EGR (?) perikelen.

Geleverd vanaf bouwjaar 2012, in de basisversie V40, de stoere V40 CrossCountry en de sportieve V40 R-design
Plaats reactie
Gebruikersavatar
NicoV40
4th Gear member
Berichten: 640
Lid geworden op: 11.04.2015 - 18:44

Op het forum vond ik niet direct een relevant topic met effectief een oplossing, dus bij deze mijn probleem.

Een V40cc van 2013, D3 met een 5cilinder (D5204T6) met ondertussen 148K op de teller.
Enige tijd geleden besloot de wagen plots het storingslampje aan te flikkeren met vermelding van P140700 en P023600.

De EGR en turboboost pressure. Die van de EGR stond in VIDA als 'rood', de andere oranje of groen.

De sensor op het inlaatspruitstuk voor de fun even gedemonteerd, deze was smerig dus gereinigd en er weer in.
Fouten gewist, kwam na een goeie 150 km terug.

Dan maar de stoute schoenen aangetrokken en de EGR met koeler en gasklep/stopklep gedemonteerd en alles grondig gereinigd.
Mocht wel eens, maar was naar onze mening nog niet desdanig vuil dat er sprake was van verstoppingen of verminderde doorstroming.
Enfin, alles terug gemonteerd, fouten eruit en gaan met die banaan.
De eerste paar ritten leken beloftevol, maar na een paar 100km kwamen beide code's terug, met vooral de P140700 die het storingslampje triggerde.

Even een Icarsoft tablet meegenomen voor live data tijdens het rijden, daaruit blijkt dat de EGR mooi de gewenste waarde volgt al dan niet met 3 tot 5% verschil tussen gewenste en werkelijke positie.
Op de Turbodruk zie ik ook wel wat afwijkende waardes, ik zou eerder in die richting eerst verder zoeken, maar alvorens ik de 'parts canon' afschiet wat betreft sensoren wou ik eerst hier even polsen wat jullie denken.

Als ik in vida de EGR klep trigger, werkt deze mooi mee tot een opening van 80%. Het heveltje is ook mooi vrij en staat zelfs no in het vet van af-fabriek.
Op de uitgebreide diagnose in vida zelf zie ik dat de wagen wel commando gaf om de klep 20% te openen, maar dat dit onbeantwoord bleef met -0,2% op de klep zelf.
Dus ze bleef dan precies toch even dichtplakken. Hoewel ze deze ochtend bij een 'manuele' poging met vida het dus wel gewoon doet.

Naar de boostsensor op de intercooler, lekker verstopt achter de bumper, hebben we nog niet gekeken.

Onderaan gooi ik wat foto's van de EGR vies en gereinigd, alsook screenshot uit VIDA, het diagnosefile uit VIDA en de beelden uit de Icarsoft met de foutcodes en de live uitlezing waarop de afwijkende waardes opstaan.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Ex V40 classic rijder, nu P1 rijder

Volvo V50, MY2005, 2.0D met chippie Afbeelding
Volvo V60, MY2017, 2.0D momenteel nog looser-spec D2 Afbeelding
Volvo 164, BY1972, B30A (dubbele carburatie) Afbeelding
Gebruikersavatar
Volvogo
2nd Gear member
Berichten: 73
Lid geworden op: 02.10.2022 - 15:01

Poging waard om de inlaat nog te controleren? Kijkende naar je onderzoek heb je veel meer verstand dan ik, maar dat was bij mijn V'tje rond die kmstand een probleem, de sensor was toen ook erg vuil.
Volvo V40 D2 nordic+ 2016 (MY17) 217000 Tuned by Obbe
Volvo V70 exclusive 2.4 aut5 2000/classic 327000
Volvo S40 exclusive 1.8 aut4 1997 214000
Skoda fabia 1.4 16v 2009 108000
Gebruikersavatar
NicoV40
4th Gear member
Berichten: 640
Lid geworden op: 11.04.2015 - 18:44

Je bedoeld dan het kunststoffen inlaatcollector? Om die te demonteren moeten alle hogedruk dieselleidingen van de rails naar de injectoren ook gedemonteerd worden, er stond mij iets bij dat je ze dan ineens moet vernieuwen ook vanwege de afdichting ofzoiets..
Maar die inlaat zal idd wel nog viezig zijn, aangezien de sensor op de inlaat in eerste instantie erg vies was.
Ex V40 classic rijder, nu P1 rijder

Volvo V50, MY2005, 2.0D met chippie Afbeelding
Volvo V60, MY2017, 2.0D momenteel nog looser-spec D2 Afbeelding
Volvo 164, BY1972, B30A (dubbele carburatie) Afbeelding
Ludo
6th Gear member
Berichten: 3007
Lid geworden op: 11.11.2004 - 22:45

NicoV40 schreef: 27.12.2023 - 15:31 Enige tijd geleden besloot de wagen plots het storingslampje aan te flikkeren met vermelding van P140700 en P023600.

Naar de boostsensor op de intercooler, lekker verstopt achter de bumper, hebben we nog niet gekeken.
P023600 duid wel op deze druksensor.
Zit idd niet op de handigste plaats, maar ik zou er wel mee beginnen.
Dukje
Starter
Berichten: 1
Lid geworden op: 03.08.2017 - 07:15

Probleem opgelost? En zo ja was het de druksensor in de intercooler?
RB64
2nd Gear member
Berichten: 124
Lid geworden op: 01.07.2016 - 13:11

NicoV40 schreef: 30.12.2023 - 12:51 Je bedoeld dan het kunststoffen inlaatcollector? Om die te demonteren moeten alle hogedruk dieselleidingen van de rails naar de injectoren ook gedemonteerd worden, er stond mij iets bij dat je ze dan ineens moet vernieuwen ook vanwege de afdichting ofzoiets..
Maar die inlaat zal idd wel nog viezig zijn, aangezien de sensor op de inlaat in eerste instantie erg vies was.
Kunstof inlaat was toch een terugroep actie voor geweest bij diesels ivm brandgevaar of vergis ik me in het onderdeel?

viewtopic.php?t=82704
Volvo V40 T4 MY17 #Do88 IC #Polestar Exhaust #JRfilter
Plaats reactie

Terug naar “V40”