Volvo V60 2019 D4

Plaats reactie
Aolinde
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 21.11.2023 - 10:33

Hallo,

Na lang (anoniem) te lezen heb ik een account gemaakt omdat ik met een vervelend probleem zit.

Ik heb een Volvo V60 D4 2019 (laatste model). Sinds ondertussen enkele maanden heb ik een orange lichtje op het dashboard. Volgens de handleiding:
Uitlaatgasreinigingssysteem: Storing in het uitlaatgasreinigingssysteem. Rijd voor een controle naar een werkplaats. Volvo adviseert u contact op te nemen met een erkende Volvo-werkplaats.

Ik ben vervolgens een keer of 4 naar de garage geweest hiervoor. Helaas komt het lampje steeds terug.
Dit is er reeds gedaan:
  • regeneratie roetfilter
    sw total upgrade
    sonde lambda garantie
    capteur de suie 3N 32203033 vervangen + calibratie
    sensor 32203505 vervangen
Ze hebben me nu gezegd bij de garage dat ze me niet verder kunnen helpen. Ik heb dan contact opgenomen met een andere Volvo garage en daar vertellen ze me dit:
Vervangen roetfilter, maar we weten niet of het probleem daarna verholpen gaat zijn ... gezien dit +- 1.500 euro kost en ik toch al een hoop kosten heb gehad zonder oplossing is dat een dure gok.

Nog enkele bijkomende opvallende dingen die misschien een hint naar het probleem kunnen geven:
- De wagen heeft alle vermogen en rijdt normaal.
- Wanneer het lampje na het bezoek in de garage weg is, komt dit pas terug wanneer ik voor de eerste keer een lange afstand rij (+1u)
- De foutcode P2002 is aanwezig
- Bij de keuring had ik meer dan 1.000.000 deeltjes en zal ik volgende keer afgekeurd worden
- De auto is steeds onderhouden geweest volgens boekje.
- Ik rij korte en lange afstanden afwisselend.
- Ongeveer 100.000km op de teller

Ik heb al heel veel gelezen over EGR-problemen en defecte routfilters of vuile sensoren en dergelijke. Maar meestal is er dan toch ook vermogensverlies.
Hier iemand die met deze info een gok kan wagen?

Alvast bedankt
Laatst gewijzigd door Aolinde op 21.11.2023 - 21:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Aolinde
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 21.11.2023 - 10:33

Freeze Frame Data for address 7E8
PID02 DTC that caused freeze frame data storage: P2002
PID04 Calculated load value: 26.7 %
PID05 Engine coolant temperature: 94 °C
PID0B Intake Manifold Absolute Pressure: 115 kPa abs
PID0C Engine RPM: 1508 /min
PID0D Vehicle speed: 65 km/h
PID0F Intake air temperature: 22 °C
PID10 Mass Air Flow: 19.74 g/s
PID11 Absolute Throttle Position: 25.1 %
PID1F Time since engine start: 2667 s
--------------------------------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------------------------------
Mode 03: Emission related fault codes

Address 7E8: 1 Fault Found:
P2002 - Particulate Trap Bank 1: Efficiency Below Threshold

Dit kwam eruit bij een uitlezing met een generieke ODB-scanner.
Gebruikersavatar
Obbetuning
2nd Gear member
Berichten: 247
Lid geworden op: 21.12.2012 - 13:14
Locatie: Elst (Gld)- werkplaats
Contacteer:

Hoi Aolinde,

Ik verwacht dat je teveel roet in de inlaat /egr klep/ egr koeler hebt.
Je kan dit zelf even controleren door kort in de inlaat te kijken.
Daarvoor moet even de sensor verwijderd worden, als je dan schuin in de inlaat kijkt en er zit roet, zal dat een oorzaak kunnen zijn.

Je hebt dan niet meteen noodloop, een lampje houd niet in dat de auto in noodloop schiet een lampje houd in dat er iets gemeten wordt wat niet klopt (bv teveel roet)
Zie filmpje voor waar de sensor zit.


Jou Volvo schrijf je is van 2019, 2019 (my2020) daarvan is de egr niet meer naar gesloten te programmeren, reinigen is een oplossing.
Wat je met een klik van de muis al niet kan leren.

www.obbetuning.nl (voorheen volvotune)
Aolinde
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 21.11.2023 - 10:33

Ik zal alvast eens proberen te kijken aan de hand van het filmpje en iets laten weten.
Mijn Volvo is een V60 II. Het allerlaatste model van de V60, maar nog voor de B4 en dergelijke er was.
Miguel81
3rd Gear member
Berichten: 327
Lid geworden op: 12.06.2014 - 19:50

Ik heb bij mijn MY20 V60 D3 ook tot twee maal toe het oranje motorstorings lampje gehad en de symptomen komen overeen met de dingen die jij noemt. Ik reed destijds wel meer korte afstanden (<40 km enkele reis) dan normaal ivm Covid (amper 30dkm ipv 65 dkm per jaar)

Bij mij is toen het inlaatspruitstuk vervangen en een nox sensor, daarna is het probleem niet meer voorgekomen.

Mijn auto is nog in dec 22 voor de APK geweest (want uit januari 2020) dus ik weet niet hoe het zit met de deeltjes waarde destijds. Volgende maand staat de volgende APK in de planning dus gaat het wel merken of er iets is met het roetfilter of niet.
Huidige: V60 B3 Plus Dark, MY24, Vapour Grey
Vorige: V60 D3, MY20 - V60 D2, MY17 - V40 D4, MY15- V40 D2, MY15
Aolinde
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 21.11.2023 - 10:33

Ik heb de sensor eens bekeken. Het ziet er naar mijn onervaren mening niet echt proper uit. Ergens wel vreemd dat ze deze sensor niet vervangen hebben? Of zou dit al terug zo vuil zijn van enkele ritten.
In de inlaat kon ik niet goed kijken. Ik heb geprobeerd met een lampje, maar het bleef euh ... zwart in het gat :D Mijn zaklamp was misschien niet ideaal hiervoor, maar kan dus niet zeggen hoe het er vanbinnen uitziet.
Maar ik gok wel dat het goed vuil is.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19847
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Lijkt mij een duidelijk verhaal.
Hij zit vol met roet omdat je egr zijn werk doet of dit goed is voor het blok is een 2e.
Met zoveel roet aan de sensor heb je het ook in de inlaat zitten waardoor er minder lucht door heen kan.
Mijn inlaatspruitstuk was na 165.000km een stuk schoner, Obbe kan je daar alles over vertellen.
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
Henry82
5th Gear member
Berichten: 1357
Lid geworden op: 07.06.2009 - 22:10

Obbe heeft hierboven al wat verteld zie ik ;)
2023 S60 B4 Ultimate Dark
Life is what happens while you're busy making other plans
Plaats reactie

Terug naar “V60/S60 vanaf MY 2019”