De meningen verschillen of het kan :
Om maar met de deur in het Volvo-huis te vallen, 5W40 gebruiken boven de 200.000 km volgens specificatie zou je de W30 moeten gebruiken maar diverse andere Volvo V50 gebruikers zeggen dat het geen kwaad kan vanwege de hoge km stand.
Wat is jullie mening ?
Terminator
V50 boven de 200.000 km (5W30) —-> (5W40)
- fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 27649
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
Kwaad kan het zeker niet.
De vraag is, waarom zou je het willen? Heb je olieverbruik of ben je bang dat dit gaat gebeuren?
De vraag is, waarom zou je het willen? Heb je olieverbruik of ben je bang dat dit gaat gebeuren?
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
-
- 1st Gear member
- Berichten: 21
- Lid geworden op: 17.12.2021 - 19:41
Nog niet, maar als het zover is probeer ik zeker de W40
- raspaardje
- 6th Gear member
- Berichten: 2792
- Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
- Locatie: Regio Utrecht
Heb altijd Kroon 5W40 in mijn 2.0 benzine gehad, van 68k t/m 208k km
Hier geen slag verkeerd mee geslagen.
Hier geen slag verkeerd mee geslagen.
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
2006 Saab 9-3 Cabrio 1.9 TiD Vector 20 Years Edition Hirsch - Electric Blue
2006 Saab 9-3 Cabrio 1.9 TiD Vector 20 Years Edition Hirsch - Electric Blue
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 324
- Lid geworden op: 16.01.2007 - 22:45
- Locatie: Best
De W hoort trouwens bij de 5 “Winter”. De 30/40 is een maat voor de viscositeit bij hogere temperaturen. Ik ben ervan overtuigd dat 40 beter is voor de motor, maar 30 zou een grammetje CO2 kunnen schelen door iets lagere wrijving. Sinds de introductie van de dunne 30 en zelfs 20 olie zijn er heel veel fabrikant eigen specificaties gekomen om problemen te voorkomen. Voor circuit gebruik is er niet voor niets 10w60 racing oil. Goede bescherming bij hoge temperaturen.
-
- 4th Gear member
- Berichten: 556
- Lid geworden op: 13.04.2010 - 20:33
100% eens , kan gewoon en wellicht zelfs beterVolvolof schreef: ↑13.03.2024 - 19:03 De W hoort trouwens bij de 5 “Winter”. De 30/40 is een maat voor de viscositeit bij hogere temperaturen. Ik ben ervan overtuigd dat 40 beter is voor de motor, maar 30 zou een grammetje CO2 kunnen schelen door iets lagere wrijving. Sinds de introductie van de dunne 30 en zelfs 20 olie zijn er heel veel fabrikant eigen specificaties gekomen om problemen te voorkomen. Voor circuit gebruik is er niet voor niets 10w60 racing oil. Goede bescherming bij hoge temperaturen.
- fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 27649
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
5W30 is een behoorlijk normale olie qua "dikte" en met normaal gebruik prima toereikend voor het Nederlands klimaat.
Staan op internet mooie grafieken van het temperatuurbereik van de verschillende oliën.
10W60 is in ieder geen vergelijking voor een auto die normaal wordt gebruikt.
Zolang de auto geen olie verbruikt of er geen andere redenen zijn om "over te stappen" naar een iets dikkere olie zou ik het gewoon bij 5W30 laten.
Het is tenslotte geen 5 of 0W20 wat erin zit
Staan op internet mooie grafieken van het temperatuurbereik van de verschillende oliën.
10W60 is in ieder geen vergelijking voor een auto die normaal wordt gebruikt.
Zolang de auto geen olie verbruikt of er geen andere redenen zijn om "over te stappen" naar een iets dikkere olie zou ik het gewoon bij 5W30 laten.
Het is tenslotte geen 5 of 0W20 wat erin zit
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
- corsa_gsi
- 4th Gear member
- Berichten: 691
- Lid geworden op: 03.01.2020 - 10:47
- Locatie: Regio Rotterdam
- Contacteer:
Hier Kendall GT-1 Racing Green 20w50 in de race auto.
In de Volvo de aanbevolen 5w30 en in de Astra een 5w40, beiden Shell Helix Ultra.
----------
Cars:
Volvo V50 T5 Kinetic 2011 Zilver
Opel Astra F Sedan CDX 1.6 16v Nautilus Blauw uit 1997 op LPG
Opel Corsa B GSi C20LET Sunrise Orange uit 1996 met 575pk.
Opel Vectra B Caravan Sport Edition 3.0 V6 Automaat uit 2000 op LPG (Verkocht)
Cars:
Volvo V50 T5 Kinetic 2011 Zilver
Opel Astra F Sedan CDX 1.6 16v Nautilus Blauw uit 1997 op LPG
Opel Corsa B GSi C20LET Sunrise Orange uit 1996 met 575pk.
Opel Vectra B Caravan Sport Edition 3.0 V6 Automaat uit 2000 op LPG (Verkocht)