Advies voor aankoop V50

Geleverd vanaf 2003
Plaats reactie
Es745
Starter
Berichten: 1
Lid geworden op: 30.11.2023 - 20:45

Beste forum leden,

Na een poos een Saab te hebben gereden moet ik deze helaas weg doen (motor verbrandt olie). Nu heb ik mijn oog laten vallen op een V50 2.4 bouwjaar 2004 met ca. 216000 op de teller. De auto is in 2017 geïmporteerd vanuit Zweden en heeft een goed bijgehouden onderhoudshistorie. Verder heeft hij in de afgelopen 2 jaar 2 eigenaren gehad die de V50 ieder iets minder dan een jaar hebben gereden.

Ik heb inmiddels een proefrit gemaakt en de auto voelt goed aan en ziet er netjes uit. In het handschoenenvakje vond ik een uitdraai van een diagnostisch rapport die een paar maanden geleden is uitgevoerd. Er is 2x een diagnose uitgevoerd, de eerste had een aantal foutcodes, en de 2e (uitgevoerd 5 minuten na de eerste diagnose) gaf geen storingen.

Nu is mijn vraag: kan ik aannemen dat de foutcodes niet ernstig zijn aangezien ze bij de 2e diagnose er niet uit kwamen? Of komen de codes weer terug als er weer mee gereden wordt? Bij de proefrit gaf het display de melding aan dat het mistachterlicht geen signaal geeft.

De foutcodes uit de eerste diagnose zijn:
ECM-500A AC-druksensor
ABS-0148 Communicatie tussen regelmodules. Foutieve configuratie-ID
ABS-0109 Communicatie tussen regelmodules. Stuurwiel module (SWM), interne storing
CEM-3F02 Signaal schakelvergrendeling, Signaal te hoog
CEM-8C20 Mistlamp achter. Onjuist signaal
SWM-0003 Knipperen koplampen Te lang geactiveerd
SWM-0201 Stuuruitslaghoeksensor. Onjuist signaal
ICM-6C79 Telefooneenheid niet geldig. Onjuist signaal
EPS-0080 Stuuruitslaghoeksensor. Onjuist signaal

Kan een van deze codes duiden op een ernstig probleem waar ik veel geld aan kan kwijt raken als ik de auto koop, of zijn deze foutcodes niet zo zorgwekkend? Oftewel, kopen of niet? :) prijs van de auto is ongeveer 3500 euro.

Ik hoop dat iemand kan helpen met bovenstaande.
Alvast bedankt!

Ewout
Gebruikersavatar
caspervc
2nd Gear member
Berichten: 98
Lid geworden op: 10.06.2018 - 14:03

Ik vind het wel een hele rits foutmeldingen voor een import met deze historie qua eigenaren (2 in de laatste 2 jaar). Ik zou hem laten staan en verder zoeken. Dat rapport zegt misschien wel iets waarom beide vorige eigenaren hem binnen een jaar weer weg doen...
2024 Volvo XC40 Recharge SMLR Fjord Blue
2012 Volvo V40 T3 Momentum
2008 Peugeot 207 SW 1.6VTI Outdoor
2005 Toyota Aygo Sport
Jalu
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 06.03.2021 - 10:06

Is het een rode? :)

Ik kan me vergissen, maar deze rits aan foutmeldingen lijkt mij vooral te wijzen op een slechte accu. Is er niet gewoon recent een nieuwe accu in gekomen?

Nog een aandachtspuntje: als het de auto is die ik denk dat het is, dan zit er volgens mij geen high performance sound in. Bedenk je goed of je base audio voldoende vindt want het is lastig te upgraden in deze auto’s.
V60 Kinetic 1.6D2 my2013
V50 Momentum 2.4 my2005
V70 2.4 my2001
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”