v50 2.0d start niet meer na motoruitval op de snelweg.

Geleverd vanaf 2003
Plaats reactie
Westeru69
Starter
Berichten: 1
Lid geworden op: 05.03.2024 - 08:30

Beste forum-ers,

Na een acute en plotselinge motor uitval midden op de snelweg, is gebleken dat de wagen gedurende vermoedelijke lange tijd in zijn regeneratie cyclus is blijven hangen. Hiervan krijg je als bestuurder overigens geen melding, alleen dat het brandstofverbruik aanzienlijk is van gemiddeld 5,2l/100 naar 7,8l/100 is opgelopen. Na controle bleek dat er 8,5!! liter olie/diesel mengsel in het blok aanwezig was veroorzaakt door het blijvend regenereren van het roetfilter.
de controle verder opgevoerd, intercooler; turbo vol olie/diesel prut de katalysator en het roetfilter zaten potdicht!!
Vervolgens al deze zaken vervangen en de compressie gemeten op de cilinder 1:15 bar 2:15bar 3:16 bar 4:17bar voor zover niks aan de hand...
De wagen startte slecht met wat gebonk en witte rook, bleef erg moeilijk stationair draaien en een in een nivo dalende expansie tankje....witte rook was de aanleiding om eea nog eens te bezien, idd een lekke koppakking was een feit. Nieuwe koppakking geplaatst, tevens een nieuwe distributie riem gemonteerd, voor beide handelingen een Bosch werkplaats handleiding gebruikt! de hogedruk dieselpomp (delphi) los gehad en weer terug geplaatst. diesel toevoerleiding ontlucht middels een garage vacuümpomp. nu geeft de common rail druk sensor een FRP aan variërend tussen 190 en de 210 KPa aan bij een stilstaande motor, tijdens het starten veranderd deze waarde niet.
De motor start niet!
nu lees ik op diverse fora, dat de raildruk minimaal 700bar ( 7000 KPa) moet zijn. klopt dit?
ik weet het even niet meer wat te doen en waar te kijken, beste forum-ers.
Help! alsjeblieft is mijn brandstof-druk-regelventiel op de pomp defect of mijn common-rail druksensor??
of toch iets anders?.......
ik hoor graag van jullie
groet Ruud.
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”