EGR en Roetfilter

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
Plaats reactie
Peter V70
1st Gear member
Berichten: 31
Lid geworden op: 23.02.2017 - 16:18

Hallo allemaal,

Mijn V70 2.4 D5 uit 2005 met 300.000 km heeft problemen. Dashboard gaf aan roetfilter vol. Ik rij altijd lange afstanden tussen Nederland en Luxemburg, dus vond het al vreemd. Een lange rit van 4 uur en stevig doortrappen heeft de melding dan ook niet verholpen. Dus naar de Volvo-dealer. Die zeggen EGR defect (blijft constant open staan) en daardoor is je roetfilter vol gaan zitten. EGR 1000 EURO en roetfilter met arbeid ook nog 2000 EUR, dus 3000 EUR in totaal.
Mijn model roetfilter kon hij niet vinden in de computer, want te oud en niet meer gemaakt en niet meer leverbaar, dus wordt misschien 'after market' zei de dealer. In dat geval gaat de eindprijs ook omlaag hoop ik...

Het zou ook nog kunnen dat na de nieuwe EGR klep de roetfilter toch nog geregenereerd kan worden. Want ik heb tenslotte altijd mooie lange afstanden gereden. Maar misschien heeft die EGR klep hem in korte tijd de das omgedaan. Who knows. Dat schijnt pas getest te kunnen worden als er een nieuwe EGR klep inzit.

Laatste optie is om EGR klep dicht te laten zetten en de roetfilter verwijderen? In Luxemburg waar ik woon schijnt dat niet gecontroleerd te worden en ik lees hier op het forum dat het zelfs voordelen heeft. Bovendien heb ik volgens mij één van de eerste auto's met roetfilter (2005), dus helemaal zonder filter is toch ook niet zo vreemd. Misschien is dat wel de beste en goedkoopste optie en hoop dat de Volvo-dealer daaraan meewerkt, want daar staat hij nu. Zij kunnen dan hopelijk ook het motormanagement aanpassen, want dat schijn toch te moeten als je EGR dichtzet en filter weghaalt?

Ik hoor heel graag jullie opmerkingen en adviezen.

Mvg,
Peter
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27643
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Ga er maar vanuit dat de dealer deze aanpassingen niet voor je kan doen, auto wordt veranderd ten aanzien van dat hij de fabriek heeft verlaten en dat zullen zij wettelijk gezien niet mogen en Volvo zelf levert hier ook geen software voor.

Gezien de leeftijd van de auto en de regelgeving die wij kennen in Nederland zou ik het roetfilter verwijderen.
EGR schoonmaken en dicht zetten. Beiden softwarematig laten verwijderen/uitschakelen en kijken wat er gebeurd.
Let wel, dat zou mijn keuze zijn en het stukje met het roetfilter is in Nederland op dit moment legaal te registreren. (en daar vervolgens wat extra wegenbelasting voor te betalen)
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Urbexpeditie
7th Gear member
Berichten: 5647
Lid geworden op: 07.04.2021 - 12:53

EGR kan je zelf schoonmaken. Kost je een middagje om uit/in te bouwen.
Ik heb het zelf ook gedaan (zie mijn blog, blad 3)

Ga overigens mee in wat Ferdi aangeeft. Schoonmaken van EGR, verwijderen van roetfilter en de boel softwarematig uitschrijven.
Member Overland Bound
https://www.overlandbound.com/

The real Diesel Power XC70 D5 AWD 2003 - Powered by OptiTuning Sverige AB -
Subaru Outback Touring 2023
Dodge Ram 1500 4x4 Crew Cab, Black Edition 2022
Peter V70
1st Gear member
Berichten: 31
Lid geworden op: 23.02.2017 - 16:18

Hartstikke bedankt allebei. En kunnen de meeste garages dat? Is dat softwarematig uitschrijven een makkie of moet er meer aangepast worden qua motormanagement?
Trouwens schoonmaken EGR zodat hij weer werkt? Of dan vervolgens permanent dichtzetten zoals ik ergens op dit forum las? Sorry, maar ik ben echt een leek :-)

Volvo gaf totaal niet aan dat EGR schoongemaakt kan worden. Die zeiden vervangen 1000 EUR..

Nogmaals bedankt voor jullie waardevolle input.
Urbexpeditie
7th Gear member
Berichten: 5647
Lid geworden op: 07.04.2021 - 12:53

Schoonmaken kost tijd. Nieuwe plaatsen is stukken makkelijker. En verdienmodel.
Beter is inderdaad schoonmaken en daarna de EGR dicht te zetten. Blijft de motor schoner en zuiniger.
Bij Volvo zullen ze dit niet doen. Maar bv Obbe tuning kan dat prima.
Member Overland Bound
https://www.overlandbound.com/

The real Diesel Power XC70 D5 AWD 2003 - Powered by OptiTuning Sverige AB -
Subaru Outback Touring 2023
Dodge Ram 1500 4x4 Crew Cab, Black Edition 2022
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27643
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Wat Martin al zegt, schoonmaken kan gewoon echter kost dat meer tijd dan de boel gewoon vervangen.
Peter V70 schreef: 18.07.2023 - 11:46 Trouwens schoonmaken EGR zodat hij weer werkt? Of dan vervolgens permanent dichtzetten zoals ik ergens op dit forum las?
Schoonmaken zodat hij daarna goed dicht kan :)
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Peter V70
1st Gear member
Berichten: 31
Lid geworden op: 23.02.2017 - 16:18

Nogmaals bedankt. Helder allemaal. Obbe is te ver, zeker omdat ik er nu eigenlijk niet mee mag rijden, hij houdt ook echt in qua vermogen door die verstopte roetfilter. Ik ga even zoeken hier in de buurt bij Dordrecht. :-)
Peter V70
1st Gear member
Berichten: 31
Lid geworden op: 23.02.2017 - 16:18

Jullie hebben me zeer geholpen. Ik heb inmiddels toch nog een paar vraagjes :-)

Inmiddels de auto opgehaald bij Volvo en bij een garage gebracht die dit soort dingen doet. Hij had er duidelijk ervaring mee en raadde het eigenlijk eerst af, omdat er in Nederland sinds dit jaar een deeltjesmeting is die dan problemen zou geven. Maar ik woon in Luxemburg en rij op Luxemburgs kenteken en na wat navraag zouden ze dit blijkbaar niet checken in Luxemburg. Fingers crossed...

Maar nu zijn er een paar keuzes te maken als ik het goed begrijp. Jullie zeiden EGR-klep schoonmaken zodat hij weer dicht kan en dan vastzetten. Dus dat is de EGR-klep zelf die dan het circuit afsluit, toch? Maar deze garage zegt: "Nee, ik zaag hem ergens door (voor of achter de EGR-klep maakt niet uit) en dan maak ik hem dicht / dop hem af en dan maakt het niet uit of die klep schoon is of niet want die doet dan niets meer. Zou onzinnig zijn om die dan te gaan schoonmaken.
Mijn vraag: beter die klep schoonmaken en die zelf laten afsluiten? Of gewoon de hele handel afzagen en afdoppen?

Voor het roetfilter: Hij zegt "Ik kan hem helemaal leegmaken zodat het er nog uitziet als een roetfilter, maar dat is veel en vies werk. Of ik vervang hem door gewoon een recht stuk pijp als ze daar in Luxemburg toch niet naar kijken. Hebben jullie een voorkeur?

Vervolgens schrijft hij EGR en roetfilter uit het systeem uit alsof ze er nooit in gezeten hebben.

Hoop dat ik helder was en ben weer benieuwd naar jullie advies.
Groeten, Peter
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27643
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

In Nederland kan je het aangeven dat het roetfilter is verwijderd, men controleert de werking dan dus ook niet meer.
Geen idee hoe dit in Luxemburg is geregeld, voor auto's op Nederlands kenteken is dit legaal op te lossen.

De methode van de EGR doorzagen en afdoppen heb ik geen ervaring mee.
Zou dan wel om garantie vragen dat dit echt werkt, zo niet hang je alsnog voor een andere EGR klep om te zorgen dat deze ofwel weer gebruikt kan worden ofwel om hem alsnog dicht te laten zetten.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Peter V70
1st Gear member
Berichten: 31
Lid geworden op: 23.02.2017 - 16:18

Wederom bedankt! Ja hij leek duidelijk ervaring te hebben met de afdopmethode, dus ik geloof wel dat dat ook werkt.
Gebruikersavatar
Obbetuning
2nd Gear member
Berichten: 244
Lid geworden op: 21.12.2012 - 13:14
Locatie: Elst (Gld)- werkplaats
Contacteer:

Hoi peter,

Jou motor moet dan 1 van de eerste euro4 modellen zijn.

Ik lees van alles wat ze bij jou auto willen uitvoeren, hieronder mijn advies (hoef je niets mee te doen) :-)
Met roetfilter vol kan men normaal gesproken nog steeds rijden (indien in noodloop gaat dat langaam)

Het roetfilter hardwarematig aanpassen zodat het niet te zien is valt best te doen.
Filter demonteren daarna het roetfilter met een lange boor (aan een draadeinde een steenboor lassen) doorboren met de diameter van de pijp zelf (dit dus door het keramische heen).
Met bv een 8mm steenboor een rondje van gaatjes boren en het midden stuk er uit slaan.
Bij ons doet Dennis dit voor 125.- (ex)

Software roetfilter uit en egr naar dicht kan men gewoon met Vdash doen, dit kost zo uit mijn hooft 99,- ex
Egr afdoppen is bij een euro4 niet nodig, softwarematig kan de klep gewoon naar dicht worden geprogrammeerd.

Vdash downloaden en als diagnose programma gebruiken kost niets, jou Volvo is een platform2 versie.
P2 volvo's hebben geen code voor de ecm (engine control module) nodig dus software voor deze laden is geen enkel probleem.
Natuurlijk heb je wel een interface nodig om met vdash te kunnen werken, (dice mongoose oid).
Je kan natuurlijk iemand in de buurt zoeken die Vdash heeft.
Of iemand die even een dice of mongoose te leen heeft.
Voor Vdash en software voor de ECM laden is geen pro licentie nodig, dit kan gewoon met lite.
Wat je met een klik van de muis al niet kan leren.

www.obbetuning.nl (voorheen volvotune)
Peter V70
1st Gear member
Berichten: 31
Lid geworden op: 23.02.2017 - 16:18

Heel duidelijk Obbetuning! Ontzettend bedankt. Heb bijna spijt dat de auto nu al bij een garage staat...

Bij jullie zou dat samen dus 225 ex kosten? Is het iets waar ik op kan wachten? Want ik woon niet in de buurt.
Ik zie mezelf al tegen de huidige garage zeggen dat ik de auto toch maar weer ophaal.... maarja het moet wel goed gebeuren natuurlijk.
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27643
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

De door Obbe genoemde werkzaamheden kan je op wachten.
Roetfilter van mijn S60 is destijds op dezelfde manier aangepakt en de EGR softwarematig dicht gezet.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Peter V70
1st Gear member
Berichten: 31
Lid geworden op: 23.02.2017 - 16:18

Dankjewel. Dat is goed om te weten. Wie weet ga ik dan toch nog naar Obbe :-)
Ik wacht eerst even af wat mijn garage nu precies van plan is en wat het gaat kosten (want dat heb ik nog altijd niet gehoord..)
Gebruikersavatar
Obbetuning
2nd Gear member
Berichten: 244
Lid geworden op: 21.12.2012 - 13:14
Locatie: Elst (Gld)- werkplaats
Contacteer:

Hoi Peter,

Even om misverstanden te voorkomen.

Je gaf aan dat wij (Obbetuning) te ver weg zaten om naartoe te rijden.
Daarop heb ik een optie gegeven hoe het bij jou in de buurt te doen .

Zelf software roetfilter uit voor jou Volvo laden met Vdash kost 99,- ex
Het roetfilter doorboren + hoe je de boor maakt etc. en wat dat ongeveer bij een garage zou mogen kosten heb ik ook beschreven, (bij Dennis als indicatie 125,- ex).

Als men het bij ons doet, dan komt er eerst een technische check + geven we garantie op de werkzaamheden.
Als wij de software laden kost dit 195,- ex + roetfilter doorboren door Dennis 125,- (ex).
Wat je met een klik van de muis al niet kan leren.

www.obbetuning.nl (voorheen volvotune)
DCDoornbos
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 07.03.2024 - 10:46

Hallo,
Volvo V70 D4 2014
Ik heb al enige tijd een stotterende / inhoudende auto bij lage toeren. Tijdens het uitlezen kwam de melding Inlaadspruitstuk (wervelkleppen) en NOX naar voren.
De eerste (inlaadspruitstuk) heb ik vervangen, was erg vervuild.
Nu wilde ik tevens de EGR uit laten schrijven, maar de tuner kon niet in de software komen, deze aanpassen, door een beveiliging. Hierop ben ik naar een Volvo-dealer gegaan en heb de totale software opnieuw laten plaatsen. Opnieuw naar de tuner en deze kon er nog steeds nix mee. Hoe kan dit?

Overigens merk ik ook dat wanneer de melding worden geannuleerd, deze na ongeveer een week terug komen (Engine check gaat weer branden).
Ik lees allerlei andere oplossingen:
-Luchtmassameter vervangen
-Map sensor vervangen.

Wie o wie heeft bovenstaand probleem ook gehad of kan mij helpen?
Gebruikersavatar
Frits V70
5th Gear member
Berichten: 1219
Lid geworden op: 15.08.2014 - 19:49
Locatie: Groningen

Je gaat voort in een ander topic. Maar goed, de oplossing staat er ook in. Succes!
Van:
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5 (2008),
XC60 D3 (2011)
naar:
XC70 D4 (5 cil 400 >>> 480Nm) (2014)
en:
Saab 9-3 Cabriolet 1.8t Hirsch
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2007”