XC90 T8 van 2016

De XC90 wordt na 12 jaar vervangen door de nieuwe XC90
Plaats reactie
pawbor81
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 20.10.2023 - 21:23

Hallo.
Ik denk erover om een ​​Volvo XC90 T8 uit 2016 te kopen.
De auto heeft 116.000 kilometer gereden, en ik weet niet of het een goed idee is om zo'n auto te kopen met deze kilometerstand?
Is deze kilometerstand niet te hoog voor zo'n auto? Ik ga niet veel rijden, het wordt mijn derde auto, voornamelijk voor vakanties(wintersport in Italië en Oostenrijk) en weekendtrips.
Een ander ding is dat de auto luchtvering heeft, is dat niet problematisch?
Alvast bedankt voor jullie tips.
Gebruikersavatar
Almerev70
3rd Gear member
Berichten: 377
Lid geworden op: 26.07.2017 - 13:02
Locatie: Almere

Die km stand is niks. Maar als je twijfelt laat hem dan een aankoopkeuring ondergaan.
Volvo V60 T8 Twin Engine AWD Inscription 12-2019, Ice White.
Motortype B4204T34 - Bak TG-81SD. 8-2023 --> 77000km

Volvo V70 III D3/D4 2012 Limited Edition, Twilight Bronze Metallic
motortype D5204T3, --> 07/2017 127.000km
05/2018 146.000km --> 07/2023 248.000km
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4635
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Ik heb dezelfde met luchtvering. Heeft 270K op de teller. In mijn geval de goedkoopste Volvo die ik tot nu toe heb gehad, zowel in brandstof, MRB maar ook onderhoud. 116K is echt heel weinig en echt geen probleem. Veel belangrijker is de staat van de auto en of deze goed onderhoud heeft gehad. Verder is een T8 meer complex dan een standaard T5 en dus moet je wat reserve geld hebben om als dat toch voorkomt eens een dure rekening te kunnen betalen.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
pawbor81
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 20.10.2023 - 21:23

Almerev70 schreef: 21.10.2023 - 20:11 Die km stand is niks. Maar als je twijfelt laat hem dan een aankoopkeuring ondergaan.
De auto staat bij een Volvo-dealer, en woensdag ga ik een proefrit maken.
pawbor81
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 20.10.2023 - 21:23

Gouwe schreef: 21.10.2023 - 20:13 Ik heb dezelfde met luchtvering. Heeft 270K op de teller. In mijn geval de goedkoopste Volvo die ik tot nu toe heb gehad, zowel in brandstof, MRB maar ook onderhoud. 116K is echt heel weinig en echt geen probleem. Veel belangrijker is de staat van de auto en of deze goed onderhoud heeft gehad. Verder is een T8 meer complex dan een standaard T5 en dus moet je wat reserve geld hebben om als dat toch voorkomt eens een dure rekening te kunnen betalen.
wat kan ik de komende twee à drie jaar verwachten? Welke bedragen bedoel je?
Longway
2nd Gear member
Berichten: 59
Lid geworden op: 30.09.2022 - 09:51
Locatie: Katwijk

Ik heb vorig jaar een T8 uit 2017 gekocht met 122000 km op de teller. Nu 8000 km en 1 kleine onderhoudsbeurt verder en geen enkel probleem ondervonden. Auto was altijd dealer onderhouden!
Voorheen Volvo S40 en S80, later Nissan XTrail en nu weer Volvo XC90 T8
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4635
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

De T8 heeft een aantal onderdelen (die een "normale" benzine uitvoering niet heeft) die stuk kunnen en wat dus ook wel eens wil gebeuren. Denk dan aan de ERAD en OBC. Ik zelf heb in 100K en 3,5 jaar op dat gebied alleen een defecte OBC gehad (kosten 2000 euro ongeveer). Mijn T8 kost me aan onderhoud ongeveer de helft van wat mijn 2007 XC90 D5 kostte aan werkplaatsfacturen. Daar zat ik op bijna 10 cent per kilometer.
Zoek hier maar eens op het forum op die twee termen. Niet gelijk je bang laten maken trouwens, het kan kapot maar hoeft niet en heel simpel alles slijt maar de mate waarin hangt ook heel erg af van hoe je met de auto omgaat. Ik zeg dus vooral: zorg dat je wat financiële buffer hebt voor het geval dat.
Ik rijd na 270K nog met de originele schijven (en voor zover ik weet ook de blokken) om maar een voorbeeld aan te geven. Er zijn er vast ook bij die het presteren om ze na 100K al rondom te hebben versleten. En altijd standje power en het gas onderin doet ook het slijtageproces versnellen. En nee, ik rijd niet als een ouwe opa, gewoon vlot doorrijden.
Verder misschien goed om te weten dat Volvo op reparaties levenslange garantie geeft: https://www.media.volvocars.com/nl/nl-n ... onderdelen

Wat je de komende 2 a 3 jaar kunt verwachten aan onderhoud is dus vooral afhankelijk van hoeveel km's je rijdt in die periode en hoe je die km's rijdt.
Verder rijdt ik 1:18 gemiddeld met de T8 en heb je tot eind volgend jaar nog 50% korting op de MRB en in 2025 nog 25%.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
Dannyk
2nd Gear member
Berichten: 74
Lid geworden op: 05.07.2014 - 13:27

Met 116.000km is ie nét ingereden 😜
pimsam
3rd Gear member
Berichten: 355
Lid geworden op: 01.02.2007 - 16:15
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Ik zou een T8 van de eerste jaren juist laten staan. Is in de pech statisieken de auto met de meeste problemen.
https://www.autoweek.nl/autonieuws/arti ... bare-auto/

Daarnaast is een T8 jusit interessant als je ook veel korte ritten maakt. Op lange vakantieritten maak je weinig gebruik van de elektrische ondersteuning en rij je feitelijk in een extra zware benzine uitvoering.
En over een paar jaar is het belastingvoordeel grotendeels weg hetgeen betekent dat je restwaarde evenredig hard daalt.

Ik heb een paar jaar geleden daarom bewust gezocht naar een D5 vanaf MY17 maar voor mij is het nog steeds een auto met veel problemen geweest. Van kofferbakmotor, via handrem naar stuurslot. Was dealer onderhouden en slecht iets van 110.000 km op de klok. Mijn XC90 D5 uit 2009 was vele malen goedkoper in onderhoud en reparatie.
Volvo XC90 D5 R-design 2016
Porsche 911 Carrera Cabriolet 2002
Volvo XC90 2.4D aut. R-Design 2008
Volvo V50 2.0D aut. R-Design 2009
Saab 900 T16 Aero cabriolet 1990
Volvo XC90 D5 geartronic 2004
Volvo V70 2.5D aut. 1999
Volvo 850 Estate 2.5 20V aut. lpg 1994
Volvo 940 Estate 2.3 16V aut. lpg 1991
Volvo 164 E lpg 1973
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4635
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

pimsam schreef: 22.10.2023 - 13:15 Daarnaast is een T8 jusit interessant als je ook veel korte ritten maakt. Op lange vakantieritten maak je weinig gebruik van de elektrische ondersteuning ........
Eens. Terechte opmerking.

Niet eens met de waardedaling. Het komt mij voor dat 7 persoons auto's sowieso populair zijn met alle samengestelde gezinnen van tegenwoordig.
Ook niet eens dat de eerste bouwjaren van de XC90 nog steeds de probleemauto's zijn. Was vooral software in het begin en dat is allemaal vrij snel opgelost.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
pawbor81
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 20.10.2023 - 21:23

Gouwe schreef: 22.10.2023 - 10:26 Wat je de komende 2 a 3 jaar kunt verwachten aan onderhoud is dus vooral afhankelijk van hoeveel km's je rijdt in die periode en hoe je die km's rijdt.
Verder rijdt ik 1:18 gemiddeld met de T8 en heb je tot eind volgend jaar nog 50% korting op de MRB en in 2025 nog 25%.
Bedankt voor je berichten. Nu rijd ik met een BMW 5-serie stationwagen, de auto is erg mooi en het is geweldig om te rijden, maar mijn vrouw wil een hogere auto. Daarom kijk ik naar de Volvo XC90 omdat ik vind het heel mooi is. Er zal niet veel gereden worden, ik denk maximaal 15.000 km per jaar. Woensdag weet ik meer want ik heb een proefrit en een gesprek met de dealer. Volvo vanaf dit jaar nog verkrijgbaar is met "Volvo Selekt" pakket, of is dit afhankelijk van de dealer?
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4635
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Volvo Selekt is een Volvo brede manier om bepaalde occasions aan te duiden. Doe maar eens Googlen op volvo selekt voorwaarden.
Een auto van 2016 valt daar formeel dus niet meer onder, want ouder dan 60 maanden.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
pawbor81
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 20.10.2023 - 21:23

Ik heb nog een vraag. Deze auto is met het Polestar-pakket. Is dit andere software? Wat is het verschil met de auto zonder dit pakket?
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4635
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
pawbor81
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 20.10.2023 - 21:23

Ik denk het wel. Want op de achterklep zit een sticker "Polestar Engineered"
trim
2nd Gear member
Berichten: 129
Lid geworden op: 14.03.2016 - 21:28

Ik rij in een xc90 T8 van 2016.
Gekocht in 2019 en inmiddels 139000 km op de klok ( aankoop op 80.000 km)
Ik heb er nog geen grote dingen aan gehad en de beurten zijn een stuk goedkoper dan mijn oude xc90 2.5 T😉.
Natuurlijk heb je de onzekerheid vwb de batterij en ERAD maar zoals een eerdere poster al aangaf, een buffertje hebben is wel zo handig. Het zijn complexe auto’s tegenwoordig.
Oh, en ik heb geen luchtvering en dat bevalt prima en hoef mij daar iig geen zorgen over te maken.😅
Ik heb de polestar software er ook op zitten maar rij nooit in die modus. Ik vind het grappig maar nogal oncomfortabel. De auto blijft hoog in de toeren zitten. Vooral in bochten.
Maar snel is de auto zeker.
Voordeel van de oudere versies is dat ze geen limiter op de snelheid hebben.
In Duitsland vaak 200 gereden.
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 2792
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

Even een misverstand wegnemen: van Polestar software profiteer je in elke rijmodus, niet alleen in de rijmodus die "Polestar Engineered" heet.
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
2006 Saab 9-3 Cabrio 1.9 TiD Vector 20 Years Edition Hirsch - Electric Blue
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4635
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

trim schreef: 01.12.2023 - 23:13 ...Ik heb de polestar software er ook op zitten maar rij nooit in die modus.....
De Polestar software heeft effect op alle rijmodi, dus niet alleen de power (nu Polestar) modus.
En Raspaardje is me dus net voor :-)
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
pawbor81
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 20.10.2023 - 21:23

Uiteindelijk heb ik deze auto niet gekocht🤨
De auto was geïmporteerd uit Duitsland en raakte beschadigd, ik heb de aankoop opgegeven en ga op zoek naar iets anders.
Bedankt voor al jullie tips.
Plaats reactie

Terug naar “XC90 vanaf MY2015”