Inhouden op de snelweg D6 turbudruk valt weg.

Plaats reactie
volvoben
1st Gear member
Berichten: 25
Lid geworden op: 13.03.2009 - 16:04

Hallo D6 rijders,

Ik heb al een tijdje last dat op de snelweg en bij het optrekken boven de 2,5k toeren de turbodruk van 1,5 bar terugvalt naar 0,8 bar.
Dit merk je doordat de auto nog maar de helft van het vermogen heeft.
En ook niet meer boven de 180kmh komt waar dat voorheen makkelijk 250kmh was.
Het viel mij op door met een OBD dongle en Torque te rijden. met daarop de turbodruk en de roetfilter temperatuur.
Als de turbodruk wegvalt word de temperatuur van normaal (300 graden) (500/600) graden.
Conclusie de druk valt weg maar de injectie blijft wel evenveel diesel injecteren waardoor de roetfilters veel voor hun kiezen krijgen en de temperatuur opdrijft.
Ik heb een afspraak gemaakt met Volservice en Obbe, beiden wisten zij niet van dit probleem.
Ook heb ik met de dealer Henk Scholten een afspraak gemaakt. zij wisten ook niet wat dit kon zijn.
Nadat ik een 850 liefhebber (tuner) had verteld over mijn probleem wees hij me op de lage kwaliteit van de TCV die standaard word gebruikt.
Ik heb een nieuwe TCV besteld voor €26,42 en deze er vanavond tussen geschroefd.
En tot mijn verbazing heb ik de turbodruk weer terug tot 1,54 bar en alle paartjes die daarbij horen.
En nog belangrijker, het roetfilter krijgt geen onverbrande diesel meer te verwerken. en de motor word ook niet meer schraal doordat onverbrande diesel langs de zuigerveren in de motor komt. en de olie verdunt.

Aan iedereen die hier ook last van heeft, probeer dit klepje: het is in 5 min aan te sluiten om het te testen. (even los naast de motor)
Na een kleine testrit met torque weet je of het gewerkt heeft en kan je hem er tussen zetten (15min werk)

https://nl.aliexpress.com/item/40003367 ... pt=glo2nld

Iedereen nog veel fijne kilometers gewenst met jullie Mooie Volvo D6 PHEV
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4634
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Is inderdaad een bekend probleem en je bent dus niet de eerste waarmee dit probleem is opgelost door het vervangen van de TCV.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
shaggymark
Starter
Berichten: 1
Lid geworden op: 20.03.2024 - 12:32

Hallo Ben,

Welke symptomen heb je nog meer uit kunnen lezen? De mijne kan vol gas ongeveer tweederde van de desired boost halen. Daarmee haalt hij net 200 km per uur. Verder staat de wastegate altijd op 100% en accelereert hij van 0-100 in 7.1 seconden. Ook zie ik dat het roetfilter erg vol loopt bij hogere snelheid als ik vermogen vraag.

Ben erg benieuwd naar je antwoord.
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4634
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Ik zou de TCV vervangen als ik jou was. Kun je gewoon overal bestellen van het merk Pierburg. Snelle blik, volgens mij deze: https://www.winparts.nl/motordelen-toeb ... asbaarheid
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
RoaldH
6th Gear member
Berichten: 3919
Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
Locatie: Utrecht

Heb ik een paar jaar geleden ook gehad. Maar volgens mij is de huidige ook weer aan vervanging toe.
2024 Polestar 2 BST 230 Nebula MY24 (in bestelling)
2023 Volvo XC40 Recharge T5 Dark Onyx Black MY24
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
volvoben
1st Gear member
Berichten: 25
Lid geworden op: 13.03.2009 - 16:04

shaggymark schreef: 23.03.2024 - 00:50 Hallo Ben,

Welke symptomen heb je nog meer uit kunnen lezen? De mijne kan vol gas ongeveer tweederde van de desired boost halen. Daarmee haalt hij net 200 km per uur. Verder staat de wastegate altijd op 100% en accelereert hij van 0-100 in 7.1 seconden. Ook zie ik dat het roetfilter erg vol loopt bij hogere snelheid als ik vermogen vraag.

Ben erg benieuwd naar je antwoord.
Wat mij opvalt is als de turbo/regeling goed functioneerd de druk strak 1.5bar aangeeft in torque. doet hij dat niet is er iets niet goed.
helaas was het vervangen van de klep niet de oplossing, of hij is weer stuk. ik heb ongeveer 3 dagen met een goede druk kunnen rijden.
en nu heeft hij weer de zelfde symptomen.
Zie op het plaatje de desired turbodruk vs de echte tubodruk. het toerental van de motor is ongeveer lineair oplopend. en bij ongeveer 3000rpm valt de druk terug naar 0.8 bar. terwijl hij wel meer wenst te hebben. het vreemde is als ik de (Turbo Control Value) uitlees, dan is deze tijdens het opbouwen 100%. maar als de druk wegvalt is deze waarde ook 0%.
Alsof de computer de druk terug regelt zonder dat de desired value dit meekrijgt.
Heeft iemand een idee waar vanaf hier verder te zoeken?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27643
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Heb je nergens een lekkage? Bijvoorbeeld in een slangetje naar het solenoid toe.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
volvoben
1st Gear member
Berichten: 25
Lid geworden op: 13.03.2009 - 16:04

Nee geen lekkages, het is echt een softwarematig probleem waarin iets getriggert word waardoor de duticycle van de tcv van 100% in eens teruggaat naar 0%. Mischien word een overboost waargenomen en wil de ecu de motor beschermen. echter gaat vida niet diep genoeg om dit te kunnen zien. wel zie je de verschillende waardes waardoor je een conclusie kunt stellen. Ik Probeer een afspraak met Obbe te maken, Hopelijk kan de doctor iets dieper kijken en kunnen we het oplossen.
Otto_
Starter
Berichten: 1
Lid geworden op: 16.04.2023 - 17:20

Ben benieuwd!
V60 D6 T.E.
Thvmh
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 10.08.2014 - 14:59

Ik ga vanavond ook maar eens een test rondje maken of dit bij mij ook niet het geval is...
Thvmh
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 10.08.2014 - 14:59

volvoben schreef: 24.03.2024 - 11:35
shaggymark schreef: 23.03.2024 - 00:50 Hallo Ben,

Welke symptomen heb je nog meer uit kunnen lezen? De mijne kan vol gas ongeveer tweederde van de desired boost halen. Daarmee haalt hij net 200 km per uur. Verder staat de wastegate altijd op 100% en accelereert hij van 0-100 in 7.1 seconden. Ook zie ik dat het roetfilter erg vol loopt bij hogere snelheid als ik vermogen vraag.

Ben erg benieuwd naar je antwoord.
Wat mij opvalt is als de turbo/regeling goed functioneerd de druk strak 1.5bar aangeeft in torque. doet hij dat niet is er iets niet goed.
helaas was het vervangen van de klep niet de oplossing, of hij is weer stuk. ik heb ongeveer 3 dagen met een goede druk kunnen rijden.
en nu heeft hij weer de zelfde symptomen.
Zie op het plaatje de desired turbodruk vs de echte tubodruk. het toerental van de motor is ongeveer lineair oplopend. en bij ongeveer 3000rpm valt de druk terug naar 0.8 bar. terwijl hij wel meer wenst te hebben. het vreemde is als ik de (Turbo Control Value) uitlees, dan is deze tijdens het opbouwen 100%. maar als de druk wegvalt is deze waarde ook 0%.
Alsof de computer de druk terug regelt zonder dat de desired value dit meekrijgt.
Heeft iemand een idee waar vanaf hier verder te zoeken?
Ik heb bij mij even een zelfde paar "pull's" gedaan. Kom op het volgende plaatje uit... Ik heb Obbe Tuning erop zitten dus dat verklaar misschien mijn hogere "desire". Al zie ik wel hetzelfde soort gedrag.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Thvmh
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 10.08.2014 - 14:59

Gister de TCV vervangen. Turbo druk is gelijk weer terug en de auto voelt weer zoals het hoort. Echter liep ik net alles nog eens na. De auto heeft stil gestaan en verder alleen elektrisch gereden vandaag. Maar de TCV was gloeiend heet. Nu heb ik even snel met een Multimeter gemeten met de auto dicht en op slot en aan de lader krijgt die TCV een constant voltage van 14V. Dit houd pas op wanneer de auto niet meer aan de lader hangt. Ben toch benieuwd of de TCV morgen niet al kapot is doordat die constant zo warm blijft. Iemand anders dit al eens meegemaakt?
volvoben
1st Gear member
Berichten: 25
Lid geworden op: 13.03.2009 - 16:04

THVMH dat is een goede constatering. ik zal straks ook eens voelen of de TCV heet blijft. ik heb een TCV van IDP gekocht (heavy duty) om te kijken of hij het daar langer goed mee doet. maar dat geeft geen verschil.
Verder lijkt jouw grafiek van de pull nog erger dan bij mij. hij haalt bij jou de desired druk helemaal niet. bij mij haalt hij hem kort tot 2700rpm. en dan valt hij even ver terug als bij jou.
Vandaag bij Obbe de EGR weer aangezet om te kijken of hij mischien een foutmelding in dat gebied zien. Maar de EGR volgt heel netjes de desired value. en de druk blijft wegvallen bij 2700rpm. zonder dat de ecu een melding of rede geeft. ook hebben we de 3 druksensoren gecontroleerd. maar atmosferisch met de motor uit geven ze alle 3 dezelfde waarde. dus waarschijnlijk zijn die nog goed.

Als je bij de rechter TCV de slangen doorverbind (zie foto) met een koppelstukje, (dus de klep er tussenuit haalt) dan krijg ik wel de volle druk die niet wegvalt. Hiermee zijn dus alle hardware problemen uitgesloten. en kan het alleen maar een sensor of ecu probleem zijn. hierna weer teruggezet omdat die klep er natuurlijk niet voor niets zit. Is er iemand die een idee heeft waar verder te zoeken?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Thvmh
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 10.08.2014 - 14:59

volvoben schreef: 18.04.2024 - 18:27 THVMH dat is een goede constatering. ik zal straks ook eens voelen of de TCV heet blijft. ik heb een TCV van IDP gekocht (heavy duty) om te kijken of hij het daar langer goed mee doet. maar dat geeft geen verschil.
Verder lijkt jouw grafiek van de pull nog erger dan bij mij. hij haalt bij jou de desired druk helemaal niet. bij mij haalt hij hem kort tot 2700rpm. en dan valt hij even ver terug als bij jou.
Vandaag bij Obbe de EGR weer aangezet om te kijken of hij mischien een foutmelding in dat gebied zien. Maar de EGR volgt heel netjes de desired value. en de druk blijft wegvallen bij 2700rpm. zonder dat de ecu een melding of rede geeft. ook hebben we de 3 druksensoren gecontroleerd. maar atmosferisch met de motor uit geven ze alle 3 dezelfde waarde. dus waarschijnlijk zijn die nog goed.

Als je bij de rechter TCV de slangen doorverbind (zie foto) met een koppelstukje, (dus de klep er tussenuit haalt) dan krijg ik wel de volle druk die niet wegvalt. Hiermee zijn dus alle hardware problemen uitgesloten. en kan het alleen maar een sensor of ecu probleem zijn. hierna weer teruggezet omdat die klep er natuurlijk niet voor niets zit. Is er iemand die een idee heeft waar verder te zoeken?
Hier trouwens een meting na het wijzigen van de TCV.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
volvoben
1st Gear member
Berichten: 25
Lid geworden op: 13.03.2009 - 16:04

Thvmh Gefeliciteerd. Dan is jouw probleem opgelost.
Welke TCV heb je vervangen? als je voor de motor staat, de linker of de rechter?
Thvmh
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 10.08.2014 - 14:59

volvoben schreef: 19.04.2024 - 19:30 Thvmh Gefeliciteerd. Dan is jouw probleem opgelost.
Welke TCV heb je vervangen? als je voor de motor staat, de linker of de rechter?
Nummertje 19 op dit plaatje. Uit mijn hoofd dus aan de rechter kant maar dan de linker van de twee die daar bij elkaar zitten. Gewoon bij de locale auto materialen groothandel besteld voor 50 euro.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Plaats reactie

Terug naar “S60 / V60 vanaf MY2010 t/m MY2018”