cilinder uitschakeling ??

De Nieuwe XC60
Plaats reactie
Yj8Kc4Fc
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 20.12.2023 - 15:02

Ik heb een Volvo XC60 B5 in 2020 gekocht bij Volvo xxxxxxxxx in xxxxxxxx. Vanzelfsprekend is de auto daar ook in onderhoud.
Nu heb ik al geruime tijd een vervelende klacht over de auto.
Als ik een bepaalde snelheid rij, bv. 40, 50, 62, 82, 93, .. dan komt de hele auto in resonantie. Dit gebeurt als de auto in ‘Drive’ staat in de rijmodus ‘Comfort’. Of de cruise control aan of uit staat maakt geen verschil. Deze snelheden zijn naar mijn idee rond de schakelpunten dat van versnelling wordt gewisseld.
Deze resonantie is erg hinderlijk in geluid en het trillen van de auto, en naar mijn mening is dat ook heel slecht voor de auto.
Ik heb hier al meerdere keren contact over gehad met mijn garage maar naar mijn gevoel wordt hier niet adequaat op gereageerd. Ze zeggen dat het een producteigenschap is en dat ze er niets aan kunnen doen. Dat vind ik een zeer onbevredigend antwoord.
Het probleem lijkt in de tijd ook te verergeren en na nogmaals aandringen komt het verhaal dat de resonantie zijn oorsprong vind in de cilinderuitschakeling. Ik kreeg een kopie van de parameters welke bepalen of de cilinderuitschakeling actief is of niet (bijlage 1). Deze zijn:
- CDA is niet beschikbaar tijdens stationair draaien van de auto
- CDA is niet beschikbaar tijdens de rijmodus Dynamic
- CDA is niet beschikbaar in de modus ‘Manual’
- CDA is niet beschikbaar als er een aanhangwagen is gekoppeld
- CDA is niet beschikbaar als de katalysator temperatuur te laag is
- CDA is beschikbaar wanneer cruise control is geactiveerd.
Als ik de voorwaarden zo lees dan kom ik tot de conclusie dat CDA niet beschikbaar zou moeten zijn als de cruise control niet is geactiveerd. Feit is dat de klacht zich voordoet onafhankelijk van het gebruik van de cruise control of niet.
De ‘specialist’ van de werkplaats wil hier niet in meegaan en houd vol dat CDA ook actief is als de cruise control uit staat. Als dat zo zou zijn dan kan de laatste regel van de voorwaarden net zo goed worden verwijderd.
Al met al geen bevredigend antwoord en ik zit nog steeds met een uiterst hinderlijke resonantie bij bepaalde snelheden.
Volvo Buitenweg is ook niet erg behulpzaam om het probleem te vinden. Telefoontjes of e-mails worden niet beantwoord en de ‘specialist’ van de werkplaats liep gewoon weg. Tijdens een proefrit om het euvel te tonen vertelde hij ook dat het bedrijf geen budget en tijd had om lastige problemen op te lossen.
Ik moest het contact centrum maar benaderen met mijn klacht.
Nu is de auto die ik heb gekocht van het hogere segment en mag ik verwachten dat de motor soepel loopt. Mijn vragen zijn dan ook:
• Zijn er meer autobezitters van dit type met deze problemen ?
• Is Volvo hier bekend mee ?
• Kan ik binnenkort een oplossing verwachten ?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Jers3n
5th Gear member
Berichten: 2054
Lid geworden op: 28.12.2008 - 23:16

Interessant, ik wist nog niet dat er cylinderuitschakeling op zat.
Maar ik heb met onze V90 CC B5 uit 2020 (MY21) ook al een tijdje last van nog niet verklaarbare lichte trilling bij bepaalde snelheden (en bij de hogere snelheden, 115/135, op bepaalde momenten een lage resonantie/cq. brom).
Bij mij zijn de wielen inmiddels 3x “road-force” gebalanceerd (in 3 verschillende combinaties velg/band), dit maakt tot nu wel iets verschil maar zeker nog geen oplossing.
Zie in je bijlage wel dat het de basis-parameters zijn, dus mogelijk zijn er nog ander afwijkende (combinaties van) parameters mogelijk.
Met betrekking tot CDA icm. cruise control. Er staat niet dat CDA niet beschikbaar is zonder cruise control, er staat dat het ‘beschikbaar is’ als de cruise control is geactiveerd. Er staat niet dat het alleen bij een ingeschakelde cruise control beschikbaar is en anders niet, dus in zoverre kan de werkplaats specialist best gelijk hebben.
V90 Cross Country B5 PRO MY21 Denim Blue Metalic
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27643
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Yj8Kc4Fc schreef: 04.02.2024 - 11:49 • Kan ik binnenkort een oplossing verwachten ?
Als je er met de dealer niet uit gaat komen zou ik Volvo Nederland benaderen.
Denk dat niemand hier de vraag kan beantwoorden of er binnenkort een oplossing komt aangezien niemand van hier bij het probleem is betrokken inclusief de discussie met de dealer.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Vosken
2nd Gear member
Berichten: 57
Lid geworden op: 31.10.2017 - 10:35

Als je een dubbele uitlaat hebt kan het probleem hier in zitten.
Aan de uitlaat kant passagier zit er een klep in de uitlaatbuis.
Als je motor draait moet die normaal dicht staan, als de motor niet draait staat deze open.
Mogelijks zit deze vast of niet aangesloten.
Ik had hetzelfde probleem na het plaatsen van een trekhaak.
Had de kabel van die klep niet terug aangesloten en ook die resonanties bij zelfde snelheden als jij vermeld.
Als je de automaat naar manueel zet is het gedaan, want dan werkt de vilder uitschakeling niet meer.
Volvo XC60 B4 R-design 05/2022
Volvo XC40 T3 Geartronic Inscription 05/2020
Volvo V60 D3 Geartronic Dynamic 10/2017
Yj8Kc4Fc
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 20.12.2023 - 15:02

Interessant, hier zal ik naar kijken !
Willy.VdW
4th Gear member
Berichten: 765
Lid geworden op: 26.02.2016 - 15:24

Vosken schreef: 07.02.2024 - 20:41 Als je een dubbele uitlaat hebt kan het probleem hier in zitten.
Aan de uitlaat kant passagier zit er een klep in de uitlaatbuis.
Als je motor draait moet die normaal dicht staan, als de motor niet draait staat deze open.
Mogelijks zit deze vast of niet aangesloten.
Ik ben benieuwd wat het nut is om de klep te openen wanneer de motor niet draait,
maw wat het uitmaakt indien die dan gewoon dicht zou blijven.
2018 XC90 T5
Vosken
2nd Gear member
Berichten: 57
Lid geworden op: 31.10.2017 - 10:35

Yj8Kc4Fc schreef: 07.02.2024 - 22:09 Interessant, hier zal ik naar kijken !
. En is het proleem ondertussen opgelost?
Volvo XC60 B4 R-design 05/2022
Volvo XC40 T3 Geartronic Inscription 05/2020
Volvo V60 D3 Geartronic Dynamic 10/2017
Yj8Kc4Fc
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 20.12.2023 - 15:02

Nog geen tijd gehad.
Zodra ik iets weet zal ik schrijven.
Yj8Kc4Fc
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 20.12.2023 - 15:02

Hier het antwoord van Volvo Nederland:

“Het is voor ons op afstand onmogelijk een beoordeling uit te voeren, wij zijn afhankelijk van de verkregen informatie van de Volvo dealer.
Op basis van deze informatie is er sprake van een producteigenschap. Een producteigenschap zal ten alle tijde aanwezig moeten zijn, hiervoor wordt dan ook geen aanpassing verwacht.”

Ik kan verzekeren dat dit probleem in het begin niet bestond (anders had ik deze auto zeker niet gekocht). Het kan dus geen product eigenschap zijn.
Yj8Kc4Fc
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 20.12.2023 - 15:02

Inmiddels ook bij de garage langs geweest.
Ik heb de opmerking van Vosken over de klep in de uitlaat laten lezen. Deze klep zit er kennelijk inderdaad en zou het probleem kunnen veroorzaken.
De auto is meteen op de brug gezet om deze klep te controleren. Helaas bleek deze klep normaal te functioneren en was het niet de oorzaak van het probleem.
Afgesproken is om begin juni (eerder kon niet want druk) de auto voor anderhalve dag naar de werkplaats te brengen om het probleem grondig te onderzoeken. Hopelijk komt daar iets uit.
To be continued…..
Geert05
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 06.04.2024 - 07:57

Ik heb in september ook een Volvo XC40 B4 gekocht uit november 2020 bij de Volvodealer Hedin in Hillegom. Nu was mij ook opgevallen dat ik bij onbelaste aandrijflijn en constante snelheden en trilling/resonantie in de auto voelde.
Ik heb dit gemeld bij de dealer en ben met een monteur gaan rijden. Hij voelde het inderdaad ook maar kon mij niet vertellen waaraan het lag. Ik zelf dacht eerst aan de versnellingsbak omdat het meteen verdween als ik een millimeter gas gaaf. Ik kreeg een afspraak voor over 2 maanden. Mijn auto is toen een week daar geweest en ze hebben een aandrijfas vervangen. Echter het was nog steeds niet opgelost en een maand daarna, druk,druk, wederom een week naar de werkplaats en de andere aandrijfas vervangen. Ook toen bleek het probleem niet opgelost en is de auto weer een week naar de garage geweest. Banden vervangen en een motorsteun. En wederom bleef de trilling aanwezig. Omdat er ook een tik in de verwarming zat is hij wederom teruggegaan naar de garage en zijn er 2 technici gekomen van Volvo Europa. En wat bleek toen; Ik heb een bijzonder motor met CILLINDERUITSCHAKELING? Als de motor onbelast rijdt schakelen er 2 cilinders uit. Dus een product eigenschap en kan het niet worden opgelost. En nu is het 6 maanden later.
Deze motoren zijn volgens de monteur maar ongeveer 1 jaar gemaakt en zijn van de uitschakeling afgestapt omdat het niet veel in verbruik scheelden???
Ik vraag mij nu juist af:
1 was de trilling die niet op te lossen was de oorzaak van het stoppen?
2. Zijn de motoren of CDA systeem wel goed of waren er teveel problemen mee.?
3. Waarom weten zelfs erkende Volvo dealers niets van dit probleem.
4. Ik lees ook dat het software matig mogelijk is deze uitschakeling af te zetten.

Zijn er volvo rijders met de trillingen (motoren met CDA) die hier ervaring mee hebben?

Grt Geert
Plaats reactie

Terug naar “XC60 vanaf MY 2018”