Wie heeft GEEN EGR problemen?

De eerste generatie XC60
Plaats reactie
RonD
Starter
Berichten: 1
Lid geworden op: 17.02.2024 - 15:12

Dag allemaal, sinds kort ben ik de bezitter van een XC60 D4. Wat een auto in combinatie met de heerlijke diesel!
Ik lees op dit forum veel “horror” verhalen over de EGR en als remedie het dichtzetten van die klep. Nu verspreidt slecht nieuws zich veel sneller als goed nieuws dus ben ik benieuwd of er ook forumleden zijn die GEEN problemen hebben met de EGR. Ikzelf ben namelijk voorstander van het zoveel mogelijk intact laten van de techniek. Ik ben benieuwd! Groet Ronald
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27647
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Onder anders Hans oet Twente heeft geen problemen gehad met uit mijn hoofd 2 D4 motoren.
Net wat je zegt, slechte verhalen verspreiden zich sneller. De mensen zonde problemen hoor je over het algemeen niet.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
jotho
1st Gear member
Berichten: 12
Lid geworden op: 06.07.2021 - 09:46

Hoi Ronald,
Ik ben sinds 2020 eigenaar van een XC60 D5 AWD. Ik heb nog nooit problemen gehad met de EGR. De motor draait als een zonnetje en trekt als een paard.
XC60 D5 AWD R-design 2016
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19847
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Hier al jaren tevreden dieselrijder..
Ik heb met de V90 wel de egr geholpen omdat de 4 cilinder olieschraapveren heeft die de productie van roet wat minder leuk vinden.
Je doet niet zo heel veel anders met een Euro6, auto word er niet viezer van, er is misschien zelfs wat voor te zeggen om hem af te doppen.
Motor blijft schoner waardoor de verbranding beter is, het is met diesels wel zo dat ze gemaakt zijn voor de lange afstand, rondjes om de kerk voor de boodschap waarbij hij niet op temperatuur komt is natuurlijk uber-slecht.
Voor de boodschap pak ik de fiets, wanneer ik naar mijn werk ga en ik moet in de stad een boodschap doen die vraagt om de auto dan doe ik dat direct nadat ik van de snelweg kom en de stad in rijd, blokje is dan lekker warm waardoor de roetuitstoot minimaal is.
Elk jaar met de apk is het blok schoner dan de buitenlucht.
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
wikky
2nd Gear member
Berichten: 79
Lid geworden op: 12.05.2010 - 22:47

Ik rij nu zo'n jaar diesel en heb zo'n 10 jaar geleden "live" gezien hoe een vervuilde EGR klep en het pijpwerk eromheen eruit ziet, geloof me dat wil je niet in je eigen auto hebben.

Beste remedie is nog altijd om de auto met enige regelmaat goed te laten werken!
Na elke zomer vakantie (met 1500kg caravan naar en door de alpen) is bij mij het blok altijd helemaal schoon "geblazen" wat je thuis gekomen direct merkt in het soepeler lopen en oppakken van de motor alsmede een duidelijk verbeterd verbruik.
Mocht je auto vrij kort daarna voor de APK moeten dan ben je spekkoper want de emissie test komt hij glansrijk door.

Daarnaast heb ik van mijn laatste 2 XC60 de EGR-klep electronisch dicht laten zetten (tuner) omdat m.i. voorkomen beter is dan genezen
Volvo 440 GLE 87 pk 5v 1990
Volvo V70 D3 163 pK 6v. LIMITED EDITION 2012
Volvo XC60 D4 163 pK 6v. SUMMUM 2013
Volvo XC60 D4 181 pK 8v. SUMMUM 2015
Volvo XC60 D4 190 pK 8v. R-Design 2016
!! Leven en laten leven !!
Plaats reactie

Terug naar “XC60 t/m MY2017”