Cloudopslag

Het IT hoekje. Voor probelemen met internet, PC, laptop etc etc. Dus niet voor Volvo problemen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20718
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

In navolging van mijn vastlopende PC wil ik een extra back-up inrichten. Naast een externe schijf zat ik ook te denken aan een cloudopslag. Maar ja, welke moet dat worden? De enige eis die echt belangrijk is betreft een opslag in Europa.

Natuurlijk gezocht op internet en recensies gelezen maar ook Strato heeft naast lovende opmerkingen ook zeer negatieve reacties uit het veld. Wie een idee heeft, komt u maar ...

Dit ging eraan vooraf: viewtopic.php?t=94672
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
-KJ-
4th Gear member
Berichten: 956
Lid geworden op: 01.03.2016 - 20:22

Ik heb goede ervaringen met PCloud. Dat is een Zwitserse onderneming en je data gaat gegarandeerd niet de wereld over.
Gebruikersavatar
Kick
4th Gear member
Berichten: 682
Lid geworden op: 23.01.2011 - 15:43
Locatie: Amsterdam

Ik vertrouw geen enkele clouddienst. Je kunt nooit met 100 procent zeker weten dat jouw data daar veilig is. Ze kunnen van het een op andere moment de stekker eruit trekken en dan ben je alsnog alles kwijt. Ik heb toevallig wel 50Gb bij Apple, á 0,99 cent per maand, en daar staan alleen mijn foto's in die ik met mijn iPhone maak. Deze foto's worden, net als veel andere belangrijke data, naar mijn NAS gekopieerd.

Ik zou zelf investeren in een goede NAS met voldoende ruimte voor al je data. Plus dat je met een NAS meer kunt doen zoals inzetten als mediaspeler, Docker gebruiken en je kunt hem inzetten als persoonlijke clouddienst. Er is nog veel meer mogelijk dus wellicht is dat een optie?
XC60 2017 T5 Luminous Sand Polar+ Luxury Edition Automaat
V70 2016 Seashell Metallic T4 Dynamic Edition Automaat
V70 2006 Magic Pearl Blue 170pk Sport Edition II Automaat
S70 2.5 105 pk LPG/G3 Automaat
940 2.4 LPG/G3 Automaat
740 GL 2.5 diesel
244 LPG Automaat
240 GL 2.4 Automaat
240 superauto! Saved my life!
Gebruikersavatar
Frits V70
5th Gear member
Berichten: 1219
Lid geworden op: 15.08.2014 - 19:49
Locatie: Groningen

Ik wil niet afhankelijk zijn van de cloud. Ik gebruik 2 externe harddisc's voor back-up. Iphone maak ik foto's regelmatig leeg. Voor vakanties etc. een digitale camera. Thuis de SD kaart eruit en vervolgens via de Imac op de back-up's. Het vraagt om enige discipline, maar daar heb ik geen moeite mee.

Gmail kopie zit bij mij ook in Thunderbird, mailprogramma.
Van:
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5 (2008),
XC60 D3 (2011)
naar:
XC70 D4 (5 cil 400 >>> 480Nm) (2014)
en:
Saab 9-3 Cabriolet 1.8t Hirsch
Gebruikersavatar
Paul
Top Gear member
Berichten: 32863
Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38

En Frits, die tweede schijf heb je dan in een ander huis of op andere locatie liggen dat je niks kwijt bent bij brand?

Ik gebruik Onedrive en heb een lokale kopie van al mijn foto's op 1 van mijn laptops en heb een NAS. Maar moet daar wel om de zoveel tijd even zelf naar toe syncen.
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY23 XC40 Pure Electric Plus
Gebruikersavatar
Frits V70
5th Gear member
Berichten: 1219
Lid geworden op: 15.08.2014 - 19:49
Locatie: Groningen

Paul schreef: 03.04.2024 - 08:36 En Frits, die tweede schijf heb je dan in een ander huis of op andere locatie liggen dat je niks kwijt bent bij brand?
Ligt in een brandvrije kluis en deze staat op een plek waar de impact van eventuele brand het laagst is.
Van:
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5 (2008),
XC60 D3 (2011)
naar:
XC70 D4 (5 cil 400 >>> 480Nm) (2014)
en:
Saab 9-3 Cabriolet 1.8t Hirsch
Urbexpeditie
7th Gear member
Berichten: 5661
Lid geworden op: 07.04.2021 - 12:53

Kick schreef: 03.04.2024 - 05:35 Ik zou zelf investeren in een goede NAS met voldoende ruimte voor al je data. Plus dat je met een NAS meer kunt doen zoals inzetten als mediaspeler, Docker gebruiken en je kunt hem inzetten als persoonlijke clouddienst. Er is nog veel meer mogelijk dus wellicht is dat een optie?
Hier zelfde verhaal. Maak ook gebruik van een NAS. Werkt perfect, makkelijk en snel. Zit in het netwerk.
Cloud maak ik geen gebruik van. Is inderdaad wat je opmerkt, als de stekker er uit gaat... En is gevoelig voor hackers.
Frits V70 schreef: 03.04.2024 - 08:32 Voor vakanties etc. een digitale camera. Thuis de SD kaart eruit en vervolgens via de Imac op de back-up's.
Mijn oude camera had ik een wifi kaartje. De huidige camera heeft wifi. Via de camera app stuur ik deze direct door naar de NAS.
Member Overland Bound
https://www.overlandbound.com/

The real Diesel Power XC70 D5 AWD 2003 - Powered by OptiTuning Sverige AB -
Subaru Outback Touring 2023
Dodge Ram 1500 4x4 Crew Cab, Black Edition 2022
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20718
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

NAS dus. Maar hoe groot is de kans dat er brand uitbreekt? Het belangrijkste zijn de digitale foto en matil, de rest geloof ik wel.
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Urbexpeditie
7th Gear member
Berichten: 5661
Lid geworden op: 07.04.2021 - 12:53

Brandwerende kluis is een illusie...
Een goede brandwerende kluis is dit tot max 3 uur. Daarna gaat de inhoud ook verloren. Of met wat pech loopt deze vol bluswater.
Member Overland Bound
https://www.overlandbound.com/

The real Diesel Power XC70 D5 AWD 2003 - Powered by OptiTuning Sverige AB -
Subaru Outback Touring 2023
Dodge Ram 1500 4x4 Crew Cab, Black Edition 2022
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 6932
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

Urbexpeditie schreef: 03.04.2024 - 10:33 Brandwerende kluis is een illusie...
Een goede brandwerende kluis is dit tot max 3 uur. Daarna gaat de inhoud ook verloren. Of met wat pech loopt deze vol bluswater.
Precies, een echt goede brandwerende kluis kost een enorme bak geld en is doorsnee ook niet zomaar verkrijgbaar.
Een NAS gaat overigens ook vrij eenvoudig in rook op bij brand… Backuppen altijd obv zoon-vader-grootvader principe.
En clouddiensten ‘betrouwbaar’? :lol:
Ik heb 1TB bij Apple en maak me absoluut geen illusies mbt ‘maximale privacy’ als die al bestaat. Uiteindelijk staat wel er wel een ‘spook’ achter elke boom, dat is nu eenmaal een teken van deze moderne tijd.
En als we obv ‘kansberekening’ ons leven gaan leven….. wahaahaaaaaaaa, dan geen verzekeringen meer afsluiten, doe de gordel ook maar niet meer om in de auto, etc etc….
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder en heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. met veel lekkers (V40 CC MY18, Denim Blue)
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, Peugeot 208
Gebruikersavatar
Paul
Top Gear member
Berichten: 32863
Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38

En een NAS zit op je netwerk, heeft toegang tot internet (tenzij je dit allemaal blokkeert en verschillende VLANs maakt) kan je die ook wel hacken. Beste als je veilig wilt gaan een externe schijf (wel minimaal 1) want ze gaan ook wel gewoon normaal kapot en dan dus inderdaad op 2 locaties.
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY23 XC40 Pure Electric Plus
Gebruikersavatar
mtrc
1st Gear member
Berichten: 21
Lid geworden op: 06.01.2019 - 22:58

Backup in de cloud alleen wanneer het versleuteld (met een veilig wachtwoord) is!
Dat is mijn idee en werkwijze.
-KJ-
4th Gear member
Berichten: 956
Lid geworden op: 01.03.2016 - 20:22

Een onsite backup (in huis dus) is geen betrouwbare backupmethode.
Gebruikersavatar
Poolrev
5th Gear member
Berichten: 2100
Lid geworden op: 12.02.2007 - 16:32
Locatie: Midden NL

Een goede (snelle) NAS met dubbele schijf (mirror), zodat die elkaar ook back-uppen, mocht de schijf stuk gaan... Daarnaast heb ik een directe 1-op-1 verbinding met de NAS bij mijn ouders (en andersom), als backup in geval van brand oid.

En inderdaad wat Paul al aangeeft, een NAS is net zo veilig/betrouwbaar als een clouddienst :-D, zeker als je 'm openstelt voor benadering vanaf buitenshuis met je iPad oid... Altijd encryptie instellen en MFA voor toegang tot de NAS helpt al een beetje.
Bij de NAS kan je alleen jezelf de schuld geven als er iets gebeurt, en anders kan je de aanbieder aansprakelijk stellen (al dekken die hun verantwoordelijkheden uitstekend af in de algemene voorwaarden...). Mijn keuze voor een NAS is puur vanwege de enorme load aan foto's en ik ze direct van de NAS kan bewerken met Lightroom en Photoshop. En ik wordt niet beperkt in opslagruimte en de kosten die daarmee samenhangen.
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20718
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Korte update:

Ik heb voor nu een 860 EVO gebruikt om alle foto's naar toe te kopiëren. Binnenkort gaan we verder bedenken wat handig is als backup-ststeem.
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Miguel81
3rd Gear member
Berichten: 328
Lid geworden op: 12.06.2014 - 19:50

Alternatief voor een "live" verbinding tussen twee nas systemen en dus ook het externe connectie issue is een set aan extra kopie schijven.

Daarbij heb je een extra schijf bij je thuis die op dat moment als extra kopie thuis werkt, die je om de dag/uur synchroniseert met de bron/origineel(redundantie) en je hebt een tweede schijf van b.v. de week ervoor ergens anders liggen. Deze schijven rouleer je om de x dagen.

Hiermee heb je een 2e kopie (weliswaar met een aan x dagen gelijke achterstand in data) op een andere locatie die ook nog eens offline (dus niet te hacken) is. Tevens heb je thuis een kopie voor het geval de bron stuk gaat. Let daarbij er wel op dat de dat die op de disks staat die naar de andere locatie gaan wel eicrypt is.

Ja dit is extra werk, maar dat zijn alle vormen van beveiliging en het is daarbij enkel de vraag hoeveel tijd/moeite/geld wil je in de verzekeringspremie investeren.
Huidige: V60 B3 Plus Dark, MY24, Vapour Grey
Vorige: V60 D3, MY20 - V60 D2, MY17 - V40 D4, MY15- V40 D2, MY15
Volvort
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 07.04.2024 - 18:46

Ik heb de nodige evoluties zelf doorstaan met wat handig is en “gratis” opties van externe partijen tot backup naar een NAS van een vriend/collega. Ik heb een zelfbouw NAS met een tweetal SSD’s die niet in mirror staan maar gescheiden taken hebben en een externe USB- schijf daaraan gehangen. Deze zelfbouw NAS is gemaakt om een beetje zuinig te zijn: gemiddeld minder dan 9W in stroomverbruik. Op mijn NAS bewaar ik zelf in een mappenstructuur al mijn foto’s en nog wat spul op een van de twee SSD’s. Periodiek worden er backups gemaakt met Duplicati van de interne SSD naar de externe HDD. Da’s de lokale backup die ik volledig zelf onder controle heb. Dan gaat er ook periodiek met Duplicati een versleutelde backup naar Backblaze B2. Die kan ik alleen gebruiken met MFA en dan een specifieke app-key voor Duplicati. De versleuteling vindt plaats op mijn NAS voordat het verzonden wordt. Dus Backblaze kan er niets mee, alleen ik met mijn lange wachtwoord (en die is lang). Zo heb ik ook een backup off site mocht de NAS en externe HDD gestolen worden, af branden of waterschade oplopen. De foto’s die ik bewaar op mijn NAS komen uit het iCloud abonnement van ons gezin, periodiek en vaak na vakantie’s zoek ik de mooiste uit en haal die uit iCloud naar mijn NAS.

Mijn laptop’s hebben allemaal Arq als backup client draaien (Windows en macOS) en gebruiken ook Backblaze B2 voor hun backup locatie, in een andere bucket. Ook Arq versleutelt de backup voor verzenden naar Backblaze met een willekeurig lang wachtwoord, zodat alleen ik er wat mee kan. En mijn Mac is de belangrijkste laptop (uiteraard..) en die maakt ook lokale backups naar mijn NAS die als Time Capsule werkt zodra ik thuis ben.

Eenmaal ingericht is dit “set and forget” voor me. Alleen periodiek de foto’s uit iCloud verzamelen in een mapje als nieuw album is het enige handwerk wat ik er aan heb. Mijn spullen kunnen gestolen worden, afbranden of waterschade oplopen (of …), mijn data heb ik ergens staan. Ook als Backblaze ermee stopt, gehackt wordt of veel te duur wordt.
Plaats reactie

Terug naar “Off Topic IT”