Stoel geheugen probleem profiel XC40 T5 twin engine (2020)

Rubriek voor de XC40, Kijk voor de Full Electric modellen ook in het elektrische board
Plaats reactie
JetzeV
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 03.10.2023 - 09:18

Beste mensen.

Vorige week een Volvo XC40 T5 Twin engine (recharge) R-design uit 2020 aangeschaft met +- 50000KM
Een Beauty, we zijn er erg blij mee.

We lopen tegen een probleem aan.

Soms werkt het stoelgeheugen niet bij het wisselen van profiel.
We zijn erg fan van het profiel gebruik.
Mijn vrouw en ik hebben ieder een eigen profiel met gekoppelde sleutel.

Bij het openen van de auto veranderd het profiel netjes naar het gekoppelde profiel aan de sleutel.
Alle instellingen veranderen mee, behalve de elektrische stoel.

De buitenspiegels veranderen ook mee, maar de stoel niet.
Ook bij het manueel switchen van profiel is hetzelfde probleem. (in met menu) Je hoort wel een 'klik', de 1e aanzet, maar daarna blijft het stil en gebeurd er niets. Alsof de stoel wordt geblokkeerd. (spiegels veranderen wel steeds netjes mee) Uiteraard ligt er niets in de weg wat de stoel blokkeert.
Wanneer je 'geheugen 1' wilt activeren werkt het ook niet. Ook dan hoor je alleen een klik.

Het lijkt alsof het systeem het complete geheugen 'kwijt' is en op 1 of andere manier de laatste positie overschrijft.

Het gekke is dat dit sporadisch gebeurd, het bij beide sleutels gebeurd en we verder geen logica kunnen vinden in de momenten wanneer het wel of niet werkt.
Het manueel elektrisch verstellen van de stoel werkt wel gewoon goed ten alle tijde.
De auto heeft alle updates gehad.

Verder merk ik dat het switchen van profiel erg veel tijd kost, voordat alle schermen zijn geladen en je alle functies kunt gebruiken. Is dit normaal?

Heeft iemand tips of trics? Voordat we naar de dealer gaan. Alvast bedankt.
Laatst gewijzigd door JetzeV op 03.10.2023 - 10:19, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Risrael
5th Gear member
Berichten: 1073
Lid geworden op: 23.12.2013 - 18:29
Locatie: Land van Maas en Waal

Ik denk toch dat het iets triviaals is.
Feitelijk heb je 3 geheugens. M1 en M2 en dan van het profiel. Ik denk dat het afhankelijk is wat je als laatst hebt gebruikt. Is het profiel "beschermd" of onthoudt deze de laatste instellingen? Dat kun je namelijk ook instellen.
Nu: V60 T6 Plus Dark, platinum grey, nappa leder/open grid textiel.
Had: V60 T5 Momentum, Savile Grey, Charcoal leder, donkere hemel.
Had: V70 D4 MY14 Summum Nordic+ Luxury line. Caspian Blue. Dymamic Select leder zwart.
JetzeV
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 03.10.2023 - 09:18

Dag Risrael, Dank voor je reactie.

Ja daar ben ik van op de hoogte. Beide profielen staan op 'niet beschermd'. En dus compleet open.

Toevoeging:
Ik ga er vanuit dat je per profiel ook twee geheugenstanden (M1 en M2) hebt? En dus feitelijk per profiel twee geheugenfuncties hebt? Of zijn de M1 en M2 functie compleet seperaat van een profiel?
En ik ga er vanuit dat hij bij het switchen van profiel gewoon de laatste positie/stand overneemt van de stoel en niet het laatst geactiveerde geheugenprofiel (M1 of M2), dit aangezien de buitenspiegels wel gewoon 'meedraaien'
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 2792
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

M1 en M2 staan geheel los van het profiel.
Een profiel kent maar 1 geheugenfunctie.

Niet beschermd betekent dat wijzigingen gedurende een rit niet worden opgeslagen in het profiel.
Dan vallen de instellingen terug in het wel opgeslagen profiel bij een volgende rit.
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
2006 Saab 9-3 Cabrio 1.9 TiD Vector 20 Years Edition Hirsch - Electric Blue
JetzeV
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 03.10.2023 - 09:18

Dank raspaardje, dat is goed om te weten. We hebben hem iniedergeval op een stand staan dat alle wijzigingen gewoon worden opgeslagen. (immers de rest werkt wel).
Dus het probleem lijkt hem echt in de stoel te zitten, dit ook gezien hij het soms wel en soms niet doet.
gonijn
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 10.02.2024 - 22:56

Ik heb exact het zelfde probleem met mijn XC40 T5 Plug-in (2020, 45.000). Bij aankoop eind december 2023 werkte alles naar behoren (behalve de stoelverwarming).

Was voor de stoelverwarming defect naar de dealer. Stoelverwarming bestuurdersstoel doet het niet, zowel zitting als rugleuning. Passagier doet het wel (niet heel heet, meer heel lauw). Als test heeft de dealer de aansturingsmodule van de stoelen (bestuurder / passagier) omgedraaid, probleem nog steeds aan de bestuurderskant. Conclusie; modules zijn goed, (beide) matje(s) defect. Tegelijk allebei defect, vind ik wat makkelijk, maar doet er niet toe.

Bij het ophalen ervaar ik het probleem zoals JetzeV dit beschrijft. Helaas pas toe ik thuis was en mijn vrouw de auto instapt.

Los van wel/niet profiel aan de sleutel, of gebruik maken van handmatig profiel kiezen, of gebruik van de geheugentoetsen; bij alle methode gaat alles (spiegels, instellingen, radio, etc.) goed, behalve de stoel. Dit tikt één keer en dan niets. Verstellen van de stoel met de bediening aan de zijkant werkt gewoon.

Dealer geeft aan dat het niets met de wisseling van de verwarmingsmodule te maken heeft en dat zal ook wel. Nieuw probleem, wel 5 weken wachten tot ze weer tijd hebben, beetje jammer.

@JetseV, ben jij erachter gekomen (via de dealer) wat het issue was? Zekering, relais, stekkertjes, onderspanning in de (gewone) accu of iets anders.

Ik hoor het heel graag, voordat de dealer de hele auto uit elkaar haalt. Het is allemaal Selekt-garantie, maar toch. If it aint broken.....

Dank voor je reactie!
JetzeV
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 03.10.2023 - 09:18

Dag Gonijn,

U bent de eerste die precies hetzelfde beschrijft, als dat wij ervaren. Die klik, wanneer je wel hoort dat er iets wordt geactiveerd, maar de stoel niet beweegt.
Ook verspringt de stoel ook spontaan soms naar een andere stand, dan de opgeslagen stand in het profiel en/of schuiven de buitenspiegels niet mee.

Inmiddels is de situatie nog niet veel veranderd. Volvo dealer heeft de 'kleine accu' vervangen die dit systeem aanstuurt (zit achterin ergens).
Dit heeft eigenlijk niet veel geholpen. Het geheugen van de stoel, wat gekoppeld is aan het profiel, blijft wispelturig. Soms werkt het wel en soms werkt het niet.
Volgens de dealer kan het helpen als je het profiel vastzet (dus het vinkje aan) op deze manier zou het dan beter moeten zijn, maar ik merk weinig verschil.

Overigens doen de geheugenknoppen van de stoel het altijd, en lijkt ook compleet los te staan van dit systeem.
We hebben het inmiddels een beetje geaccepteerd. Als het niet werkt, drukken we gewoon op 1 of 2 op de deur.

Mijn vermoeden is dus, dat er een bug zit in het koppelen van de laatste geheugenstand van de stoel, aan een profiel.
Toeval wil dat u dezelfde auto heeft uit het zelfde bouwjaar.
Ik ben daarom ook erg benieuwd of jullie wel een oplossing kunnen vinden.
Ik hoor het graag als je nieuws hebt hierover.
gonijn
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 10.02.2024 - 22:56

Hoi JetzeV,

Ik heb geprobeerd je een PM te sturen, maar die lijkt in mijn outbox te blijven hangen, dus toch maar op het forum.

Zodra ik een update heb laat ik het weten (op het forum). Mijn auto is nog in garantie (24 maanden Selekt) en verwacht dat ie bij de dealer blijft staan tot het is opgelost. Ik kan mij eigenlijk niet voorstellen dat de jongens van de werkplaats dit niet zo kunnen pinpointen...

Ik heb naast de problemen met de stoel (op alle manieren, dus ook de knoppen op het portier), ook nog een lauwe bijrijdersstoelverwarming en bestuurderskant doet helemaal niets.
Alles dat ik zo bij elkaar heb gelezen kan het allemaal laagspanning zijn vanuit die accu die jij noemt. Dus of de accu slecht of een verkeerde relais of zekering.

Mijn afspraak is in einde februari (als het doorgaat). Ben al twee keer uitgesteld door gebrek aan personeel en materiaal.

Dank voor je reactie, je hoort nog hoe het afloopt.
gonijn
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 10.02.2024 - 22:56

Probleem is opgelost. Zoals ik al verwacht had; de verwarmingsmodule voor de bestuurdersstoel (VOLVO XC40 2017-2022 SEAT HEATING CONTROL MODULE UNIT 32214948) is in mijn XC40 links en rechts gewisseld tijdens een analyse van de stoelverwarming. De modules zijn hetzelfde (volgens de dealer), maar het beschreven probleem treedt wel op zodra je deze wisselt. Bij het terug wisselen is het probleem opgelost. Blijft bijzonder dat een module met hetzelfde partnummer anders kan reageren. Wellicht ergens iets met herkenning op serienummer oid.

Het is dus niet iets met het profiel, koppeling sleutel, of beveiligen van het profiel. Bij de selectie van het profiel wil de auto de stoel verzetten (tik), maar de stand staat opgeslagen in de module (die dus in mijn geval bij de andere stoel is gemonteerd).

Dat omwisselen is dus nog iets om te proberen. Ik ben ook benieuwd of het ook bij jouw auto de oplossing is. Veel succes, mocht je het gaan proberen.

Ik ben heel blij dat mijn issue is opgelost, zag de bui al hangen...

BTW, Stoelverwarming doet het na vervanging matje ook weer, hoewel ik nog steeds de verwarming in mijn BMW extreem veel beter/warmer vind.
JetzeV
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 03.10.2023 - 09:18

Dag Gonijn wat fijn dat het opgelost is. Bij ons hebben we eigenlijk de laatste tijd geen problemen meer. 9 van de 10 keer werkt de stoel verstelling bij het openen
Met de sleutel.

Werkte t bij jou nooit dan? Of sporadisch? Als t nooit werkt klinkt deze oplossing logisch. Als het af en toe werkte dan klinkt dit niet logisch. Conclusie is bij mij wel dat.de.lokale Volvo dealer van dit soort ingewikkelde kwesties lang niet zoveel kennis heeft en vaak aan het gissen is met opties om t probleem te verhelpen. Daarom mooi dat dit forum er is.
gonijn
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 10.02.2024 - 22:56

Ging bij van altijd (module gewisseld door de dealer) naar nooit (terug gewisseld) naar altijd werkend. Voorlopig hoop ik dat het zo blijft. Fijn dat jij nu op 9 van de 10 zit, blijft wel eigenaardig. Dank voor je reacties, altijd fijn om niet de enige te zijn met een specifiek probleem.
Plaats reactie

Terug naar “XC40”