Aankoop S80

Plaats reactie
CHK
Starter
Berichten: 1
Lid geworden op: 26.12.2023 - 17:24

Ik oriënteer me op een Volvo S80. Bij voorkeur zoek ik een exemplaar uit een vroeg bouwjaar. Nu heb ik een mooi exemplaar uit 1999 gezien. Een T6 automaat met een lage km-stand. De auto staat in Zweden (dat dan weer wel). Als ik lees moet ik vooral letten op de versnellingsbak, want die kunnen het vermogen niet goed aan. Ik begrijp dat er een verschil zit tussen een geartronic en een conventionele automaat. Wat zijn de verschillen, welke is beter en hoe weet ik met welke automaat ik te maken heb? Zijn er nog meer (typische S80-) dingen waar ik op moet letten?
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27649
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Heeft de T6 niet altijd de GM bak?
Als ik het goed zeg is dit een 4traps automaat en is de geartronic altijd minimaal een 5bak.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
volvo440special
4th Gear member
Berichten: 660
Lid geworden op: 12.08.2009 - 19:34

De zescilinders uit die tijd hadden inderdaad altijd de 4 bak van GM. Er was namelijk geen ruimte meer voor een Aisin bak.
Die GM bakken zijn erg berucht voor het stuklopen.
Persoonlijk zou ik een jongere auto met vijf cilinders zoeken. MY00+01 waren bijv. de CEM problemen alweer opgelost, die de eerste jaren problemen gaven. Zo'n vijfpitter heeft een Aisin bak en die komen een heel eind.
Ander probleem is dat het onderstel van alle uitvoeringen eigenlijk te zwak is, ze gaan nogal snel deinen. Probleem van zescilinders is ook dat het werken een stuk lastiger is dan aan een vijfcilinder. Auto's uit Zweden altijd goed controleren op roest! Ik heb een aantal Volvo monteurs gesproken, die heel wat laswerk aan zo'n auto hadden. Het schijnt vooral regiogebonden te zijn, qua intensiteit van strooien.

Kortom: bedenk je goed of je een 25 jaar oude zescilinder wil hebben, die je moet importeren en je geen garantie hebt op een betrouwbare auto die makkelijk in de lucht te houden is. Een bakrevisie is al gauw 3-3,5k. Dus hou dat laatste bedrag maar achter de hand. Een tweedehands bak plaatsen is niet aan te raden.. Die loopt ook gegarandeerd een keer stuk.
Plaats reactie

Terug naar “S80”