Hallo iedereen,
Ik heb een xc60 bij 2021 (modeljaar 22) B4 mild hybrid - R-design met 22 inch wielen.
Vraag: kan ik bv 19 inch zetten als winterset? En waarop moet ik letten?
Ik wil vermijden dat er zaken stuk gaan.
Alvast bedankt voor jullie feedback
Groeten
Oso
Wielen veranderen van maat
- fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 27803
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
Mits je de juiste ET waarde en bandenmaat aan gaat houden past dit.
Volgens mij kan je tegenwoordig de computer vertellen dat je met een andere maat rijd in verband met een eventuele veranderde teller afwijking maar hier kan je ook niets mee doen.
Enige andere vraag is, heb je een bandenspanning controlesysteem?
Volgens mij kan je tegenwoordig de computer vertellen dat je met een andere maat rijd in verband met een eventuele veranderde teller afwijking maar hier kan je ook niets mee doen.
Enige andere vraag is, heb je een bandenspanning controlesysteem?
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
- fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 27803
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
19 inch op een B4 gaat echt wel passen, zo enorm zijn die remmen niet.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
- raspaardje
- 6th Gear member
- Berichten: 2814
- Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
- Locatie: Regio Utrecht
Bandencontrolesysteem is bij de huidige nieuwe Volvo's allemaal indirect:
"De indirecte systemen voor het controleren van de spanning op de banden beschikken niet over sensoren, maar verrichten hun metingen daarentegen met behulp van andere apparaten die met de wielen te maken hebben. Hiervoor gebruiken ze bijvoorbeeld de sensoren die in de meeste gevallen bij het ABS-systeem horen, maar soms ook die van het ASR-systeem. Hier werkt het principe als volgt: naarmate de band een lagere spanning kent, draait het wiel sneller en sneller; aan de hand van vergelijkingswaarden kan het systeem dus kijken of het wiel sneller draait dan het zou moeten draaien en zodoende vaststellen of er sprake is van een probleem met de bandenspanning. Het nadeel van dit systeem is dat het minder nauwkeurig is en in bepaalde gevallen pas relatief laat overgaat tot het afgeven van een waarschuwing als er sprake is van een te lage spanning op een band. Om die reden blijft het dus belangrijk om de spanning van uw banden niet in het geheel uit het oog te verliezen en er blind op te vertrouwen dat de apparatuur het werkt wel voor u zal doen. Ook apparatuur blijft feilbaar en moet soms geholpen worden."
"De indirecte systemen voor het controleren van de spanning op de banden beschikken niet over sensoren, maar verrichten hun metingen daarentegen met behulp van andere apparaten die met de wielen te maken hebben. Hiervoor gebruiken ze bijvoorbeeld de sensoren die in de meeste gevallen bij het ABS-systeem horen, maar soms ook die van het ASR-systeem. Hier werkt het principe als volgt: naarmate de band een lagere spanning kent, draait het wiel sneller en sneller; aan de hand van vergelijkingswaarden kan het systeem dus kijken of het wiel sneller draait dan het zou moeten draaien en zodoende vaststellen of er sprake is van een probleem met de bandenspanning. Het nadeel van dit systeem is dat het minder nauwkeurig is en in bepaalde gevallen pas relatief laat overgaat tot het afgeven van een waarschuwing als er sprake is van een te lage spanning op een band. Om die reden blijft het dus belangrijk om de spanning van uw banden niet in het geheel uit het oog te verliezen en er blind op te vertrouwen dat de apparatuur het werkt wel voor u zal doen. Ook apparatuur blijft feilbaar en moet soms geholpen worden."
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
2006 Saab 9-3 Cabrio 1.9 TiD Vector 20 Years Edition Hirsch - Electric Blue
2006 Saab 9-3 Cabrio 1.9 TiD Vector 20 Years Edition Hirsch - Electric Blue
-
- 4th Gear member
- Berichten: 765
- Lid geworden op: 26.02.2016 - 15:24
Klopt, dat is al lang zo. Vanaf 2017? 2018 had het zeker al.raspaardje schreef: ↑15.01.2024 - 20:24 Bandencontrolesysteem is bij de huidige nieuwe Volvo's allemaal indirect:
2018 XC90 T5
-
- Starter
- Berichten: 5
- Lid geworden op: 15.01.2024 - 11:16
Bedankt allemaal voor jullie input.
Ik vond nog volgende info op de website van Volvo:
NB!
Als de auto af fabriek is voorzien van 21" of 22" wielen hoeven geen beschermstrips randen of binnenwielkasten te worden besteld.
NB!
Bij de overstap op een andere goedgekeurde bandenmaat is mogelijk de applicatie voor uitslagbegrenzer en/of snelheidsmeter vereist. Neem voor meer informatie contact op met uw lokale Volvo-dealer.
Controleer of de grootte van de remmen geschikt is voor de gekozen bandenmaat (zie de gebruikershandleiding van de auto).
NB!
Dit accessoire is mogelijk niet in alle landen verkrijgbaar. Neem contact op met uw lokale Volvo-dealer voor meer informatie.
1. Bij het overstappen op een nieuwe wielmaat moet nieuwe software worden gedownload. Update de snelheidsmeter, stuurinrichting en bandenmaat. Volgens aparte
procedures te bestellen en te downloaden met behulp van VIDA.
Begrijp ik het goed dat als ik van 22" naar 19" zou willen wisselen, er eerst via de dealer een software-update moet gebeuren ... anders werkt dit niet?
Ik vond nog volgende info op de website van Volvo:
NB!
Als de auto af fabriek is voorzien van 21" of 22" wielen hoeven geen beschermstrips randen of binnenwielkasten te worden besteld.
NB!
Bij de overstap op een andere goedgekeurde bandenmaat is mogelijk de applicatie voor uitslagbegrenzer en/of snelheidsmeter vereist. Neem voor meer informatie contact op met uw lokale Volvo-dealer.
Controleer of de grootte van de remmen geschikt is voor de gekozen bandenmaat (zie de gebruikershandleiding van de auto).
NB!
Dit accessoire is mogelijk niet in alle landen verkrijgbaar. Neem contact op met uw lokale Volvo-dealer voor meer informatie.
1. Bij het overstappen op een nieuwe wielmaat moet nieuwe software worden gedownload. Update de snelheidsmeter, stuurinrichting en bandenmaat. Volgens aparte
procedures te bestellen en te downloaden met behulp van VIDA.
Begrijp ik het goed dat als ik van 22" naar 19" zou willen wisselen, er eerst via de dealer een software-update moet gebeuren ... anders werkt dit niet?
- fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 27803
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
Zonder de software update kan het zijn dat de tellerafwijking groter/kleiner is.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
- fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 27803
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
In mijn optiek zou dit ook zonder software update kunnen.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
- fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 27803
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
Schade aan wat precies?
Software zorgt er niet voor dat er fysiek iets aan de wielen gaat veranderen.
Software zorgt er niet voor dat er fysiek iets aan de wielen gaat veranderen.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
- Rogier64
- 4th Gear member
- Berichten: 915
- Lid geworden op: 10.04.2006 - 21:57
- Locatie: Achterhoek
Je wilt van 22 inch naar 19 inch, kleiner dus. Dat moet mijn inziens altijd kunnen mits de afrolomtrek maar gelijk is. De breedte van 22 inch velg zal groter zijn dan de 19 inch velg. Zou je standaard 19 inch hebben dan zou de velg aan kunnen lopen bij maximale stuuruitslag als je naar naar 22 inch gaat, vandaar een uitslagbegrenzer. Als 22 inch niet aanloopt zal 19 inch dat zeker niet doen. Kijk wel naar de loadindex.
2020 Volvo V60 T4 Inscription Polestar Engineered Alderbastend compleet
V40 T3 Dynamic Edition Geartronic IntelliSafe Pro MY2019
V70LE T4 PowerShift, MY2012, Family Line, Driver Support Line
V70 2.0D, MY2009 Prof. Tunex
V70 T5 aut, MY2001 Full Options
V70 2.5 Europa, MY1998
V40 T3 Dynamic Edition Geartronic IntelliSafe Pro MY2019
V70LE T4 PowerShift, MY2012, Family Line, Driver Support Line
V70 2.0D, MY2009 Prof. Tunex
V70 T5 aut, MY2001 Full Options
V70 2.5 Europa, MY1998
-
- Starter
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 18.04.2024 - 10:41
Zou idd geen probleem mogen zijn. Heb het onlangs bij de dealer in Dordrecht nagevraagd voor de XC60 MY23 van mijn ouders die af fabriek op 21" staat (255 breed). Daar passen de 19" 235 winterbanden van mijn XC90 ook op. De ET-waarde van de 19" XC90 velgen is 42.5, voor een XC60 zou die 50.0 moeten zijn. Dus wielen voor een XC90 met ET 42.5 komen op een XC60 met ET 50 in totaal 7,5mm verder naar buiten te staan. 235 mm bandbreedte + 7,5 mm extra ET= 242,5 mm en dat is minder dan de 21" 255 banden. Andersom zou wel een probleem zijn: XC60 19" velgen met ET 50 op een XC90 monteren. Die komen te dicht op de remklauwen, dat gaat hoe dan ook fout.
Aangezien je 22" R-line velgen standaard hebt, zullen die ook 255 breed zijn. 19" 235-55 moet dan altijd goed gaan.
Aangezien je 22" R-line velgen standaard hebt, zullen die ook 255 breed zijn. 19" 235-55 moet dan altijd goed gaan.