Versterkte koppeling voor S40 T5, maar welke koppeling?

Alles over motortuning van je Volvo. Houd er rekening mee dat door tuning van je Volvo elke aanspraak op garantie van de dealer of Volvo AB vervalt. Richtlijnen van Volvo zijn hier zeer strikt over.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Memebot
1st Gear member
Berichten: 45
Lid geworden op: 10.08.2016 - 16:23
Locatie: Lelystad

Hallo allemaal

Onlangs heb ik een Volvo S40 T5 gekocht waar ik erg blij mee ben.

Helaas is wel de koppeling aan vervanging toe en ben ik aan het kijken voor een versterkte koppeling.

Mijn oog is op het volgende onderdeel gevallen: Sachs 001115.999991

Heeft iemand hier ervaring mee? En zijn er wellicht goede beter betaalbare alternatieven?
Ik zie inmiddels door de bomen het bos niet meer en vanwege de tuning is een versterkte koppeling toch echt nodig.
Bij voorbaat dank voor het mee denken en eventueel advies.

Gr Chris.
erichendri
3rd Gear member
Berichten: 334
Lid geworden op: 26.07.2017 - 22:25
Locatie: Doorn

Hoezo tuning?
De koppeling beschermd ook de versnellingsbak.
Zet je er een zwaardere koppeling in dan kan het gebeuren bij capriolen dat je je bak sloopt ipv de goedkopere standaard koppeling.

Eric
Gebruikersavatar
Memebot
1st Gear member
Berichten: 45
Lid geworden op: 10.08.2016 - 16:23
Locatie: Lelystad

Hoi Eric,

Bedankt voor je reactie.

Ik ben niet van plan "capriolen" uit te halen, dus dat scheelt.

Dat gezegd hebbende blijft mijn vraag staan en ben ik benieuwd of er iemand ervaring heeft met genoemde Sachs koppeling.
Gebruikersavatar
Memebot
1st Gear member
Berichten: 45
Lid geworden op: 10.08.2016 - 16:23
Locatie: Lelystad

Inmiddels heb ik advies gevraagd bij een verkopende partij.
Zij geven aan dat ook de NRC koppeling set erg goed is, en deze zou geschikt zijn voor daily driving en tot 600nm koppel kunnen hebben.
Het gaat om het volgende product:

https://www.twee-massa-vliegwiel.nl/578 ... s80-detail

Artikelnummer: 001115.999991-FW-NRC

Om even aan te geven dat ik serieus ben wat betreft het vervangen van de koppeling, ik wil het eigenlijk deze week binnen hebben zodat ik het dit weekend allemaal kan monteren.
Hopelijk is er iemand die een passend advies kan geven of andere tips heeft. Bij voorbaat dank!
Gebruikersavatar
Memebot
1st Gear member
Berichten: 45
Lid geworden op: 10.08.2016 - 16:23
Locatie: Lelystad

NRC clutches krijgt zie ik nu heel slechte reviews.

Ik ben dan ook helaas nog niet verder gekomen. Ik hoop nog steeds op advies.

Bij voorbaat dank!
Gebruikersavatar
corsa_gsi
4th Gear member
Berichten: 691
Lid geworden op: 03.01.2020 - 10:47
Locatie: Regio Rotterdam
Contacteer:

Rij al jaren met Sachs Performance in de Corsa altijd zonder problemen.
En dat met vermogens van boven de 500pk.
----------
Cars:
Volvo V50 T5 Kinetic 2011 Zilver
Opel Astra F Sedan CDX 1.6 16v Nautilus Blauw uit 1997 op LPG
Opel Corsa B GSi C20LET Sunrise Orange uit 1996 met 575pk.
Opel Vectra B Caravan Sport Edition 3.0 V6 Automaat uit 2000 op LPG (Verkocht)
Gebruikersavatar
Memebot
1st Gear member
Berichten: 45
Lid geworden op: 10.08.2016 - 16:23
Locatie: Lelystad

Inmiddels zit de koppeling van Sachs Performance erin, dus de verzwaarde koppeling met LUK vliegwiel voor een Ford Focus MKII.
Het rijdt en schakelt erg goed (toch ook de bakolie maar ververst voor de zekerheid) maar iets om rekening mee te houden is dat het indrukken van het koppeling pedaal nu wel een stuk zwaarder gaat.
Het is dus wel echt even wennen, maar het voelt wel enorm degelijk en sterk aan.
Al met al ben ik er blij mee.
Geen idee of hij door het andere vliegwiel nu sneller door de versnellingen heen trekt, maar met alleen de chiptuning (260 pk / 380nm) red ik met redelijk rustig weg trekken in de 1ste versnelling de 6 sec van 0-100 wel.
Ik gok als ik wat agressiever weg zou trekken dat ik net onder de 6 sec uit zal komen als ik echt mijn best doe.
Al met al wat mij betreft dan ook een aanrader mits je het zwaardere koppeling pedaal niet erg vindt.
Gebruikersavatar
corsa_gsi
4th Gear member
Berichten: 691
Lid geworden op: 03.01.2020 - 10:47
Locatie: Regio Rotterdam
Contacteer:

Die zwaardere koppeling is logisch, want de drukgroep is een stuk sterker dan standaard.
Kwestie van de leg press bij de fitness alleen doen met je linkerbeen.
----------
Cars:
Volvo V50 T5 Kinetic 2011 Zilver
Opel Astra F Sedan CDX 1.6 16v Nautilus Blauw uit 1997 op LPG
Opel Corsa B GSi C20LET Sunrise Orange uit 1996 met 575pk.
Opel Vectra B Caravan Sport Edition 3.0 V6 Automaat uit 2000 op LPG (Verkocht)
Gebruikersavatar
Memebot
1st Gear member
Berichten: 45
Lid geworden op: 10.08.2016 - 16:23
Locatie: Lelystad

Inmiddels een kleine update:

Ik ben achteraf niet tevreden met hoe de koppeling werkt.
Soms blijft mijn pedaal aan de bodem "kleven", voornamelijk als ik op hoog toerental snel wil doorschakelen.

Ik verwacht niet dat de drukgroep van de koppeling hiervan de oorzaak is maar ik durft dat absoluut niet met zekerheid te zeggen.

Als er mensen hier zijn die een idee hebben wat dit kan zijn dan hoor ik het natuurlijk graag.

Gr Chris.
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27642
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Is het systeem wel goed ontlucht?
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
Memebot
1st Gear member
Berichten: 45
Lid geworden op: 10.08.2016 - 16:23
Locatie: Lelystad

Bedankt voor de snelle reactie.
Ik heb inderdaad meerdere keren ontlucht, op de gebruikelijke manier en ook nog daarna met een pompje, dus ik weet vrijwel zeker dat er geen lucht in het systeem zit.
Ook heb ik gecontroleerd op lekkages en ook deze heb ik niet gevonden.
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27642
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Dan zou ondanks het gebrek aan lekkage toch mijn gedachte de koppelings cilinder zijn die slechter begint te worden.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
Memebot
1st Gear member
Berichten: 45
Lid geworden op: 10.08.2016 - 16:23
Locatie: Lelystad

Dat was mijn vermoeden ook.
Is dat de gene die in de versnellingsbak zit? Met andere woorden, is die enigzins makkelijk te vervangen?
Ik kan namelijk alleen een hoofdremcilinder vinden, maar ik neem niet aan dat dat hetzelfde is toch?
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27642
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Deze zit op de versnellingsbak, vaak vooraan aan de linkerzijde vanuit de auto gezien.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
Memebot
1st Gear member
Berichten: 45
Lid geworden op: 10.08.2016 - 16:23
Locatie: Lelystad

Ah top bedankt, ik ben eigenlijk aan het overwegen om die uit voorzorg te vervangen voordat ik de versnellingsbak er weer af trek en een nieuwe drukgroep ga plaatsen.
Laatste vraagje, Weet je hoe dit onderdeel genoemd wordt? Dan kan ik er 1 bestellen.
Nogmaals bedankt voor het mee denken!
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27642
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Je hebt de (hoofd)koppelingscilinder (waar het potje op dit) en de hulpcilinder op de bak zelf.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
Memebot
1st Gear member
Berichten: 45
Lid geworden op: 10.08.2016 - 16:23
Locatie: Lelystad

Top, ik ga bij volvo de part nummers even opvragen en dan ga ik die bestellen en vervangen, hopelijk lost dat het klevende pedaal op.
Ik zal zeker even een update plaatsen zodra ik hier meer over weet. Zal een paar weekjes duren vrees ik.
Gebruikersavatar
Memebot
1st Gear member
Berichten: 45
Lid geworden op: 10.08.2016 - 16:23
Locatie: Lelystad

Inmiddels heb ik de hoofdcilinder van de koppeling binnen (Bosch) en heb ik bij de volvo dealer ook de "veer" van het koppeling pedaal binnen.
Helaas heb ik de cardan as van mijn 940 krom gedrukt (don't ask.........) en aangezien de 940 mijn daily is, zal ik die eerst moeten fixen. Dat ga ik vandaag doen, dus ik hoop eind deze week of anders komende week de onderdelen op de S40 te kunnen vervangen.
Gebruikersavatar
Memebot
1st Gear member
Berichten: 45
Lid geworden op: 10.08.2016 - 16:23
Locatie: Lelystad

Wat een hels karwei was het om die hoofdcilinder van de koppeling te vervangen..... vreselijk.
Maar het is gelukt.
Maar... Helaas blijft mijn koppeling pedaal NOG STEEDS plakken bij snel opschakelen :-(

Ik heb dan ook gisteren een nieuwe koppeling set besteld voor een Ford Focus RS MKII van het merk Luk. (dit merk werd mij aangeraden door mijn monteur).
Ik hoop dat de nieuwe koppeling set mijn problemen eindelijk gaat oplossen..
Fingers crossed...
Gebruikersavatar
Memebot
1st Gear member
Berichten: 45
Lid geworden op: 10.08.2016 - 16:23
Locatie: Lelystad

Kleine update met betrekking tot de koppeling:

Om maar met de deur in huis te vallen:
Kwalitatief Uitermate Teleurstellend.

MAW: De koppeling blijft nog steeds af en toe "plakken".

Dus, voor de 2e keer een compleet nieuwe koppeling set geplaatst, en nog steeds een "plakkend" koppeling pedaal..... :-(
€2000 verder en nog niet opgelost.

Ik zou bijna op willen roepen of er techneut is die mij hier eens bij zou willen helpen, uiteraard tegen betaling.
Ik vrees dat er ergens een rubbertje (hopelijk niet in de bak) is die net niet helemaal goed meer af sluit.
Misschien dat er nog een mechanisme bij het pedaal zit wat het kan veroorzaken?
Ontluchten is het volgens mij niet, dat heb ik nu echt al 10x gedaan (uiteraard van onderaf bij de bak).

De frustratie is redelijk hoog op het moment wat betreft die koppeling... Alle adviezen zijn enorm welkom.

Dank!
Plaats reactie

Terug naar “Tuning (niet optisch)”