Volvo XC40 T2 R-design "newbie" ervaringen.

Rubriek voor de XC40, Kijk voor de Full Electric modellen ook in het elektrische board
Plaats reactie
Gebruikersavatar
LvdK
1st Gear member
Berichten: 23
Lid geworden op: 15.01.2024 - 20:39
Locatie: Friesland

Ik heb sinds enkele weken een Volvo XC40 T2 R-design uit 2020 met nog geen 45000 km op de teller.
Ben erg blij met deze auto en er zijn heel veel mooie opties aanwezig. Schuifdak, 360 camera, elektrisch verstelbare stoelen met geheugen, uitklapbare trekhaak, HK audio, etc. etc.
Door dit forum, YouTube en zelfstudie leer ik deze zeer volledige auto steeds beter te kennen.
Ik vind nog steeds leuke dingen, b.v de verborgen kaarthouder onder de 12V aansluiting via een YT video een paar dagen terug.

Positieve bevindingen tot nu toe :
1. Prettige en comfortabele reisauto. Vermogen van de T2 motor (130 pk) is zeker voldoende. Er hier is al veel over geschreven en mensen die nog een proefrit in een T2 moeten maken
raad ik aan de drive-mode even op DYNAMIC te zetten om de volle potentie van de motor te ervaren.
2. Zeer goede verstelbare stoelen, prettig stuurwiel, veel ruimte en opbergmogelijkheden.
3. Fraaie displays, keurig afgewerkt interieur met handige en mooie (sfeer)verlichting.
4. Zeer mooie HK audio en goede DAB+ radio.
(voor mij is 600W en 13 speakers wellicht wat overdreven, ik denk dat de standaard installatie mij ook wel goed zou voldoen)
5. Zeer goede autoverlichting, ook in de bochten via de meedraaiende lampen. Ik zie echt veel meer dan bij mijn vorige auto!
6. Een heel mooie en handige 360 graden parkeer camera. De "drone view" mogelijkheid is echt heel fraai!
7. Mooie dode hoek detectie in de zijspiegels voor extra veiligheid.
8. Mooie adaptieve cruise control die goed werkt.
8. Handige snelheid verkeersborden detectie
9. Airco in dashboard kastje lijkt me in de zomer erg handig.
10. Ik vind persoonlijk dat deze blauwe ("bursting blue") R-design auto een mooie sportieve uitstraling heeft, mede door het contrasterende zwarte dak en grille.

Nog niet uitgeprobeerd is het automatisch inparkeren, de groot-licht assistent, Pilot Assist, Lane keeping, navigatie mogelijkheden.
Pilot Assist en Lane Keeping zijn voor mij niet erg belangrijk en zal ik niet gebruiken.
De groot-licht assistent lijkt me handig, maar dat moet ik nog ervaren.
Over de Sensus navigatie hoor ik soms minder goede verhalen maar dat ga ik nog zien. De gratis kaartupdates zijn in ieder geval wel een pluspunt!

Na deze lofzang over de auto toch ook wat eigenaardigheden en minpunten, waarvan ik de meeste al in diverse forums langs heb zien komen:
1. Als vroegere niet-automaat rijder, heb ook ik me in het begin verbaasd over het feit dat de schakelpook naar voren moet om achteruit te gaan rijden. Maar dat went wel, het is geen specifiek Volvo issue.
2. In de AUTO stand van de verlichting wordt niet aangegeven of de dimlichten nu daadwerkelijk aan of uit zijn. Een tweede groen verklikker lampje hiervoor was welkom geweest.
3. Ik vind het start-stop systeem irritant en het is niet blijvend uit te schakelen in het bestuurdersprofiel. (ik weet dat je wel een persoonlijke drive-mode kan aanmaken waarbij dat wél mogelijk is)
4. Ik kan nergens vinden welke laatste software update de auto gehad heeft. Voor mij belangrijk omdat ik de auto niet via een Volvo dealer aangeschaft heb.
Ik weet dus niet of ik de laatste updates heb. Het uitlezen van een versienummer zou toch niet zo moeilijk te realiseren zijn dacht ik.
5. De oranje 'zorgsleutel' is een raar ding en zou als een volwaardige reservesleutel moeten kunnen functioneren. Is het waar dat een Volvo dealer deze sleutel kan omprogrammeren ?
6. Niet zo stil. Ik had de auto stiller verwacht. De motor is wel stil, maar het banden afrol geluid is best wel nadrukkelijk aanwezig. (Continental EcoContact 6 banden)
Ook hoor je best wel aardig wat windgeruis bij hogere snelheden. Maar dat zal wel door het minder gestroomlijnde en hogere SUV uiterlijk komen.
7. Bediening elektrisch schuifdak is een beetje ondoorzichtig. Even wennen.
8. Geen koelwater temperatuur meter om te zien of de motor op temperatuur is. Misschien ben ik wat ouderwets wat dat betreft. Niet echt een belangrijk punt.

Verder heb ik nog wat andere problemen die wat serieuzer lijken...
Daar maak ik maar aparte topics van, anders wordt deze intro wel erg lang...
Maar overall ben ik zeer blij met deze auto !
- Volvo XC40 T2 R-Design, 2020 -
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27792
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Heb je de handleiding al eens doorgelezen?
Ik lees tussen de nadelen wel wat dingen die volgens mij (ik heb hem niet gelezen) na het lezen van de handleiding wel opgehelderd zouden moeten zijn.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5322
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

Hier een zeer tevreden T2 rijder, met bijna 42.000 km. Over je punten met eigenaardigheden het volgende:
1. Bijna alle automaten hebben een standaard schakelstand van: P - R - N - D. Het is wat het is.
2. Ga er maar van uit, dat bij de auto stand verlichting, de lichtsensor van je Volvo automatisch naar dimlicht gaat, of weer uit.
3.S/S is niet mijn favoriet, en daarom na het starten, schakel ik dit als eerste uit. Moet wel na iedere nieuwe start. (Emissie issue.)
4. Ga voor onderhoud naar de Volvo dealer, dan krijgt hij automatisch de benodigde updates.
5. De oranje sleutel is gewoon een extra sleutel bv voor je vrouw. Je kan op elke sleutel een bestuurdersprofiel maken.
6. Ik heb dezelfde banden als jij, en ik vind de XC40 erg stil. Je hoort iets van het afrol geluid, en de motor alleen bij het optrekken.
7. nvt Blij dat ik geen schuifdak heb. Je hoort namelijk veel over een verstopte waterafvoer. (Dan zit je met natte voeten in de auto)
8. Ik ben nog ouderwetser dan jij, en ook ik mis de temp.meter. Maar wat nog minder is, er is geen fysieke oliepeilstok.
Het is wat het is. Volvo bespaart op punten, die wij als rijders niet altijd kunnen bevatten. Take it, or leave it. ;)
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Gebruikersavatar
LvdK
1st Gear member
Berichten: 23
Lid geworden op: 15.01.2024 - 20:39
Locatie: Friesland

fredhead schreef: 17.01.2024 - 21:51 Heb je de handleiding al eens doorgelezen?
Ik lees tussen de nadelen wel wat dingen die volgens mij (ik heb hem niet gelezen) na het lezen van de handleiding wel opgehelderd zouden moeten zijn.
Ja de handleiding heb ik wel aardig goed gelezen maar ik kan wat gemist hebben natuurlijk. En sommige dingen zijn zoals ze zijn want die ben ik al ben in eerdere XC40 topics tegengekomen.
- Volvo XC40 T2 R-Design, 2020 -
Gebruikersavatar
LvdK
1st Gear member
Berichten: 23
Lid geworden op: 15.01.2024 - 20:39
Locatie: Friesland

Hans Eilander schreef: 17.01.2024 - 22:08 Hier een zeer tevreden T2 rijder, met bijna 42.000 km. Over je punten met eigenaardigheden het volgende:
1. Bijna alle automaten hebben een standaard schakelstand van: P - R - N - D. Het is wat het is.
2. Ga er maar van uit, dat bij de auto stand verlichting, de lichtsensor van je Volvo automatisch naar dimlicht gaat, of weer uit.
3.S/S is niet mijn favoriet, en daarom na het starten, schakel ik dit als eerste uit. Moet wel na iedere nieuwe start. (Emissie issue.)
4. Ga voor onderhoud naar de Volvo dealer, dan krijgt hij automatisch de benodigde updates.
5. De oranje sleutel is gewoon een extra sleutel bv voor je vrouw. Je kan op elke sleutel een bestuurdersprofiel maken.
6. Ik heb dezelfde banden als jij, en ik vind de XC40 erg stil. Je hoort iets van het afrol geluid, en de motor alleen bij het optrekken.
7. nvt Blij dat ik geen schuifdak heb. Je hoort namelijk veel over een verstopte waterafvoer. (Dan zit je met natte voeten in de auto)
8. Ik ben nog ouderwetser dan jij, en ook ik mis de temp.meter. Maar wat nog minder is, er is geen fysieke oliepeilstok.
Het is wat het is. Volvo bespaart op punten, die wij als rijders niet altijd kunnen bevatten. Take it, or leave it. ;)
Bedankt voor je antwoord. Ik had al gelezen dat je een tevreden XC40 T2 rijder was, nog vóór dat ik de mijne kocht :-) En van die peilstok heb je wat mij betreft ook gelijk !
Van het schuifdak en de waterafvoer had ik ook al iets gelezen. En dat is nu nuttig van forums zoals deze : ik ga het in de gaten houden!
- Volvo XC40 T2 R-Design, 2020 -
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5322
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

LvdK schreef: 17.01.2024 - 22:21 Bedankt voor je antwoord. Ik had al gelezen dat je een tevreden XC40 T2 rijder was, nog vóór dat ik de mijne kocht :-) En van die peilstok heb je wat mij betreft ook gelijk !
Je hebt nu een prachtige Volvo, en ik vermoed dat je daar een heleboel plezier mee gaat beleven. :-D
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Plaats reactie

Terug naar “XC40”