Load balancing, zin en onzin.

In dit board alles over elektriciteit voor het laden van Volvo's. Laadpalen, kabels en stekkers etc etc
Plaats reactie
Gebruikersavatar
HeinvdW
4th Gear member
Berichten: 681
Lid geworden op: 26.02.2014 - 18:48

Ik zie geregeld vragen voorbijkomen over laadpalen waarmee je de auto zo gunstig mogelijk kunt laden.
Het is de vraag in hoeverre dat op dit moment zinvol is voor je portemonnee.

We hebben immers de salderingsregeling.
Een paar voorbeelden.
Je hebt een Volvo die door de bank genomen 20 kWh per 100 km verbruikt.
Je rijdt 10.000 km/jaar.
Het jaarverbruik van je Volvo is 2000 kWh.
Het gemiddeld verbruik van een huishouden is 3000 kWh per jaar.

Stel dat je zonnepanelen hebt die 5000 kWh per jaar opleveren.
Hoe moet je het dan regelen als je in de 6 wintermaanden 1000 kWh oogst en in de 6 zomermaanden 4000 kWh, terwijl het verbruik (prijsplafondniveau) in de wintermaanden 1800 kWh is en in de zomermaanden 1100 kWh.
Je komt gedurende ruim 6 maanden tekort.
Ik vergeet voor het gemak even dat je auto in de winter meer stroom verbruikt dan in de zomer.

Wat levert loadbalancing je in het ideale geval (als je daadwerkelijk alle overtollige stroom in je auto weet te pompen) op:
Dat is 4000 - 1100 = 2900 kWh
De auto verbruikt op jaarbasis 2000 kWh, in de zomermaanden 1000 kWh
Er gaat dan 1900 kWh terug naar het net en 1000 kWh naar je Volvo.

De theoretische maximale verdienste 1000 kWh maal 35 cent is € 350
Helaas is het in het echt zo dat we de wasmachine, de stofzuiger, de verlichtin na zonsondergang tot 11 uur 's avonds, de computer, de afwasmachine et cetera niet kunnen afstellen op een overschot.
Gemiddeld ligt het eigenverbruik bij huizen met zonnepanelen rond de 30%
Zonnestroom.png
Het plaatje laat zonneklaar zien dat, wil je profiteren van zonnestroom, je Volvo overdag thuis aan de laadpaal moet staan.
De gemiddelde Volvo rijder maakt meestal juist overdag gebruik van de auto.

De echte winst zit hem in de salderingsregeling.
Immers als je alle overbodige dagstroom teruglevert aan het net, dan levert je dat op jaarbasis 2000 kWh maal 35 cent = € 700 euro op.
Je koopt de stroom voor je Volvo in voor 2000 kWh maal 31 cent = € 620

Voorlopig zou ik geen geld steken in dure apparatuur voor loadbalancing.
Straks wanneer de salderingsregeling en keer afgebouwd wordt is het vast aantrekkelijker om er in te investeren.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Volvo XC40 Recharge Extended Range Plus Afbeelding
Volvo V60 PIH 2013: Afbeelding
Honda Civic Hybride 2010: Afbeelding
Gebruikersavatar
HeinvdW
4th Gear member
Berichten: 681
Lid geworden op: 26.02.2014 - 18:48

Ik heb even de cijfers van 2023 van ons dak op een rijtje gezet.
De opbrengst over het hele jaar was 5463 kWh.
Gedurende het jaar is de opbrengst van de zonnepanelen 163715 maal opgeslagen.
  • > 4500 - 1591
    > 4000 - 2834
    > 3500 - 4317
    > 3000 - 6384
    > 2500 - 9166
    > 2000 - 12347
    > 1500 - 16680
10,1% van de tijd leverden de zonnepanelen meer dan 1500 Wh op.
0,97% van de tijd was de opbrengst meer dan 4500 Wh

Je kunt dus laden met een heel beperkt vermogen in 10% van de tijd.
Een huisinstallatie gaat vaak tot 16A, ongeveer 3500-3600 Wh
Voluit laden waarbij de volle opbrengst van de zonnepanelen naar de auto gaat kan gedurende 2,6% van de tijd.
Daarbij mag je ook nog rekening houden met het achtergrond gebruik in huis plus incidenteel een wasmachine, afwasmachine en dergelijke.
Zoals gezegd, loadbalancing is een mooie gedachte maar de werkelijke winst tegenover de investering is niet echt om over naar huis te schrijven.
Volvo XC40 Recharge Extended Range Plus Afbeelding
Volvo V60 PIH 2013: Afbeelding
Honda Civic Hybride 2010: Afbeelding
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4634
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Ha Hein, haal jij slim laden en load balancing (wat het voorkomen van overbelasting van je aansluiting inhoudt zie: https://www.anwb.nl/auto/elektrisch-rij ... -balancing) niet door elkaar?
Dat hele slimme stroomgebruik ben ik met je eens dat dat echt marge werk is en ook ik ben blij dat we nog steeds kunnen salderen.
En ja ik heb thuis een loadbalancer van Tibber (https://tibber.com/nl/store/product/pulse) maar dat is puur om te voorkomen dat de hoofdzekering er uit knalt als ik net thuis gekomen de auto aan de laadpaal hang, mijn vrouw elektrisch staat te koken, ondertussen het toetje aan het bakken is en in de magnetron de kip ontdooit.....
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 27654
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Ik dacht het maar jij benoemt het volgens mij helemaal correct.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
V40 T3 Polar+ Sport 2019
BMW Z4 2007
Gebruikersavatar
V480-S60
8th Gear member
Berichten: 19492
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Wat Gouwe zegt. Loadbalancing heeft niets met "slim laden" en salderen te maken.
Loadbalancing is op een verantwoorde manier de stroombehoefte verdelen over de op dat moment aangesloten verbruikers. En dat kan juist heel erg nodig zijn bij huishoudens met een "beperkte" aansluiting. En ja 3x25 lijkt genoeg, en is het gewoon ook, maar in het "extreme" voorbeeld van Gouwe dus net niet altijd. En dan heb je dus loadbalancing nodig.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
Mate68
1st Gear member
Berichten: 47
Lid geworden op: 09.11.2023 - 19:28

Is het ook niet gewoon een soort van sport om zo voordelig mogelijk te rijden en laden. Lekker bezig zijn met zg slim laden in een leuke App. En dan door slim laden zelfs op een volle accu geld toe te krijgen.
Gebruikersavatar
HeinvdW
4th Gear member
Berichten: 681
Lid geworden op: 26.02.2014 - 18:48

Mate68 schreef: 18.02.2024 - 16:16 En dan door slim laden zelfs op een volle accu geld toe te krijgen.
Ook dat is zo'n droom die nodig doorgeprikt moet worden. Budget energie belooft 'gratis' stroom in de maanden april tm augustus tussen 12 en 17 uur.
In principe kan je daarmee je auto mooi opladen.
Je moet nog wel belastingen betalen over de afgenomen stroom.
Bovendien moet je je auto bewust leeg rijden voor het weekend om er echt van te kunnen profiteren.
Kleine bijkomstigheid: je mag gedurende die tijden geen stroom terugleveren aan het net.
Je loopt daarmee je inkomsten van het salderen van de stroom van je zonnepanelen mis.

Over de streep dus een heleboel gedoe en regelwerk voor een kleine opbrengst.

Gratis stroom? Volgens mij een illusie.
Volvo XC40 Recharge Extended Range Plus Afbeelding
Volvo V60 PIH 2013: Afbeelding
Honda Civic Hybride 2010: Afbeelding
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20691
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Het enige wat gratis is, is de zonneschijn zelf. De rest mag je betalen.
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Mate68
1st Gear member
Berichten: 47
Lid geworden op: 09.11.2023 - 19:28

Ja je moet er wel wat voor doen... vandaar dat je er een soort van sport van kan maken. Ik had het er van de week nog over met iemand die echt niet op zijn centen hoeft te zitten... Hij had zelfs een App-groepje voor gemaakt met een paar maatjes, ze maakten elkaar helemaal gek in die App-groep. Ik kan er wel de humor van inzien.

En een ander ziet het als gedoe. Het mag allemaal ;-)
Gebruikersavatar
mees
6th Gear member
Berichten: 2958
Lid geworden op: 29.10.2013 - 13:04
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Msuidgeest schreef: 18.02.2024 - 20:41 Het enige wat gratis is, is de zonneschijn zelf. De rest mag je betalen.
De wind krijg je ook gratis.
Maar zoals bij alles: wat je transformeert (omzet / verandert) naar iets 'bruikbaars' (je elektriciteit om.....) verbruikt energie en grondstoffen en dus..... arbeid en geld.
Een zeilschip vaart ook niet gratis en vanzelf.
Plaats reactie

Terug naar “Elektriciteit voor Volvo Electric Vehicles”