verbruik V50 en verstuivers

Geleverd vanaf 2003
Plaats reactie
trekdrop
1st Gear member
Berichten: 24
Lid geworden op: 01.09.2023 - 17:58

Recentelijk sprong onze v50 in limp modus. 'motor service vereist' en 'anti-skid service vereist'. Hij liep duidelijk op 3 cylinders en ging niet boven de 2k toeren.

Vida gaf een fout op cylinder 1, 'high to low side short'. Vida had in het verleden op alle cylinders wel al eens een fout gegeven, meestal iets met het buiten de geleerde max/min limiet lopen van de verstuiver in kwestie.

Dat werd verholpen met een flesje injector-reiniger.

Wij kochten deze auto op 72k km. Hij staat nu op zo'n 180k km. Gedurende die tijd was het verbruik eigenlijk altijd zo'n 5,5l/100km. Wat niet zo gunstig is als volvo belooft, maar gunstig genoeg om geloofwaardig te zijn.

Maar goed, nu reed hij niet meer (goed) dus. Omdat alle verstuivers meldingen hebben gehad in het verleden, heb ik besloten alle verstuivers te vervangen. Dit kostte mij EUR 230 per verstuiver, nieuw, voor VDO verstuivers.

Dit vervangen is overigens echt een klusje van niets. Het meest lastige was nog het schuim wat om e.e.a. gepakt zit, om dat er netjes uit te krijgen. En bij het terugklikken van de retourleiding brak er een koppelstukje af, waardoor er een nieuwe retourleiding nodig was (EUR 69, bij Volvo).

Dus vervangen, starten.. hij liep wat onrustig en heeft nog een km of 50 wat gesputtert, maar toen was het over. Sindsdien loopt hij weer prima.

We hebben er inmiddels 2 tanken diesel weggereden en het gehele rijgedrag is verbeterd. Hij trekt beter, en bij lastwisselingen had ie vroeger de neiging wat te schokken, is fors minder geworden.

Nu de reden voor dit hele verhaal.. het verbruik blijft nu hangen op 4,2l/100km. Dat is toch een aanzienlijke besparing.


Wat is een normaal verbruik voor een V50 d2 de 1600 diesel, 2e versie, zonder ERG klep etc.

Dan een andere vraag; deze verstuivers moesten volgens de verkopende site nog 'ingeleerd' worden. Ik heb een DICE, dus ik heb vDash gedownload en daar een account aanemaakt. Voor e15 kun je dan je verstuivercodes in de ECU zetten. Dit heb ik gedaan. IS dat het hele 'inleerproces', of zijn er nog stappen te ondernemen?

Over het algemeen: als je zo'n verstuiver-fout hebt met dat hij buiten z'n geleerde waardes loopt , kan ik maar 1 advies geven: vervang alle verstuivers. Het was bij ons dé reparatie met het meest positieve effect ooit.
Gebruikersavatar
Longone
5th Gear member
Berichten: 1069
Lid geworden op: 10.08.2006 - 12:02

trekdrop schreef: 05.09.2023 - 17:05 Wij kochten deze auto op 72k km. Hij staat nu op zo'n 180k km. Gedurende die tijd was het verbruik eigenlijk altijd zo'n 5,5l/100km. Wat niet zo gunstig is als volvo belooft, maar gunstig genoeg om geloofwaardig te zijn.
Geen enkele autofabrikant "belooft" iets.

Het zijn theoretische waarden die je onder maximaal gunstige omstandigheden (opgewarmde motor, harde banden, rechte stukken, 80 km/u, airco uit, lichtgwicht bestuurder, geen passagiers en belading etc.) zou moeten kunnen halen.

Als je bijvoorbeeld vaker kleinere stukjes gaat rijden en wat "sportiever" gas gaat geven wordt het verbruik veel hoger.
Gebruikersavatar
wobbut
2nd Gear member
Berichten: 67
Lid geworden op: 18.11.2018 - 13:16
Locatie: 's-Hertogenbosch

Wij zitten ook op een verbruik van 4.2l/100km met nieuwe injectoren. Waren hier rond de 200k km aan de beurt. Afgelopen 60k km wel voornamelijk langere snelwegritten. Kost wat, maar... 😆
'08 Volvo V70 2.5T Geartronic (Obbetuning)
'10 Alfa Romeo MiTo 1.4 TCT

Actueel verbruik V70 | Afbeelding

-----
'12 Volvo V50 D2 Limited Edition (Obbetuning)
trekdrop
1st Gear member
Berichten: 24
Lid geworden op: 01.09.2023 - 17:58

Kijk.. da's een reactie waar ik wat mee kan. 4,2l/100km is dus niet abnormaal hoog of laag. Dank!
Gebruikersavatar
Longone
5th Gear member
Berichten: 1069
Lid geworden op: 10.08.2006 - 12:02

trekdrop schreef: 07.09.2023 - 16:27 Kijk.. da's een reactie waar ik wat mee kan. 4,2l/100km is dus niet abnormaal hoog of laag. Dank!
Dat is zo laag dat ik vermoed dat het afgelezen is van de veel te optimistische boordcomputer.

Als je aan de pomp gaat meten (werkelijke aantal liters en kilometers) kom je waarschijnlijk uit op 4,6 a 4,7 l/100km.
Gebruikersavatar
wobbut
2nd Gear member
Berichten: 67
Lid geworden op: 18.11.2018 - 13:16
Locatie: 's-Hertogenbosch

Nope, gemeten aan de pomp. Bovendien is dit het gemiddelde over alle km's sinds de aanschaf. Sommige tankjes zijn nog een stuk zuiniger. Maar hierbij zit ook met 130km/u en dakkoffer naar Italië. Bijgehouden in een uitgebreide xls en in Spritmonitor. Voor de boodschappen gebruiken we een andere auto, de Volvo rijdt dus geen korte stukken. Een rustige rijstijl en goed anticiperen doen de rest.
'08 Volvo V70 2.5T Geartronic (Obbetuning)
'10 Alfa Romeo MiTo 1.4 TCT

Actueel verbruik V70 | Afbeelding

-----
'12 Volvo V50 D2 Limited Edition (Obbetuning)
trekdrop
1st Gear member
Berichten: 24
Lid geworden op: 01.09.2023 - 17:58

In mijn geval klopt de opmerking wél, ik heb het over de door de auto weergegeven waarde. Verder is het niet superrelevant voor de vraagstelling; ik zag een grote daling in verbruik. Groter dan ik verwacht had.

Dat triggert bij mij de vraag of er nog meer nodig is dan de injectorcodes met vDASH erin zetten. De vraag is dus: is dat alles?
sunstriker
1st Gear member
Berichten: 29
Lid geworden op: 08.06.2023 - 12:41

Hey trekdrop, bedankt om te antwoorden op mijn thread, dat geeft me meer vertrouwen in die VDO verstuivers.
om op je vraag te antwoorden: je moet de leercurve via Vida resetten. Je hebt enerzijds de vaste afwijking van de verstuiver die je met Vdash hebt geprogrammeerd, maar de ECU stuurt die waarde ook bij (die befaamde offset) naargelang het rijgedrag, brandstof, slijtage etc.
Dit aanpassingsproces loopt constant maar de 'grove' marges moet je via een procedure inrijden. Vida legt het allemaal uit: je reset de waarde en dan ga je een testrit doet waarbij je herhaaldelijk naar 2500rpm gaat en dan laat bollen. Dit moet je een aantal keer doen zodat de ECU terug de grove parameters kan bepalen. Nu, aan je verhaal te horen werkt je auto nu prima, maar het is misschien de moeite om eens te doen om alles terug perfect in te stellen?
trekdrop
1st Gear member
Berichten: 24
Lid geworden op: 01.09.2023 - 17:58

Dank voor je antwoord, daar kan ik wat mee!

Waar kan ik dit in vida vinden?

Ik verwacht er niet veel van omdat, zoals je al aangeeft, dit proces continu draait.

mbt. de verstuivers; het zijn dezelfde als die Volvo zelf monteert. Ze zijn ook nieuw, niet refurbished of ander geneuzel, geewoon nieuw. Exact hetzelfde als de oorspronkelijke. Serienummers en codes ook nagenoeg gelijk.
QR-code op de verstuivers gaat naar zelfde wesite, enz.

We zijn een paar tanks verder en het verbruik is nu blijven steken op 4.7l/100km, daar waar we eerder vrij contant 5.6/100 haalden.

Is een significant verschil. Blij mee.

Ik wil het graag allemaal correct doen, dus ga ik op zoek naar waar ik deze procedure kan vinden.
sunstriker
1st Gear member
Berichten: 29
Lid geworden op: 08.06.2023 - 12:41

Da's mooi. Ondertussen heb ik ook een nieuwe roetfilter geplaatst en daar waren ze op de technische controle helemaal blij mee. Verbruik zit hier nu rond 5.3L/100km, we doen best wel wat stadsverkeer. Ik denk daarvoor dat die op 6.5L stond, maar ik ben niet zeker. Ik reed niet lang met deze wagen voor ik de injectoren verving. Het werkelijk verbruik ligt iets hoger maar da's meestal zo. Ik weet dat ik nu heel laat antwoord maar ik hoop dat bij jou ook alles goed gekomen is.
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”