Ruitenwissers Volvo 140-160 serie

De auto's met kleurrijke bijnamen als the brick, de baksteen.
Plaats reactie
dopdedouwer
3rd Gear member

Ik heb 2 probleempjes met de met de ruitenwissers van mijn 144.
Het eerste probleem is dat de ruitenwissers, indien ze een tijdje zijn aageweest, niet meer uit willen. Rondom de ruststand haperen ze dan soms iets maar "denderen" als het ware door. Ik heb al het een en ander uitgezocht en wilde weten of dit klopt en hoe ik het vervolgens kan repareren.

Ik wil de contact puntjes nalopen van de 0-stand, dat zijn als ik het goed begrepen heb 53a(rood) en 31b(grijs). 53a zorgt ervoor dat de motor in de uitstand nog stroom krijgt om naar de rust stand te komen. In de ruststand moet 31b "aarde geven" aan de motor waardoor deze direct stil komt te staan. Dit heb ik uit het nalopen van het schema van de ruitenwisserschakeling.

Volgens mij zit het dus in dat contactje 31b in de motor. Hoe kan ik dit nalopen? Misschien is het op gelost door de eventuele aanwezige speling te verhelpen.
Wat is de volgorde van uitbouwen/berijkbaar maken van de ruitenwissermotor in een Volvo 144 van 1970. Bij mij zit de motor dus inderdaad onder het dashboard, behoorlijk onberijkbaar zo op het eerste gezicht.

Dan nog een probleem met de ruitenwissers: De uiterste stand onderin, is lager dan het rustpunt. Het is zelfs zo dat de ruitenwissers iets over de raamlijst gaan. Dit is natuurlijk niet echt goed voor de rubbers van de ruitenwissers en ook niet voor het raamrubber. Hoe kun je de uiterste standen instellen? Of kan ik simpelweg de ruitenwisserarmen eraf halen en op een iets andere stand terug monteren?

ps op het V44 forum heb ik ook een post gedaan, echter is daar de reactietijd nogal groot.
Fat Rat
5th Gear member

hoe zit het met de andere uiterste stand mocht je de boel verstellen loopt de ruiterwisser daar dan niet op het raam rubber?
Red Blocks Forever and a day

S80 D5 '02(MY03)
Dynamic line met extra's

Mazda 323F BJ DitD 2001 = Exit
dopdedouwer
3rd Gear member

Ik geloof van niet, aan die kant heb ik nog wel wat ruimte...
Dus kan inderdaad zijn dat een en ander krom is geworden/speling heeft gekregen, waardoor de uiterste standen iets meer naar beneden zijn komen te liggen.

Wat ik niet snap is dat de plaats van de ruststand wel klopt. Misschien dat beide problemen met elkaar te maken hebben??
Fat Rat
5th Gear member

bij mijn wagen wijkt de ruststand die berijkt wordt na het gebruik van de ruitensproeier anders als wanneer ik gewoon de wissers gebruikt heb.

Wat betreft het door blijven wissen van de wissers zou ik denken aan versleten contactjes oid, het spul is natuurlijk ook al wel een paar keer gebruikt.
Red Blocks Forever and a day

S80 D5 '02(MY03)
Dynamic line met extra's

Mazda 323F BJ DitD 2001 = Exit
dopdedouwer
3rd Gear member

Ik heb vanochten zitten rommelen met de wissers. Voorlopig werk het weer naar behoren. Er zat het een en ander niet goed meer aan gesloten.
Ik heb de motor gewoon laten zitten. De bedrading er naartoe was niet helemaal best en ook de aarde was niet goed. Hiervoor heb ik een extra draad getrokken, naar de buitenkant van de motor. Ik kan nu weer op 2 standen wissen en hopelijk stopt hij nu ook weer vanzelf.

Dat zullen we vanzelf zien al het gaat regenen.
Rene M
1st Gear member

[quote Dat zullen we vanzelf zien al het gaat regenen.[/quote]

Daar heb je geen regen voor nodig hoor gewoon de schakelaar aan en uit zetten. 8)
Nicolaas
Starter

Heb zelfde met 244 1980 gehad. Toen metalen plaatje op motor met losgeschroefd. Verend koperen contactje schoongemaakt, zwaar gecorrodeerd en toen was het weer ok. Was zoekplaatje. Koperen massalip aan buitenzijde onder bevestigingsbouten motor corrodeerd ook vaak los.
dopdedouwer
3rd Gear member

Rene M schreef:
Dat zullen we vanzelf zien al het gaat regenen.
Daar heb je geen regen voor nodig hoor gewoon de schakelaar aan en uit zetten. 8)
Dat was het probleem ook niet. Het probleem wat ik had is dat als de ruitenwissers lang aan hadden gestaan. Ze op een gegeven moment niet meer wilde stoppen. Aangezien ik geen gin heb om een kwatier mn ruitenwissers over een droge ruit te laten schrapen, merk ik dat wel zodra ik een keer in de regen rijd.
Rene M
1st Gear member

Aaaaaaaaaaaah op die toerfiets, of anders een tuinslang met een douchekoppie erop. :P :D . affijn veel succes
dopdedouwer
3rd Gear member

Nou, het heeft genoeg geregend de afgelopen dagen. 150km in de regen gereden en wissertjes deden het perfect, al hoefden ze niet uit vanwege de vele regen. Schakelaar/ ruitenwissers werken weer perfect.
Plaats reactie

Terug naar “De 140 - 240 - 160 - 260 series”