Kofferdeur krakend geluid

Rubriek voor de XC40, Kijk voor de Full Electric modellen ook in het elektrische board
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 27654
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Is een ongewenste product eigenschap.
Aanspraak maken op coulance.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
V40 T3 Polar+ Sport 2019
BMW Z4 2007
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 6930
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

Heeft zich bij de V60 als eerste geopenbaard; andere modellen volgen nu.
Er zijn al behoorlijk wat vervangingen uitgevoerd inmiddels; het merendeel obv deels coulance.
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder en heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. met veel lekkers (V40 CC MY18, Denim Blue)
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, Peugeot 208
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 2792
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

Amphion schreef: 03.12.2023 - 10:14 Ik blijf het veel te vroeg vinden na 3,4 jaar om met zo een problemen opgezadeld te zitten. Als je met een coulance regeling bedoelt dat ze tussenkomen voor het kofferprobleem. Tja, ze stellen voor de helft te betalen. Maar ik heb problemen met het feit dat dit blijkbaar een behoorlijk ernstig GEKEND probleem is. Ik noem zoiets fabrieksfouten en zou gratis moeten vervangen worden voor wagens jonger dan 5 jaar.
Volledig mee eens.
De huidige opstelling van Volvo en vele dealers vind ik dan ook stuitend.
En "iedereen" lijkt het maar te slikken, we moeten dit maar normaal gaan vinden?
Dit soort onderdelen horen simpelweg niet na zo'n korte tijd kapot te gaan. Punt.

Ze gaan aan mij een taaie hebben als mijn kofferbakveren wederom defect raken en ik met een rekening geconfronteerd word.
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
2006 Saab 9-3 Cabrio 1.9 TiD Vector 20 Years Edition Hirsch - Electric Blue
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 6930
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

Eens, maar het is (momenteel) wat het is. Je hebt weinig keus.
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder en heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. met veel lekkers (V40 CC MY18, Denim Blue)
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, Peugeot 208
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

Als dit inderdaad een constructie fout betreft, zou coulance zelfs na 2 jaar niet eens nodig zijn. Volvo garandeert toch levenslange garantie, op originele Volvo onderdelen??? :-O
Dus gratis vervangen van de beide hefveren, lijkt me dan een logische, en klantvriendelijke zet.
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 27654
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Hans, volgens mij is het een levenslange garantie op onderdelen bij een reparatie en niet bij een defect onderdeel in of na de garantieperiode.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
V40 T3 Polar+ Sport 2019
BMW Z4 2007
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 2792
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

teebee schreef: 05.02.2024 - 14:32 Eens, maar het is (momenteel) wat het is. Je hebt weinig keus.
Je hebt weinig keus in de zin dat het gemaakt dient te worden.
Maar je hebt wel een keus om hiermee naar bv. de BOVAG Geschillencommissie te stappen.
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
2006 Saab 9-3 Cabrio 1.9 TiD Vector 20 Years Edition Hirsch - Electric Blue
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 2792
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

lint schreef: 05.02.2024 - 16:22 Hans, volgens mij is het een levenslange garantie op onderdelen bij een reparatie en niet bij een defect onderdeel in of na de garantieperiode.
Dat kwam hier laatst voorbij ja; dat je deze garantie zo moest lezen.
Als een onderdeel waar geen onderhoud voor is voorgeschreven voor een tweede keer in afzienbare tijd vervangen dient te worden lijkt het me dat het toekennen van een wettelijke garantie best kans maakt. Moet je wel je best voor doen want Volvo doet helaas vaak niks behalve een dikke factuur sturen.
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
2006 Saab 9-3 Cabrio 1.9 TiD Vector 20 Years Edition Hirsch - Electric Blue
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 6930
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

raspaardje schreef: 05.02.2024 - 16:42
teebee schreef: 05.02.2024 - 14:32 Eens, maar het is (momenteel) wat het is. Je hebt weinig keus.
Je hebt weinig keus in de zin dat het gemaakt dient te worden.
Maar je hebt wel een keus om hiermee naar bv. de BOVAG Geschillencommissie te stappen.
Precies, het moet gemaakt worden. In die zin heb je weinig keus.
Een geschillencommissie-traject moet je wel ‘zin’ in hebben, het is maar de vraag of je uiteindelijk in het gelijk wordt gesteld.
Ook nog kans dat de verstandhouding met je dealer daar onder lijdt.
Doet niets af aan het feit dat het euvel niet voor zo mogen komen binnen, laten we zeggen 10 jaar.
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder en heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. met veel lekkers (V40 CC MY18, Denim Blue)
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, Peugeot 208
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

De verstandhouding met mijn dealer is zeer goed. Dus eerst een mail, en een gesprekje. Dan zal ik eerst de uitkomst van zo,n gesprek afwachten. Daarna kijken (na een vervanging van de defecte hefveren) naar het % bij een eventuele coulance. En als dat niet naar tevredenheid word afgehandeld, (via Volvo) is er als laatste, altijd nog een weg naar b.v. Bovag als bemiddelaar. Maar voorlopig werkt de achterklep nog.... :)
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 2792
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

Bovag is geen bemiddelaar, maar goed.

Denk dat er heel veel mensen een goede verstandhouding hebben met hun dealer maar dat een dealer geen precedent wil/kan scheppen. Dan hebben ze financiële ondersteuning vanuit Volvo NL nodig en dat krijgen ze niet.
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
2006 Saab 9-3 Cabrio 1.9 TiD Vector 20 Years Edition Hirsch - Electric Blue
Hub1957
2nd Gear member
Berichten: 75
Lid geworden op: 22.09.2020 - 20:35

Zoals velen reeds hebben opgemerkt is de (elektrische) achterklep bij Volvo een puntje van zorg.
Ook bij mijn XC 40 is na 3 jaar de noodzaak voor vervanging.
Mijn Volvo garage wist mij te vertellen dat Volvo Nl een coulanceregeling hanteert van kilometers en ouderdom auto.
Bij mijn XC 40 was dat 56587 en 38 maanden na aflevering (jan2021).
Uiteindelijk levert dat een coulance korting op van 60%.
In mijn ogen alleszins redelijk.
Eindfactuur: 332,36 euro voor 2 nieuwe aandrijfeenheden elektrische achterklep incl. montage en btw :)
En uiteindelijk een uitstekende werkende achterklep met garantie!!
pavementpounder
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 18.11.2023 - 10:53

Ik was het die 1 veer zelf heb vervangen half jaar terug, 1 van Alie expres en het werkt nog steeds zoals het hoort. Niks mis mee. Auto word dagelijks gebruikt, zo ook de achterklep bijna dagelijks.
2020 XC40 T3,
2014 Nissan Leaf,
1991 Chevrolet pickup 8,1 liter V8 80mm turbo, 890 pk, 875nm, 12 sec 1/4mile
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

Bij mij werkt de achterklep ook na 3½ jaar nog naar behoren. Al kraakt de hefcilinder rechts, al een beetje vanaf het begin. We gaan het zien, hoelang hij nog goed blijft werken. ;)
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Gebruikersavatar
Lucky7Seven
1st Gear member
Berichten: 25
Lid geworden op: 05.07.2023 - 13:53

Hoi hoi
voor wat betreft de hefcijlinders, las ik op buitenlands forum, dat het komt door vocht in de koker, waardoor roest op motor
Er schijnt een hack te zijn door onderin ergens een gaatje te boren. Als iemand ergens een exploded vieuw kan vinden zou dit misschien iets zijn. om uit te proberen.

Mij is nl. wel opgevallen, dat na regen of wassen er bij de klep openen water in de dikke buis loopt.
ik ga eerst kijken of ik hier iets tegen kan bedenken. BV vaseline of een hoes oid

greetz wim
Als het niet wil zoals het moet, dan moet het maar zoals het wil
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 6930
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

Vocht is de boosdoener, dat was al bekend.
Opvallend is de constructie echter: bij het originele model schoof het onderste segment in het bovenste, dan zou je verwachten dat in watering tot een minimum wordt beperkt. Maar toch sneuvelden deze modellen (als gevolg van vocht?). Bij het nieuwe model in de constructie andersom: het bovenste segment schuift in het onderste, waarbij je dus zou kunnen verwachten dat in watering eerder het geval zou zijn.
Toch is er blijkbaar een reden geweest om het model te wijzigen …..
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder en heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. met veel lekkers (V40 CC MY18, Denim Blue)
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, Peugeot 208
Gebruikersavatar
Rogier64
4th Gear member
Berichten: 905
Lid geworden op: 10.04.2006 - 21:57
Locatie: Achterhoek

raspaardje schreef: 05.02.2024 - 16:46 voor een tweede keer in afzienbare tijd vervangen dient te worden
Helaas is de garantie niet overdraagbaar, vorige eigenaar heeft nieuwe veren gemonteerd gekregen binnen de 2 jaar na afleveren, waarschijnlijk onder garantie.Nu is mijn auto een kleine 4,5 jaar oud en weer is een veer defect, nou ja, kraakt hevig. Heb een onderhoudsbeurt gepland staan in juni. Heb de vraag openstaan om een 'nette' prijs te maken als ik ook de bak laat flushen. We gaan ons best doen was het antwoord. Maak het nog wel concreet aan de vooravond van de beurt. Maar goed, wil je opgelost hebben, vrees ik dat het altijd weer meer kost dan je in gedachten hebt. Welke levenslange Volvo garantie geldt daarna dan? Lijkt mij dat de veren een slijtageonderdeel is. Alleen komt de slijtage wel veel eerder dan je mag verwachten.
2020 Volvo V60 T4 Inscription Polestar Engineered Alderbastend compleet
V40 T3 Dynamic Edition Geartronic IntelliSafe Pro MY2019
V70LE T4 PowerShift, MY2012, Family Line, Driver Support Line
V70 2.0D, MY2009 Prof. Tunex
V70 T5 aut, MY2001 Full Options
V70 2.5 Europa, MY1998
Gebruikersavatar
LvdK
1st Gear member
Berichten: 21
Lid geworden op: 15.01.2024 - 20:39
Locatie: Friesland

Lucky7Seven schreef: 23.04.2024 - 15:28 Hoi hoi
voor wat betreft de hefcijlinders, las ik op buitenlands forum, dat het komt door vocht in de koker, waardoor roest op motor
Er schijnt een hack te zijn door onderin ergens een gaatje te boren. Als iemand ergens een exploded vieuw kan vinden zou dit misschien iets zijn. om uit te proberen.

Mij is nl. wel opgevallen, dat na regen of wassen er bij de klep openen water in de dikke buis loopt.
ik ga eerst kijken of ik hier iets tegen kan bedenken. BV vaseline of een hoes oid

greetz wim
Ik ben er al mee bezig geweest en het was succesvol ! Nu al 3 weken geen krakend geluid meer !

Mijn Volvo uit 2020 kreeg last van een krakend geluid uit de rechter elektrische hefcilinder van de achterklep.
De hefcilinder is niet te openen om te smeren oid en het wordt geadviseerd om beide cilinders te laten vervangen. Sommige mensen betalen het volle pond hiervoor, anderen betalen minder agv een coulance regeling van Volvo.
Omdat ik deze Volvo nog geen een half jaar heb en niet bij een Volvo dealer gekocht heb, zal ik zeer waarschijnlijk niet voor een coulance regeling in aanmerking komen.
Dus besloot ik maar zelf aan de gang te gaan. In orde was de boel toch al niet dus veel erger kon het niet worden.

Zo'n hefcilinder bestaat in het algemeen uit een elektromotor, een vertragingsbak met spindel en 1 (of meer?) zware veren.
Bovenin waar de bedrading naar binnen loopt, zit het motortje met daaraan vast een vertragingsbakje dat een spindel aandrijft.
In het onderste gedeelte zit de veer met spindel. Door binnenkomend vocht gaat de boel roesten en zal alles tegen elkaar gaan schuren.
Het geluid is krakend en knarsend en lijkt niet op een defect motortje, maar meer op delen die tegen elkaar schuren zonder smering. Dus als er smeermiddel naar binnen kan hebben we een kans de boel te verhelpen.

Wat ik heb gedaan:
Ik heb gaatjes van 5 mm geboord in het onderste aluminium gedeelte van de hefcilinder waar de zware veer in zit. Eén gaatje onder en eentje halverwege de onderste buis.
En dan met een spuitbus multispray smeermiddel met zo'n rood slangetje door de gaatjes heen alle kanten op gespoten.
Dit doe je uiteraard met de klep open waardoor nu eerst het smeermiddel naar met motorgedeelte zakt. Heb geduld en laat de olie 10 minuten of langer zakken.
Daarna spuit je weer olie in de gaatjes en doe je de klep dicht waardoor de olie nu in de hefcilinder naar beneden zakt. Wacht weer 10 minuten of langer.
Ik heb dit een paar keer moeten herhalen voordat ik goed resultaat had. Er kan wat bruin smeermiddel met roestprut uit de gaatjes komen maar dat veeg je gemakkelijk weg uit het gootje.

Hieronder wat foto's van de geboorde gaatjes. Eén gaatje halverwege en één gaatje onder.
Boor RUSTIG met een laag toerental door het aluminium. Het kan zijn dat je met je 5mm boortje na de aluminium wand precies op een winding van de veer stuit. (had ik ook)
Dat is niet erg want je boort echt niet gemakkelijk deze zware stalen veer kapot, er komt hoogstens een schrammetje op.
Je kan dan het gaatje met een priem oid wat oprekken of een nieuw gaatje er vlak naast boren.
Het gaat erom dat je het rode slangetje van de spuitbus gemakkelijk naar binnen kunt duwen en heen en weer kunt bewegen om in verschillende richtingen te kunnen spuiten.
gaatje onder.jpg
gaatje halverwege.jpg
overzicht.jpg
De gaatjes komen bij gesloten klep vanzelf afwaterend, dwz ze wijzen dan naar onderen naar het afwateringsgootje.
Maar ik wilde ze toch wel dicht hebben en na ontvetten heb ik breed zwart isolatie tape ter hoogte van de gaatjes om de cilinder gewikkeld.
Staat goed, je ziet er niks van.
Tape is gemakkelijk te verwijderen indien er later weer opnieuw gesmeerd moet worden.

Het gebruikte multispray smeermiddel in spuitbus had ik nog staan van Motip, maar ook andere merken hebben dergelijke sprays. Wel opletten dat het met zo'n slangetje werkt.
(standaard WD40 lijkt mij minder geschikt omdat het niet een echt smeermiddel is maar meer een vochtverdrijver)

En nu na al 3 weken is de boel NOG STEEDS helemaal stil !

Uiteraard hoop ik dat deze goedkope oplossing lang goed zal blijven gaan, de tijd zal het leren...
Ik hoop dat mensen hier wat aan hebben, garantie kan ik vanzelfsprekend niet geven en het is natuurlijk je eigen risico om dit ook zo te proberen.
Maar NEE heb je al, JA kun je krijgen toch ?
Ik heb ook het idee dat je niet te lang moet wachten wanneer het gekraak gaat optreden. Smeren helpt , maar als de boel al bijna kapot geroest is niet meer...

Nu rest nog een preventieve oplossing om te zorgen dat regenwater niet meer gemakkelijk de hefcilinder kan binnenlopen.
Daar heb ik misschien ook een idee voor.
Wordt vervolgd !
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
- Volvo XC40 T2 R-Design, 2020 -
Gebruikersavatar
Dahhri
2nd Gear member
Berichten: 63
Lid geworden op: 21.01.2010 - 16:26
Locatie: Nijmegen

LvdK schreef: Ik ben er al mee bezig geweest en het was succesvol ! Nu al 3 weken geen krakend geluid meer !
Dank voor deze tip en beschrijving! Ik heb onlangs beide veren van de klep ook moeten laten vervangen. Maar de wagen is inmiddels 13 jaar oud, dus dat was niet zo'n ramp. Ze kraakten al zéér lange tijd op een onhebbelijke manier, maar nu gaven de motoren de geest waardoor de klep steeds halverwege stopte of helemaal niet meer dicht of open wilde. Goede reden om de hele bliksemse boel te laten vervangen.
Als het kraken ooit weer begint pak ik jouw tip erbij!

Volvo XC60 3.2 AWD Summum MY12
lease VAG product
Volvo V70 D2 MY14
Volvo V70 2.4 MY00
Alfa Romeo 159 SW
Alfa Romeo 164 Super 2.0 TwinSpark
FLITS34
2nd Gear member
Berichten: 150
Lid geworden op: 19.07.2023 - 01:47

Voor een “niet zo handige doe het zelfer” misschien wat risico vol, maar bedankt voor de tip en de uitvoerige beschrijving met foto’s! .
En idd als ze toch al niet meer goed functioneren is het zeker het proberen waard en kan het je mogelijk enorme kosten schelen.
164 GLE > 264 GLE > 240 > 740 GL > S80 V8 > 760 GLE > XC90 V8 > XC40 T4 R design
Plaats reactie

Terug naar “XC40”