V60 B4 R design MY 22 7dct - review

Plaats reactie
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27655
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Mooie trip!

Overigens wordt een rempedaal juist zacht als de remmen/remvloeistof (te)heet worden.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
wasbeer2006
4th Gear member
Berichten: 926
Lid geworden op: 23.08.2021 - 20:45

Nou dat klopt natuurlijk ook, maar als ik een significante verandering merk, stop ik gewoon.
Doe ik bij mijn MTB ook altijd, de stap voor zacht is vaak hard :-)
-V60 B4 7dct R design wit
wasbeer2006
4th Gear member
Berichten: 926
Lid geworden op: 23.08.2021 - 20:45

Nog wel 2 dingen waar ik me met namen op lange ritten aan kan irriteren en dat zijn de hoofsteunen en bekerhouders

Die staan veel te ver naar voren als je een beetje normaal recht zit, op lange rustige ritten wil ik mijn hoofd veel meer recht houden.
Nu ben ik niet de enige, die hier ik vaker als mensen bij mij in de auto zitten maar hier lees ik er niets over.

Als we het dan toch over minpunten hebben, de bekerhouders zijn echt slecht. In de deur valt het om en in het middenconsole werken alleen de NL 33cl blikjes maar de 25cl en buitenlandse 33cl en flesje vallen continu om, heel erg irritant.
-V60 B4 7dct R design wit
Gebruikersavatar
mees
6th Gear member
Berichten: 2960
Lid geworden op: 29.10.2013 - 13:04
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Bedankt voor je mooie verhaal.
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

wasbeer2006 schreef: 05.05.2023 - 08:40 Nog wel 2 dingen waar ik me met namen op lange ritten aan kan irriteren en dat zijn de hoofsteunen en bekerhouders. Die staan veel te ver naar voren als je een beetje normaal recht zit, op lange rustige ritten wil ik mijn hoofd veel meer recht houden. Nu ben ik niet de enige, die hier ik vaker als mensen bij mij in de auto zitten maar hier lees ik er niets over.
Helemaal met je eens. In de XC40 vind ik de hoofdsteunen óók te ver naar voren staan. Dat is op den duur vermoeiend voor de nek. En verstellen, kun je ze alleen wat hoger of lager.
Echt een dingetje. ;)
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Gebruikersavatar
Poolrev
5th Gear member
Berichten: 2099
Lid geworden op: 12.02.2007 - 16:32
Locatie: Midden NL

Mooie trip was dat, geweldig!

Dat van de hoofdsteunen herken ik totaal niet, ik vind die van Volvo juist altijd heel erg fijn.

De bekerhouders herken ik zeker wel! Maar dat heb ik ook in veel andere auto's, dus zie het als een breder issue van de blikjes- en flesjes-producerende drankenproviders, die houden hun eigen standaarden aan en wisselen daarin ook graag 😁😉.
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 2792
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

Mooie rit en dank voor het delen.

Je verbruik is erg netjes, wellicht is de afwijking van de BC wel fors? ;)
Op de lange baan is de auto niet onzuinig tenzij je gaat trappen natuurlijk. Maar dat heb jij dus weldegelijk gedaan. Ik haal die score iig nooit op mijn vakantieritten.

Over de hoofdsteunen: ik prefereer zelfs zo'n extra kussen op de hoofdsteun...:)

De V60 ligt idd heel stabiel maar op 19" met verhoogde bandenspanning geeft het onderstel wel alles door. Op de slechte Franse binnenwegen is dat niet altijd fijn. Denk dat ik de boel thuis ook gewoon op 2.4 rondom ga zetten. Toch is de reactie na sturen ietwat vertraagd, minder zenuwachtig op de snelweg maar op bochtige wegen merk ik de vertraging goed. Een 3-serie is echt wel directer.

Die tolbadge is dus nog niet ideaal?
Ik heb al heel lang een Franse, waar ik alleen een maandelijkse fee voor betaal als ik hem ook gebruik. 2,50 euro per maand. Daarvan is de batterij nu hijna leeg en dat gaf ook wat taferelen... Morgen op de terugweg maar gewoon de bankpas gebruiken en achter een verse badge aan. Want dat kunnen doorrijden bij de tolpoorten is gewoon fantastisch.
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
2006 Saab 9-3 Cabrio 1.9 TiD Vector 20 Years Edition Hirsch - Electric Blue
Gebruikersavatar
mees
6th Gear member
Berichten: 2960
Lid geworden op: 29.10.2013 - 13:04
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Dat van die hoofdsteunen:
In onze Xc40 goed. Nog nooit zo goed geweest.
Dat ligt dus kennelijk aan onze lichaamsbouw.
... Iets met hoofd over bureau gebogen gehad..
Of, als je de hoofdsteun voelt: u heeft als 'homo erectus' het leven doorlopen.
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

mees schreef: 06.05.2023 - 09:56 Dat van die hoofdsteunen: In onze XC40 goed. Nog nooit zo goed geweest. Dat ligt dus kennelijk aan onze lichaamsbouw. ... Iets met hoofd over bureau gebogen gehad..
Ik heb nog in geen enkele auto hoofdsteunen gehad, die zó in je nek pushen, als in de XC40. Om het wat "overdreven" te zeggen: je word min of meer gedwongen, om niet door de voorruit, maar naar je kruis te kijken onder het rijden. Dat dus! ;)
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Gebruikersavatar
mees
6th Gear member
Berichten: 2960
Lid geworden op: 29.10.2013 - 13:04
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Ach Hans, vrachtwagenstoelleuningen stonden (net als 'busjes') nogal rechtop. (Misschien bij jou nu ook 'iets te rechtop'?)
Alles om de laadruimte te vergroten.
Maar kennelijk ben ik niet op mijn achterhoofd gevallen, zodat ik niets merk van die hoofdsteun. :)
Urbexpeditie
7th Gear member
Berichten: 5647
Lid geworden op: 07.04.2021 - 12:53

mees schreef: 06.05.2023 - 10:18 Maar kennelijk ben ik niet op mijn achterhoofd gevallen, zodat ik niets merk van die hoofdsteun. :)
Hahahahaha..... 😂😂
Member Overland Bound
https://www.overlandbound.com/

The real Diesel Power XC70 D5 AWD 2003 - Powered by OptiTuning Sverige AB -
Subaru Outback Touring 2023
Dodge Ram 1500 4x4 Crew Cab, Black Edition 2022
wasbeer2006
4th Gear member
Berichten: 926
Lid geworden op: 23.08.2021 - 20:45

@Raspaardje. De BC wijkt niet af, want op de weg terug had ik een keer 29 en een keer 31 liter met resp 440 en 460 kilometer.
Het was een combinatie van weer en maar met twee personen en een paar tassen. De extreme lichtlopende premacy,s (dat scheelt echt ruim 10% met met winterbanden) en de rustige (tol)wegen.

Die tolbatch heeft drie jaar prima gewerkt in Italie, maar dit jaar dus niet, nu was het relatief rustig, maar in het hoogseizoen is het echt wel irritant.
Hij is vijf jaar oud nu.

Onderstel geeft wat wat door interdaad, maar ik zit aan de sportieve kant. Kan me goed voorstellen als je meer voor comfort bent dat het niet fijn is. Zeker op slechte wegen. Nu was het overal wat rustiger en mijn zoon houd ook wel van doorrijden en dan is het heel fijn.
Maar ik heb ook wel eens in de ardennen gereden dat ik ging slalommen, dat was echt niet fijn.

3 serie is inderdaad directer, dat is ook de enige auto die ik qua aandrijflijn en onderstel liever zou willen.
Alhoewel ik de "virtuele" sportstand op de volvo heel knap gedaan vind, maar ik denk dat sommige die moeilijk kunnen vinden.
Jammer van een mooie BMW vind ik dat je altijd een soort gehaat wordt door een groot publiek dat is in een Volvo gewoon niet.
waar er bv in mijn passat (soms terrecht) getouterd werd. Is er nu in ruim anderhalf jaar misschien 1x naar me getouterd en daar twijfel ik zelf nog over of ie voor mij was.

Ik blijf echt onder de indruk van het totaal pakket van de V en S60. Ik rij heel vaak in andere auto,s. Het enige wat ik liever zou hebben is iets van een 530i of 540i xdrive Maargoed dan ben je het dubbele kwijt. Die 5 serie rijd ook als een klasse kleiner qua gevoel.

Voor de rest als je nog een kussentje tussen je hoofdsteun hebt wordt het tijd voor een chiropractor :-)

Ps.
Heel jammer dat dit type auto,s uitsterven..... Aan een T heb je zeker in nederland meer. De grip en het extra electro vermogen bij wegrijden.
En korte stukken alleen electro. Misschien de groenere keuze. Maar op dit soort trips blijft alleen benzine toch de betere/fijnere keus.
Jammer dat er geen B5 (of B6) met 4wd meer is. Zeker bv een B6 eigenlijk een T8 - electro. Is zou daar heel benieuwd naar zijn met 4wd.
Maar helaas........... dat gaat niet meer gebeuren :-(
-V60 B4 7dct R design wit
Gebruikersavatar
MFV
2nd Gear member
Berichten: 68
Lid geworden op: 09.10.2021 - 15:23

MFV schreef: 03.03.2023 - 14:41 En jawel: precies dezelfde ervaringen met mijn B3. Comfort is top. Reageert wat vlotter maar schakelt meer zoals daarvoor in Eco. Helemaal top! Tot op heden helemaal geen behoefte meer gehad aan het wijzigen van Comfort naar Eco of Dynamic, terwijl ik dat daarvoor regelmatig deed. Maar ik ga Dynamic toch eens proberen, als ik jullie reactie zo lees... :-)
Vraagje: zijn er meer mensen die merken dat bij rijden in Dynamic (na de updates eerder dit jaar) het toerental hoog blijft ('blijft hangen') als je na snel optrekken het gaspedaal los laat?
Volvo V60 B3 Inscription
Gebruikersavatar
MrBubbles
2nd Gear member
Berichten: 221
Lid geworden op: 21.05.2019 - 02:08
Locatie: Houten

Emmevi schreef: 07.02.2022 - 10:18
RB1992 schreef: 07.02.2022 - 09:11 Voor zover ik begrepen heb is er dan een camera achter en sensoren voor?
Ja dat klopt aardig. Park Assist is sensoren voor en achter, en een camera achter, dat hebben wij ook genomen.

@wasbeer2006: een zonnebrilvakje aan het plafond is voor ca. €35 als accesoire te bestellen bij de dealer of één van de forumsponsoren.
of Ali voor 4 euro, past perfect.
Aflevertijd 8 januari 2024

De V60. Core, B3 , Automaat .735 Silver Dawn, 17″ 5-Y-Spaaks,R7D0 City , Lighting, 645 Full-ledkoplampen, 879 Geavanc. interieurverlichting, 016 Mistlichten, 065 koplampreinigingsinst., Driver Assist, 132 Intellisafe Assist, 603 Intellisafe Surr.(April 2023 met BLIS), Climate, 752 , 011, 869 Stuurverwarming, , 790 Park Assist Camera, , 691, achter en voor , Driver Awareness, 179 , Trekhaak 13 Polig inklapbaar.


Wie mein sgrijfvouten fint mag se houwe
Gebruikersavatar
MrBubbles
2nd Gear member
Berichten: 221
Lid geworden op: 21.05.2019 - 02:08
Locatie: Houten

Emmevi schreef: 07.02.2022 - 10:18
RB1992 schreef: 07.02.2022 - 09:11 Voor zover ik begrepen heb is er dan een camera achter en sensoren voor?
Ja dat klopt aardig. Park Assist is sensoren voor en achter, en een camera achter, dat hebben wij ook genomen.

@wasbeer2006: een zonnebrilvakje aan het plafond is voor ca. €35 als accesoire te bestellen bij de dealer of één van de forumsponsoren.
Of ali
Aflevertijd 8 januari 2024

De V60. Core, B3 , Automaat .735 Silver Dawn, 17″ 5-Y-Spaaks,R7D0 City , Lighting, 645 Full-ledkoplampen, 879 Geavanc. interieurverlichting, 016 Mistlichten, 065 koplampreinigingsinst., Driver Assist, 132 Intellisafe Assist, 603 Intellisafe Surr.(April 2023 met BLIS), Climate, 752 , 011, 869 Stuurverwarming, , 790 Park Assist Camera, , 691, achter en voor , Driver Awareness, 179 , Trekhaak 13 Polig inklapbaar.


Wie mein sgrijfvouten fint mag se houwe
wasbeer2006
4th Gear member
Berichten: 926
Lid geworden op: 23.08.2021 - 20:45

MFV schreef: 06.06.2023 - 16:23
MFV schreef: 03.03.2023 - 14:41 En jawel: precies dezelfde ervaringen met mijn B3. Comfort is top. Reageert wat vlotter maar schakelt meer zoals daarvoor in Eco. Helemaal top! Tot op heden helemaal geen behoefte meer gehad aan het wijzigen van Comfort naar Eco of Dynamic, terwijl ik dat daarvoor regelmatig deed. Maar ik ga Dynamic toch eens proberen, als ik jullie reactie zo lees... :-)
Vraagje: zijn er meer mensen die merken dat bij rijden in Dynamic (na de updates eerder dit jaar) het toerental hoog blijft ('blijft hangen') als je na snel optrekken het gaspedaal los laat?
Ja ik merk dat ook wel , maar ook in de andere modi wel iets.
In dynamic schakeld ie niet op bij gaslos dat is ook wat je merkt. Dat doet ie in de andere standen wel (dan gaat ie een soort in vrij).

De dynamic vind ik meestal niet nodig ik wil de comfort stand die de motor niet uitzet, dat rijd gewoon heel vervelend als je wil doorrijden.
-V60 B4 7dct R design wit
Gebruikersavatar
MFV
2nd Gear member
Berichten: 68
Lid geworden op: 09.10.2021 - 15:23

Ja ik merk dat ook wel , maar ook in de andere modi wel iets.
In dynamic schakeld ie niet op bij gaslos dat is ook wat je merkt. Dat doet ie in de andere standen wel (dan gaat ie een soort in vrij).

De dynamic vind ik meestal niet nodig ik wil de comfort stand die de motor niet uitzet, dat rijd gewoon heel vervelend als je wil doorrijden.
Aha, dan ligt het dus niet aan mij (of mijn auto). Ik vind dat uitrollen met de motor uit in comfort stand wel prima eigenlijk. Vooral bij lange uitvoegstroken, dan rolt 'ie best lang door zonder verbruik. Ik begrijp de logica alleen nog niet. In (volgens mij) vergelijkbare situaties gaat de motor dan niet uit als ik het gas loslaat. Ik heb niet het idee dat ik het kan beïnvloeden.
Volvo V60 B3 Inscription
wasbeer2006
4th Gear member
Berichten: 926
Lid geworden op: 23.08.2021 - 20:45

Voor de update ging de motor vaker uit, maar er is geen pijl op te trekken inderdaad.
Soms een puntje gas en los en hij gaat wel uit..

Enige wat ik denk dat ie niet van bv meer dan 2800rpm ineens uitslaat. Of wellicht met te hoog turbo toerental
-V60 B4 7dct R design wit
wasbeer2006
4th Gear member
Berichten: 926
Lid geworden op: 23.08.2021 - 20:45

Afgelopen vrijdag beurt twee gehad. na circa 45k en twee jaar.

Bak olie is vervangen, vond ik vrij vroeg.
Maar dat schijnt elke 60K te gebeuren en omdat ik over een jaar daar overheen ga hebben ze dat nu gedaan.

Diverse standaard zaken gedaan, remolie, filters, terugroepactie van de turbo ring en natuurlijk de software update.
Voor de rest is het een saaie auto, niets mee aan de hand, niet eens een kraakje oid.

Of het ligt aan nieuwe bak olie of de software upgrades ik denk een combo.
Hij rijd soepeler weg in 1 en schakelt soepeler naar 2. De versnellingen erna voel je niet/amper met een DCT.

De aandrijf lijn voelt iestje fijner aan. Schakeld nu amper meer terug in de eerste 5 versnellingen.
Als je 70 rijd in 7, ja dan schakelt ie terug, maar met nog minder twijfel.

Het is nog geen BMW, maar beter dan een VAG of mercedes is het nu wel.
De upgrade van vorig jaar was groter, maar dit is een refinement van de vorige.
Al met al erg tevreden.

En na 45K ben ik nogsteeds onder de indruk van de auto. Het onderstel is qua balans zo,n beetje het beste wat ik ooit gereden heb naar mijn smaak.

Highlights:
1. de zitpositie en fantastische stoelen;
2. de rust in de auto en de smoothness van het rijden;
3. Comfortabel, maar met een virtuele " druk" op de knop een sportieve station;
4. Tijdloos rustig design;

Er zijn maar een paar nadelen en ook in die volgorde:
1 - Schakel flippers mis ik;
2 - Tractie op de voorwielen bij het wegrijden (heeft ook te maken dat de DCT hard inkomt bij vlot wegrijden)
3 - Te grote bekerhouders voor 0,25cl blikjes, grootste interieur ergenis
4 - Deurvakken niet handig vormgegeven, een flesje valt of zit klem.
5 - Gewicht, maar daardoor kraakt ie waarschijnlijk niet en geeft ie dat stille en solide gevoel.
-V60 B4 7dct R design wit
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 2792
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

Leuk om te lezen en fijn dat de boel toch net wat beter aanvoelt!

Om wat op je punten in te gaan:
- Afgelopen zondag dik 900 km op de voorstoelen in een 2014 V70 gezeten; de stoelen in mijn oude 2008 V50 zaten beter en de contourstoelen in de huidige V60 kunnen én veel lager en pakken je veel meer beet.
- Schakelflippers mis je niet in vlak NL. Geloof me; de reactiesnelheid van de flippers is zodanig dat je beseft dat je daarmee niet sportief kan schakelen.
- Een bekerhouder adapter laten printen? https://www.etsy.com/nl/listing/7509177 ... ch_click=1
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
2006 Saab 9-3 Cabrio 1.9 TiD Vector 20 Years Edition Hirsch - Electric Blue
Plaats reactie

Terug naar “V60/S60 vanaf MY 2019”