Autoweek: Volvo V60 T8 - 2019 - 102.543 km - Accudegradatietest

Gebruikersavatar
remkot5
1st Gear member
Berichten: 44
Lid geworden op: 19.02.2013 - 21:29
Locatie: Noord Brabant

Oke, hier wat gemeten data.
De data komt uit het sensus systeem van de wagen, de info uit de Volvo app. en een vrij in de markt verkrijgbare ODB2 reader.
De data zijn ter lering en de vermaek en er zijn veel variabelen waardoor de uitkomst inconclusive is, mbt accu degradatie van onze wagen.
Ik heb ook enkele aannames moeten doen.

De volgende zaken zijn mij opgevallen, tijdens het testen en opnemen van de onderstaande data.
RBL = remaining battery life
ICE = internal combustion engine

Op Pure: ICE start bij ca.16,9% RBL De starter generator begint direct met bijladen van de accu tot ca 18% RBL. Daarna rijdt de wagen als hybride, en zorgt dmv andrijving en recupereren dat de RBL tussen 18 en 21% blijft. ICE voor aandrijving en recupereren dmv (af)remmen.

Op Hybrid: ICE start bij ca.18% RBL de wagen rijdt dan als hybride en zorgt dmv andrijving en recupereren dat de RBL tussen 18 en 21% blijft. (opmerkelijk: de starter generator laadt in hybrid niet bij.)

De wagen heeft na volledg opgeladen te zijn een RBL van 94.4% op andere momenten is dit 94.1% en zelfs 92.6%
IMG_20240405_163929_11CS.jpg
Uitgaande van een volledige accu lading van 11,2 kWh (100%)
Ik heb berekend wat ik heb verbruikt bij een volledige Vol >Leeg cyclus ca 7.6 kWh.
resterend in de accu zou dan bij 18% RBL ca 1.9 kWh zitten.
de 6% die niet volledig wordt geladen zou ca 0,7 kWh zijn.
geladen is 8,2 kWh.
Hier kun je iets zeer globaal mee uitrekenen, laad verliezen zijn moeilijker te berekeken, want tijdens het stekkeren en ook als de accu ´vol´ is dan zal er wat kW gebruikt worden om het motor koelwater voor te verwarmen.

Tijdens wegrijden bij koude motor niet gestekkerd. Zal het motor koelwater ook langzaam voorverwarmd worden zodat bij aanslaan van de ICE er al wat warmte in het motorblok zit.

Met wat afronden en wat aannames kom ik op een degradatie bij onze accu van ca +/- 5%. Dit is een momentopname en geen vaste waarde omdat er nog veel variabelen zijn.
En dit is erg afhankelijk van temperatuur en correct gemeten waarden.
Ik maak mij hier in ieder geval niet zo druk om.
Screenshot_20240405-164153.png
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Volvo V60 T8 Inscription Denim Blue 2019
Volvo 850 T5 Dark Olive Pearl Sportsline 1996
Toyota Supra 3.0i turbo mkII targa 1992
wasbeer2006
4th Gear member
Berichten: 927
Lid geworden op: 23.08.2021 - 20:45

Mooie meeting en helemaal eens wat je zegt.

1: ziet er prima uit!
2: er zijn heel veel variabelen.

Ik zou me iig mocht ik een hybrid hebben er geen zorgen om de accu maken.
-V60 B4 7dct R design wit
Gebruikersavatar
remkot5
1st Gear member
Berichten: 44
Lid geworden op: 19.02.2013 - 21:29
Locatie: Noord Brabant

remkot5 schreef: 08.04.2024 - 10:39 Oke, hier wat gemeten data.
De data komt uit het sensus systeem van de wagen, de info uit de Volvo app. en een vrij in de markt verkrijgbare ODB2 reader.
De data zijn ter lering en de vermaek en er zijn veel variabelen waardoor de uitkomst inconclusive is, mbt accu degradatie van onze wagen.
Ik heb ook enkele aannames moeten doen.

De volgende zaken zijn mij opgevallen, tijdens het testen en opnemen van de onderstaande data.
RBL = remaining battery life
ICE = internal combustion engine

Op Pure: ICE start bij ca.16,9% RBL De starter generator begint direct met bijladen van de accu tot ca 18% RBL. Daarna rijdt de wagen als hybride, en zorgt dmv andrijving en recupereren dat de RBL tussen 18 en 21% blijft. ICE voor aandrijving en recupereren dmv (af)remmen.

Op Hybrid: ICE start bij ca.18% RBL de wagen rijdt dan als hybride en zorgt dmv andrijving en recupereren dat de RBL tussen 18 en 21% blijft. (opmerkelijk: de starter generator laadt in hybrid niet bij.) aanvulling: ook hier laadt de startergenerator het accupakket wel bij.

De wagen heeft na volledg opgeladen te zijn een RBL van 94.4% op andere momenten is dit 94.1% en zelfs 92.6%

IMG_20240405_163929_11CS.jpg

Uitgaande van een volledige accu lading van 11,2 kWh (100%)
Ik heb berekend wat ik heb verbruikt bij een volledige Vol >Leeg cyclus ca 7.6 kWh.
resterend in de accu zou dan bij 18% RBL ca 1.9 kWh zitten.
de 6% die niet volledig wordt geladen zou ca 0,7 kWh zijn.
geladen is 8,2 kWh.
Hier kun je iets zeer globaal mee uitrekenen, laad verliezen zijn moeilijker te berekeken, want tijdens het stekkeren en ook als de accu ´vol´ is dan zal er wat kW gebruikt worden om het motor koelwater voor te verwarmen.

Tijdens wegrijden bij koude motor niet gestekkerd. Zal het motor koelwater ook langzaam voorverwarmd worden zodat bij aanslaan van de ICE er al wat warmte in het motorblok zit.

Met wat afronden en wat aannames kom ik op een degradatie bij onze accu van ca +/- 5%. Dit is een momentopname en geen vaste waarde omdat er nog veel variabelen zijn.
En dit is erg afhankelijk van temperatuur en correct gemeten waarden.
Ik maak mij hier in ieder geval niet zo druk om.

Screenshot_20240405-164153.png
Aanvulling, ik zag ook dat er in hybrid bij aanslaan van de ICE, ook via de startergenerator wordt bijgeladen van ca. 17.8% tot 19%.
Volvo V60 T8 Inscription Denim Blue 2019
Volvo 850 T5 Dark Olive Pearl Sportsline 1996
Toyota Supra 3.0i turbo mkII targa 1992
Gebruikersavatar
Almerev70
3rd Gear member
Berichten: 377
Lid geworden op: 26.07.2017 - 13:02
Locatie: Almere

Mooie test!
Je begint met 42km in pure, ik zit op 39km.
Volvo V60 T8 Twin Engine AWD Inscription 12-2019, Ice White.
Motortype B4204T34 - Bak TG-81SD. 8-2023 --> 77000km

Volvo V70 III D3/D4 2012 Limited Edition, Twilight Bronze Metallic
motortype D5204T3, --> 07/2017 127.000km
05/2018 146.000km --> 07/2023 248.000km
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4638
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Informatieve test. Heb je voor ons ook nog even de leeftijd/km.stand van jou auto?
M.a.w. 5% per?
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
remkot5
1st Gear member
Berichten: 44
Lid geworden op: 19.02.2013 - 21:29
Locatie: Noord Brabant

Gouwe schreef: 08.04.2024 - 19:33 Informatieve test. Heb je voor ons ook nog even de leeftijd/km.stand van jou auto?
M.a.w. 5% per?
April 2019
95k km's
1% per jaar?
Ik weet niet hoe de vorige 1ste eigenaar de wagen heeft bereden.

Hoe zit dat met de D6 modellen uit bijvoorbeeld 2014?
En accu degradatie?
Per jaar 1% accu degradatie is dat representatief voor de vloot?
Iemand?
Volvo V60 T8 Inscription Denim Blue 2019
Volvo 850 T5 Dark Olive Pearl Sportsline 1996
Toyota Supra 3.0i turbo mkII targa 1992
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4638
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Mijn vorige D6 gaf na 7 jaar en 240K km nog steeds een eDTE waarde van 45 km en op een mooie zomerse dag haalde ik dat ook.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Plaats reactie

Terug naar “V60/S60 vanaf MY 2019”