Spanningsregelaar kapot of juist de dynamo?

Plaats reactie
wgfsnijders
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 29.12.2021 - 09:29

Beste forumleden, in de afgelopen weken heb ik tweemaal een melding op het dashboard gehad van mijn XC90 V8 2005 (162000 km) : Laadstroom Service Spoed . In de display van mijn aftermarket radio (Legend) zie ik dan de accuspanning zakken naar 11,4 volt. Als ik de motor uitzet en weer aanzet is de melding weg. Als ik de spanning met de multimeter opmeet met de motor uit, meet ik 12,4 volt. Zodra ik de motor gestart heb stijgt de spanning keurig naar 14,45 volt. Mijn garage in Dordrecht adviseerde via de mail om de dynamo te vervangen, maar ik twijfel of het de dynamo is. Via zoekmachines krijg ik meer te lezen dat het de spanningsregelaar is die kapot kan zijn, zeker omdat deze op een temperatuurkritische plaats in ingebouwd. Omdat ik over een maand mijn auto op LPG wil laten ombouwen, moet ik zeker een spanningsregelaar hebben die tegen de hitte kan. Wie heeft voor mij de oplossing om uit te zoeken of het de spanningsregelaar of de dynamo is? En waar kan ik dit laten fixen voor 13 januari aanstaande? MvG, Willem
XC 90 V8 2005
C70 2006
HGV
2nd Gear member
Berichten: 199
Lid geworden op: 12.01.2019 - 13:47

Hallo Willem,
Als het de dynamo zou zijn zou je spanningsregelaar ook een andere waarde geven. Ik zou de spanningsregelaar laten vervangen. 99% kans dat je probleem opgelost is. 100% zeker dat het niet je dynamo is.
Volvo XC90 summum (MY 2008) Obbetuning
Volvo XC70 comfort (MY2004) met Standkachel
Gebruikersavatar
RogerO
2nd Gear member
Berichten: 63
Lid geworden op: 25.08.2008 - 21:39

In mijn geval was het de spanningsregelaar. Aan onderdelen een stuk goedkoper dan een dynamo, maar voor beide moet de dynamo wel worden gedemonteerd. En laat dat ding nu net op een heel vervelende plek zitten. Niet echt iets om om een oprit er even uit te sleutelen en erna uiteraard er weer in. Waarschijnlijk het beste om dit door iemand (Volvo V8 specialist) te laten doen die het al eens heeft gedaan. Als het geheel er uit is kan die ook meteen controleren of het misschien toch niet de dynamo is door deze dan even door te meten.
XC90 V8 MY07 LPG
V40 2.0 MY98
HGV
2nd Gear member
Berichten: 199
Lid geworden op: 12.01.2019 - 13:47

Fijn dat het is opgelost. Wat waren de kosten nu? Begrijp dat het alleen in onderdelen iets goedkoper uitviel, maar goed om dit ook zichtbaar te hebben voor iemand met een zelfde probleem
Volvo XC90 summum (MY 2008) Obbetuning
Volvo XC70 comfort (MY2004) met Standkachel
Gebruikersavatar
RogerO
2nd Gear member
Berichten: 63
Lid geworden op: 25.08.2008 - 21:39

De vervanging van de spanningsregelaar heeft bij mij bijna 9 jaar geleden plaatsgevonden. Toen is er o.a. ook maar meteen de multiriem vervangen want die lag er toch naast. Gezien de prijsontwikkelingen van de afgelopen jaren denk ik niet dat de toenmalige kosten nog als referentie kunnen dienen voor een reparatie op dit moment. Mijn inschatting is dat je zeker zo'n 500 euro kwijt zult zijn voor het vervangen van de spanningsregelaar. Door de positie van de dynamo is het namelijk enig sleutelwerk. Maar ik zou de kosten bij de garage gewoon opvragen.
XC90 V8 MY07 LPG
V40 2.0 MY98
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27637
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Als het echt zoveel werk is zou ik persoonlijk de hele dynamo inclusief regelaar preventief vervangen.
Voor het sleutelen maakt het dan haast niet meer uit dus het is vooral het onderdeel wat je dan betaald.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
HGV
2nd Gear member
Berichten: 199
Lid geworden op: 12.01.2019 - 13:47

Is dus echt een gevalletje de garage om een offerte vragen en vragen wat het meerwerk extra kost...
Volvo XC90 summum (MY 2008) Obbetuning
Volvo XC70 comfort (MY2004) met Standkachel
Plaats reactie

Terug naar “XC90 Classic t/m MY 2014”