De linker koplamp van mijn Volvo S40 doet het meestal niet. Soms werkt hij ineens weer, maar vaker niet dan wel. Stadslicht en grootlicht werken wel.
Nu heb ik geprobeerd de oorzaak te achterhalen, maar kom er tot nu toe niet uit. Ik heb op de koplamp zowel geen spanning als een lage spanning gemeten. Omdat het lastig is om de bedrading te volgen en ik nog geen duidelijk elektrisch schema heb kunnen vinden, ben ik niet helemaal zeker hoe de bedrading is aangesloten. Nu hoor ik hier vaker dat het relais op de CEM stuk kan zijn. Dat zou hier ook aan de hand kunnen zijn, maar hoe weet ik dit zeker? Het is lastig meten aan een gesloten kast, aangesloten met stekkers. Heeft iemand hier misschien ervaring mee?
Mocht ik er niet uitkomen, dan vraag ik me nog af wat de ervaringen zijn met doorverbinden van de linker en rechter koplamp. De lamp zou op die manier weer moeten werken, maar ik kan me voorstellen dat dit iets doet met de lichtopbrengst of dat het elektrisch systeem daar niet op berekend is.
Koplamp werkt niet Volvo S40 uit 2000
- NicoV40
- 4th Gear member
- Berichten: 642
- Lid geworden op: 11.04.2015 - 18:44
Voor zover ik het me herinner (lang geleden had ik zo'n wagen) zit die CEM ergens aan de chauffeurskant onder het stuur / knieplaat gemonteerd.
Daar zitten 2 grote relais op gesoldeerd, voor links en rechtse koplamp.
Die kan je los solderen en vervangen door dezelfde, regulier verkrijgbare relais.
Daar zitten 2 grote relais op gesoldeerd, voor links en rechtse koplamp.
Die kan je los solderen en vervangen door dezelfde, regulier verkrijgbare relais.
Ex V40 classic rijder, nu P1 rijder
Volvo V50, MY2005, 2.0D met chippie
Volvo V60, MY2017, 2.0D momenteel nog looser-spec D2
Volvo 164, BY1972, B30A (dubbele carburatie)
Volvo V50, MY2005, 2.0D met chippie
Volvo V60, MY2017, 2.0D momenteel nog looser-spec D2
Volvo 164, BY1972, B30A (dubbele carburatie)
- Rogier64
- 4th Gear member
- Berichten: 918
- Lid geworden op: 10.04.2006 - 21:57
- Locatie: Achterhoek
Ik heb wel een electrisch schema van de S40-2000 maar dat is te groot om hier te posten. Kan het wel op mijn clouddrive zetten, stuur me maar een PB voor een downloadlink.
2020 Volvo V60 T4 Inscription Polestar Engineered Alderbastend compleet
V40 T3 Dynamic Edition Geartronic IntelliSafe Pro MY2019
V70LE T4 PowerShift, MY2012, Family Line, Driver Support Line
V70 2.0D, MY2009 Prof. Tunex
V70 T5 aut, MY2001 Full Options
V70 2.5 Europa, MY1998
V40 T3 Dynamic Edition Geartronic IntelliSafe Pro MY2019
V70LE T4 PowerShift, MY2012, Family Line, Driver Support Line
V70 2.0D, MY2009 Prof. Tunex
V70 T5 aut, MY2001 Full Options
V70 2.5 Europa, MY1998
-
- Starter
- Berichten: 5
- Lid geworden op: 04.02.2024 - 13:27
Klopt, hij zit inderdaad rechtsonder in het dashboard. En ik heb al begrepen dat die relais nog wel eens stuk willen gaan en vervangen worden. Het zou alleen wel handig zijn om zeker te weten dat het probleem daar zit, voordat ik aan die CEM ga solderen.NicoV40 schreef: ↑04.02.2024 - 19:14 Voor zover ik het me herinner (lang geleden had ik zo'n wagen) zit die CEM ergens aan de chauffeurskant onder het stuur / knieplaat gemonteerd.
Daar zitten 2 grote relais op gesoldeerd, voor links en rechtse koplamp.
Die kan je los solderen en vervangen door dezelfde, regulier verkrijgbare relais.
-
- Starter
- Berichten: 5
- Lid geworden op: 04.02.2024 - 13:27
Het zou heel fijn zijn als je die voor me hebt. Ik heb je een PB gestuurd.