Shimmen

Geleverd vanaf 2003
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Pieter V50
1st Gear member
Berichten: 49
Lid geworden op: 15.07.2023 - 21:47
Locatie: Friesland

Goedenavond. Ik heb momenteel het hele blok open liggen in verband met een cilinder kop en turbo revisie. En nu kreeg ik van iemand te horen "Nou als je dan toch alles open hebt liggen moet je ook meteen shims plaatsen" Nu vroeg ik mij af of dit een goed idee is en of het nodig is. Ik heb momenteel een Volvo v50 2.5 T5 2004 B5254T3 Met een tune van 260 Pk. En ik heb nog nergens scheuren zitten gelukkig. Nu zegt ment dat die shims ter preventie zijn van het scheuren. Nu kwam ik een verhaal voorbij zoals jullie kunnen zien in de foto. Van iemand die zegt dat je het alleen maar meer belast met shims. Dus ik weet nu niet helemaal wat wijsheid is. Hebben jullie dit misschien gedaan of ervaring mee? Gr - Pieter
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Mastiff
2nd Gear member
Berichten: 104
Lid geworden op: 07.04.2022 - 15:38

Forumgenoot V70R^2 heeft hier veel ervaring mee. Zal tzt wel reageren denk ik.
Bjarnuhh
1st Gear member
Berichten: 27
Lid geworden op: 24.01.2023 - 23:30

Het is een kleine moeite en als je het nu toch open hebt inderdaad, waarom niet. Die sleuven zijn oorspronkelijk bedoelt voor koelwater. Moet de Voelermaatjes optie kan er nog steeds een beetje water onderdoor stromen voor koel. kan verder geen kwaad. Zover ik het weet heb je het nodig vanaf 300pk ongeveer.
Gebruikersavatar
corsa_gsi
4th Gear member
Berichten: 693
Lid geworden op: 03.01.2020 - 10:47
Locatie: Regio Rotterdam
Contacteer:

Volgens mij wordt dat best vaak gedaan bij de Ford versie van deze motoren.
Kwaad kan het niet nu de boel toch open ligt, zou ik het persoonlijk gelijk doen.
Ik heb even snel een google gedaan en zo te zien wordt het ook bij Volvo motoren vaak toegepast.

Vergeet trouwens ook niet de klepspeling / klepstoters te meten en te shimmen nu de boel gereviseerd wordt.
----------
Cars:
Volvo V50 T5 Kinetic 2011 Zilver
Opel Astra F Sedan CDX 1.6 16v Nautilus Blauw uit 1997 op LPG
Opel Corsa B GSi C20LET Sunrise Orange uit 1996 met 575pk.
Opel Vectra B Caravan Sport Edition 3.0 V6 Automaat uit 2000 op LPG (Verkocht)
Gebruikersavatar
JeroenSpock
7th Gear member
Berichten: 8318
Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
Locatie: Veendam
Contacteer:

Ik was het van plan met mijn B5254T2, maar nu ik een complete motor heb die er in komt die niet meer open hoeft ga ik het niet meer doen.
Cilinderkop moet er af, en dan heb je direct toegang tot de sleuven waar de shims in komen.
Voelermaat er tussen om de speling te meten, want de shims zijn blijkbaar te krijgen in verschillende diktes.

V70R² is niet zo actief hier dacht ik, maar als hij dit topic ziet reageert hij wel ja.
Hij heeft die shims ook en kan ze wel versturen zei hij. Dus zoek hem even op en stuur een PB.

Die dingen er in slaan is niets bijzonders. Voorzichtig met een blokje en hamer(tje) die dingen tussen de cilinderwanden tikken tot ze niet verder willen.
De scheurtjes komen op de plekken waar de cilinderwand zo dun is, die 4 sleuven tussen de cilinders. Met het blote oog vaak te zien en anders met je nagel voelen als ik de video's mag geloven.

Maar, had Ford niet de nodige aanpassingen gedaan aan die T5 (die ligt ook in de Focus RS toch?) waardoor dit niet meer nodig is? Ik weet dat Ford aan het blok gesleuteld heeft, zou toch jammer zijn als ze dit dan hebben overgeslagen.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Afbeelding Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 360.000 km - Vialle LPi
Gebruikersavatar
Pieter V50
1st Gear member
Berichten: 49
Lid geworden op: 15.07.2023 - 21:47
Locatie: Friesland

JeroenSpock schreef: 16.04.2024 - 10:58 Ik was het van plan met mijn B5254T2, maar nu ik een complete motor heb die er in komt die niet meer open hoeft ga ik het niet meer doen.
Cilinderkop moet er af, en dan heb je direct toegang tot de sleuven waar de shims in komen.
Voelermaat er tussen om de speling te meten, want de shims zijn blijkbaar te krijgen in verschillende diktes.

V70R² is niet zo actief hier dacht ik, maar als hij dit topic ziet reageert hij wel ja.
Hij heeft die shims ook en kan ze wel versturen zei hij. Dus zoek hem even op en stuur een PB.

Die dingen er in slaan is niets bijzonders. Voorzichtig met een blokje en hamer(tje) die dingen tussen de cilinderwanden tikken tot ze niet verder willen.
De scheurtjes komen op de plekken waar de cilinderwand zo dun is, die 4 sleuven tussen de cilinders. Met het blote oog vaak te zien en anders met je nagel voelen als ik de video's mag geloven.

Maar, had Ford niet de nodige aanpassingen gedaan aan die T5 (die ligt ook in de Focus RS toch?) waardoor dit niet meer nodig is? Ik weet dat Ford aan het blok gesleuteld heeft, zou toch jammer zijn als ze dit dan hebben overgeslagen.
Hee jeroen. Ik had dit net besproken met mijn monteur. En die raad het af. Hij zegt dat als je die plaatjes er tussen doet dat je dan onnodig druk zet op die bussen.
Gompy58
1st Gear member
Berichten: 27
Lid geworden op: 27.09.2022 - 01:35

je moet er ook geen plaatjes tussenrammen waardoor er druk op de bussen staan. Je moet de exacte maat pakken en die er tussen gaan zetten.

Eigenllijk loop je het risico met de blokken die een 83 mm boring hebben. Het bekende T5 blok is zo sterk juist omdat dit een 81 mm boring heeft. ( de 2.0T 5 cilinder heeft dit overigens ook). Die 2 mm die je "kwijt" bent geven je dus een doorscheur risico op de plekken naast de aangrenzende cilinder. Het schijnt dat de 2.4T een groot risico zou hebben, maar waarom weet ik niet. Rijders met een R blok willen dat shimmen erg graag.

Ik denk dat het net zoiets is als de preventieve actie om je oliepomp rubber... Shimmen is alleen iets kostbaarder tenzij je de boel toch open hebt...
Gebruikersavatar
Pieter V50
1st Gear member
Berichten: 49
Lid geworden op: 15.07.2023 - 21:47
Locatie: Friesland

Gompy58 schreef: 16.04.2024 - 18:54 je moet er ook geen plaatjes tussenrammen waardoor er druk op de bussen staan. Je moet de exacte maat pakken en die er tussen gaan zetten.

Eigenllijk loop je het risico met de blokken die een 83 mm boring hebben. Het bekende T5 blok is zo sterk juist omdat dit een 81 mm boring heeft. ( de 2.0T 5 cilinder heeft dit overigens ook). Die 2 mm die je "kwijt" bent geven je dus een doorscheur risico op de plekken naast de aangrenzende cilinder. Het schijnt dat de 2.4T een groot risico zou hebben, maar waarom weet ik niet. Rijders met een R blok willen dat shimmen erg graag.

Ik denk dat het net zoiets is als de preventieve actie om je oliepomp rubber... Shimmen is alleen iets kostbaarder tenzij je de boel toch open hebt...
Bedankt voor je uitleg. Maar heeft dit blok dan 83mm of 81mm? B5254T3
Gompy58
1st Gear member
Berichten: 27
Lid geworden op: 27.09.2022 - 01:35

https://en.wikipedia.org/wiki/Volvo_Modular_engine

hier staat een hoop info over blokken. Wie je veel info over shimmen etc kan geven is V70R^2
Gebruikersavatar
JeroenSpock
7th Gear member
Berichten: 8318
Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
Locatie: Veendam
Contacteer:

Die link wou ik net even delen ja, staat veel informatie in :)

Boring is hetzelfde, alleen de slag maken ze langer en dan krijg je meer volume.
2.0T, 2.3 T5 en 2.4 T5 zijn allemaal 81 mm boring.

Die 2.5 T5 / RS motor is 83 mm.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Afbeelding Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 360.000 km - Vialle LPi
Gebruikersavatar
Pieter V50
1st Gear member
Berichten: 49
Lid geworden op: 15.07.2023 - 21:47
Locatie: Friesland

Top hartstikke bedankt voor de berichten :)
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”