Afslaan en niet oppakken na koude start 2.0D

Geleverd vanaf 2003
Plaats reactie
sanco
5th Gear member

Sinds een aantal maanden tob ik met het volgende probleem: Ik start de auto (2.0D 2004). Motor slaat vlot aan. Ik rol achteruit de aflopende oprit af (zonder schakelen) en ondertussen begint de motor onregelmatig stationair te draaien. Tegen de tijd dat ik half op de weg sta en vooruit weg wil rijden neemt de motor geen gas meer aan, loopt heel onregelmatig (gaat zagen, dus neemt herhaaldelijk op en slaat daarna weer bijna af, alsof ie op 3 poten loopt) en blaast enorme blauwe rookwolken uit en slaat uiteindelijk alsnog af. Na een keer of 3, 4 opnieuw flink doorstarten loopt de motor weer haperend. Pas nadat ik het blok op een of andere wijze een keer boven de 2500-3000 toeren heb kunnen krijgen door na aanslaan direkt vol gas te geven komt ie "erdoor" en is het probleem over. Vervolgens heb ik de hele dag of de rest van de week geen problemen weer. Inmiddels een aantal keren voor naar de garage geweest. Er is geen foutmelding en de auto heeft inmiddels alle updates die er zijn aan boord. Verder in het gebruik geen opvallende zaken en ook verbruik en vermogen is ook prima in orde (voor zover ik dat van achter het stuur kan beoordelen natuurlijk). Ben er inmiddels wel een beetje flauw van en het vertrouwen is natuurlijk ook weg. Iemand op dit forum die hier iets van herkent?
2016- XC70 D5 GT AWD MY16 Magic Blue, Inscription leer, standkachel, HK audio, VOC, Keyless, 19"
2010-2016 XC70 2.4D Momentum GT MY10, silver, prof. winterline, schuifdak, niv.reg, 17";sargas/18";minos
2004-2009 V50 Elite 2.0D 2004/5 silver 17"; stylla
Pulseke
2nd Gear member

Mijn moeders Citroen had dit ook. Lag aan het voorgloeien. Nadat de gloei"bougies" vervangen waren was het probleem opgelost. Misschien moeten ze eens in die richting zoeken...
BG_V50
2nd Gear member

Sanco,

niet loslaten dit;

1 EGR klep veroorzaakte wel eens dat de wagen terug in die save drive mode kwam, je kan dan de wgane niet ovrbelasten, enkel de garage nog halen lukt,

2 gloeiboegies? Zo een wagen moet kunnen starten zelfs op 1 boegie, eens die wagen aan is heb je dan geen last meer van iets, dus mijns inziens zijn het niet de gloeibougies

3 ik heb ook een 2004 gehad, veel stilgelegen, altijd EGR klep probleem, is die al vervangen in jouw wagen?

trek die klep eens uit als het probleem zich voordoet bvb.
sanco
5th Gear member

@Pulseke: als het voorgloeien slecht zou verlopen dan sloeg de motor niet zo vlot aan. Voor alle duidelijkheid, de eerste 2-3 sec loopt ie mooi rond.
@BG-V50: Het EGR klep probleem ken ik. Heb met en zonder aangesloten EGR rondgereden, maar dat probleem is opgelost en ligt inmiddels anderhalf jaar achter me. Dat trad altijd op bij accelereren en motor kwam dan in een noodloopprogramma. Maar in elk geval dank voor het meedenken!!
Aangezien er geen foutcodes worden opgeslagen moet je er vanuitgaan dat het geen sensor van een regelkring is die de problemen veroorzaakt is me verteld, maar meer een "mechanisch" probleem. Ik heb ook al gedacht aan de drukregeling op de HD pomp of een hangende injector bij een koude motor oid waardoor er net teveel of te weinig brandstof in 1 van de cilinders komt waardoor de stationaire toerenregeling zichzelf gaat overcompenseren en zich uiteindelijk verslikt met als resultaat afslaan van de motor.
2016- XC70 D5 GT AWD MY16 Magic Blue, Inscription leer, standkachel, HK audio, VOC, Keyless, 19"
2010-2016 XC70 2.4D Momentum GT MY10, silver, prof. winterline, schuifdak, niv.reg, 17";sargas/18";minos
Mistral
2nd Gear member

Mijn V50 2.0D (uit feb-2005) heeft ook veel startproblemen gehad. Maar op het moment dat de motor eenmaal liep, bleef deze wel altijd lopen.
Vlak voor de zomer van 2006 is er een nieuwe EGR-klep in gegaan. Dit was niet zomaar een nieuw exemplaar, maar een toen net nieuw ontwikkelde gemodificeerde EGR-klep met de nodige daarbijbehorende software. Deze kan jij niet hebben, omdat jij over 1,5 jaar geleden praat.

Tevens is bij mij een mechanisch probleem ontdekt: De luchtaanzuigbuis naar het luchtfilter was niet goed geconstrueerd. Door een foutieve verbinding kwam daar vocht naar binnen, die door het aanzuigen in het luchtfilter terecht kwam. A.g.v. dit kletsnatte luchtfilter kwamen er foutieve waarden binnen en nam de computer verkeerde beslissingen. Ook voor deze buis (volgens mij ergens in de buurt van spatbord) is er een modificatie ontwikkeld. Misschien heb jij iets aan deze informatie aangezien bij jou gesproken wordt over wellicht een mechanisch probleem.
S60 2.0T Drivers Ed. Aut., Orestes 17"; RTI High Perf., Barents blue (2008)
V50 2.4i 170 Kinetic Geartronic Premium Sound, Silver (2005)
V50 2.0D Base, Mistral Green (2005)
sanco
5th Gear member

Bedankt Mistral voor de tips. Heb ik ook benoemd in het gesprek.
Heb overigens zelf direkt na aanschaf al een soort afdekkap voor de poelies van de dynamo etc langs gemaakt. Dit zit ook vrij open achter het rechter voorwiel. Ook een probleem is regenwater wat op de multiriem drupt vanaf de motorkap. Na een natte nacht jankt de riem een paar seconden. Spanning is overigens al een paar keer gecontroleerd en goed bevonden. Stand van zaken nu is dat de importeur de dealer een tech note heeft gestuurd nav mijn probleem en dus gaat mijn auto wederom voor een dag naar de garage. Ben er inmiddels wel een beetje klaar mee. Niet dat de dealer er zelf iets aan kan doen, die doen echt hun best en daar wil ik ook geen klacht over horen, maar het kost je toch vaak wat geld en zeker tijd. Heb nog nooit een auto gehad waarmee ik zo vaak terug ben geweest voor allerlei "vage" ellende (software, kraakjes en kleine aanpassingen etc) Eerlijk is eerlijk, echt laten staan heeft ie me nog niet (voorzover je limp home mode nog rijden kunt noemen), maar mijn vorige niet premium merk auto met een niet zo premium aanschafprijs draait na dik 2 ton nog steeds zijn dagelijkse rondjes in de familie zonder een krimp.... zal wel het nadeel zijn van rijden in de eerste auto's uit een nieuwe serie: dan ben je software tester.
Mistral
2nd Gear member

Sanco,

Helemaal mee eens. Het is in feite allemaal geen ramp (maar een luxeprobleem). Je verwacht het echter niet bij een premiummerk als Volvo. En na enige tijd wordt je het goed zat.

Hij heeft mij nooit laten staan, maar ben wel ontelbaar keren terug naar dealer(s) geweest.

Laatst een klacht ingediend via de Volvosite. Heeft ruim 3 weken geduurd voordat ik een reactie kreeg!! De reactie was; de dealer neemt contact op. Toen afspraak gemaakt voor proefrit, zij deden wel hun best, maar uiteindelijk is alles wat ik ervaar een "produkteigenschap". Voor de kwaaltjes die de auto niet altijd vertoont mag ik altijd langskomen op het moment dat het zich wel voordoet. Maar ja, dat gebeurt niet tijdens kantoortijden of als ik in de buurt ben.
Heb nu besloten om me er na 2 jaar maar bij neer te leggen. Geeft in ieder geval minder irritatie omdat je er niet meer echt op gefocussed bent. Helemaal normaal is het natuurlijk niet.
Mistral
S60 2.0T Drivers Ed. Aut., Orestes 17"; RTI High Perf., Barents blue (2008)
V50 2.4i 170 Kinetic Geartronic Premium Sound, Silver (2005)
V50 2.0D Base, Mistral Green (2005)
sanco
5th Gear member

Hopelijk de afsluiter van dit topic: Op de dag dat de auto voor nader onderzoek terug zou was het wederom raak. Toevallig had ik de deur open en hoorde na een aantal vruchteloze herstarts in een keer een geluid alsof er een "veer" los sprong waarna de motor direkt overging in een normale loop en weer reageerde op het gas. Mijn verdenking ging mede dankzij jullie tips toch weer uit naar de EGR klep. Dit samen met de tech note van de importeur die ook onderzoek van de EGR adviseerde heeft geresulteerd in vervanging van de EGR klep en de EGR koeling (?). Samen met een software update moet daarmee het probleem definitief uit de wereld zijn. Nu ik ook een verklaarbare oorzaak ken krijg ik weer wat vertrouwen in de auto terug. Achteraf gezien is het jammer dat je na het bekend worden van de problemen met deze eerste serie kleppen nog ruim 2 jaar moet rondrijden met diverse software updates alvorens tot werkelijke vervanging wordt overgegaan. 't kostenaspect is overigens nog onbekend. Laat duidelijk zijn: de dealer treft m.i. in dezen geen blaam, zij hebben steeds gehandeld volgens instructies en me altijd netjes behandeld.
@BG-V50, Pulseke en Mistral: bedankt voor jullie meedenken!
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”