kan "overal" inkijken met veel Volvo ervaring en hij kent de meeste storingen die voor kunnen komen en weet waar en vooral hoe te zoeken. Ik heb er goede ervaringen mee. Zwolle naar Elst is de wereld niet om rijden ... Succes. :)
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Plaats reactie

Terug naar “V70/XC70 vanaf MY2008”