Einde levensduur V60 D6

Het board om te praten over zaken die exclusief voor de Plug In Hybrid Volvo's van toepassing zijn
Plaats reactie
michelm1978
2nd Gear member
Berichten: 225
Lid geworden op: 13.11.2006 - 10:40

Goedemorgen,

Graag deel ik met jullie onze ervaring met de V60 D6.

Het is een ongelooflijk fijne wagen om mee te rijden. Compleet uitgevoerd, je hebt verder niks te wensen. Technisch kent de auto wat uitdagingen, dat weet iedereen. Volvo valt niks te verwijten, zij kwamen als een van de eersten met een geweldig concept en dat is soms pionieren. Hoe Volvo is omgegaan met bv die airco compressoren is te prijzen.

Terug naar ons verhaal. Wij zochten een zuinige auto die toch 4x4 was. Waarom? Wij wonen aan een dijk met een stoep omhoog met grindbedekking. Onze dochter rijdt paard en met een paardentrailer omhoog zonder 4x4 mag een uitdaging zijn. Ik was al bekend met Volvo en steevast kwam de D6 als interessantste oplossing boven water drijven in de zoektocht naar een auto. Omdat in 2021 ook al bekend was dat de MRB omhoog zou gaan in 2025, bewust gezocht naar een auto met een hogere km stand. Zodoende voor een faire prijs onze V60 aangeschaft. Op dat moment 270.000km op de klok, maar volledig dealer onderhouden en zag er perfect uit.

Wij konden zo'n 2,5 jaar lang zo'n 30 a 35km op een batterijlading in Pure rijden. Zo konden we de kids naar school heen en weer brengen, alle ritjes in de regio op elektra. In nov. / dec. vorig jaar ging in een week tijd de range terug naar zo'n 8km op Pure. Andere winters bleef het altijd op zo'n 25km hangen. Ik had wel door dat er iets aan de hand was. Omdat de auto zo beviel nog niet willen denken aan verkoop. Ik had dit beter wel gedaan (voor mijn eigen portemonnee). Daarna is in een kleine 4 maanden tijd de batterij volledig defect geraakt tot er een foutmelding op het dashboard kwam (Storing Hybr Systeem, Service Spoed). De Volvo dealer gaf aan: De batterij is dood. Refurbished kost je 5.200 euro. Andere aanbieders zijn er ook, varierend tussen 3.5k en 4k aan kosten. Maar ja.. we rijden slechts 12 - 13k km per jaar. Hoge MRB, wat komt er nog meer?

Dit weekend is de auto verkocht aan een Poolse man die er zelf mee gaat rijden en de batterij wil gaan laten vervangen. Voor 4.500 euro heeft hij een geweldige auto gekocht. Het doet me oprecht een beetje pijn om de auto te moeten laten gaan. Laat ook maar weer eens zien hoe krom ons beleid in NL is. Wij.. de particulier die echt de Plug-in willen gebruiken waarvoor deze bedoeld is, worden eigenlijk gedwongen de auto te verschijten. Je kan wel raden wat er voor teruggekomen is.. Een auto die alleen op benzine rijdt.

Dit bericht is ook vooral voor mensen die merken dat hun batterij wat slechter aan het worden is. Tenzij je veel km's blijft maken, dan is het wellicht interessant om te repareren. In alle andere gevallen.. snel verkopen! Liefst aan een verkoopservice of zoiets. Ik had een particulier die de auto wilde kopen en heb hem eerlijk de toestand van de batterij verteld. Ik zou het niet willen dat een particulier een kat in de zak koopt. Wanneer die auto via een handelaar ergens terecht komt, dan heeft de handelaar, conform de wettelijke garantie, de plicht de auto te laten repareren.

Ik kan mij voorstellen dat mensen niet graag afscheid nemen van zo'n geweldige auto, maar ik had de ratio eerder moeten laten spreken. Had me zomaar een 1.500 euro opgeleverd (ANWB deed begin dit jaar nog bod van 5.700 euro).
Emvee60
1st Gear member
Berichten: 18
Lid geworden op: 05.06.2021 - 19:03

Ja, lastig. Hier een D5 SE uit 2015 met 270000 die het nog zo fijn doet. Ik heb die belasting er wel voor over, maar dan moet ie het wel blijven doen natuurlijk. Net weer beurt, APK en 4x Continental Sportcontact 7 geinvesteerd. Hopelijk nog een paar jaar plezier van. Nog nooit één probleem gehad. Afkloppen....
michelm1978
2nd Gear member
Berichten: 225
Lid geworden op: 13.11.2006 - 10:40

Heel herkenbaar.. Wij hebben nog geen half jaar geleden ook nog geinvesteerd in nieuwe banden, draagarmen, remmen voorzijde. Wij hadden de belasting er ook wel voor over gehad. Maar de grote uitgave voor een batterij en het besef.. er kan nog meer aankomen.. bij 360.000 ook weer een distributieriem, maakte dat ratio heeft gewonnen.

Wat nog wel goed is te vermelden en misschien ook wel een tip voor alle d6 rijders.. Ik vond het zo vreemd dat de range zo plots in elkaar zakte (had hier ook een topic over aangemaakt op t forum). Ik ben in Volvo on Call gaan terugkijken wanneer dit precies plaatsvond. Je kan immers per rit zien hoeveel kwh er verbruikt wordt. Tot begin december was dit meestal tussen de 7 en 8 kwh. En dat was al een hele tijd steady deze hoeveelheid. Na 9 december was dit ineens nog maar 2 kwh. In de tussentijd heeft de auto lang stilgestaan, maar wel aan de kabel. Ik denk dat dit in combinatie met wat temperatuurwisselingen nacht / dag / koude / zacht weer, ervoor gezorgd heeft dat de batterij het loodje heeft gelegd.

Dus.. als je de auto langere tijd niet gebruikt.. ik heb geen bewijs, maar je gaat zoeken naar een oorzaak, Hang hem niet continue aan de lader!

Veel plezier nog met je V60 en hou m in de gaten ;-)
Gebruikersavatar
V480-S60
8th Gear member
Berichten: 19527
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

En ja, daar is het dus idd fout gegaan. Aan de kabel laten hangen. Helaas dat wordt ook afgeraden bij langdurige stilstand. Ondanks dat de apparatuur in principe afgeschakeld wordt.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
Hans oet Twent
7th Gear member
Berichten: 9889
Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
Locatie: Twente

Welke benzine opvolger is het geworden?
Weißes Fahrzeug aus Bayern; ein Fünfer Touring
Weißes #Move Up!
1969 MGB GT BRG Classic Rally Car
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 phev
michelm1978
2nd Gear member
Berichten: 225
Lid geworden op: 13.11.2006 - 10:40

Wij hadden de V60 D6 aangeschaft als gezinsauto voorjaar 2021. Eind van dat jaar kreeg ik een XC40 P8 als lease auto en deze zijn we ook prive gaan rijden. Daarom was een V60 eigenlijk niet meer nodig, maar wilden geen afscheid nemen van deze fijne auto. Maar een station was als 2e auto een beetje overkill. We hebben nu een BMW 1 serie cabriolet met nog maar 80.000km op de klok aangeschaft. In het verleden ook wel cabrio's gereden en dit leek ons een leuke optie. Ook wel gekeken naar een V40 T3, maar die zijn nog redelijk aan de prijs. Het liefst was ik bij Volvo gebleven, maar de BMW voelt ook goed. In het verleden ook zakelijk veel BMW gereden en het sturen is ongeevenaard.
Afbeelding van WhatsApp op 2024-04-30 om 13.06.36_6b3d7dd8.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Hans oet Twent
7th Gear member
Berichten: 9889
Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
Locatie: Twente

Ai dat is een mooie auto waar je ook goed mee kunt 'hoeken'. Het rijden met een BMW is toch anders dan met een Volvo. Waarbij beide merken zo hun kwaliteiten hebben.
Veel plezier er mee en succes met de P8.
Weißes Fahrzeug aus Bayern; ein Fünfer Touring
Weißes #Move Up!
1969 MGB GT BRG Classic Rally Car
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 phev
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 28056
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Ik begrijp de keus voor de BMW cabrio wel😀
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
V40 T3 Polar+ Sport 2019
BMW Z4 2007
Gebruikersavatar
kawazxr
3rd Gear member
Berichten: 310
Lid geworden op: 17.09.2023 - 13:21

Hele mooie vervanger deze bimmer, goede keuze 8).
S60 T8 R-Design Hybride
Emvee60
1st Gear member
Berichten: 18
Lid geworden op: 05.06.2021 - 19:03

Gealarmeerd door het openingsbericht heb ik vandaag twee ritten in Pure gereden om zicht te krijgen op de huidige staat van mijn accu-pakket. Gelukkig was dat beide keren toch nog steeds bijna 35 km. Dat vind ik na 9 jaar en 270000 km best netjes. Hopelijk hebben we voorlopig nog een tijdje plezier van deze fijne auto.
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4657
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

V480-S60 schreef: 30.04.2024 - 11:14 En ja, daar is het dus idd fout gegaan. Aan de kabel laten hangen. Helaas dat wordt ook afgeraden bij langdurige stilstand. Ondanks dat de apparatuur in principe afgeschakeld wordt.
Waar baseer je dat op? Sterker nog, in dit artikel staat iets heel anders: https://www.autoweek.nl/elektrisch-rijd ... gle.com%2F
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
michelm1978
2nd Gear member
Berichten: 225
Lid geworden op: 13.11.2006 - 10:40

Gouwe schreef: 01.05.2024 - 11:53
V480-S60 schreef: 30.04.2024 - 11:14 En ja, daar is het dus idd fout gegaan. Aan de kabel laten hangen. Helaas dat wordt ook afgeraden bij langdurige stilstand. Ondanks dat de apparatuur in principe afgeschakeld wordt.
Waar baseer je dat op? Sterker nog, in dit artikel staat iets heel anders: https://www.autoweek.nl/elektrisch-rijd ... gle.com%2F
Ik ben bang dat het in ons geval toch de batterij parten heeft gespeeld. Persoonlijk.. achteraf denk ik dat het beste om te doen is: opladen. Zodra vol, kabel eruit. Er zal altijd wat ontlading zijn, maar nooit zoveel dat de batterij volledig leeggetrokken wordt. Dat zou idd nog slechter zijn. In ons geval denk ik dat er bij koud weer geladen is, daarna de temperatuur gestegen is en er dus meer vermogen in de batterij werd gedrukt dan mogelijk. Ik ben geen expert, maar ik zoek toch naar verklaringen..
michelm1978
2nd Gear member
Berichten: 225
Lid geworden op: 13.11.2006 - 10:40

Emvee60 schreef: 30.04.2024 - 19:28 Gealarmeerd door het openingsbericht heb ik vandaag twee ritten in Pure gereden om zicht te krijgen op de huidige staat van mijn accu-pakket. Gelukkig was dat beide keren toch nog steeds bijna 35 km. Dat vind ik na 9 jaar en 270000 km best netjes. Hopelijk hebben we voorlopig nog een tijdje plezier van deze fijne auto.
Hou het aub in de gaten! Ik krijg nog steeds een knoop in m'n maag dat we de auto voor zo'n lage prijs hebben moeten verkopen. Auto staat nog in VOC en zie m nu in Polen zijn rondjes maken.. haha.. zometeen eerst maar even die auto eruit gooien. Ik kreeg het niet uitgelegd dat hij de auto moest toevoegen in zijn account.
Gebruikersavatar
V480-S60
8th Gear member
Berichten: 19527
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Gouwe schreef: 01.05.2024 - 11:53
V480-S60 schreef: 30.04.2024 - 11:14 En ja, daar is het dus idd fout gegaan. Aan de kabel laten hangen. Helaas dat wordt ook afgeraden bij langdurige stilstand. Ondanks dat de apparatuur in principe afgeschakeld wordt.
Waar baseer je dat op? Sterker nog, in dit artikel staat iets heel anders: https://www.autoweek.nl/elektrisch-rijd ... gle.com%2F
Ik baseer dat op een advies en de uitleg die door de fabrikant van mijn (full electric) leasert wordt gegeven in de instructie manual. Daarin wordt juist afgeraden om aan de wallbox te blijven hangen.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4657
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Dat is dan bijzonder tegenstrijdig met alles wat je leest op internet en van Volvo uit kan ik er voor mijn T8 in ieder geval niets over vinden.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
V480-S60
8th Gear member
Berichten: 19527
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Tja, ik ga dan toch uit van wat de fabrikant zegt in mijn geval. (Ik ga er dan, misschien ten onrechte, van uit dat die het beter weet dan internet.)
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
JohnH
2nd Gear member
Berichten: 102
Lid geworden op: 11.04.2014 - 00:01

Mij is destijds door de dealer geadviseerd de auto langdurig ( ruim 2 maanden) te parkeren met een acculading rond de 30%.
De auto was toen 2 jaar oud. Geparkeerd op het terrein van de dealer en zij hadden ook de kleine accu ontkoppeld in die periode.
Opgehaald en wat storingen gehad omdat de klem wel pas teruggeplaatst op de accu maar niet aangedraaid :( :(
Plaats reactie

Terug naar “Plug In Hybrid Volvo's”