Tips gezocht: onderstel upgrade XC90 V8 R-design

Plaats reactie
vinnie12
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 24.04.2022 - 09:27

Hoi allemaal,

Inmiddels rijd ik 1,5 jaar met veel plezier in mijn XC90 V8 R-design uit 2007.

De stoelen en het vermogen zijn top. Het onderstel is best sportief maar na 200k kms wel toe aan wat liefde. Ja, de auto trekt wat naar rechts bij stevig remmen en nu het kouder wordt hoor je wat rammels. Rubbers, draagarmen en wellicht meer. De meningen verschillen aardig, van gewoon zo doorrijden tot alles vervangen.

Het plan is nog minimaal 100k kms door te rijden. Mijn voorkeur is strak en sportief sturend. Wie heeft tips om het goed aan te pakken?
Draagarmen, Powerflex, stabilisatorstangen, Bilstein, anders, meer???
Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen. Auto staat nu op 19inch.

Bonusvraag! Ik vind het stuur vrij lomp, dik. Bovendien geef ik voorkeur aan schakelen op het stuur, met flippers of knoppen. Iemand tips mbt ander stuur en of inbouwen flippers?

Ben benieuwd!

Grt Vincent
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4639
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Als je een strak sturende auto wil hebben had je sowieso niet aan een XC90 moeten beginnen, die gaat hooguit strakker worden, maar nooit strak. Mijn ervaring, zeker met het oude type is dat het meer een zeecontainer is. Van een zeecontainer een speedboot maken lijkt me een uitdaging. M.a.w., vraag is of je het doel realistisch gezien ooit gaat bereiken tenzij je heel veel geld hebt/wilt besteden natuurlijk. Ik denk dat je al heel veel kunt bereiken met inderdaad nieuwe wielophanging (draagarmen, stabi's, schokdempers, etc), daar zal het beste na 16 jaar en 200K wel vanaf zijn. Powerflex betekent dat je meer trillingen (want minder demping) gaat ervaren schat ik zo in. Is dus altijd een trade-off. Weet niet of jou generatie XC90 ooit flippers heeft gehad (kan me dat niet herinneren). Ik heb ze nu wel en gebruik ze echt helemaal nooit, sterker persoonlijk vind ik het de meest onzinnige dingen die er zijn en had ik graag stuurverwarming gehad ipv flippers, maar dan wel met behoud van het design van de R-design stuur. Wat maakt dat jij zo graag zelf wil schakelen? Misschien de suggestie om je bak te laten spoelen, misschien dat hij daar zoveel beter van gaat schakelen dat je de neiging om zelf te schakelen niet meer hebt?
Succes met uitvogelen en het wordt hier wel op prijs gesteld als je je ook even voorstelt in het daarvoor bestemde topic.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 27765
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Let op, hier spreekt een ervaringsdeskundige.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
V40 T3 Polar+ Sport 2019
BMW Z4 2007
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4639
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Je bedoelt dat we voor het strak sturen beiden wel onze Z4 pakken Leo? :-)
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Marc Apeldoorn
5th Gear member
Berichten: 1933
Lid geworden op: 17.07.2009 - 10:11

De XC90 stuurt inderdaad als een tractor. Zou dus jezelf het geld besparen om dat te pogen te bereiken. Kun je beter een aantal weekenden een leuke auto huren die wel goed stuurt, zie dat de reageerders hierboven een Z4 hebben, prima karretje en zo zijn er nog heel veel andere autos' , Ergo ik denk dat 98% van alle auto's strakker sturenn dan de vorige generatie XC90
S80 V8
XC90 V8
C70 2006
V70 R 2004
V70 T5 2005
S80 D5 GT 2012
V70 T4 LE 2012
XC90 Summum 2006
V70 D5 AWD 2006
S60 D5 2002
850 2.5
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20729
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Niet alleen een Z4 stuurt strak ... Er is meer tussen aarde en hemel.
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 27765
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Dat is zo maar een Z4 stuurt wel erg lekker.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
V40 T3 Polar+ Sport 2019
BMW Z4 2007
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 27765
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Gouwe schreef: 30.11.2023 - 13:04 Je bedoelt dat we voor het strak sturen beiden wel onze Z4 pakken Leo? :-)
Zo is het maar net.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
V40 T3 Polar+ Sport 2019
BMW Z4 2007
Urbexpeditie
7th Gear member
Berichten: 5692
Lid geworden op: 07.04.2021 - 12:53

Powerflex heb je in verschillende stugheden. Als ik het zo lees ben je opzoek naar iets meer stugger, maar toch enigszins comfort. Dan zou ik zelf kiezen voor de paarse variant van de Powerflex. Deze zit tussen geel en zwart in.
Geel is gericht op meer comfort.
Rood/oranje is nagenoeg zelfde als geel alleen sterker uitgevoerd.
Paars is comfort in combinatie met sportief sturen (iets stugger dan OEM)
Zwart is het stugst. Dan moet je denken aan sportonderstel enz. Eigenlijk ook niet geschikt voor dagelijks gebruik.
Bij mijn XC70 is vorig jaar de ophanging ook vervangen en ik heb de paarse variant van de Powerflex in de ophanging zitten.
Persoonlijk vind ik het beter sturen. Met name in lange bochten glijd deze er soepeler doorheen. De body schijnt ook iets minder over te hellen.
Een XC90 is wel een stuk lomper. Dat wordt nooit een sportwagen. Maar door de rubbers te vervangen nu deze versleten zijn wordt het gedrag altijd beter.
Of je moet kiezen voor OEM of Powerflex? Geen idee. Dat is een kwestie van wat je zelf het prettigst vind.
Ik geef alleen maar aan dat met de paarse variant het niet zo is dat je alles voelt. Deze is een fractie stugger dan OEM.
Member Overland Bound
https://www.overlandbound.com/

The real Diesel Power XC70 D5 AWD 2003 - Powered by OptiTuning Sverige AB -
Subaru Outback Touring 2023
Dodge Ram 1500 4x4 Crew Cab, Black Edition 2022
vinnie12
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 24.04.2022 - 09:27

Dank allen!

Tsjaa, er moest een 7 zitter komen. Mijn getunede 93 Aero XWD ging er helaas uit. De C350e mocht wel blijven. Beiden rond 300pk, en nu met de V8 ook. Allen heel ander karakter. Fijne autos op eigen manier.

Tijdens mijn zoektocht heb ik grote verschillen ervaren tussen de verschillende XC90 modellen. Deze past mij het het beste omdat hij nog enigzins feedback geeft.

Paarse PF is zeker een stap vooruit. Maar ja, als ze toch bezig zijn. Dus als er nog andere ervaringen zijn, let me know.
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4639
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Had het ook al in je voorstel topic geplaatst: https://volvocarstools.nl/prijslijsten/ ... _year:2007
Ergo, jou XC90 Sport heeft een sport chassis. Flippers om te schakelen zie ik zo snel niet staan.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Plaats reactie

Terug naar “XC90 Classic t/m MY 2014”