Optoppen van de hulpaccu?

Plaats reactie
rkr
3rd Gear member
Berichten: 381
Lid geworden op: 28.08.2006 - 10:39
Locatie: Zuid-Limburg

Weet iemand of het mogelijk is om de hulpaccu onder de parafaanplaat mee te nemen als ik een laadapparaat op de startaccu aansluit? Ik stel me dan voor om de rode plus op de startaccu te zetten en de zwarte minklem op de min van de hulpaccu. E.e.a. Omdat ik de regelmatig de melding ‘lage accuspanning’ krijg en daarbij het idee heb dat deze melding van de kleine accu komt. De startaccu geeft bij opladen al snel aan dat met een kleine stroom van 1,5 Amp. geladen wordt. Hieruit leid ik dan af dat de grote accu niet het probleem was. Ben benieuwd naar een reactie!
2006-2022:
Volvo S70 sept. 1997, model 1998, 2.5 10V., Uranus 16’’ met 205/55 Michelin Primacy 3, Midnight blue, 333.500 km: een plaatje!

Vanaf 2022:
Volvo V70 Polar+, november 2016, 2.0 T4 handgeschakeld, B4204T19, Onyx black
Volvolof
3rd Gear member
Berichten: 324
Lid geworden op: 16.01.2007 - 22:45
Locatie: Best

Het zou me niet verbazen als het BMS in de war is na het bijladen. Een paar jaar gelden heb ik ook mijn v70 accu bijgeladen ivm een navigatie update die ik niet met draaiende motor wilde doen. Daarna regelmatig accuspanning laag meldingen gehad. Dit najaar toch maar de 10 jaar oude start accu vervangen, ondanks dat starten nog prima ging. Meteen weer accuspanning laag melding (de nieuwe accu had keurig 12.7v, net als de oude). Vervolgens BMS reset uitgevoerd (voor procedure even op het forum zoeken) en sindsdien geen meldingen meer gehad. Misschien was een BMS reset zonder nieuwe start accu wel voldoende)
rkr
3rd Gear member
Berichten: 381
Lid geworden op: 28.08.2006 - 10:39
Locatie: Zuid-Limburg

Volvolof schreef: 20.02.2024 - 13:31 Het zou me niet verbazen als het BMS in de war is na het bijladen. Een paar jaar gelden heb ik ook mijn v70 accu bijgeladen ivm een navigatie update die ik niet met draaiende motor wilde doen. Daarna regelmatig accuspanning laag meldingen gehad. Dit najaar toch maar de 10 jaar oude start accu vervangen, ondanks dat starten nog prima ging. Meteen weer accuspanning laag melding (de nieuwe accu had keurig 12.7v, net als de oude). Vervolgens BMS reset uitgevoerd (voor procedure even op het forum zoeken) en sindsdien geen meldingen meer gehad. Misschien was een BMS reset zonder nieuwe start accu wel voldoende)

Goed idee om te resetten. Zal het opzoeken. Mijn vraag over het ‘meenemen’ van de hulpaccu bij het opladen blijft nog even staan …
2006-2022:
Volvo S70 sept. 1997, model 1998, 2.5 10V., Uranus 16’’ met 205/55 Michelin Primacy 3, Midnight blue, 333.500 km: een plaatje!

Vanaf 2022:
Volvo V70 Polar+, november 2016, 2.0 T4 handgeschakeld, B4204T19, Onyx black
Gebruikersavatar
flevodirk
3rd Gear member
Berichten: 476
Lid geworden op: 17.08.2015 - 16:53
Locatie: Flevoland

Vaak is het in de vele gevallen stiekem toch de startaccu. Was bij mijn auto ook het geval na aankoop. De auto heeft vaak langere tijd stil gestaan na inlevering door de vorige eigenaar. Daar kunnen accu's niet zo goed tegen, vooral als ie wat ouder is.
Ik kreeg onder garantie een andere (helaas een verkeerde) en een half jaar later weer van die meldingen en heb ik er zelf een Varta AGM ingezet. Sindsdien vrij van die meldingen.

Qua laden zou ik eerst even de handleiding nalopen, stond iets in van correct aansluiten meen ik :-). Ik meen altijd massa voor de min, niet de pool dus.
Geniet verder van je auto :-)
Volvo S60 2.0T Drivers Edition 2007 sept 2015 - maart 2021 @348.000 km (bijna 6 jaar gehad)
V70 T4 2016 GT Inscription edition +Rica update
Actueel verbruik: Afbeelding
Vorige auto-S60 verbruik
rkr
3rd Gear member
Berichten: 381
Lid geworden op: 28.08.2006 - 10:39
Locatie: Zuid-Limburg

flevodirk schreef: 22.02.2024 - 19:44 Vaak is het in de vele gevallen stiekem toch de startaccu. Was bij mijn auto ook het geval na aankoop. De auto heeft vaak langere tijd stil gestaan na inlevering door de vorige eigenaar. Daar kunnen accu's niet zo goed tegen, vooral als ie wat ouder is.
Ik kreeg onder garantie een andere (helaas een verkeerde) en een half jaar later weer van die meldingen en heb ik er zelf een Varta AGM ingezet. Sindsdien vrij van die meldingen.

Klopt Flevodirk, ik zet de zwarte klem altijd op de motorbevestigingssteun links. Is een goede massa. Wij hebben idd. Praktisch dezelfde V70. Ik geniet elke dag van de souplesse van de T4. Heb gisteren de oliewissel gedaan. Castrol 0W20 voor Volvo. Jij ook veel plezier van ‘de laatste echte estate’!

Qua laden zou ik eerst even de handleiding nalopen, stond iets in van correct aansluiten meen ik :-). Ik meen altijd massa voor de min, niet de pool dus.
Geniet verder van je auto :-)
2006-2022:
Volvo S70 sept. 1997, model 1998, 2.5 10V., Uranus 16’’ met 205/55 Michelin Primacy 3, Midnight blue, 333.500 km: een plaatje!

Vanaf 2022:
Volvo V70 Polar+, november 2016, 2.0 T4 handgeschakeld, B4204T19, Onyx black
rkr
3rd Gear member
Berichten: 381
Lid geworden op: 28.08.2006 - 10:39
Locatie: Zuid-Limburg

flevodirk schreef: 22.02.2024 - 19:44 Vaak is het in de vele gevallen stiekem toch de startaccu. Was bij mijn auto ook het geval na aankoop. De auto heeft vaak langere tijd stil gestaan na inlevering door de vorige eigenaar. Daar kunnen accu's niet zo goed tegen, vooral als ie wat ouder is.
Ik kreeg onder garantie een andere (helaas een verkeerde) en een half jaar later weer van die meldingen en heb ik er zelf een Varta AGM ingezet. Sindsdien vrij van die meldingen.

Qua laden zou ik eerst even de handleiding nalopen, stond iets in van correct aansluiten meen ik :-). Ik meen altijd massa voor de min, niet de pool dus.
Geniet verder van je auto :-)
Klopt Flevodirk, ik zet de zwarte klem altijd op de motorbevestigingssteun links. Is een goede massa. Wij hebben idd. Praktisch dezelfde V70. Ik geniet elke dag van de souplesse van de T4. Heb gisteren de oliewissel gedaan. Castrol 0W20 voor Volvo. Jij ook veel plezier van ‘de laatste echte estate’!
2006-2022:
Volvo S70 sept. 1997, model 1998, 2.5 10V., Uranus 16’’ met 205/55 Michelin Primacy 3, Midnight blue, 333.500 km: een plaatje!

Vanaf 2022:
Volvo V70 Polar+, november 2016, 2.0 T4 handgeschakeld, B4204T19, Onyx black
waal70
2nd Gear member
Berichten: 51
Lid geworden op: 28.07.2009 - 23:47

Zo te zien zit de BMS niet op de hulpaccu (1/2) maar alleen op de hoofdaccu (1/1). Spanning van de hulpaccus zal dan denk ik gewoon door de ECM/CEM in de gaten gehouden worden en is niet te manipuleren met een BMS reset.
Optoppen lukt alleen tegelijkertijd, als het relais wat ertussen zit standaard op de stand staat waarmee de hulpaccu aangeschakeld is, maar ik zou gokken op niet.
Optoppen zul je dus, afgaande van dit bedradingsschema, apart moeten doen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
rkr
3rd Gear member
Berichten: 381
Lid geworden op: 28.08.2006 - 10:39
Locatie: Zuid-Limburg

waal70 schreef: 06.03.2024 - 12:52 Zo te zien zit de BMS niet op de hulpaccu (1/2) maar alleen op de hoofdaccu (1/1). Spanning van de hulpaccus zal dan denk ik gewoon door de ECM/CEM in de gaten gehouden worden en is niet te manipuleren met een BMS reset.
Optoppen lukt alleen tegelijkertijd, als het relais wat ertussen zit standaard op de stand staat waarmee de hulpaccu aangeschakeld is, maar ik zou gokken op niet.
Optoppen zul je dus, afgaande van dit bedradingsschema, apart moeten doen.
Dank Waal70! Ben wel benieuwd of de hulpaccu misschien wel gevoed wordt uit de hoofdaccu? Dit zou betekenen dat optoppen van de hulpaccu niet nodig is. Verder vraag ik mij af hoe ik er achter kom of de hulpaccu achteruit gaat/ zwak wordt/defect is?
Als ik een nieuwe hoofdaccu plaats, moet ik het BMS resetten. Welke info krijgt de centrale computer dan, en waarom?
Ben benieuwd!
2006-2022:
Volvo S70 sept. 1997, model 1998, 2.5 10V., Uranus 16’’ met 205/55 Michelin Primacy 3, Midnight blue, 333.500 km: een plaatje!

Vanaf 2022:
Volvo V70 Polar+, november 2016, 2.0 T4 handgeschakeld, B4204T19, Onyx black
waal70
2nd Gear member
Berichten: 51
Lid geworden op: 28.07.2009 - 23:47

Ik heb beide spanningsniveaus wel eens in de gaten gehouden, via OBD-poort en app. Het laden van de accu's gebeurt afzonderlijk, hoewel soms wel gelijktijdig (lekker cryptisch he). Tijdens het rijden verspringen de voltages naar rond de 14,5V (volgens mij een indicatie voor bijladen). Soms alleen hoofdaccu, soms alleen hulpaccu, soms allebei.
Lijkt mij dat een 'voeding' van de ene accu naar de andere niet waarschijnlijk is, ook vooral omdat daarvoor de spanning ontbreekt.

BMS wordt gebruikt om de state of charge in de gaten te houden (percentage vulling). Volgens mij zit er periodiek ook een soort 'refresh' aan vast. Wat ik begrijp is dat de SoC rond de 85% wordt gehouden (kennelijk optimaal voor stop/start accus) en periodiek wordt dat naar 100% opgevoerd. Dat schakelen en de momenten waarop heeft vanalles te maken met de conditie van je accu, dus daarom reset bij een andere accu (want andere eigenschappen en dus andere intervallen)

Je hulpaccu is een 'ordinaire' accu, dus kan gewoon gemonitord worden adhv spanning. Bij een originele Volvo-accu zit ook een datumindicatie in de minpool gestanst (a la banden, dus 0813 is week 8 2013)

Indicaties dat je hoofdaccu achteruit gaat zijn het niet enabled zijn van start/stop (dat stopt onder de 72% dacht ik)
rkr
3rd Gear member
Berichten: 381
Lid geworden op: 28.08.2006 - 10:39
Locatie: Zuid-Limburg

waal70 schreef: 12.03.2024 - 12:35 Ik heb beide spanningsniveaus wel eens in de gaten gehouden, via OBD-poort en app. Het laden van de accu's gebeurt afzonderlijk, hoewel soms wel gelijktijdig (lekker cryptisch he). Tijdens het rijden verspringen de voltages naar rond de 14,5V (volgens mij een indicatie voor bijladen). Soms alleen hoofdaccu, soms alleen hulpaccu, soms allebei.
Lijkt mij dat een 'voeding' van de ene accu naar de andere niet waarschijnlijk is, ook vooral omdat daarvoor de spanning ontbreekt.

BMS wordt gebruikt om de state of charge in de gaten te houden (percentage vulling). Volgens mij zit er periodiek ook een soort 'refresh' aan vast. Wat ik begrijp is dat de SoC rond de 85% wordt gehouden (kennelijk optimaal voor stop/start accus) en periodiek wordt dat naar 100% opgevoerd. Dat schakelen en de momenten waarop heeft vanalles te maken met de conditie van je accu, dus daarom reset bij een andere accu (want andere eigenschappen en dus andere intervallen)

Je hulpaccu is een 'ordinaire' accu, dus kan gewoon gemonitord worden adhv spanning. Bij een originele Volvo-accu zit ook een datumindicatie in de minpool gestanst (a la banden, dus 0813 is week 8 2013)

Indicaties dat je hoofdaccu achteruit gaat zijn het niet enabled zijn van start/stop (dat stopt onder de 72% dacht ik)
Dank Waal70 voor de info! Zag van de week bij de V60 T5 (2019) van mijn zoon dat het aansluitpunt voor de accu-oplader de pluspool van de HULP-accu is. De startaccu zit achter in de laadruimte weggewerkt. Deze werkwijze staat ook in de handleiding. Blijkbaar zitten hier hulp- en startaccu dan wel in een circuit.
2006-2022:
Volvo S70 sept. 1997, model 1998, 2.5 10V., Uranus 16’’ met 205/55 Michelin Primacy 3, Midnight blue, 333.500 km: een plaatje!

Vanaf 2022:
Volvo V70 Polar+, november 2016, 2.0 T4 handgeschakeld, B4204T19, Onyx black
Plaats reactie

Terug naar “V70/XC70 vanaf MY2008”