XC60 2018 - complicaties

De Nieuwe XC60
Plaats reactie
Polarstar
Starter
Berichten: 1
Lid geworden op: 12.02.2024 - 10:08

Hallo allemaal,

Mijn naam is Jaap en ik heb na mijn eerste Volvo (240 Polar) na een tijdelijke omweg via een Opel Corsa nu een XC60 uit 2018 aangeschaft. Ik ben blij na 7 jaar weer bij de Volvo-club te horen..

Er zijn een aantal dingen die mij opvallen aan de auto. Zoals ik in andere topics las, de bestuurdersprofielen worden niet automatisch in werking gezet als je de auto opstart. Je moet echt kiezen voor bijvoorbeeld de ECO stand. Dat vind ik wel jammer. Voor de rest rijdt hij als een zonnetje.

Ik heb een aantal elektrische en digitale problemen met de auto, ik ben benieuwd of dit normaal is? Ik heb zelf het vermoeden dat dit komt doordat de accu mogelijk niet meer goed werkt, de auto heeft in 5 jaar tijd relatief weinig gereden (37k).

- Start stop systeem werkt niet
- Ik kan de PUSH meldingen van de verkeersinformatie niet uitzetten
- de buitenspiegels klappen anders dicht (de ene 190 graden, de andere 120(?))
- de ventilatie voor de ramen gaat bij aanzetten gelijk op max en op HI temperatuur, is dat normaal?

Zijn dit normale complicaties? Ik heb vrijdag een afspraak bij de garage, maar mogelijk liggen deze issues bij mijn eigen gebruik.
marsman
2nd Gear member
Berichten: 122
Lid geworden op: 26.03.2014 - 20:59

Van harte met je nieuwe Volvo. Waar heb je hem gekocht?

- Start stop systeem werkt niet > kun je de accu wel gewoon laden? Deze XC60 heeft geen traditionele start stop zoals sommige auto's zonder accupakket hebben. Een auto van deze leeftijd kan bijna nog geen accu-issues hebben. Hij heeft te weinig kilometers gereden om de accu te oud te laten zijn. Maar als hij echt heel weinig of nooit geladen is, dan zou dat wellicht een issue kunnen zijn. De dealer kan de accu uitlezen.
- Ik kan de PUSH meldingen van de verkeersinformatie niet uitzetten > hier de info voor het aan en uitzetten van de verkeersinfo https://www.volvocars.com/nl/support/ca ... 511d5202aa
- de buitenspiegels klappen anders dicht (de ene 190 graden, de andere 120(?)) > hier de fix voor het resetten van de spiegels https://www.volvocars.com/nl/support/ca ... 515840d572
- de ventilatie voor de ramen gaat bij aanzetten gelijk op max en op HI temperatuur, is dat normaal? > in het midden display is er een knop. Staat deze niet toevallig ingeschakeld? Het is button 1 die je ziet via deze link (het check ook even de klimaatinstelingen in het menu) https://www.volvocars.com/nl/support/ca ... 5164a26721

Je kunt er ook voor kiezen om de wagen te resetten. Dan staat alles weer zoals hij af fabriek geleverd is. Dat heb ik ook gedaan toen ik mijn Xc60 kreeg https://www.volvocars.com/nl-be/support ... 515d4cedaa
Gebruikersavatar
S90 Inscription
2nd Gear member
Berichten: 118
Lid geworden op: 17.06.2023 - 16:16

Bij mij werkte het ss-systeem ook niet, daarvoor is de accu van dit systeem vervangen. Wat ik begrepen heb, heeft deze een eigen accu die ook de standkachel van stroom voorziet, want die deed het ook niet.
Gebruikersavatar
Opa Bert
2nd Gear member
Berichten: 93
Lid geworden op: 14.02.2021 - 17:21
Locatie: Zuid Holland

Als je een tijdje alleen korte afstanden rijdt is de accuspanning van de hulpacccu kennelijk te laag en valt ss en inderdaad ook de standkachel uit.
Lost meestal wel op na een lange rit.
Alternatief, de hulpaccu laden, wel even in de handleiding kijken,. Het mag niet rechtstreeks op de accupolen maar via speciale laadpunten onder de motorkap nabij die accu..
Onder een bepaalde temperatuur werkt het systeem ook niet, weet niet welke
Ik heb de auto nu 4 jaar , ook my 2018 en het is nog steeds een verrassing of het systeem dit keer wel of niet werkt
XC 60 R AWD Polestar my 2018 ,passion red
XC 90 3.2 summum my 2007
V70 2.5 T 2008 (lease)
Audi TT roadster 2012
MG MGB roadster 1969
Lancia Flavia coupé iniezione 1966
SAAB 93B tweetakt 1957
Gebruikersavatar
PGV90
6th Gear member
Berichten: 3076
Lid geworden op: 18.03.2012 - 12:29
Locatie: Zuid Holland - groene hart

Beste Jaap,
Allereerst gefeliciteerd met deze nieuwe XC60 - erg fijne auto.
- welke versie heb jij? een benzine T4 of T5, of een met electro ondersteuning, T6 of T8?

Marsman heeft je al aantal erg goede tips gegeven - en het is idd het nodige uitzoekwerk.
Mijn vermoeden is dat er een berijders profiel aan de sleutel gekoppeld is en dat dit profiel op beveiligd staat, waardoor steeds zelfde instellingen terugkomen.
Deze beveiliging eerst maar eens uitzetten, en dan alles naar je wens instellen (de klimaatregeling op Auto zal ik aanbevelen).
Je kan dan bijv. schermindeling, 'looks' en temperatuur, radiozenders, etc. zelf instellen. Eventueel ook stoel en spiegel instellingen - zodat als jij met die eigen sleutel instap alles naar jouw instelling is.
Daarna weer beveiligen zodat het vast ligt.

Rijders profiel - schakel, rem, stuur, vering gedrag, kan je daarbovenop al Individueel profiel instellen.

Ja, het is beetje uitzoekwerk, maar is ook leuke om auto goed te leren kennen.
Succes!
Van XC70 naar V90 CC
V90 Cross Country AWD T5 Pro Polestar 2018 - Crystal White Pearl + zwart Nappa leer en een hele lijst extra's
XC70 T5 GT8 Polar+ my 2016 - Inscription Electric Silver + Chesnut leer
V70 T4 Limited Edition Saville Grey - 2012
Plaats reactie

Terug naar “XC60 vanaf MY 2018”